Amps for dummies...
Amps for dummies...
De titel zegt het al, ik moet helaas bekennen dat ik ergens nog een dummy ben als het gaat om versterkers (stack).
Natuurlijk heb ik veel youtube filmpjes bekeken, let ik goed op tijdens concerten en probeer ik zelf veel uit in winkels.
Maar door alle bomen begin ik het bos niet meer te zien. Als mensen hetzelfde probleem hebben met basgitaren kan ik ze heel simpel uitleggen welke sounds bij welke bas horen. Dat wil zeggen...ik kan een dummy uitleggen in welke bassen je ze kunt categoriseren. Bv: Wil je die dikke motown sound? Ga dan voor een p-bas met rosewood toets! Wil je slappen als flea? Neem dan een actieve bas zoals een stingray. Natuurlijk kan je ook slappen op een p-bas etc etc, maar jullie begrijpen vast wat ik bedoel.
Kan iemand mij het bos van stack versterkers uitleggen?? Gewoon heel simpel, een ampeg klinkt als blabla en goed geschikt voor blabla, dit in tegenstelling tot en trace elliot etc etc etc. Een simpele vraag waarop eigenlijk geen eenduidig antwoord mogelijk is want het gaat uiteindelijk altijd om je eigen gevoel bij een bepaalde bas en dat zal voor een stack niet anders zijn. Maar toch, wie helpt mij met simpele en overzichtelijke categorieën? (heb gezocht in de FAQ maar kon daar ook geen antwoord vinden). Ik heb het dus niet over de techniek want dat snap ik wel...ohms 10'' vs 12'' etc....
Thanks!
Natuurlijk heb ik veel youtube filmpjes bekeken, let ik goed op tijdens concerten en probeer ik zelf veel uit in winkels.
Maar door alle bomen begin ik het bos niet meer te zien. Als mensen hetzelfde probleem hebben met basgitaren kan ik ze heel simpel uitleggen welke sounds bij welke bas horen. Dat wil zeggen...ik kan een dummy uitleggen in welke bassen je ze kunt categoriseren. Bv: Wil je die dikke motown sound? Ga dan voor een p-bas met rosewood toets! Wil je slappen als flea? Neem dan een actieve bas zoals een stingray. Natuurlijk kan je ook slappen op een p-bas etc etc, maar jullie begrijpen vast wat ik bedoel.
Kan iemand mij het bos van stack versterkers uitleggen?? Gewoon heel simpel, een ampeg klinkt als blabla en goed geschikt voor blabla, dit in tegenstelling tot en trace elliot etc etc etc. Een simpele vraag waarop eigenlijk geen eenduidig antwoord mogelijk is want het gaat uiteindelijk altijd om je eigen gevoel bij een bepaalde bas en dat zal voor een stack niet anders zijn. Maar toch, wie helpt mij met simpele en overzichtelijke categorieën? (heb gezocht in de FAQ maar kon daar ook geen antwoord vinden). Ik heb het dus niet over de techniek want dat snap ik wel...ohms 10'' vs 12'' etc....
Thanks!
Helaas...zo simpel is het niet bij versterkers. Omdat op een versterker zoveel meer mogelijk is om je geluid te vormen, kun je op bijna alle merken wel je ding doen De enige tweedeling die IMHO te herkennen is, is tussen buizen- en transistorversterkers.
Je kunt dus niet merken verbinden aan genres, helemaal omdat ieder merk wel bepaalde versterker in huis heeft met verschillende geluiden.
Je kunt dus niet merken verbinden aan genres, helemaal omdat ieder merk wel bepaalde versterker in huis heeft met verschillende geluiden.
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
-
- Berichten: 5659
- Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10
haha, is inderdaad een goede vraag en klopt dat het zo simpel niet ligt bij versterkers.
Maar is er iemand die een poging wil wagen?
Iedereen die bier drink heeft een eigen merk, over smaak valt niet te twisten. Maar toch kan je iets van een schaal maken die loopt van Heineken/Jupiler ('zoet') naar Grolsch/Brand (bitter).
Maar is er iemand die een poging wil wagen?
Iedereen die bier drink heeft een eigen merk, over smaak valt niet te twisten. Maar toch kan je iets van een schaal maken die loopt van Heineken/Jupiler ('zoet') naar Grolsch/Brand (bitter).
