210 cab naar 112?

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Dees
Berichten: 360
Lid geworden op: 07 mei 2005, 16:37

210 cab naar 112?

Bericht door Dees »

Al een tijdje loop ik met het idee rond om mijn huidige EBS 210 cabinet te vervangen. Geweldige sound, maar zou graag toch naar iets 'warmer' van sound willen, iets voller, misschien 'vintage' (wat dat dan ook moge zijn). Nu heb ik niet bepaald de ambitie om een beest van een versterker in mijn living neer te poten, en een band en optredens liggen niet onmiddellijk in het verschiet. Daarom dacht ik aan een enkel 12" cabinet. Maar ik moet eerlijk gezegd toegeven dat ik nog nooit gespeeld heb op 12" cabinetten, logischerwijs ga ik ervan uit dat een grotere speaker ook wat meer low-end zal geven, en daardoor de sound zal geven die ik zoek. Maar is dat ook effectief zo? Of moet ik dan toch eerder naar 2*12" gaan?
En moest er iemand voorstellen hebben, shoot away!
Groeten,
Thomas
Gebruikersavatar
Chino
Berichten: 539
Lid geworden op: 24 nov 2008, 13:19

Bericht door Chino »

Als je een warmer geluid wilt dan hoeft dat niet perse met een 1x12. Er zijn ook 2x10 cabs met een warmer geluid dan EBS.
Wat voor versterker heb je? Dat is namelijk ook een schakel in je geluid. En wat voor bas heb je?

Edit: en als je voor 2x12 wilt gaan, dan kun je wat betreft formaat (bijna) net zo goed een 4x10 nemen. En als je een warm klinkende 4x10 wil, dan staat er wel wat in het aangeboden/gezocht gedeelte... 8)
Gibson LP Junior Tribute DC bass - Epiphone Rivoli ‘97 - Contrabas - Orange AD200B - Ampeg Heritage 810E

Bands:
Them Dirty Dimes
Jonathan Rhodes
Gebruikersavatar
koen van soelen
Berichten: 1459
Lid geworden op: 08 jun 2011, 21:38

Bericht door koen van soelen »

Chino schreef: als je voor 2x12 wilt gaan, dan kun je wat betreft formaat (bijna) net zo goed een 4x10 nemen.
...Da's niet helemaal waar, kijk maar eens naar die nieuwe Orange isobaric cabs! Daarin zitten twee 12''-ers áchter elkaar. Die zijn nog best klein volgens mij!
Gebruikersavatar
Chino
Berichten: 539
Lid geworden op: 24 nov 2008, 13:19

Bericht door Chino »

Daarom zette ik er ook tussen haakjes bijna bij... Er zijn inderdaad kleine 2x12 cabs, zoals de orange die je noemt, maar over het algemeen veel grote(re).
Gibson LP Junior Tribute DC bass - Epiphone Rivoli ‘97 - Contrabas - Orange AD200B - Ampeg Heritage 810E

Bands:
Them Dirty Dimes
Jonathan Rhodes
ArjanK
Berichten: 266
Lid geworden op: 09 okt 2007, 13:13

Bericht door ArjanK »

koen van soelen schreef:
Chino schreef: als je voor 2x12 wilt gaan, dan kun je wat betreft formaat (bijna) net zo goed een 4x10 nemen.
...Da's niet helemaal waar, kijk maar eens naar die nieuwe Orange isobaric cabs! Daarin zitten twee 12''-ers áchter elkaar. Die zijn nog best klein volgens mij!
Isobaric(compound) telt niet mee.
Voor het volume dat je in het laag kunt halen geld nog altijd hoeveel lucht er (zonder al te veel vervorming) verplaatst kan worden, daar veranderd een Isobaric systeem niks aan t.o.v. een normale 1x12 kast.
Gebruikersavatar
dr. Bassvibes
Berichten: 11910
Lid geworden op: 06 sep 2008, 12:59

