Handzamer variant voor 4x10

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
Ger
Berichten: 60
Lid geworden op: 12 mar 2012, 21:32

Handzamer variant voor 4x10

Bericht door Ger »

Omdat ik het slepen met de 4x10 (Ashdown) echt zat wordt zoek ik een lichter alternatief. Vermogen heb ik genoeg met de 4x10 icm hartke 3500 (speel rustige muziek in kleine kring) , het is vooral de fantastisch mooie ronde brom die ik wel wil behouden.
Misschien een 2x10 van goed fabrikaat, of een 4x8?
Als de klank echt behoorlijk achteruit gaat doe ik het niet, ik heb ook 1x15 gehad, dat vind ik vreselijk klinken.
Ik vind het een gedoe om in de speciaalzaak allerlei combi's op te zetten. Mochten er echter goede aanbevelingen zijn ga ik dat toch doen, vandaar deze vraag.
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Bericht door Rieno »

Gaat het puur om gewicht? Want 410's zijn er ook zeer licht :) Mocht dat niet zo zijn, zul je moeten kijken naar bijvoorbeeld een 210 of 212, waarbij die laatste wel een stuk meer laag (kunnen) geven.
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
elrinden
Berichten: 275
Lid geworden op: 23 okt 2008, 11:11

Bericht door elrinden »

Of 2x112 wat nog handzamer is...
Volgens sommigen is 12" het ideaal :-)
André van der End Custom JB5 - Fender P+J Frankenstein - Fender Precision Bass Lyte (2x) - Spector NS-2A - Squier Jazz Bass Vintage Modified

Vanderkley 210MNT - TC Electronic RS 212 - 2x GR Bass ONE 350 - Green Audio BassBall
Gebruikersavatar
superbas42
Berichten: 1255
Lid geworden op: 06 okt 2003, 16:49

Bericht door superbas42 »

met Rieno eens, een 2x 12 geeft lekker laag, maar toch nog wel wat attack als het ware, 2 losse 12 -ers geven en toaal ander geluid dan een 2x12 cab...met 2 losse 12 cabinetten krijg je wel --met dezelfde speakers en merk-- ietje meer geluids druk in dB,s dat is altijd als je cabinetten op elkaar stapeld ( clusteren), dan versterkt het elkaar wat....acoustische coppeling
let's JayDee !
Gebruikersavatar
Wiro
Berichten: 2304
Lid geworden op: 05 jan 2006, 13:57

Bericht door Wiro »

Bij het vermogen van deze Hartke heb je veel meer aan een 2x10.
Teveel aan cab-vermogen in verhouding tot wat je versterker kan aansturen gaat ook ten koste van je geluid. (Alhoewel sommigen op dit forum dit tegenspreken)
Kan van elk willekeurig merk zijn afhankelijk van je smaak.
Bijvoorbeeld de Markbass Traveler 102P (15 kilo), wel een standaard gebruiken om 'm op oorhoogte te kunnen plaatsen. Anders hebben enkel je broekspijpen er lol van:
https://www.thomann.de/nl/markbass_traveler_102p4ohm.htm
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Wiro op 08 dec 2013, 19:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
a-j
Berichten: 480
Lid geworden op: 22 jun 2013, 15:52

Bericht door a-j »

superbas42 schreef: 2 losse 12 -ers geven en toaal ander geluid dan een 2x12 cab
Weet je dat echt heel zeker?
Speakervaklui op BassChat vertellen juist dat ze bij verder identieke constructie ook vrijwel identiek klinken.
Niet iedereen kan gelijktijdig gelijk hebben, denk ik, maar ik kan dit zelf niet berekenen.
Gebruikersavatar
Wiro
Berichten: 2304
Lid geworden op: 05 jan 2006, 13:57

Bericht door Wiro »

Let op het woord 'vrijwel'...
Het verschil is ook theoretisch eenvoudig te verklaren: 2 drivers in elk een afzonderlijke klankkast van 70 liter klinkt heel anders dan 2 drivers in een gezamenlijke kast van 140 liter. De laatste zal veel dieper gaan in het frequentie-spectrum. Wat niet altijd een voordeel is overigens ...