- Joost van Laake
- Berichten: 2799
- Lid geworden op: 10 apr 2006, 13:33
Tenzij je een aantal andere factoren meeneemt waarop de drinker wel invloed heeft...
Fles/blikje/tap, type glas waarin je uitschenkt, temperatuur, etc.
Eet je er iets bij? (Ik ervaar bier anders als ik iets pittigs eet bijvoorbeeld)
Maar we dwalen af...
Er zijn natuurlijk een aantal klassiekkers... maar zoals Rieno zegt heeft de eindgebruiker enorm veel invloed op de sound. Daarnaast... zet 5 verschillende types van 1 merk naast elkaar en ze klinken allemaal net ff anders.
De simpelste manier is nog altijd gewoon uitzoeken welke gear je favoriete bassisten gebruiken.
Fles/blikje/tap, type glas waarin je uitschenkt, temperatuur, etc.
Eet je er iets bij? (Ik ervaar bier anders als ik iets pittigs eet bijvoorbeeld)
Maar we dwalen af...
Er zijn natuurlijk een aantal klassiekkers... maar zoals Rieno zegt heeft de eindgebruiker enorm veel invloed op de sound. Daarnaast... zet 5 verschillende types van 1 merk naast elkaar en ze klinken allemaal net ff anders.
De simpelste manier is nog altijd gewoon uitzoeken welke gear je favoriete bassisten gebruiken.
Main tools: Peterbuilt CS-P & T-Sonic | Lakland Skyline DJ04 | EICH TH 900 | EICH 612XL | SansAmp Paradriver DI |
Feestboek
Orkestje: All For Nothing
Feestboek
Orkestje: All For Nothing
- Green Goblin
- Berichten: 4851
- Lid geworden op: 04 aug 2012, 18:48
De Ashdown MI220 is ook erg populair momenteel
Ibanez SR370EF - Motion B-05 - Schecter Diamond-J - Squier Contemporary Active Jazz - Westone "The Rail" - Yamaha BB414 OM
8e BGF-meeting NOORD - Groningen - 5 november 2017
BGF gewichtenlijst
8e BGF-meeting NOORD - Groningen - 5 november 2017
BGF gewichtenlijst
Ha! Ik stelde ongeveer dezelfde vraag op BassChat, met heel slecht resultaat, ondanks dat mensen toch blijven praten over
die typische Ampeg-klank, Ashdown-klank, Gallien-Krueger-klank enz.
Dan zeg ik: als er een typische klank bestaat, dan kan dat ook onder woorden gebracht worden - in ieder geval in zekere mate.
Dit is de indruk die ik zelf heb gekregen van wat anderen hebben beschreven:
Typisch Ampeg: een warme, enigszins "pushy" klank met nadruk op middengebied.
Typisch Gallien-Krueger: sterk "pushy", helder maar niet op een Hi-Fi manier, met sterke korreligheid.
Enz. enz.
Als resultaat heb ik voor mezelf drie simpele kategorieën gemaakt:
Old School (Ampeg, Ashdown Little Bastard, enz.)
Modern (Vanderkley, EBS Fafner, enz.)
Signature - de modellen met specifiek eigen geluid, zoals bekende Gallien-Krueger-modellen
(Nogmaals) voor de duidelijkheid: ik weet dus zelf niks, maar dit is wat ik denk te begrijpen uit de teksten van anderen.
Succes met het verkrijgen van overzicht!
die typische Ampeg-klank, Ashdown-klank, Gallien-Krueger-klank enz.
Dan zeg ik: als er een typische klank bestaat, dan kan dat ook onder woorden gebracht worden - in ieder geval in zekere mate.
Dit is de indruk die ik zelf heb gekregen van wat anderen hebben beschreven:
Typisch Ampeg: een warme, enigszins "pushy" klank met nadruk op middengebied.
Typisch Gallien-Krueger: sterk "pushy", helder maar niet op een Hi-Fi manier, met sterke korreligheid.
Enz. enz.
Als resultaat heb ik voor mezelf drie simpele kategorieën gemaakt:
Old School (Ampeg, Ashdown Little Bastard, enz.)