Bericht door dr. Bassvibes »

Thuis gebruik ik een 15W fliptop combo uit de jaren 70. De 12" speaker die daar in zit is de originele en vermoedelijk gruwelijk inefficiënt. Heb het ding nog nooit verder open gedaan dan de helft, puur omdat dan de boeken van de planken af trillen... Denk dat je aan een 112 ruim voldoende hebt voor thuis gebruik. :lol:

Het geluid zou ik inderdaad als warm en rond gebruiken, vintage durf ik ook wel in de mond te nemen (maar wat zeg je daar eigenlijk mee). Geldt natuurlijk wel dat de ene 210 de andere niet is, idem voor 112 cabs... :)
Gebruikersavatar
Madame Clapotis
Berichten: 1794
Lid geworden op: 30 aug 2007, 22:06

Bericht door Madame Clapotis »

Chino schreef:Als je een warmer geluid wilt dan hoeft dat niet perse met een 1x12. Er zijn ook 2x10 cabs met een warmer geluid dan EBS.
Wat voor versterker heb je? Dat is namelijk ook een schakel in je geluid. En wat voor bas heb je?
...
:stupid:

Inderdaad zijn de EBS cabs naar mijn gevoel niet de meest warme.
Spelen met EQ op versterker en/of bas, andere snaren,... kan ook al wat verrassingen opleveren.

Nooit een slecht idee om in een muziekwinkel om wat verschillende setups na elkaar te proberen :jaaaaa:
Welke speakeropstelling, aanwezigheid van tweeter, frontported of backported cabinets,...
GEZ: CIOKS SOL | Source Audio Aftershock | Beyerdynamic DT770Pro 80Ohm
TK: Disaster Area DMC-8D g2 MIDI-controller

Mme Clapotis
Gebruikersavatar
Dees
Berichten: 360
Lid geworden op: 07 mei 2005, 16:37

Bericht door Dees »

Madame Clapotis schreef:Inderdaad zijn de EBS cabs naar mijn gevoel niet de meest warme.
Spelen met EQ op versterker en/of bas, andere snaren,... kan ook al wat verrassingen opleveren.

Nooit een slecht idee om in een muziekwinkel om wat verschillende setups na elkaar te proberen :jaaaaa:
Welke speakeropstelling, aanwezigheid van tweeter, frontported of backported cabinets,...
Spelen met EQ en snaren, daar ben ik zowat 'klaar' mee. Ik ken na een aantal jaren wel de mogelijkheden van mijn amp, een EBS Fafner. Amp zelf verander ik liever niet.
Ik zou eens buiten Gent moeten kijken om wat kastjes te proberen, hier valt er bitter weinig te testen op dat vlak.
Bassen die ik gebruik zijn MM Stingray (2EQ) en Squier Classic Vibe Jazz (met Fender CS 60's pu's). Sowieso wil ik eerst mijn 210 verkopen vooraleer ik een nieuwe cab aanschaf, dus het heeft allemaal geen haast.
Een 410 heb ik echt geen zin in, ik wil iets dat min of meer compact is (de ietwat groot uitgevallen head neem ik er zonder probleem bij)
Gebruikersavatar
a-j
Berichten: 480
Lid geworden op: 22 jun 2013, 15:52

Bericht door a-j »

Hier valt heel veel over te zeggen, en ik moet me erg inhouden omdat ik absoluut niet weet hoeveel je over deze dingen weet, maar de indruk is dat je ietskes te veel vast zit aan een paar ideeën die op bepaalde niveaus fout zijn of weinig te zeggen hebben. Corrigeer me als ik dat verkeerd zie.