Kort citaat uit artikel over luidsprekerbehuizing:
https://loudmagnet.com/html/kast.htm

... 'Een hoge Q factor waarde geeft rendement en belastbaarheid in de lage tonen. Maar een hoge Q heeft ook een verslechterd impuls gedrag. In de grafieken is dit de Dayton RS180-4 in een lineaire SPL afstemming als Qtc=0,71, het volume 22 liter. Verkleint men het volume naar bijvoorbeeld 6 liter. Zal de unit een kleine peak net boven zijn resonantie frequentie vertonen en juist een kleinere slag maken in de lage tonen onder zijn resonantie frequentie.Zie Qtc 1. Deze zelfde unit in 150 liter zal op een hogere freq. pas op rendement komen en een grotere slag voor lange golf maken; de bas klinkt droger en strakker. De diepere bassen worden wat beter waargenomen. Impuls gedrag is beter, delay minder en dus ook faseverloop minder.' ... Einde citaat...
Gebruikersavatar
a-j
Berichten: 480
Lid geworden op: 22 jun 2013, 15:52

Bericht door a-j »

Ik weet eerlijk gezegd niet wat ik hier mee aan moet.
Je trekt het woord "vrijwel" naar voren alsof dat woord een sleutel zou zijn naar iets heel anders. Per definitie kunnen twee 112-kasten niet 100% identiek klinken aan een 212, maar die erkentenis betekent heel wat anders dan dat het resultaat een "heel andere" of "totaal andere" klank wordt.

Het enige wat ik in de door jou aangehaalde tekst kan vinden is dat men dezelfde speaker een grotere ruimte geeft. Corrigeer me waar nodig, maar ik zie geen tekst over twee identieke speakerelementen in identiek geconstrueerde kasten met een dubbel volume.

Wat jij duidelijk stelt is dat twee maal 1 element in 70 liter heel anders klinkt dan 2 elementen in 140 liter.
Een aantal jongens op BassChat spreken dit met kracht tegen, en zeggen dat elk element in zo'n configuratie eigenlijk alleen maar 70 liter "ziet".

Zelf kan ik dit niet beoordelen. Ik heb noch de ervaring noch de natuurkundige kennis om hier meningen over te hebben, maar ik weet wel dat twee tegengestelde meningen niet allebei kunnen kloppen.

Wat ik wel denk te kunnen zien is dat door de individuele verschillen tussen eksemplaren van hetzelfde element, die elementen een zodanig andere respons kunnen hebben, dat ze bij bepaalde combinaties van frequentie en amplitude bijvoorbeeld 68 of 72 liter kunnen "zien" in de kast van 140 liter, terwijl ze in twee kasten van 70 liter elk altijd 70 liter "zien".
Gebruikersavatar
Wiro
Berichten: 2304
Lid geworden op: 05 jan 2006, 13:57

Bericht door Wiro »

Niets is zo subjectief als het menselijk gehoor. Wat de één ervaart als een essentiëel verschil in klank zal voor een ander schouderophalend niet noemenswaardig anders zijn. Dit is heel persoonlijk.

Feit is dat een grotere kast om dezelfde speaker(s) veel lagere frequenties naar voren haalt. Dus een 2x12 zal altijd 'dieper' (ook weer zo subjectief in het gehoor, maar wel duidelijk meetbaar verschil) klinken. Tenzij de constructies van cabs zo aangepast zijn dat de algehele karakteristieken nagenoeg dezelfde zijn. Dit kun je bereiken door bijvoorbeeld een 1x12 van een basreflex systeem te voorzien (waardoor de theoretische inhoud toeneemt) en de 2x12 geheel gesloten te laten. Maar zelfs dan zal een fijngevoelig oor een duidelijk verschil in karakter bespeuren.

Natuurlijk zijn er hele volksstammen die dit verschil niet noemenswaardig vinden. De groote vraag in deze is wat Ger belangrijk vindt. En er is maar één manier voor hem om hierachter te komen: Zijn oor te luister leggen.
Gebruikersavatar
a-j
Berichten: 480
Lid geworden op: 22 jun 2013, 15:52

Bericht door a-j »

Wiro schreef: De groote vraag in deze is wat Ger belangrijk vindt. En er is maar één manier voor hem om hierachter te komen: Zijn oor te luister leggen.
Daar ben ik het mee eens.
Zelf zou ik Ger daarbij willen aanraden om geen enkele uitspraak over het eigen karakter van verschillende diameters onkritisch te accepteren - ook zijn eigen uitspraak niet.
We zitten niet meer in de jaren zestig, en het is niet zo dat een 15" definitief heel anders klinkt dan een 12". Het enorme verschil in klank binnen de groep van 15" kasten en binnen de groep van 12" kasten geeft dit ook al indirekt aan. Gemiddeld zullen ze heus wel verschillend zijn, maar wie koopt er nou een gemiddelde cab. Je koopt de cab die je leuk vindt, en die heeft individuele eigenschappen.

