Wat te doen met kapot cabinet en gloednieuwe speaker?

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
Plaats reactie
scabiosa
Berichten: 66
Lid geworden op: 05 mar 2013, 12:12

Wat te doen met kapot cabinet en gloednieuwe speaker?

Bericht door scabiosa »

Lieve vrienden,

Ik had een (peavey tvx 410) cabinet waar het begon te kraken. Toen dacht ik: es effe alle speakers checken. Bleek dat er 1 speaker kapot was. Hupla, een eminence legend (bp102-4) besteld. Helaas, het kraken is er nog altijd. Ik heb alles getest. Zelfs eens de tweeter en zijn spoelen losgekoppeld om te kijken of het miss van daar kwam. Niet. Balen!
Ik weet niet of het één speaker is die kapot is of twee of alledrie de oude. Of dat het misschien het cabinet is dat uit zijn voegen trilt. Het krakende geluid is redelijk alom aanwezig, dus het lijkt op het eerste zicht niet uit 1 speaker te komen. Ook is het er pas als ik echt hard speel.

Enfin, ik weet dus niet goed wat te doen met het cabinet.

- Misschien krijg ik er nog 20 euro voor, en probeer ik de speaker te verkopen.

- Ofwel maak ik een 1x10 kastje met de nieuwe speaker. Dan heb ik een 200 watt 4 ohm cabinet waar ik thuis een beetje kan over spelen met m'n bassman. Of dat ik dan samen met m'n bassman 2x15 kan aansluiten op m'n acoustic, dan heb ik 2 ohm. En daar de speaker 200 w RMS is en m'n acoustic een ruime 210 watt geeft op 2 ohm zou dat misschien moeten lukken zonder dat ik de eminence opblaas?
Of is een 1x10 cabinet gewoon belachelijk?
Zo'n cabinet bestaat in elk geval: https://www.eminence.com/pdf/Legend_BP102_cab.pdf" onclick="window.open(this.href);return false; en

:D
Gebruikersavatar
AmericanIdiot
Berichten: 6250
Lid geworden op: 12 feb 2005, 10:41

Bericht door AmericanIdiot »

Trilt het rooster soms mee? Test door het in te drukken tijdens hoog volume; dit moet toch op te lossen zijn.
Marleaux JB-5 DiMarzio's Hotwire Funky 77 5str Fender US Jazz '83 EMG's Fender Dimension Deluxe V Eden D410XST D210XLT EBS 112 Neo
Crown XTi1000 MarkBass F1
Gebruikersavatar
Wiro
Berichten: 2304
Lid geworden op: 05 jan 2006, 13:57

Bericht door Wiro »

Fragment van gitaarnet:
https://www.gitaarnet.nl/archive/index.php/t-91362.html
Robin.ke
5 mei 2007, 23:33
1 - met een ohm-meter even de weerstand van de spoel meten, kijken of hij ongeveer overeen komt met de impedantie.
2 - 9V batterij over de spoel aansluiten en kijken of de conus omhoog komt.
3 - met de hand de conus op en neer bewegen en luisteren of de spoel niet aanloopt.
4 - kijken of je geen scheuren of beschadigingen aan de conus kunt ontdekken.
Als dit allemaal goed is ben je vrijwel zeker dat de speaker niet defect is.
Of hij ook goed klinkt, kun je uiteraard alleen maar bepalen door hem in te bouwen en te beluisteren.

Het kan zijn dat er iets in het cabinet mee gaat rammelen bij bepaalde frequenties en/of volume. Om op te sporen waar dit zou kunnen zitten wordt wel eens een stetiscoop gebruikt.
Afbeelding
scabiosa
Berichten: 66
Lid geworden op: 05 mar 2013, 12:12

Bericht door scabiosa »

Hehe, bedankt wiro.

1. alle speakers (behalve de kapotte) geven het juiste ohmage

2. alle speakers zijn getest met een 9v batterij

3. met twee drukpunten telkens de speakers gecheckt, gaf geen schrapend geluid.

4. misschien nog eens dubbelchecken maar denk niet dat er scheuren/beschadigingen zijn...

dus ja, idd, het enige dat me nu nog rest is eens het cabinet zelf grondig checken. Waar kan ik goedkoop aan een stethoscoop geraken? :-)
Gebruikersavatar
Wiro
Berichten: 2304
Lid geworden op: 05 jan 2006, 13:57

Bericht door Wiro »

Met je cabinet naar de huisarts!
Wel even checken of je ziektekostenverzekering dit dekt...
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Bericht door Muziekschuur »

Gebruik je de tweeter? Niet? Haal dan het filter ertussen uit en lus de speakers door op de correcte wijze. Zodat je het juiste ohmage aan het cabinet meet. Dan is waarschijnlijk het filter de oorzaak... Of juist de tweeter... je kan ook (waarschijnlijk steek klemmetjes) de tweeter lostrekken... En dan spelen...
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Bericht door Rieno »

