Neutraal cabinet

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
Gebruikersavatar
VanMeekeren
Berichten: 164
Lid geworden op: 25 dec 2009, 17:22

Neutraal cabinet

Bericht door VanMeekeren »

Goedemorgen,

Eigenlijk zou ik naast mijn Ampeg SVT 410HE (welke nasaal aangelegd is) nog wel een cabinet willen die neutraler de versterker laat horen. Liefst wel een 410-achtige.

Aan welke merken en types daarvan moet ik dan denken? Is een Bagend bijvoorbeeld iets?

Groet!
'78 Gretsch Committee
'76 Music Man Sixty-five
'92 Ampeg SVT 410HE (200W)
'01 Ampeg SVT 210HE
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Bericht door Rieno »

Tja, er zijn mensen die bijvoorbeeld Markbass onder 'neutraal' scharen. Maar persoonlijk vind ik die echt een flink midboost geven waar ik 'm niet lust. Echt neutraal is geen enkele kast en het is dus heel persoonlijk en afhankelijk van je eigen al aangekochte setup :)

Merken die vaker genoemd worden, maar nog altijd onderling heel verschillend klinken:
Bergantino, EBS, Markbass, AER, Hevos, Glockenklang, Phil Jones, Accugroove, Schroeder, Epifani..en dan vergeet ik er vast ook nog een stapel.
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
johndeboer
Berichten: 233
Lid geworden op: 17 aug 2007, 20:27

Bericht door johndeboer »

Hai,

Ik zeg; Epifani! Ik heb de 310-UL. Ik moet eind mei in de feesttent in Oentsjerk spelen, dus dan zal ik 'm meenemen! Kan je 'm horen.

Mzzls!
Neem een Fendur en je bendur!
Pom-piedom-piedom...
Gebruikersavatar
A-lex
Berichten: 4167
Lid geworden op: 10 dec 2009, 19:49

Bericht door A-lex »

SWR ?
"Your inability to invalidate my hypothesis is not at all the same thing as proving it true."
persoonlijk topic...
een goede groove kan je niet kopen...
Gebruikersavatar
VanMeekeren
Berichten: 164
Lid geworden op: 25 dec 2009, 17:22

Bericht door VanMeekeren »

Zo!

Zo te lezen zijn er meer kasten die neutraal zijn, dan 'kleurende' kasten.

Een Epifani-kast is wel iets waar ik al wat langer naar opkijk, dus die maar eens testen ergens. Hoe zit het met bijvoorbeeld Vanderkley en Aguilar?
'78 Gretsch Committee
'76 Music Man Sixty-five
'92 Ampeg SVT 410HE (200W)
'01 Ampeg SVT 210HE
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Bericht door Rieno »

Aguilar kleurt behoorlijk in het laagmid, Vanderkley heeft ook een mid-bump :) Wel weer beide verschillend; Aguilar kan ik weinig mee, Vanderkley vond ik geweldig.
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
VanMeekeren
Berichten: 164
Lid geworden op: 25 dec 2009, 17:22

Bericht door VanMeekeren »

Rieno,

Ik meen mij ook ter herinneren dat jij een Bagend hebt gehad, een Q10.... nog iets. Hoe beviel die?
'78 Gretsch Committee
'76 Music Man Sixty-five
'92 Ampeg SVT 410HE (200W)
'01 Ampeg SVT 210HE
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Bericht door Rieno »

Een Q10X-D idd :) Was er erg tevreden over qua geluid. Heel mooi gebalanceerd, helder, diep..voor mij qua geluid een perfecte match. Maar het gewicht heeft me toch gedwongen het monster de deur uit te doen. Woog tegen de 50 kilo!
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
Jimb
Berichten: 1021
Lid geworden op: 25 mei 2005, 15:26

Bericht door Jimb »

Ik heb zelf een Greenboy Fearful cabinet gebouwd, die klinkt ook erg neutraal, de ontwerper (Greenboy) zegt zelf dat het geen zin heeft om er een mic voor te hangen omdat hij niet kleurt (tenzij je geen post EQ out hebt op je amp om je geluid mee te maken) :P
Black Pearl - tribute to Pearl Jam
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Bericht door Rieno »

Haha, wat een verkooppraat :lol: Elke speakerkast kleurt het geluid.
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
evertalbers
Berichten: 915
Lid geworden op: 13 jan 2009, 22:43

Bericht door evertalbers »

Echt neutraal bestaat niet - maar als je een aantal dingen van het lijstje hierboven uitprobeert zul je zeker iets tegenkomen wat je lekker vindt.

En: Afbeelding
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Bericht door Muziekschuur »

Bij Bag end wil je de 1x15's. Die zijn heel licht. En met twee blaas je de tent op. Gezien dat de speakers die er in zitten het beste is wat de markt biedt is het een heel neutraal geluid. Echter zie je die 1x15 cabjes in nederland nauwelijks...
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Scheurijzer
Berichten: 339
Lid geworden op: 16 dec 2004, 17:36

Bericht door Scheurijzer »

Ik heb hier via het forum een Schroeder gekocht. Een oudere versie van de 21012. HEEL erg tevreden over.
Toen ik het nog aan het regelen was met de verkoper, heb ik ook gemaild met Jorg Schroeder, die mij telkens snel en vriendelijke te woord stond. Voor een verkoop waar ie zelf niets meer aan zou verdienen!

Wat mij betreft dikke aanrader.
Gebruikersavatar
Bolobass
Berichten: 2528
Lid geworden op: 13 aug 2011, 12:39

Bericht door Bolobass »

Ik vond de peavey txf 410 ook heel strak klinken. 40 kilos, maar als ik die had gehoord voordat ik mijn huidige 412 had besteld dan zaten die centen nu nog in mijn zak (of op mn pedalboard, of nog een bas of... :facepalm: )
Fire is one of my favourite colours. Along with black and camo.
ArjanK
Berichten: 266
Lid geworden op: 09 okt 2007, 13:13

Bericht door ArjanK »

Rieno schreef:Haha, wat een verkooppraat :lol: Elke speakerkast kleurt het geluid.
Dat geen enkele luidspreker neutraal is dat klopt (ja, ook in de hifi en studio wereld), maar je kunt er wel heel erg dicht bij komen.
Zelf ontwerp en bouw ik al meer dan 25jaar luidsprekers van hifi t/m bascabinets en studio monitoren.
Zo'n 2 jaar geleden heb ik een 2x10 gebouwd met een coaxiale 8" mid/hoog sectie, deze heb ik zeer linear afgestemd (binnen studio specificaties) en heeft een zeer uniform afstraalgedrag. Ik kan je vertellen dat er geen enkel andere (commercieel verkrijgbare) bascab de neutraliteit van deze kast bezit (ook de fearfull niet). Velen zullen zeggen dat een neutrale kast niet werkt, maar hebben ze dat überhaupt wel geprobeerd? een echt neutrale kast?
Voor een andere bassist heb ik ook zo'n 2x10 gebouwd, toen hij hem hoorde wist hij meteen dat hij zijn 2 stuks 2x10 van Hevos weg zou doen, deze hadden bij verre niet de definite in het middengebied dat zo belangrijk is.
Een ander voordeel van een neutrale speaker is dat je een bron minder in jouw audio setup hebt die iets toevoegt aan de klank. De klank rust nu puur op de gebruikte basgitaar en de (pre-)amp, tevens reageert zo'n neurale luidspreker veel beter op de toonregeling. Wil je minder hoog, dan draai je dit gewoon weg op je pre-amp. Ik wil niks anders meer.
Plaats reactie