Je stuurt nu in principe een gedetailleerd geluid door een gedetailleerde versterker naar een gedetailleerde cab.
In plaats van te pogen om alleen de laatste schakel in de keten het probleem op te laten lossen, wat mij eigenlijk een slechte zet lijkt omdat je zoveel met het transparante en ruimtelijke geluid moet doen wat dan nog steeds uit de Fafner komt, zou je ook het probleem veel vroeger kunnen corrigeren, bijvoorbeeld door een pedaal zoals de Aguilar Tonehammer, Samsamp VT of supergoedkope Behringer Bass BDI 21 (van maar 30 Euro of zo).
Veel spelers doen het zo: laat de bron het geluid bepalen, en laat deze sound dan zo min mogelijk verwrongen door de rest van het systeem gaan.
Wie weet, misschien is het ook wat voor jou.

Ik krijg de indruk dat je te veel gewicht geeft aan de gemiddelde klankeigenschappen die bij bepaalde diameters zou horen. Ik denk dat de individuele eigenschappen van verschillende cabs nu in 2013 veel belangrijker zijn dan de diameter van een van de speakers die daar inzitten.

Daanaast moet je goed in de gaten houden dat je de eigenschappen van één 12" speaker afzet tegen die van één 10". Maar je hebt twéé 10" speakers, en die samen hebben een groter oppervlak dan een 12" en vragen daardoor voor minder uitslag om dezelfde hoeveelheid bas te produceren (hoewel dit verhaaltje natuurlijk gecompliceerd wordt door de verschillende kasten).

Het versterken van de lage frequenties geeft absoluut niet een "vintage"- en/of warm geluid, ook al verander je de relatieve amplitudes hierdoor.
Aangezien je op de Fafner het gewenste geluid niet kan instellen, ondanks je ervaring, denk ik dat je niet op zoek bent naar een "dof" geluid in de betekenis van het verwijderen van veel hogere frequenties (wat 'ie wél kan), maar inderdaad naar "vintage" in de zin van veel meer vervorming.

Vintage-gear had trouwens vaak helemaal niet zo'n diepe en/of sterke bas (en dat zouden de speakers van toen ook meestal niet aankunnen), maar had wel verhoudingsgewijs veel vervorming: zwakke bas, sterke middentonen (doordrammend zelfs - en de reden dat ik altijd de pest heb gehad aan die klassieke Ampegs (maar ik ben dan ook een toetsenman van huize)), zwakke diskant, faseverschuivingen e.d.
Voorbeeldje: denk aan een dameskoor met allemaal schrille stemmen. Het hele koor klinkt bij lange na niet zo schril als de individuele stemmen, door fasegedrag, sammenstelling van verschillende dicht bij elkaar liggende frequenties, etc. Dit is aantrekkelijke "vervorming", en niet-transparante versterkers en cabs hebben juist aantrekkelijke vervorming.


Hm. Heb me dus toch te weinig ingehouden. Sorry.
Ik hoop dat je er toch wat aan hebt. En als ik het fout heb, komt er vast wel een correctie van de een of ander.
Gebruikersavatar
Dees
Berichten: 360
Lid geworden op: 07 mei 2005, 16:37

Bericht door Dees »

a-j schreef:Je stuurt nu in principe een gedetailleerd geluid door een gedetailleerde versterker naar een gedetailleerde cab.
In plaats van te pogen om alleen de laatste schakel in de keten het probleem op te laten lossen, wat mij eigenlijk een slechte zet lijkt omdat je zoveel met het transparante en ruimtelijke geluid moet doen wat dan nog steeds uit de Fafner komt, zou je ook het probleem veel vroeger kunnen corrigeren, bijvoorbeeld door een pedaal zoals de Aguilar Tonehammer, Samsamp VT of supergoedkope Behringer Bass BDI 21 (van maar 30 Euro of zo).
Misschien inderdaad te overwegen, ik zoek eigenlijk toch een manier om met hoofdtelefoon te spelen.
a-j schreef:Ik krijg de indruk dat je te veel gewicht geeft aan de gemiddelde klankeigenschappen die bij bepaalde diameters zou horen. Ik denk dat de individuele eigenschappen van verschillende cabs nu in 2013 veel belangrijker zijn dan de diameter van een van de speakers die daar inzitten.
Gebrek aan ervaring met deze zaken, en veralgemeningen op internet hebben misschien iets te maken bij mijn onwetendheid hieromtrent :)
a-j schreef:Het versterken van de lage frequenties geeft absoluut niet een "vintage"- en/of warm geluid, ook al verander je de relatieve amplitudes hierdoor.
Aangezien je op de Fafner het gewenste geluid niet kan instellen, ondanks je ervaring, denk ik dat je niet op zoek bent naar een "dof" geluid in de betekenis van het verwijderen van veel hogere frequenties (wat 'ie wél kan), maar inderdaad naar "vintage" in de zin van veel meer vervorming.

