Neutraal cabinet

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
Gebruikersavatar
bazz59
Berichten: 3724
Lid geworden op: 09 jul 2007, 23:26

Bericht door bazz59 »

@arjan, en over welke prijsklasse hebben we het dan voor zo een cab ?
Vergis je niet tussen mijn persoonlijkheid en mijn houding.
Mijn persoonlijkheid is wie ik ben.
En mijn houding hangt af van wie jij bent.
ArjanK
Berichten: 266
Lid geworden op: 09 okt 2007, 13:13

Bericht door ArjanK »

bazz59 schreef:@arjan, en over welke prijsklasse hebben we het dan voor zo een cab ?
Over een heel andere dan een "normale" 2x10 of 4x10 :D , denk aan ca. 1250euro
In iedergeval is de maximale output vergelijkbaar met die van een "normale" 4x10, de gebruikte drivers zijn van een heel andere kwaliteit dan die in de meeste cabinets gebruikt worden. Je moet je ook voorstellen dat zo'n neutrale cabinet met een zeer goed definitie in het middengebied en een breed afstraalgedrag veel makkelijker door de "mix" heen prikt als een kast met een slechte definitie maar die axiaal wel meer output genereerd.

Degenen die deze luidspreker willen horen zijn welkom, woon je meer in het zuiden dan kan ik vragen aan die bassist of het mogelijk is die kast te beluisteren.
Gebruikersavatar
aap
Berichten: 3683
Lid geworden op: 06 mar 2007, 19:52

Bericht door aap »

En dan heb je ultra duur neutraal cabinet en dan wordt je uitversterkt op een zeer gekleurde PA/ geluidsman of goedkope meuk. Kun je dan niet beter zorgen voor een goeie DI?

@ topic starter: als je weet hoeveel je hebt of wilt besteden kun je een lijstje maken. Maak een lijstje met spec die je wilt, bv wattage, ohms, gewicht, enz. Hopelijk hou je dan een paar merken over zodat je niet een hele waslijst moet afvinken. Als je Ampeg niet mooi vindt, zal je denk ik Markbass ook niet mooi vinden.
ArjanK
Berichten: 266
Lid geworden op: 09 okt 2007, 13:13

Bericht door ArjanK »

aap schreef:En dan heb je ultra duur neutraal cabinet en dan wordt je uitversterkt op een zeer gekleurde PA/ geluidsman of goedkope meuk. Kun je dan niet beter zorgen voor een goeie DI?
Als je de post-pre uitgang naar de PA stuurt krijgen zei tenminste een "bruikbaar" signaal, als zij het dan verpesten is het hun schuld. Als je dit zelfde geintje uithaalt met een sterk kleurende cab en je moet je toonregeling flink aanpassen om jouw sound te krijgen en je stuurt dat post-pre signaal naar de PA dan heeft de geluidsman het zwaar om er iets bruikbaars van te maken, vandaar dat ze het lieft met een DI werken.

En wat wil je met een goede DI als de PA ruk is?
Een neutrale cab zal nog het meest overeenkomen met een fastsoenlijke PA dan een gekleurde cab, m.a.w. de geluidsman hoeft minder aan de knoppen te draaien om een fatsoenlijke bassound te krijgen (in het geval van gebruik van het post-pre signaal).
Een mic voor een cab heeft alleen zin als je een 1-weg systeem, bijv een 1x15. Als er al een tweeter bij komt dan wordt het al lastig om dit met een mic fatsoenlijk te registreren ivm faseverschillen, laat staan met een drie-weg ala fearfull.
Gebruikersavatar
Jimb
Berichten: 1021
Lid geworden op: 25 mei 2005, 15:26

Bericht door Jimb »

Goed uitgelegd :D

Klopt inderdaad dat deze cabinetjes eigenlijk gewoon PA speakers zijn met een goed bereik in het laag. De Greenboy 3 weg cabinetjes worden door sommige gebruikers dan ook als PA gebruikt, er is nu zelfs een design voor een 18" sub :P.

Over de prijs, er zit een 12" Kappalite speaker mijn kastje in en die kosten al rond de 230 Euro..
Black Pearl - tribute to Pearl Jam
Gebruikersavatar
kade
Berichten: 474
Lid geworden op: 23 jan 2004, 09:47

Bericht door kade »

heb nog een avatar B410 staan
Gebruikersavatar
Gerth
Berichten: 1140
Lid geworden op: 01 jun 2006, 22:08

Bericht door Gerth »

Heb hier ooit al een soortgelijke en relatief verhitte discussie gevoerd... :mrgreen:

Ik opperde toen om iets van deftige voorversterking met gebalanceerde lijnuitgang (Sansamp en co) via deze uitgang onmiddellijk op een deftige aktieve monitor (Mackie, ...) aan te sluiten.

