Versterker en stroom

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Bericht door Rieno »

Huh? + en - polen op wisselspanning en duwende/trekkende polen die de helft van de spanning leveren?...het kan aan mij liggen, maar dakannie ;)
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
a-j
Berichten: 480
Lid geworden op: 22 jun 2013, 15:52

Bericht door a-j »

Jup, dat ligt aan jouw. :wink:
Ik gebruik waarschijnlijk niet de technisch juiste woorden - vooral noet met "polen" - maar in Nederland heeft er altijd 220V gestaan op maar één van de draadjes, en als gevolg daarvan heeft het ook voor bepaalde apparatuur uitgemaakt hoe je de stekker in het contact stak. Je had dan ook één zekering per groep - dus aan de "live"-kant.
Dit zal nog steeds wel zo zijn.

(Ter vergelijking staat er hier in Noorwegen 115V op elk draadje, en je moet dan ook twee zekeringen per groep hebben.)
Laatst gewijzigd door a-j op 21 dec 2013, 19:46, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Wiro
Berichten: 2304
Lid geworden op: 05 jan 2006, 13:57

Bericht door Wiro »

De 220 volt draad wordt ook wel fasedraad (symbool L) of 'heet' genoemd en heeft de kleur bruin.
De blauwe is de nuldraad (symbool N), ook wel 'koud' genoemd.
De aardedraad is geel-groen.
De zwarte is de schakeldraad, oftewel een vervolg op de bruine fasedraad na een schakelaar.

https://eshop.meijerijzerwaren.nl/Docs/b ... lektra.pdf

Overigens was in de jaren "80 in de binnenstad van Amsterdam (als enige uitzondering in Nederland) een systeem waarbij zowel op bruin alsook op blauw afwisselend +110 volt en -110 volt stond. (Weet niet of dit nog steeds het geval is). Dit resulteerde in 220 volt faseverschil waardoor de meeste apparatuur daar ook gewoon op functioneerde. Alleen in de stoppenkasten waren zowel de blauwe alsook de bruine draad voorzien van zekeringen.
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Bericht door Rieno »

Duidelijk! Heb nog een hoop te leren :)
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
AmericanIdiot
Berichten: 6226
Lid geworden op: 12 feb 2005, 10:41

Bericht door AmericanIdiot »

a-j schreef:(Omdat hier in Noorwegen de stroom- en telefoonkabels meestal nog boven de grond lopen, zijn er elk jaar - vooral in juli - heel veel blije mannen die weer een nieuwe TV mogen gaan kopen, en hun kwade vrouwen die er geen argumenten tegen hebben. :mrgreen: )
Dit zie je in Duitsland en Frankrijk ook veel in de landelijke gebieden. De meeste woningen en bedrijven hebben daar standaard een overspanningsbeveiliging in de verdeelkast die er regelmatig uit klapt met onweer.

Om op de vraag van de topicstarter terug te komen; als het een goed gevoel geeft om de stekker eruit te halen dan moet je dat gewoon doen. Een eventuele overspanning als gevolg van een blikseminslag zal dan je apparatuur niet vernielen. De overspanning op een apparaatschakelaar slaat meestal gewoon door waardoor het achterliggende circuit toch kapot gaat.
Marleaux JB-5 DiMarzio's Hotwire Funky 77 5str Fender US Jazz '83 EMG's Fender Dimension Deluxe V Eden D410XST D210XLT EBS 112 Neo
Crown XTi1000 MarkBass F1
Gebruikersavatar
Freddy Lee
Berichten: 5937
Lid geworden op: 06 dec 2010, 16:20

Bericht door Freddy Lee »

Dank voor de reacties (al dan niet relevant). :wink: Ik haal de stekker er wel uit.
Basjes: Godin Shifter Classic - Squier Classic Vibe 60s Precision Bass OWT
steekie schreef:Je blijft me verbazen Fred,maar het wordt er idd. wel steeds beter op...
Gebruikersavatar
a-j
Berichten: 480
Lid geworden op: 22 jun 2013, 15:52

Bericht door a-j »

Freddy Lee schreef: (al dan niet relevant)
Hoezo? Je probeert toch niet te beweren dat je zonder zwembandjes slaapt, hoop ik?
Certifiable
Berichten: 367
Lid geworden op: 10 dec 2011, 17:28

Bericht door Certifiable »

@Wiro... Ik zal niet zeggen dat je ongelijk hebt, maar het heet toch wisselspanning omdat de spanning wisselt tussen de fasedraden? (En dat met 50Hz) of ben ik nou koek-koek, (Wat goed mogelijk is) maar anders heet het toch gelijkspanning?

On-topic: mijn amp is thuis ook altijd uit het stopcontact als ik hem niet gebruik... Maar dat heeft meer te maken met het aantal stopcontacten ;) zal verder weinig nut hebben, maar goed zo heb ik alles ook op schakelbare stekkerdozen zitten en gaat alles uit als k het niet gebruik.
Laatst gewijzigd door Certifiable op 21 dec 2013, 20:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
BassKees
Rots in de branding
Berichten: 7893
Lid geworden op: 01 mar 2006, 13:57

Bericht door BassKees »

Bij beide vormen van wisselstroom wisselt het potentiaalverschil met een bepaalde frequentie (50-60 Hz). In het grootste deel van Europa is de ene pool de nul, en de andere pool de fase, die afwisselend een potentiaalverschil van +220 V en -220 Volt heeft t.o.v. de nul. In het Noorse systeem heb je twee verschillende fases, die elk maximaal + of -110 Volt potentiaalverschil hebben met de nul, maar onderling dus maximaal 220 Volt.
Certifiable
Berichten: 367
Lid geworden op: 10 dec 2011, 17:28

Bericht door Certifiable »

Hmmzo leer ik wat! (Toch beter moeten opletten op de details bij electro.. :facepalm: )
Gebruikersavatar
tieleman
Berichten: 3373
Lid geworden op: 14 jan 2012, 12:19

Bericht door tieleman »

Je kunt het thuis ook makkelijk controleren met een spanningszoekertje (zo'n klein schroevendraaiertje met een lampje). Als je die in het stopcontact steekt (jaja) dan zal je bij het ene gat wel het lampje zien branden (de fasedraad) en bij het andere gat niet (de nul). Tenzij je dus precies in zo'n raar gebied woont. :mrgreen:
Plaats reactie