Daarnaast is het wel interessant welk 410 Ger gebruikt heeft. Volgens velen is de MAG heel anders dan de ABM bijvoorbeeld (hoewel anderen weer zeggen dat het verschil minimaal is). De CL 410 is weer heel anders.
Dan is de vraag of Ger bijvoorbeeld gediend is met twee 210s met misschien totaal hetzelfde of hoger gewicht, maar per stuk wat makkelijker te vervoeren, en dan ook nog vertikaal stapelbaar.

Zelf heb ik m'n MAG410 weggedaan en twee LB-112s gekocht, ook van Ashdown. Zalig om met cabjes van 12 kilo ofzo rond te lopen. Maar een 410 heeft in het uitgangspunt 39% meer oppervlak, dus twee 112s hebben meer uitslag nodig voor dezelfde herrie.

Ger, heb je een budget? Zijn van die ultralichte dingen zoals van Barefaced een mogelijkheid? (Dan heb je wel een andere EQ nodig om die brom te blijven houden, of een pedaal ervoor.)
Ger
Berichten: 60
Lid geworden op: 12 mar 2012, 21:32

Bericht door Ger »

a-j schreef:
Ger, heb je een budget? Zijn van die ultralichte dingen zoals van Barefaced een mogelijkheid? (Dan heb je wel een andere EQ nodig om die brom te blijven houden, of een pedaal ervoor.)
Geld is niet prio. 1 maar telt wel mee.
Als ik vind wat ik zoek heb ik daar geld voor.
Ik speel trouwens de MAG 4 x 10, alleen dat is 37 kg. De 2x10 weegt overigens ook bijna 30 kg, dus dat lijkt me niet echt een optie.
Er zijn wat goedkope en juist duurdere alternatieven. De 210C van Hartke is nog geen 20 kg, ook 2 x 10 en dat is nog een combo ook. Die zou ik graag eens willen horen.
Verder zijn de markbass kasten ook lekker licht. Als alleen kasten in die prijsrange goed klinken heb ik daar wel geld voor over.
Wat barefaced bied heeft Markbass ook, dus dat lijkt me niet echt een optie.
Ook ben ik erg benieuwd hoe de combo van Markbass CMD 102P klinkt.
Heb iig idee wat er is, nu winkel zoeken.
Ger
Berichten: 60
Lid geworden op: 12 mar 2012, 21:32

Bericht door Ger »

Markbass Traveler 102P ook mooie kast! We gaan het proberen..
Gebruikersavatar
Rob66
Berichten: 438
Lid geworden op: 05 jul 2006, 22:17

Bericht door Rob66 »

Ik was het gesjouw met een 4x10 en 1x15 ook flink zat. Ik heb ze weggedaan.
Toen op zoek naar een goed alternatief.
Moet ik zeggen dat we jazzy en easy listening muziek maken.
Kroegen, kleine zaaltjes en zomers buiten spelen.
Op meer grote podia is er eigenlijk altijd een p.a. aanwezig.
Dus geen grote installatie nodig maar moet helder klinken maar vooral licht van gewicht en betaalbaar.
Uiteindelijk kwam ik uit op 2 x Ampeg svt210av cabjes gevoed door een Ampeg PF350.
Ze wegen 12 kilo per stuk. En de Pf350 3,5 kilo.
Op weg naar de gig: mijn bas samen met de PF350 in de gigbag op mijn rug en in iedere hand een svt210 cab.
En moet ik wat verder lopen dan neem ik een steekkarretje.
Voor mij werkt dit perfect.
Fender American DeLuxe V Jazz bas
Pearl Jazz bas
Contrabas
Harley Benton PJ-75 OW Vin­tage Series bass
Markbass CMD 121p combo
Markbass LM tube
2 x Ampeg SVT210av
Zoom MS-60b
Roland Micro Cube RX
Fender FXA2 in-ear monitor
Shure PSM300 wireless
Ger
Berichten: 60
Lid geworden op: 12 mar 2012, 21:32

Bericht door Ger »

Ziet er goed uit, 12 kg. Mocht 1 kast niet genoeg zijn kan je altijd de 2e nog aanschaffen.

Nog even ter aanvulling op eerdere postings, het geluid waar ik zo tevreden over ben is denk vooral de instelling van de 10bands eq. van Hartke.
Ik weet niet of de instelling normaal is, maar heb alleen de eerste schuif vol open, de 2e op half. Dan 4 schuiven dicht en de laatste 4 oplopend tot helemaal open. Weinig mid.freq dus. Mooie brom zonder knoestig irritant harde grondtoon.
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Bericht door Muziekschuur »

Die Ampeg 4x10 ..... die ondiepe... Die bij die 100 watt bashead hoort.... Die is de helft zo diep.... Scheelt een boel... (gewicht)... Heb je toch een 4x10...
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Plaats reactie