Line array modules als backline?

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Wiro
Berichten: 2304
Lid geworden op: 05 jan 2006, 13:57

Line array modules als backline?

Bericht door Wiro »

Bij sommige concerten valt het me op hoe oorstrelend het laag uit de PA (kick & bas) komt. Zelfs op grote afstand blijft het strak klinken.
Niet te vergelijken met het geflopper en gewoef (nou ja, relatief dan) van basinstallaties/cabs die zoal te koop zijn, zoals Fender, Ampeg, Trace, GB, GK, Epifani en noem ze allemaal maar op. Deze laatsten klinken van dichtbij nog wel redelijk, maar als je op een paar meter afstand staat begint de definitie van het geluid al flink af te nemen. Als gevolg hiervan merk ik op het podium dat m'n inzet om strak en dynamisch te spelen afneemt. Zeker nu ik in een band speel waar altijd op fiks volume gespeeld wordt. Als je de finesses niet hoort kun je ze tenslotte ook niet verbeteren.
Hetgeen het dichtst bijkomt is Bergantino plus (PA-) eindtrap incl. DSP hetgeen ik nu in gebruik heb. (En morgen ploft er een Auphonic Audio NL210 op de deurmat, kan ik deze eens aan de tand voelen). Het meeste andere spul is al verkocht omdat het toch maar stof staat te happen.

Maar even terug naar de beginzin:
De strakheid van dergelijke PA systemen heeft behalve met de kwaliteit van de onderdelen volgens mij ook te maken met een goeie terugkoppeling van de conus-uitslag naar de eindversterker en de correcties die hierop worden uitgevoerd (groot dempingsvermogen) plus de ge-optimaliseerde DSP instellingen. Voorzover ik weet ontbreken beide bij bas-installaties.

Heeft iemand ervaring met Line Array's in gebruik als backline op 't podium?

Hoe zou bijvoorbeeld deze module klinken met een goeie preamp ervoor?
De moeite van het proberen waard?
https://www.bax-shop.nl/line-array/qsc-k ... tAodkkgA5A
Afbeelding
Of de RCF-HDL 20-A:
https://www.rcf.it/professional-speaker- ... e/hdl-20-a
Of de EAW KF730:
https://eaw.com/portfolio_page/kf730/#ta ... 278237-2-1
Of 2 x (8 ohm) of 4 x (4 ohm) EAW JFL210 op m'n Crown XTi2002 (of XTi4002 hiervoor aanschaffen):
https://www.prosoundweb.com/article/prin ... 8_subwoofe


Enige achtergrond-info over Line Array's:
https://www.soundonsound.com/sos/mar06/a ... arrays.htm
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Wiro op 05 feb 2014, 18:40, 5 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Buster
Berichten: 1509
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:22

Bericht door Buster »

Een array klinkt vooral zo goed omdat het een array is; een rij speakers. Zie artikel.
Een stack van 2 stuks 2*10 inch cabinets verticaal op elkaar gestapeld (dus de 4 drivers verticaal onder elkaar) zou ook beter moeten klinken dan de gebruikelijke 4*10 waarbij ze twee-aan-twee zitten.
edit: Zodoende zal het gebruik van 1 array-module zeer waarschijnlijk niet iets heel anders brengen dan 1 goed cabinet.
Cort >>(ZOOM B3) Nemesis/TC electronic+FMC/Eden.. Novation Bass Station II .... AKG-K&M-Klotz-Neutrik
Gebruikersavatar
AmericanIdiot
Berichten: 6227
Lid geworden op: 12 feb 2005, 10:41

Bericht door AmericanIdiot »

Line arrays zijn voornamelijk voor de hogere frequenties; het echte stuwende laag komt uit de sub-kasten.