Modern (Vanderkley, EBS Fafner, enz.)
Signature - de modellen met specifiek eigen geluid, zoals bekende Gallien-Krueger-modellen
(Nogmaals) voor de duidelijkheid: ik weet dus zelf niks, maar dit is wat ik denk te begrijpen uit de teksten van anderen.
Succes met het verkrijgen van overzicht!
Geinig,
Je old-scool amps zijn buizen amps (ervan uitgaande dat je met Ampeg een Ampeg SVT-classic bedoeld).
En je Modern amps zijn transistor amps.
Maar voor de rest is heel deze topic wel leuk.
Het is, naar mijn mening, namelijk niet te doen om basversterker merken te classificeren naar bepaalde genres o.i.d.
Alles word namelijk overal voor gebruikt.
En als je naar 'beroemde' gaat kijken, die wisselen ook wel eens ooit van merk en volgens de interviews zijn die dan helemaal het gene wat ze altijd al zochten.
Ik durf wel weer een vergelijking met biermerken te maken.
Als je liefhebber bent van bokbier (een bepaalde sound) dan kun je bij vele merken terecht.
Dit zelfde geld ook voor alcoholvrij, oud bruin, pilsener. En nog leuker; je kan de smaken nog aanpassen ook met citroen, met 7-up, met cola, met spa barisart enz.
Kortom; mijn conclusie. Ga na welk geluid je mooi vind (bijvoorbeeld je favoriete bassist) zoek uit wat hij gebruikt, ga naar de winkel, probeer die sound te krijgen en het zal je opvallen dat het dan nog verdomde moeilijk is.
Succes.
Je old-scool amps zijn buizen amps (ervan uitgaande dat je met Ampeg een Ampeg SVT-classic bedoeld).
En je Modern amps zijn transistor amps.
Maar voor de rest is heel deze topic wel leuk.
Het is, naar mijn mening, namelijk niet te doen om basversterker merken te classificeren naar bepaalde genres o.i.d.
Alles word namelijk overal voor gebruikt.
En als je naar 'beroemde' gaat kijken, die wisselen ook wel eens ooit van merk en volgens de interviews zijn die dan helemaal het gene wat ze altijd al zochten.
Ik durf wel weer een vergelijking met biermerken te maken.
Als je liefhebber bent van bokbier (een bepaalde sound) dan kun je bij vele merken terecht.
Dit zelfde geld ook voor alcoholvrij, oud bruin, pilsener. En nog leuker; je kan de smaken nog aanpassen ook met citroen, met 7-up, met cola, met spa barisart enz.
Kortom; mijn conclusie. Ga na welk geluid je mooi vind (bijvoorbeeld je favoriete bassist) zoek uit wat hij gebruikt, ga naar de winkel, probeer die sound te krijgen en het zal je opvallen dat het dan nog verdomde moeilijk is.
Succes.
I'm not really BRILLIANT, it's just that my friends are stupid.
Beter scheef erin, dan recht er neffe.
&
Echte mannen eten geen honing, die kauwen op bijen.
Beter scheef erin, dan recht er neffe.
&
Echte mannen eten geen honing, die kauwen op bijen.
- AmericanIdiot
- Berichten: 6250
- Lid geworden op: 12 feb 2005, 10:41
Jep; ooit was een MAG300 ook heel populair....totdat iedereen dat (K@T)ding collectief afdankte en zoals Rieno al aanhaalde de marktplaatsen er vol mee stonden.Green Goblin schreef:De Ashdown MI220 is ook erg populair momenteel
Je kunt moeilijk op basis van versterker-merk een beschrijving maken. Neem bijv. een Ampeg SVT Classic...die klinkt heel anders dan een bijv. een SVT-Pro. En dat gaat bij meer merken op.
Dan is ook nog van grote invloed welke speakercab(s) erop aangesloten worden... het is haast onmogelijk om dat beschrijven en dan interpreteert iedereen het nog eens op zijn eigen manier.
Veel spullen proberen is het advies...