Vintage-gear had trouwens vaak helemaal niet zo'n diepe en/of sterke bas (en dat zouden de speakers van toen ook meestal niet aankunnen), maar had wel verhoudingsgewijs veel vervorming: zwakke bas, sterke middentonen (doordrammend zelfs - en de reden dat ik altijd de pest heb gehad aan die klassieke Ampegs (maar ik ben dan ook een toetsenman van huize)), zwakke diskant, faseverschuivingen e.d.
Toegegeven, vintage was misschien een term die ik had moeten mijden. Ik zoek dus een warm, vol, basgeluid, dat toch gedefinieerd is.
Ik ben vandaag eens langs de lokale gitaarwinkel gepasseerd en 2 Markbass versterkers geprobeerd. De eerste was een F1 met 12" cabinet. Niet slecht, maar klonk niet echt 'vol'.
De tweede versterker, een CMD102 (combo met 2*10" speakers) klonk dan wel weer veel voller. Zoals je hierboven ook al zei, diameters zijn blijkbaar niet alles. Ik moet wel zeggen, bij beide versterkers was ik van het cleane geluid zeker niet onder de indruk, integendeel zelfs. Het was pas vanaf wanneer ik de VPF en VLE filters begon open te draaien, dat ik het geluid goed vond.

Een extra reden dat ik voornamelijk in de eerste plaats naar enkele 12" cabinetten keek, was de grootte. Mijn versterker staat in de woonkamer, en ik wil eigenlijk iets compacts daarvoor.
Gebruikersavatar
a-j
Berichten: 480
Lid geworden op: 22 jun 2013, 15:52

Bericht door a-j »

Dees schreef: Toegegeven, vintage was misschien een term die ik had moeten mijden. Ik zoek dus een warm, vol, basgeluid, dat toch gedefinieerd is.
Ja, daar volg ik je, en ik heb het idee dat "vintage" gewoon een goede term is voor wat je zoekt. Als dat geluid nog steeds gedefinieerd moet zijn, dan heb je denk ik kwaliteitsspullen nodig.
Zelf gebruik ik voor een vintagegeluid bijvoorbeeld een Ashdown Little Bastard (LB) met twee LB 12" cabs eraan. Dan heb je precies dat volle, warme en nog steeds gedefinieerde, want de details komen er nog steeds uit - maar zonder Hi-Fi transparens. Ook filtert die combinatie niet alle hoge tonen weg. Ze worden gewoon op een mooie manier afgerond. Probleem met dit soort gein is eventueel de prijs, want je betaalt voor 30 arme buizenWattjes toch snel 1200 of 1400 van die nieuwe internationale muntjes.

Dees schreef: 2 Markbass versterkers geprobeerd. De eerste was een F1 met 12" cabinet. Niet slecht, maar klonk niet echt 'vol'.
De tweede versterker, een CMD102 (combo met 2*10" speakers) klonk dan wel weer veel voller.
[...]
Ik moet wel zeggen, bij beide versterkers was ik van het cleane geluid zeker niet onder de indruk, integendeel zelfs. Het was pas vanaf wanneer ik de VPF en VLE filters begon open te draaien, dat ik het geluid goed vond.
Leuk dat je wat hebt kunnen testen. Bij MarkBass zijn naar verluidt (op BassChat) de heads erg clean en transparant, en hebben de cabs allerlei signature-geluiden.
Ik heb zelf geen MarkBass geprobeerd, maar heb wel gemerkt dat iedere keer dat ik m'n hoofd omdraai om uit te vinden waar dat geweldige basgeluid vandaan komt ("Vanuit z'n vingers!", ja ja :mrgreen: ), dat dat dan uit een MarkBass setje is.