Dit zou misschien iets minder typisch "basversterking" klinken maar zou misschien wel direkt een beter beeld kunnen geven van wat er in de zaal gehoord wordt; een beetje hetzelfde principe als hierboven besproken; als je de kleuring van jouw speakers té veel moet compenseren met de eq krijgt de zaal wel iets helemaal anders te horen, of alleszins niet wat jij wil.
ArjanK
Berichten: 266
Lid geworden op: 09 okt 2007, 13:13

Bericht door ArjanK »

Gerth schreef:Dit zou misschien iets minder typisch "basversterking" klinken maar zou misschien wel direkt een beter beeld kunnen geven van wat er in de zaal gehoord wordt; een beetje hetzelfde principe als hierboven besproken; als je de kleuring van jouw speakers té veel moet compenseren met de eq krijgt de zaal wel iets helemaal anders te horen, of alleszins niet wat jij wil.
Juist ja, jij begrijpt mijn filosophie :D
Met mijn ontwerp heb ik getracht een road-proof studio monitor te maken die met name zeer geschikt is voor basgitaar (ook keys klinken er geweldig over). Je hebt gewoon meer controle over je sound, niet alleen op het podium.... Het mooie is, met soundcheck zijn de geluidsmensen binnen een paar seconden klaar, ik hoor in ieder geval nooit geen klachten over het signaal wat ze van mij krijgen.
Gebruikersavatar
Gerth
Berichten: 1140
Lid geworden op: 01 jun 2006, 22:08

Bericht door Gerth »

Volledig akkoord.

Ik denk dat de voornaamste reden om iets soortgelijks niet te doen is dat iets van typisch basspul toch dikwijls nét iets lekkerder klinkt op repetities.

Het zal natuurlijk nooit helemaal juist zitten, want de gemiddelde p.a.-speaker zal zeker ook niet dezelfde frequentiecurve hebben van zo een uitgekiend neutral topcabinet...
Jetsetbasje
Berichten: 495
Lid geworden op: 29 mar 2006, 11:57

Bericht door Jetsetbasje »

Glockenklang
Fender precision / ibanez ATK ->sansamp di -> Ampeg svt classic -> ampeg 8x10 ->party!
Gebruikersavatar
Kas
Berichten: 47
Lid geworden op: 30 mar 2010, 22:39

Bericht door Kas »

+10 voor Bag End. Nu eindelijk weer in Nederland bij Paul Bass Matters, vroeger via Feedback.
Mijn keus voor contrabas die ik "natuurlijk" en zo ongekleurd mogelijk wil laten klinken.
"de zinnen met een vraagteken zijn vragen"
scabiosa
Berichten: 66
Lid geworden op: 05 mar 2013, 12:12

Bericht door scabiosa »

Gerth schreef:Volledig akkoord.

Ik denk dat de voornaamste reden om iets soortgelijks niet te doen is dat iets van typisch basspul toch dikwijls nét iets lekkerder klinkt op repetities.

Het zal natuurlijk nooit helemaal juist zitten, want de gemiddelde p.a.-speaker zal zeker ook niet dezelfde frequentiecurve hebben van zo een uitgekiend neutral topcabinet...
om even een weinig genuanceerde reactie te geven:

een goede of slechte PA daar aan toe maar ik vind PA-mannen 80 procent van de keren onbekwaam als het gaat over een deftige bandmix, laat staan een gitaarklank die klinkt zoals de versterker het doet, of een basklank zoals de bassist het in gedachten heeft. Vaak heeft dit te maken met het feit dat de geluidsmannen niet altijd thuis zijn in alternatieve of underground muziek, in mijn geval toch. maar soit

mijn advies: een lekkere cab die klinkt zoals je het zelf graag hebt, je versterker open draaien en zo hard mogelijk knallen maar. Dan kan de PA-man het al minder verneuken. :-)
en je hebt al een héél goede DI nodig als je een beetje een natuurlijke basklank wilt door de PA, en dan ben je nog steeds afhankelijk van de vaak onbekwame geluidsmannen... :finger:

mijn excuses
Gebruikersavatar
BassKees
Rots in de branding
Berichten: 7925
Lid geworden op: 01 mar 2006, 13:57

Bericht door BassKees »

Als ik jou was zou ik nóóit meer over een pa spelen. Met die instelling jaag je alle geluidsmensen tegen je in het harnas. :nono:
scabiosa
Berichten: 66
Lid geworden op: 05 mar 2013, 12:12

Bericht door scabiosa »

BassKees schreef:Als ik jou was zou ik nóóit meer over een pa spelen. Met die instelling jaag je alle geluidsmensen tegen je in het harnas. :nono:
:mrgreen: hehe, het was natuurlijk ook mijn meest ongenuanceerde mening. In de praktijk doe ik wel wat meer water bij de wijn.
Gebruikersavatar
BassKees
Rots in de branding
Berichten: 7925
Lid geworden op: 01 mar 2006, 13:57

Bericht door BassKees »

Gelukkig maar. :D
Plaats reactie