Hulp bij versterker zoektocht

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Plien
Berichten: 39
Lid geworden op: 20 feb 2013, 12:12

Hulp bij versterker zoektocht

Bericht door Plien »

Hallo BGF'ers!

Ik ben opzoek naar een versterker maar ik zie door de bomen het bos niet meer.
Op dit moment speel ik nog op een Peavey Max 126 versterkertje, maar na 4 jaar
ben ik die toch echt wel zat. Nou heb ik de Markbass CMD JB Players School vorig
jaar uitgeprobeerd en daar ben ik helemaal weg van. Helaas zit die ver boven
mijn budget. (Ik probeer al een jaar te sparen maar dat lukt niet echt...)

Nou heb ik al het een en ander gevonden dus even op een rijtje:
- Het liefst 100 wat of meer.
- Onder de ±15 kg
- Combo of head+cab maakt niet uit. 15" zou wel fijn zijn.
- Budget: ±€250,- tweedehands is helemaal prima.

Als het dan om nieuw gaat zijn er op dit moment dus twee uitgesprongen:
- Markbass CMD JB Players School: €500,-
- Fender Rumble 100, 2014: €275,-

De fender is nog niet uit en zal ik dus nog moeten proberen, wel weet ik dat het geluid van fender me over het algemeen goed aanstaat. Het fijne aan deze combo is dat hij nog geen 10 kg weegt!

Nou zie je vaak Peavey en Trace Elliot op markplaats verschijnen voor mooie prijzen maar die zijn vaak enorm zwaar. Van Gallien Krueger, Korg en TC Electronic heb ik het idee dat deze vrij helder klinker. Ik vind helder leuk maar heb als basis het liefst een warme diepe (donderende) bass. Een punchy geluid kan je ook op andere manieren verkrijgen namelijk.

Ik kan nog lang doortypen maar ik denk dat dit wel een beeld schetst? :P
Hopelijk kunnen jullie me een beetje helpen, alvast bedankt!
Bassen: Curzon Jazz Bass Polly / Dean EAB Playmate Baloo
Wishlist: Markbass CMD JB Players School / Squier VM Fretless
Gebruikersavatar
padawatje
corr: spawatertje
Berichten: 15136
Lid geworden op: 07 mei 2009, 11:29

Bericht door padawatje »

Waarom zoek je precies zo'n lichtgewicht (< 15 kg is wel heel weinig ...) ? Speel je in een bandje ? Moet die amp elke week een trap op en af of mee op de fiets ?
Gebruikersavatar
Plien
Berichten: 39
Lid geworden op: 20 feb 2013, 12:12

Bericht door Plien »

padawatje schreef:Waarom zoek je precies zo'n lichtgewicht (< 15 kg is wel heel weinig ...) ? Speel je in een bandje ? Moet die amp elke week een trap op en af of mee op de fiets ?
15 kg is meer uitgangspunt dus 20 kg kan ook nog wel :) Ik ben zelf 45 kg en 1.68 dus lichtgewicht is dan wel prettig. Op dit moment moet hij dan alleen naar zolder gesleept worden en daar staan, maar ik wil wel aan de slag gaan met een bandje. Het is dus ook een beetje met het oog op de toekomst. Als het niet gaat dan gaat het niet, maar je kan het altijd proberen nietwaar!
Bassen: Curzon Jazz Bass Polly / Dean EAB Playmate Baloo
Wishlist: Markbass CMD JB Players School / Squier VM Fretless
Gebruikersavatar
padawatje
corr: spawatertje
Berichten: 15136
Lid geworden op: 07 mei 2009, 11:29

Bericht door padawatje »

OK, da's duidelijk. Die Fender is maar 100 watt, daar ga je snel tekort mee komen als je bij een bandje wil gaan spelen, vrees ik.
En een 15" speaker voor thuis is ook verre van ideaal.
In jouw geval zou ik opzoek gaan naar een compact en lichtgewicht versterkertopje, dat toch minstens 250 à 300 watt levert (een Ampeg PF350 of een Fender Rumble 350 of zo) en daar voor thuis een eenvoudige cab met één of twee 10" of 12" speakers. Een combo kan uiteraard ook, maar dan best eentje waar je nog een extra cabinet aan kan hangen.
Als je dan ooit bij een bandje gaat spelen, kan je nog altijd overwegen om er een extra cabinet (een 15" bijvoorbeeld) bij te kopen dat je in je repetitieruimte kan laten staan. Dan hoef je alleen je versterker mee te nemen.
Ik zou toch ook eens een TC Electronic gaan testen als ik jou was. Misschien valt het wel mee van geluid :)

