Frotterige laag Fulltube

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
Plaats reactie
Suske
Berichten: 492
Lid geworden op: 31 dec 2005, 12:39

Frotterige laag Fulltube

Bericht door Suske »

Hé, even kijken of ik jullie kan gebruiken bij een probleempje.
Als het een probleempje is, want het kan ook een onhandige eigenschap zijn van het geheel.

Ik ben er van de week achter gekomen dat, als ik een nummer met een overdrive gespeeld heb en ik zet daarna de overdrive uit, de laagste tonen uit m'n speaker komen alsof de speaker gemaakt is van een natte krant. Alsof er nog een beetje overdrive overheen zit. En het volume van de lagere tonen zakt tevens wat in.
Technisch gezien is het net of de 'buffer' leeg is. Na een tijdje is deze krant weer netjes opgedroogd en klink hij als hij behoort te doen.

Wat heb ik al gedaan: Ik heb de gain trap van de versterker al; wat dichter gedraaid en de master volume wat om hoog (ik zag dat bij iedere minieme aanslag m'n piekindicator aanging en dat leek me ook wel teveel van het goede). En ik heb wat laag uit de overdrive gehaald (want dat klinkt als je alleen speelt geweldig, maar met heel de band hoor je het eigenlijk vrijwel niet).
Hiermee is het 'probleem' wel verminderd.

Nu is de vraag; Is hier iemand mee bekend?

Oh, misschien wel makkelijk. Over welke spullen gaat het? En in welke volgorde:

ESP LTD F-254 FM STBC ---> Line6 G30 ---> Boss GEB7 ---> Morley Series II ---> EBS ValveDrive ---> EBS UniChorus ---> Ampeg SVT2-Pro ---> SWR Megoliath

De ESP LTD F-254 FM STBC heeft een verse batterij. En hij heeft actieve elektronica, maar passieve elementen. De boss GEB7 zit er dus tussen om het volume verschil tussen verschillende bassen gelijk te trekken (equalizen als het ware).
I'm not really BRILLIANT, it's just that my friends are stupid.
Beter scheef erin, dan recht er neffe.
&
Echte mannen eten geen honing, die kauwen op bijen.
Gebruikersavatar
Bernardduur
peetOhm
Berichten: 9011
Lid geworden op: 29 mei 2006, 23:53

Bericht door Bernardduur »

Speaker ok? Ik zou anders de aansluitingen van de amp effe nakijken en effe nagaan of bv de FX loop (als deze erop zit dan) wel goed sluiting maakt tussen de send en de return.
Suske
Berichten: 492
Lid geworden op: 31 dec 2005, 12:39

Bericht door Suske »

Ik heb en gebruik dus ook geen send en return.
Alles staat netjes voor de input van de Ampeg.
I'm not really BRILLIANT, it's just that my friends are stupid.
Beter scheef erin, dan recht er neffe.
&
Echte mannen eten geen honing, die kauwen op bijen.
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Bericht door Muziekschuur »

Die heeft onderhoud nodig... Kan vanalles zijn. Van buizen tot slechte potmeters tot iets anders. Je kan nog wel ff tegen de lampjes tikken terwijl de amp aanstaat...

Ohja... ff spelen direct over de amp. En daarna met alleen een overdrive pedaal ervoor... (helemaal los)... (je effectenplank kan ook wat mankeren natuurlijk)
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Gebruikersavatar
Buster
Berichten: 1509
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:22

Bericht door Buster »

Hmmm....lijkt me een lastige. Kun je proberen de schakel te vinden die het probleem veroorzaakt?
Dus; met overdrive spelen en dan de bas eens direct in de versterker doen; dan weet je of het uit de effect-keten komt, of uit de amp. En dan eventueel stap voor stap de keten doorlopen.
Zoiets?
Cort >>(ZOOM B3) Nemesis/TC electronic+FMC/Eden.. Novation Bass Station II .... AKG-K&M-Klotz-Neutrik
Suske
Berichten: 492
Lid geworden op: 31 dec 2005, 12:39

Bericht door Suske »

ik kan dit probleem niet simuleren zonder het od pedaal ertussen.
Als ik mijn od uitzet en een minuut wacht dan is het probleem al opgelost (en dat is ook ongeveer de tijd die je nodig hebt om de zaak anders aan te sluiten).
I'm not really BRILLIANT, it's just that my friends are stupid.
Beter scheef erin, dan recht er neffe.
&
Echte mannen eten geen honing, die kauwen op bijen.
Gebruikersavatar
Buster
Berichten: 1509
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:22

Bericht door Buster »

Huh?
Na het spelen met overdrive haal de uitgang van die Unichorus eruit, en plug je de uitgang van je G30 direct in je Ampeg. Dat kan toch nooit een minuut duren??
Laatst gewijzigd door Buster op 18 mar 2014, 12:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Cort >>(ZOOM B3) Nemesis/TC electronic+FMC/Eden.. Novation Bass Station II .... AKG-K&M-Klotz-Neutrik
Suske
Berichten: 492
Lid geworden op: 31 dec 2005, 12:39

Bericht door Suske »

Gasten,
dank voor het meedenken, maar de oplossing heb ik al gekregen.
Het is een normaal verschijnsel dat alle fulltube basversterkers hebben.
Het probleem is dat de koppelcondensators de grote hoeveelheid gain niet kunnen bijbenen. En deze hebben na gebruik van de od even tijd nodig om weer op te laden.
Het een en ander schijnt ook bekend te zijn onder de noemer 'bias-shift'.