Hij had de tweeter al eens losgekoppeld en dat was de oplossing niet ;) Spelen zonder tweeter is nooit een oplossing trouwens!
Het zal heel best de kast kunnen zijn die ergens meeratelt, maar dat is wel hopeloos om op te sporen soms. Succes!
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7691
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Bericht door MR. LEE »

Misschien heb je wat aan deze hint :
Ik had hier een hele poos geleden een oude Peavey TNT(160???) combo , waar natuurlijk maar één 15 inch luidspreker in zit gemonteerd.
Dat ding vervormde als de hel ! , bij de minste of geringste aanslag op de E-snaar(E,F,F#,G,G#,A)
Een walgelijk geluid, waarbij eerst gedacht werd aan een defecte luidspreker !
Wat bleek :
Het klankbord waar de speaker in gemonteerd zit , was gemaakt van hechthout ( wat overigens keurig is ).
Alle andere wanden van dat cabinet waren helaas gemaakt van spaanplaat :|
De lijmverbindingen waren op zich nog overal in orde , maar daar nèt naast hadden de spaanplaat-vezels het aan de randen begeven waardoor het klankbord aan de bovenkant helemaal los was geraakt !
Ik heb toen alle panelen van het kabinet maar voorzien van machine-schroeven ( ook de strook hechthout op het achterpaneel die resonantie dient tegen te gaan heb ik vanaf de buitenkant van een aantal machine-schroeven voorzien )

Hierna klonk die combo weer echt als nieuw !
scabiosa
Berichten: 66
Lid geworden op: 05 mar 2013, 12:12

Bericht door scabiosa »

MR. LEE schreef:Misschien heb je wat aan deze hint :
Ik had hier een hele poos geleden een oude Peavey TNT(160???) combo , waar natuurlijk maar één 15 inch luidspreker in zit gemonteerd.
Dat ding vervormde als de hel ! , bij de minste of geringste aanslag op de E-snaar(E,F,F#,G,G#,A)
Een walgelijk geluid, waarbij eerst gedacht werd aan een defecte luidspreker !
Wat bleek :
Het klankbord waar de speaker in gemonteerd zit , was gemaakt van hechthout ( wat overigens keurig is ).
Alle andere wanden van dat cabinet waren helaas gemaakt van spaanplaat :|
De lijmverbindingen waren op zich nog overal in orde , maar daar nèt naast hadden de spaanplaat-vezels het aan de randen begeven waardoor het klankbord aan de bovenkant helemaal los was geraakt !
Ik heb toen alle panelen van het kabinet maar voorzien van machine-schroeven ( ook de strook hechthout op het achterpaneel die resonantie dient tegen te gaan heb ik vanaf de buitenkant van een aantal machine-schroeven voorzien )

Hierna klonk die combo weer echt als nieuw !
Hmmm klinkt herkenbaar, inderdaad helemaal uit spaanplaat. Machine-schroeven, bedoel je dan gewoon vijzen? Want in spaanplaat pakken die misschien niet zo goed...
Zal dat eens checken!
Merci
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7691
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Bericht door MR. LEE »

Machine-schroeven , spaanplaat-schroeven , gipsplaat-schroeven ,vijzen ,..allemaal oké :mrgreen:
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Bericht door Muziekschuur »

Nog vorderingen?
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
scabiosa
Berichten: 66
Lid geworden op: 05 mar 2013, 12:12

Bericht door scabiosa »

neen, helaas, effe druk nu

maar wat ik mij afvraag, is dit iets wat wel meer voorkomt bij peavey cabinetten?
want ik lees altijd van die verhalen dat je alles van peavey uit een rijdende bus mag gooien zonder gevolgen.

ik houd jullie op de hoogte!
Gebruikersavatar
jonasbas
Berichten: 480
Lid geworden op: 05 okt 2006, 21:01

Bericht door jonasbas »

ik had een kapotte speaker in mijn peavey tvx. In het begin wat kraken geluid, volumedrops, ...
Deze heb ik vervangen en cabinet speelt weer als vanouds.

Bij mijn EBS cabinet heb ik ENORM veel last van meetrillen van het cabinet zelf. Binnengedaan bij twee muziekzaken. Ze vinden geen oplossing. Ik zelf ook niet, ik heb er extra schroeven ingezet die de frontplaat waar de speakers in hangen tegen de opstaande randen drukken. Dit hielp niets. Cab staat nu werkloos id repetitieruimte. Binnenkort misschien gebruiken om zang door te versterken zodat er toch een nieuw doel voor gevonden wordt. Anders probeer ik de speakers afzonderlijk te verkopen.
slap it, pluck it, pick it, play it with your teeth ...
only bass my friends

EBS CL212 - Gallien krueger 700RBII - Korg DTR1000 - Cort GB94 - Ibanez sr500 - Cort Action bass
Plaats reactie