Helaas geldt bij bas versterking dat je zelden een combinatie van de 3 factoren betaalbaar/lichtgewicht/geluidskwaliteit vindt in één versterker. Doorgaans moet je je tevreden stellen met slechts twee daarvan :facepalm:
Gebruikersavatar
Plien
Berichten: 39
Lid geworden op: 20 feb 2013, 12:12

Bericht door Plien »

Haha, inderdaad! Gelukkig heb ik nog heel wat jaartjes voor me dus nog alle tijd om beter/mooier/duurder spul te kopen :)

Maar een heel goed idee! Omdat ik zoveel 1x15 of 4x10 heb gezien was ik helemaal vergeten dat je natuurlijk ook 1x10 of 1x12 hebt. En later nog een cab erbij is dan inderdaad vrij makkelijk. Ik heb nu op marktplaats een zelfbouw cab gezien, die ik hier op het forum geloof ik ook al heb langs zien komen. Ik moet dan nog even mailen wat het watt, ohm en gewicht is. Maar is dat wat? Klik (1x12) Ik zou zelf liever voor 'merk' gaan maar het is wel een mooie prijs...

Qua head spreekt de Little Mark 250 me het meest aan, die zit nieuw rond de €300,- dus àls ik hem tweedehands tegenkom moet dat wel te doen zijn. (Hoop ik)

TC Electronic zal ik inderdaad uitproberen! Ik wilde sowieso binnenkort naar de 'nieuwe' locatie van Feedback/Keymusic Utrecht dus kan ik gelijk kijken wat ze daar hebben staan :wink:
Bassen: Curzon Jazz Bass Polly / Dean EAB Playmate Baloo
Wishlist: Markbass CMD JB Players School / Squier VM Fretless
Bassyboss
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 feb 2014, 09:47

Wel eens gedacht aan Workingman 10 SWR?

Bericht door Bassyboss »

Hoi,...
Wel eens gedacht aan de Workingman10 van SWR?
Ik heb er eentje (die overigens wegens overcompleet weg mag...speurders...)
Zo'n Combo heeft een stevige 10 inch driver en een schakelbare hoorn tweeter, vermogen 80 Watt, en iets van 120 watt als je er nog eens een extension cabinet bij onder plaatst. Ik speel ermee in een band bij een gospel koor. Voldoende "dik" laag, en als je dat wilt een stevige punch. goede 3 bands equalizer en een notch filter voor het accent.
Voordeel is ook dat je op de Effect Return input gewoon je MP3 speler kunt aansluiten om thuis mee te repeteren.

reden dat ik eraf wil is: Ik heb dit kleine combo en een grotere 2x10 van Nemesis EDEN, gaan allebei weg en wil er "iets tussen in" voor terug.....

Groetjes, Bassyboss (Frits)
Gebruikersavatar
Plien
Berichten: 39
Lid geworden op: 20 feb 2013, 12:12

Bericht door Plien »

Nou, je ziet het maar hoor! Je kan geen boek op zijn omslag beoordelen :roll:

Ik heb zojuist de TC Electronic BG250-208 uitgeprobeerd en wat een geluid. Echt prachtig! De toneprint functie is ook nog eens hartstikke handig. Er staat er nu een op het forum, wel in België dus ik weet niet of dat qua vervoer kan. Maar ik heb een berichtje gestuurd ;) Nu maar hopen dat de zoektocht bijna beëindigd is!
Bassen: Curzon Jazz Bass Polly / Dean EAB Playmate Baloo
Wishlist: Markbass CMD JB Players School / Squier VM Fretless
Gebruikersavatar
Buster
Berichten: 1509
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:22

Bericht door Buster »

Kijk, da's een mooi verjaars-cadeau.
Cort >>(ZOOM B3) Nemesis/TC electronic+FMC/Eden.. Novation Bass Station II .... AKG-K&M-Klotz-Neutrik
Plaats reactie