Hartke halfstack.

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
Rick517
Berichten: 67
Lid geworden op: 02 feb 2008, 19:04

Bericht door Rick517 »

Stinky schreef:
Rick517 schreef:Mosfets? Hm.
Heb me ooit eens door een electrotechnicus laten vertellen: "Prachtige techniek, totdat het kapot gaat, en dan heb je een probleem!"
dan ben ik helemaal benieuwd wat die technicus over buizen te vertellen had.... :rofl:
Buizen vindt ie helemáál niks. Maar de man in kwestie is geen muzikant, dat moet er bij gezegd worden.
Maar MOSfet-techniek is volgens hem zo goed als onrepareerbaar, dit in tegenstelling tot transistor- én ook buizentechnologie.
Ik speel elke dag met mijn Lull !
Gebruikersavatar
tieleman
Berichten: 3373
Lid geworden op: 14 jan 2012, 12:19

Bericht door tieleman »

Afbeelding
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Bericht door Rieno »

Hoogst bijzonder idd..helemaal omdat MOSFETs transistoren zijn :lol:
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Rick517
Berichten: 67
Lid geworden op: 02 feb 2008, 19:04

Bericht door Rick517 »

Ja, klopt, Metal Oxide Semiconductor Field Effect Transistor, dat weet ik ook nog wel.
En toch schijnt dat een zeer moeilijke kwestie te zijn inzake reparatie, waar dat bij normale transistoren geen probleem is.
Dus...
Ik speel elke dag met mijn Lull !
Gebruikersavatar
Bolobass
Berichten: 2528
Lid geworden op: 13 aug 2011, 12:39

Bericht door Bolobass »

Misschien toch maar informatie inwinnen bij meerdere bronnen ;)
Fire is one of my favourite colours. Along with black and camo.
Gebruikersavatar
Ken
Berichten: 1652
Lid geworden op: 07 jan 2009, 15:08

Bericht door Ken »

Je moet je dat ook niet door een elektrotechnicus laten vertellen. Maar door een elektronicus.
Een mosfet is een transistor. Met wat andere karakteristieken. Klaar.
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Bericht door Rieno »

Elektronica is een onderdeel van het vakkenpakket als elektrotechnicus hoor (wel een lastig vak trouwens, heerlijk!), kan je de boeken wel laten zien :P En ik ben van mening dat iemand niet goed weet waar hij over praat als er gezegd wordt dat MOSFET schakelingen lastiger te repareren zijn. Tja..wat moet je dan geloven...?
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
Ken
Berichten: 1652
Lid geworden op: 07 jan 2009, 15:08

Bericht door Ken »

Been there, done that... (HTS elektrotechniek Zwolle, richting elektronica ... dus ik weet er alles van Rieno :wink: )
Zit nog even te denken aan die MOSFET reparatie, ik kan me hooguit voorstellen dat gepaarde MOSFETs van het type dat in de Hartke HA3500 zit, lastiger te verkrijgen zijn dan gepaarde transistoren, maar qua vervangingswerkzaamheden maakt het natuurlijk niks uit.
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Bericht door Rieno »

Haha, mooi vakgebied is het hè :D Verkrijgbaarheid is soms lastig idd, maar ook daar denk ik dat een MOSFET weer makkelijker te vervangen is met iets vergelijkbaars. Nou ja, het blijkt maar weer dat je niet zo maar alles moet geloven! Mensen zijn vaak geneigd de techniek uit 'hun tijd' voorrang te geven op al het andere, zonder objectief naar de nieuwere mogelijkheden te kijken. Grote valkuil is dat.
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
AmericanIdiot
Berichten: 6250
Lid geworden op: 12 feb 2005, 10:41

Bericht door AmericanIdiot »

Ik heb talloze Mosfet eindtrappen gerepareerd, het beste vervang je alle Mosfets ook al zijn er nog enkele ogenschijnlijk goed. Doe je dat niet dan heb je kans dat het zaakje weer in rook op gaat en de nieuwe Mosfets mee de afgrond in neemt.

Verder is het niet zo spannend.
Marleaux JB-5 DiMarzio's Hotwire Funky 77 5str Fender US Jazz '83 EMG's Fender Dimension Deluxe V Eden D410XST D210XLT EBS 112 Neo
Crown XTi1000 MarkBass F1
Gebruikersavatar
rensbass
Berichten: 2328
Lid geworden op: 22 mei 2007, 15:30

Bericht door rensbass »

Even een beetje :offtopic:
Kan je bij een hartke ha3500 een externe pre-amp in de effects-return stoppen om zo alleen de eindtrap te gebruiken? Ik begreep al eens dat dat bij de LH-reeks niet werkt.
(Pre-amp in kwestie is een sansamp bassdriver DI)
Failure is always an option.
Gebruikersavatar
Galvanized
Berichten: 917
Lid geworden op: 14 okt 2012, 14:35

Bericht door Galvanized »

Zou moeten kunnen.. Ik las een stukje op talkbass over het gebruiken van een 3500 als slave. Tjek deze link maar eens ;)

*edit: Het laatste bericht is van een gebruiker die een VT Bass via de effects return heeft gebruikt, met resultaat:
I recently ran my Tech 21 VT Bass V2 into the effects return on my old Hartke 3500 and, like you, was surprised that the graphic EQ and high and low pass still worked. No big deal, just not what I expected.
https://www.talkbass.com/threads/can-i-s ... ke.927166/" onclick="window.open(this.href);return false;
MUSIC MAN STINGRAY 5
HX STOMP

DAD VIBES - LIMP BIZKIT TRIBUTE
Instagram.com/dadvibes_bizkit
Gebruikersavatar
rensbass
Berichten: 2328
Lid geworden op: 22 mei 2007, 15:30

Bericht door rensbass »

Fijn, gaat k ns een keer proberen. Ben benieuwd of er veel verschil is wanneer je de pre-amp (gain-stage) overslaat.
Failure is always an option.
Plaats reactie