Afbeelding

PS. ik denk dat je eens een goede InEar moet overwegen.
Marleaux JB-5 DiMarzio's Hotwire Funky 77 5str Fender US Jazz '83 EMG's Fender Dimension Deluxe V Eden D410XST D210XLT EBS 112 Neo
Crown XTi1000 MarkBass F1
Gebruikersavatar
mroekalea
Berichten: 309
Lid geworden op: 21 jan 2011, 10:36

Bericht door mroekalea »

Ook zit er een verschil in monitor of zaalversterking ontwerpen, de basscabs zijn natuurlijk (meestal) van het monitor ontwerp. De array speakers worden ontworpen om geluid over groter afstand weer te geven.
Jazz bas, buizen en 12 inch!
Gebruikersavatar
memoemamey
Berichten: 300
Lid geworden op: 21 mei 2005, 18:36

Bericht door memoemamey »

de wonderen van een mooi in fase getrokken PA!
Dikwijls 20+ inch woofers in kasten met gigantisch rendement, ook altijd minstens 2 subs natuurlijk,
doe er daar maar makkelijk 8 bij op een degelijke venue, mooi met de computer berekend op een evenredige laag-verdeling, amps die bijna even veel kosten als de volledige backline van een band. En dan nog eens super gedefinieerd laagmid (en de rest van het freq-spectrum natuurlijk) uit de line array.
Er zit ook nog eens een degelijke preamp-EQ tussen voor de basgitaar uit de speakers komt,
en nog wat compressie erbij (normaal gezien) ook.
Daar kan je gewoon niet tegen winnen met een 'basversterker'.

Maar er zijn natuurlijk bassisten genoeg die er net zo over denken,
en gewoon spelen met een lekkere DI of goeie pre-amp over PA monitors.
Weinig om te zeulen en de sound is niet alleen lekkerder, maar ook meer representatief.
Maar als je niet altijd kan vertrouwen op de PA van de venue, ben je natuurlijk nog altijd kasten & amps aan het sleuren en je kan makkelijk(!) 5 high end basversterkers neerzetten voor het geld wat je er aan kwijt gaat zijn.
Rock and/or Roll
Gebruikersavatar
Madmac
geen ondernaamdinges
Berichten: 5674
Lid geworden op: 21 nov 2006, 22:04

Bericht door Madmac »

Wiro, zo'n topkastje gaat linear door tot 100 of misschien 80hz en dan totale roll-off want de subs nemen radikaal over vanaf 120 hz of lager. Dus om een line-array te doen klinken zijn er regels:

Tenminste twee tops per 2 x 18 sub. Wordt doorgaans gevoed door 4000+ watt eindtrappen omdat deze dingen héél veel juice nodig hebben om tot hun recht te komen. Dan zijn we nog niet aanbeland bij het uitmeten en faseren van de set die bij iedere opstelling opnieuw moet gebeuren.

Dus tenzij ge er €8000 tegenaan wilt gooien kunt ge 't vergeten. :wink:

Edit: dat freq bereik bij die QSC is gemeten op -6 db. Niet echt realistisch dus. Bij een -3 db meting zou ge een heel ander realistisch idee hebben.
Bijna terug actief op muzikaal gebied.
Gebruikersavatar
Wiro
Berichten: 2304
Lid geworden op: 05 jan 2006, 13:57

Bericht door Wiro »

Dank voor het meedenken. Dit zijn allen factoren om rekening mee te houden, maar ik ben wat minder pessimistisch over de toepasbaarheid. Wel ben ik het ermee eens dat je niet zomaar elke module kunt gebruiken. Het is duidelijk dat er grondig voorwerk gedaan moet worden om zo'n experiment te laten slagen. Gelukkig heb ik geen haast. 't Is leuk een beetje te puzzelen.
(in-ear vind ik teveel gedoe)

Daarom was mijn oog gevallen op de EAW JFL210.
25 kilo, 130 dB SPL, 800 watt bij 8 ohm, 15 graden vertikale en 90 graden horizontale spreiding.
Operating Range: 65 Hz to 18.5 kHz (Weet niet of dit voldoende is voor bas-on-stage, mijn huidige setup begint bij 40 Hz. en da's meer dan laag genoeg. Tenslotte mogen ze er in de zaal geen last van hebben.)
Enclosures can be pole-mounted, and arrays can also be easily flown, ground stacked.
Multi Box
— This switch position provides an HF character that is suitable for use with
multiple JFL210s in an array in short to
medium throw applications (approximately 1 m - 20 m).

M'n Crown XTi2002 heeft voldoende in huis voor het optimaliseren middels DSP: EQ in, EQ out, comp/lim.

https://eaw.com/docs/1_Current_Products/ ... eet_r1.pdf
https://www.manualslib.com/manual/41937/Eaw-Jfl210.html

Wat denken jullie, de moeite van het proberen waard?
Zijn er nog meer die goed werken op korte tot middellange afstand?
Plaats reactie