8 Ohm en 4 Ohm mixen

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
Plaats reactie
Jekster77
Berichten: 40
Lid geworden op: 06 sep 2012, 15:13

8 Ohm en 4 Ohm mixen

Bericht door Jekster77 »

waarschijnlijk een stomme vraag,
mag men een 4 ohm cabinet en 8 ohm cabinet aansluiten op een versterker?
mijn versterker kan tot 2 ohm aan..
Fender P 60th anniversary
Fender J '77
Eden WT550
Eden XLT210
Gebruikersavatar
elrinden
Berichten: 275
Lid geworden op: 23 okt 2008, 11:11

Bericht door elrinden »

Ja, maar het zou kunnen betekenen dat één cabinet (veel) meer geluid maakt dan het andere.
Maar dat is vooral afhankelijk van het rendement per kast.

Je versterker zal het wel een stuk warmer krijgen maar zou er wel mee om moeten kunnen gaan. Is het een beetje behoorlijke versterker?

Simpel gezegd (maar dat geldt eigenlijk alleen voor gelijkspanning):
1/(1/4 + 1/8) = 2,67 Ohm.

Is overigens geen stomme vraag hoor (maar het antwoord kan je volgens mij terug vinden op dit forum)!
André van der End Custom JB5 - Fender P+J Frankenstein - Fender Precision Bass Lyte (2x) - Spector NS-2A - Squier Jazz Bass Vintage Modified

Vanderkley 210MNT - TC Electronic RS 212 - 2x GR Bass ONE 350 - Green Audio BassBall
Jekster77
Berichten: 40
Lid geworden op: 06 sep 2012, 15:13

Bericht door Jekster77 »

dank voor het antwoord,
het is een Eden WT550 met een XLT210 (4ohm)
Ik ben nog op zoek naar een XLT115 ..
Fender P 60th anniversary
Fender J '77
Eden WT550
Eden XLT210
scabiosa
Berichten: 66
Lid geworden op: 05 mar 2013, 12:12

Bericht door scabiosa »

Ik heb ook een hele tijd op die manier gespeeld, met m'n peavey t max over een bassman 4ohm cab en een peavey 8 ohm cab.

Doe je niks verkeerd mee en klonk zeker leuk, en vooral luider dan met maar 1 cabinet!
Gebruikersavatar
bobbelmans
Berichten: 3931
Lid geworden op: 30 mei 2007, 10:27

Bericht door bobbelmans »

Je kan natuurlijk ook een 4 ohm 115 zoeken :wink: (4+4ohm maakt 2ohm).
face down in the dirt
Gebruikersavatar
samuel
Berichten: 493
Lid geworden op: 24 aug 2005, 13:02

Bericht door samuel »

ik zou wel een beetje op je amp letten ,en vooral je fan,dat hij niet doorfikt, aangezien de berichten over eden met oververhitting probleempjes.( bedoel het wel goed natuurlijk)
Jekster77
Berichten: 40
Lid geworden op: 06 sep 2012, 15:13

Bericht door Jekster77 »

ik zou misschien de 4ohm moeten wisselen met een 8 ohm :lol:
iemand ?
Fender P 60th anniversary
Fender J '77
Eden WT550
Eden XLT210
Gebruikersavatar
Buster
Berichten: 1509
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:22

Bericht door Buster »

samuel schreef:ik zou wel een beetje op je amp letten ,en vooral je fan,dat hij niet doorfikt, aangezien de berichten over eden met oververhitting probleempjes.
:?: Welke berichten?

Jekster, als Eden zegt dat die versterker een belasting van 2 Ohm aankan zou ik daar maar op vertrouwen.
Als je twee cabinets van 8 Ohm aansluit (resulterend in 4 Ohm samen) geeft je versterker ook wat minder vermogen. Als dat geen probleem is (dus: als het geproduceerde volume nog steeds voldoende voor je is) is dat ook een optie.
Daarnaast is het altijd goed je versterker in de gaten te houden, of het nou Eden, MarkBass of watdanook is.
Cort >>(ZOOM B3) Nemesis/TC electronic+FMC/Eden.. Novation Bass Station II .... AKG-K&M-Klotz-Neutrik
Gebruikersavatar
samuel
Berichten: 493
Lid geworden op: 24 aug 2005, 13:02

Bericht door samuel »

Buster schreef:
samuel schreef:ik zou wel een beetje op je amp letten ,en vooral je fan,dat hij niet doorfikt, aangezien de berichten over eden met oververhitting probleempjes.
:?: Welke berichten?

Jekster, als Eden zegt dat die versterker een belasting van 2 Ohm aankan zou ik daar maar op vertrouwen.
Als je twee cabinets van 8 Ohm aansluit (resulterend in 4 Ohm samen) geeft je versterker ook wat minder vermogen. Als dat geen probleem is (dus: als het geproduceerde volume nog steeds voldoende voor je is) is dat ook een optie.
Daarnaast is het altijd goed je versterker in de gaten te houden, of het nou Eden, MarkBass of watdanook is.
een paar topics hieronder.......en je komt het wel eens meer tegen.
IK ben niet anti eden hoor want ze klinken erg gaaf. :jam:
Jekster77
Berichten: 40
Lid geworden op: 06 sep 2012, 15:13

Bericht door Jekster77 »

dank voor alle antwoorden..
ik zal zien hoe hij reageert..
Fender P 60th anniversary
Fender J '77
Eden WT550
Eden XLT210
Gebruikersavatar
joop
Berichten: 342
Lid geworden op: 05 nov 2008, 13:17

Bericht door joop »

Goed opletten dat de ventilator aanslaat als de versterker warm wordt, kan nog best eens wat uitmaken. Zo lang die goed functioneert, moet het niet zoveel kwaad kunnen.
Chris Larkin Reacter b5, Jerzy Drozd Obsession Excellency IV, Sire Marcus Miller V7 G2
Eden WT800a, DNA DNS112C, DNS112N
Plaats reactie