♪ Marleaux JB-5 DiMarzio's ♫ Hotwire Funky 77 5str ♪ Fender US Jazz '83 EMG's ♫ Fender Dimension Deluxe V ♪ Eden D410XST D210XLT ♫ EBS 112 Neo
♪ Crown XTi1000 ♫ MarkBass F1
♪ Crown XTi1000 ♫ MarkBass F1
de match van speakers / amps maakt ook heel veel uit !
uiteindelijk krijg je uit iedere amp wel een bruikbaar geluid
uiteindelijk krijg je uit iedere amp wel een bruikbaar geluid
"Your inability to invalidate my hypothesis is not at all the same thing as proving it true."
persoonlijk topic...
een goede groove kan je niet kopen...
persoonlijk topic...
een goede groove kan je niet kopen...
bas spelen is mijn beroep en in die hoedanigheid speel ik zo'n beetje alles wat je bedenken kunt: pop, metal, blues, hard rock, funk, proms, hiphop, volksmuziek, country enz.
ik heb twee bassen die ik het meest gebruik: een 5 snarige Fbass en een Stingray.
met die twee bassen en mn Markbass LMIII met VdK kastjes doe ik dus al die verschillende stijlen spelen en ik kan je verzekeren dat ik overal een goeie passende sound heb (anders werd ik ook nooit terug gevraagd...).
soms gebruik ik wat effecten als een VT Bass als het echt nodig is voor de muziek (mn hard rock en metal waar ik vaak een over zn nek gaande buizenversterker moet emuleren) maar meestal verkrijg ik de nodige verschillen en nuances in sound die nodig zijn puur door met mn pickup instellingen te spelen en door mn aanslag en plaats waar ik aansla te veranderen.
sommige dingen speel ik bv ook met een plectrum ipv met mn vingers.
ik heb dit eigenlijk vooral geleerd doordat ik het toen ik jong was jarenlang met 1 relatief klote bas en 1 crappy versterker moest doen, meer had je niet en je moest toch meekomen dus dan maak je er maar wat van.
daarnaast kreeg ik als kind van een beroepsdrummer thuis ook de nodige goedbedoelde raad mee en ik heb altijd zeer opengestaan voor adviezen vd ouwere muzikanten bij mij in de buurt.
mijn conclusie na bijna 30 jaar spelen: je versterker is meestal van alle factoren die je geluid bepalen het minst belangrijk.
tuurlijk, buizensounds enz enz...bla bla....jullie hebben gelijk, maar missen toch ook een beetje de moraal vh verhaal: tenzij je een erg specifieke bepaalde sound wilt hebben cq kopieren, is elke basversterker in meer of mindere mate geschikt, mits hij qua volume mee kan.
mijn twee centjes in deze discussie.
ik heb twee bassen die ik het meest gebruik: een 5 snarige Fbass en een Stingray.
met die twee bassen en mn Markbass LMIII met VdK kastjes doe ik dus al die verschillende stijlen spelen en ik kan je verzekeren dat ik overal een goeie passende sound heb (anders werd ik ook nooit terug gevraagd...).
soms gebruik ik wat effecten als een VT Bass als het echt nodig is voor de muziek (mn hard rock en metal waar ik vaak een over zn nek gaande buizenversterker moet emuleren) maar meestal verkrijg ik de nodige verschillen en nuances in sound die nodig zijn puur door met mn pickup instellingen te spelen en door mn aanslag en plaats waar ik aansla te veranderen.
sommige dingen speel ik bv ook met een plectrum ipv met mn vingers.
ik heb dit eigenlijk vooral geleerd doordat ik het toen ik jong was jarenlang met 1 relatief klote bas en 1 crappy versterker moest doen, meer had je niet en je moest toch meekomen dus dan maak je er maar wat van.
daarnaast kreeg ik als kind van een beroepsdrummer thuis ook de nodige goedbedoelde raad mee en ik heb altijd zeer opengestaan voor adviezen vd ouwere muzikanten bij mij in de buurt.
mijn conclusie na bijna 30 jaar spelen: je versterker is meestal van alle factoren die je geluid bepalen het minst belangrijk.
tuurlijk, buizensounds enz enz...bla bla....jullie hebben gelijk, maar missen toch ook een beetje de moraal vh verhaal: tenzij je een erg specifieke bepaalde sound wilt hebben cq kopieren, is elke basversterker in meer of mindere mate geschikt, mits hij qua volume mee kan.
mijn twee centjes in deze discussie.