De oplossing; niet drie overstuurde gaintrappen achter elkaar zetten. Eentje (och vooruit, twee kleintjes dan) moet genoeg zijn.
I'm not really BRILLIANT, it's just that my friends are stupid.
Beter scheef erin, dan recht er neffe.
&
Echte mannen eten geen honing, die kauwen op bijen.
Gebruikersavatar
Bernardduur
peetOhm
Berichten: 9011
Lid geworden op: 29 mei 2006, 23:53

Bericht door Bernardduur »

Gain is geen probleem, volume dan weer wel. Koppel C's kunnen zulke problemen zeker wel geven maar dan voornamelijk in de eindversterker en dan maak je meer blocking en crossover distortion dan bias shifts; preamps zijn er wat minder gevoelig voor door de beperkte impedantie en diens snell recovery. Wel ken ik het probleem bij oude (lees pre 1960 amps) die geen kathode weerstand hebben waarvan de BIAS puur wordt gemaakt door een enorme weerstand aan de input. Het volume levert hier een directe / lineaure bias shift op. Tenslotte is er zeker een BIAS shift in eindbuizen als ze flink worden belast. Maar de recovery van eindbuizen is gewoon goed!
Je zou op zich de snelheid van recovery wel kunnen verbeteren door de waarde van de C kleiner te maken OF, om toch de originele waardes te halen, veel kleine parallel te zetten.
Suske
Berichten: 492
Lid geworden op: 31 dec 2005, 12:39

Bericht door Suske »

Bernardduur,
Wat ik net heb getiept was het gene wat ik dacht onthouden te hebben van wat Geert (m'n buizendokter) me vertelde.
Dus vind je het heel erg als ik Uw verhaal niet helemaal kan volgen. Anders gezegd; ik was het al vrij rap kwijt.
I'm not really BRILLIANT, it's just that my friends are stupid.
Beter scheef erin, dan recht er neffe.
&
Echte mannen eten geen honing, die kauwen op bijen.
Gebruikersavatar
saf
Berichten: 6341
Lid geworden op: 14 okt 2005, 15:23

Bericht door saf »

ik had het laatst met mijn bassman 70 ook. een nummer gespeeld met distortion en fuzz goed open en uitstampen van pedaal leek de speaker nog even door te fuzzen zeg maar. Om heel snel weer normaal te gaan klinken. Verder geen aandacht aan geschonken want speel eigenlijk nooit met zo'n belachelijke hoeveelheid vervorming hahaha
Vraag jij aan een filatelist ook hoe vaak hij die zeldzame postzegels nou daadwerkelijk opplakt?
Gebruikersavatar
Bernardduur
peetOhm
Berichten: 9011
Lid geworden op: 29 mei 2006, 23:53

Bericht door Bernardduur »

Suske schreef:Bernardduur,
Wat ik net heb getiept was het gene wat ik dacht onthouden te hebben van wat Geert (m'n buizendokter) me vertelde.
Dus vind je het heel erg als ik Uw verhaal niet helemaal kan volgen. Anders gezegd; ik was het al vrij rap kwijt.
haha, snap ik, ging ervanuit dat het uit jouw 'kennis' kwam :)

BIAS shifts komen zeker voor, maar koppel concensatoren zijn hier niet vaak de oorzaak van. Belaste eindbuizen shiften van BIAS, gewoon omdat ze gebruikt worden. Leuk zicht als je achter een amp staat en iemand speelt met wat volume; je ziet dan de buizen op en aflichten door deze shifts! Deze shifts geven dan ook weer de sound aan de eindbuizen, zeker op dat hoge volume, wat kan worden gehoord als compressie als een beetje clipping.
Wat wel problemen kan geven zijn de blocking distortions wat weer wel door de koppel condensatoren komt en dan met name die in bass amps of Fenders vanwege hun hogere waardes. Hogere waardes = langer duren om te ontladen. Deze vorm van clipping of distortion komt vooral voor bij hogere volumes waarbij deze caps het geweld niet 1:1 kunnen volgen (input vs output) en dus een bepaalde vervorming gaan geven. Om dit te verhelpen kun je dus kleinere waardes gebruiken of meerdere caps gebruiken om één waarde te creeeren. Zelf maak ik het liefst gebruik van buffers omdat je zo ook de impedantie van de eindtrap kan verlagen en daarmee het frequentie spectrum kan verbreden.
In preamps hoef je je minder zorgen te maken over BIAS shifts omdat de BIAS flink gedwongen wordt door de omringende weerstanden. De enige uiting van een BIAS shift in een preamp is een ouderwets preamp design (zit ook bv in de Dynacord BassKing) waarbij de kathode van de preampbuis aan aarde zit en de BIAS wordt gemaakt door een enorme weerstand. Deze zijn erg gevoelig voor ingangs volumes.

Mocht je er nog steeds geen draad aan kunnen breien, gewoon negeren :)
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Bericht door Muziekschuur »

Kan een indicatie van een slechte cap zijn hoor..... Dus ff oplettend blijven...
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Gebruikersavatar
Funky Monk
Berichten: 405
Lid geworden op: 26 okt 2006, 17:50

Bericht door Funky Monk »

Muziekschuur schreef:Kan een indicatie van een slechte cap zijn hoor..... Dus ff oplettend blijven...
Slechte cappuccino, daar moet zeker mee uitkijken


Plaats reactie