Maar ik denk dat ik begrijp wat je bedoelt. Ik denk dat je dat romige champagnegeluid wilt dat goeie vintage geeft.
Zelf weet ik niet precies in welke mate die pedalen dat kunnen geven, maar die Behringer schijnt keigoed te zijn onafhankelijk van de (belachelijk lage) prijs, dus zou het proberen waard kunnen wezen.

Ander zou ik toch denken aan een andere versterker, ondanks wat je daarover hebt gezegd, zoals een Genz Benz Streamliner die nu overal hardstikke goedkoop in de uitverkoop ligt. Drie buizen in de voortrap en Klasse D in de eindtrap.
OF het zware werk: een Genz Benz GBE met twee onafhankelijke voortrappen (een met buizen en een met FETs) en geen Klasse D. Dan kun je naar hartelust experimenteren. Op de GBE vond ik het makkelijk om een soortement van vintagegeluid uit de moderne FET-trap te halen, en een soortement van modern geluid uit de vintage buizentrap. Met andere woorden: dit is heel flexibel spul. (Normaal haal je natuurlijk je vintagegeluid uit de buizen en het moderne uit de FETs, maar dit was gewoon voor de lol en de lulz)

Dees schreef: Een extra reden dat ik voornamelijk in de eerste plaats naar enkele 12" cabinetten keek, was de grootte. Mijn versterker staat in de woonkamer, en ik wil eigenlijk iets compacts daarvoor.
Zelfde als bij mij hier. Midden in de woonkamer, en ik kies dus alleen maar verhoudingsgewijs "mooie" en compacte dingen om te zien. De 410 is eruit, en nu gebruik ik enkel nog maar 112 cabs met bijvoorbeeld rode stof (Ashdown) of pitriet (Orange) of iets dergelijks. Die cabs hebben ook een tendens om niet breder te zijn dan 40-45 cm en staan daarmee in een diepe boekenkast, en dat vind ik net wat leukerder dan joekels van dingen midden op de vloer (daar staan de bassen en de synths al :) .
2 * 112 geeft ook een enorm maximaal volume nu in 2013, dus geen probleem om ze mee te nemen naar een gig.

Nou ja, alweer op hol geslagen! Jij haalt echt de ergste dingen bij mij boven! :x
:wink: :)

Succes ermee!
Gebruikersavatar
dr. Bassvibes
Berichten: 11910
Lid geworden op: 06 sep 2008, 12:59

Bericht door dr. Bassvibes »

a-j schreef:twee LB 12" cabs
Dit zijn die Ashdown cabs toch? Hoe bevallen ze?
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Bericht door Muziekschuur »

EBS 2x12. Precies wat je zoekt.... De SWR Bigfoot is nog zo'n lekker cabje...
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Gebruikersavatar
a-j
Berichten: 480
Lid geworden op: 22 jun 2013, 15:52

Bericht door a-j »

dr. Bassvibes schreef: Dit zijn die Ashdown cabs toch? Hoe bevallen ze?
Jupp! Zo goed dat ik ze warm en vervormd kan aanbevelen. :mrgreen: Klinken echt heel anders dan bijv. MAG cabs.
Daarmee niet gezegd dat ik geloof dat Dees z'n gewenste geluid krijgt door LBs (of nu CLs, want de LBs bestaan al niet meer) op een Fafner aan te sluiten. Maar misschien dat iemand anders dat beter weet.
Plaats reactie