Advies nodig over draagbare speakerkast

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
Plaats reactie
marvelade
Berichten: 14
Lid geworden op: 13 mar 2011, 10:50

Advies nodig over draagbare speakerkast

Bericht door marvelade »

Hallo allemaal,

Ik heb een Ashdown MAG300 Evo III versterkertop met 4x10" speakerkast. Ben hier heel blij mee, maar zou graag een extra speakerkast hebben die makkelijker te verhuizen is (repetities op verplaatsing, jamsessies in kleine cafés, etc). Ik keek al naar de Ashdown Mi10 die perfect bij mijn MAG300 kan, maar vroeg me af of er andere alternatieven zijn waar jullie goede ervaringen mee hebben.

Belangrijke factoren voor mij zijn de draagbaarheid en een relatief laag gewicht. Groter dan 2x12 wordt dus al een moeilijke, lijkt mij. Dat mijn grote 4x10 beter zal klinken dan een kleine 1x10, daar ben ik me van bewust en is ook niet zo enorm erg. Voor "serieuze" optredens gebruik ik uiteraard mijn 4x10.


Alle commentaar en ideeën zijn welkom.
groetjes!
Gebruikersavatar
Wiro
Berichten: 2304
Lid geworden op: 05 jan 2006, 13:57

Bericht door Wiro »

Eén keer 10 raad ik af. Groot risico dat je nauwelijks hoorbaar bent tijdens repetities.
Bijna elke 2 x 10 of 1 x 12 van 4 ohm voldoet wel hiervoor. Zeker als ie efficiënt is. De rest is een kwestie van smaak en budget.
Een willekeurig voorbeeld van 16 kilo:

https://www.westerhaven.nl/NL/Versterker ... demo-14752

Afbeelding
Gebruikersavatar
Funky Monk
Berichten: 405
Lid geworden op: 26 okt 2006, 17:50

Bericht door Funky Monk »

Ik mijn eigen ervaring klinkt een 1x12 een stuk vetter dan een 2x10 of 1x10.
Heb zelf een 1x12 van Aguilar waar ik weg van ben.. maar ik zie nu net dat deze de afgelopen jaren met zo'n 250 euro in prijs gestegen zijn :shock:
wat is je budget hiervoor?
Je hebt ze van allerlei merken: Bag end, Aguilar, eden, TC electronics, EBS, Markbass etc.

1x12's heb je ook vaak met een neodynium speakermagneet en zijn nóg lichter, maar dan lever je wel in op geluid

Overigens is een 2x12 vaak hetzelfde formaat en maar iets lichter dan een 4x10..


Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Bericht door Muziekschuur »

Fender Rumble 2x8?

https://www.westerhaven.nl/NL/Versterker ... nder-17491" onclick="window.open(this.href);return false;

Zou een optie kunnen zijn?
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
marvelade
Berichten: 14
Lid geworden op: 13 mar 2011, 10:50

Bericht door marvelade »

Ik ben in het 2e handscircuit aan het kijken tussen de 100 en 200 euro.

Geluidskwaliteit is, zoals ik al zei, niet echt mijn allereerste topprioriteit, alst 'ie maar niet overstuurt (dus moet wel voldoende vermogen aankunnen).
Britsie
Panta Rhei
Berichten: 3030
Lid geworden op: 27 jan 2006, 12:23

Bericht door Britsie »

Funky Monk schreef:In mijn eigen ervaring klinkt een 1x12 een stuk vetter dan een 2x10 of 1x10.
Mijn ervaring is toch anders. Ik was zeer verbaasd toen ik onlangs mijn Vanderkley 1*12 vergeleek met mijn Hevos 2*10: de Hevos klonk veel warmer en dieper dan de VDK. :shock:
Bandwerk ook op Feestboek, rockband
De meningen in deze post dienen enkel als tijdsverdrijf en mogen onder geen enkele voorwaarde worden gezien als een officiëel standpunt van de schrijver (behalve als het over het klimaat gaat).
Gebruikersavatar
padawatje
corr: spawatertje
Berichten: 15136
Lid geworden op: 07 mei 2009, 11:29

Bericht door padawatje »

Ik wens je veel succes om binnen dat budget een lichtgewicht cabinet te vinden op de tweedehandsmarkt. Een jaar of twee geleden heb ik exact dezelfde zoektocht ondernomen en niet veel gevonden.
De Genz-Benz Focus serie voldoet aan je eisen, maar die is uit productie.
Betaalbaar en lichtgewicht zijn de Hartke Transporter serie en de Gallien-Krueger MBE serie, maar de gebruikerservaringen met die beide reeksen cabs spreken elkaar tegen.

Ik ben uiteindelijk gevallen op twee lichtgewicht 10" cabjes die een forumlid zelf in elkaar geknutseld had. Prima geluid en slechts 15kg/stuk, maar ik heb ze weer weg gedaan omdat ik ze niet meer nodig had.

Als je dus een beetje handig bent zou je kunnen overwegen om er zelf eentje te bouwen.
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Bericht door Muziekschuur »

Ik heb 1 euro....





Kan ik nou een Rolls Royce kopen.....




Nou zoek ik een vrachtwagen met oplegger,.....

Waarom?

Om die Rolls terug te brengen..... Ik wil m'n euro terug.....

Waarom? Hij doet het niet!! :mrgreen:
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Gebruikersavatar
donk
Berichten: 540
Lid geworden op: 13 aug 2009, 16:01

Bericht door donk »

marvelade schreef:Ik ben in het 2e handscircuit aan het kijken tussen de 100 en 200 euro.
Et voila!
Ik denk dat je deze ook makkelijk kan herbedraden naar 4 ohm.

https://link.marktplaats.nl/m791163761
Gebruikersavatar
Joey
Berichten: 10870
Lid geworden op: 27 jul 2009, 11:58

Bericht door Joey »

Holy SHIT! Met een MUSICA sticker?!
Die zaak zit al meer dan 20 jaar niet meer in Zutphen... :shock: Vijfcijferig netnummer ook...
"Only cowboys stay in tune anyways."
"Je moet dus eigenlijk al gaan oppassen dat je niet té goed wordt op je instrument want blijkbaar is dan de enige uitdaging nog om weer zo te gaan klinken alsof je niet kunt spelen... " -Stinky
Gebruikersavatar
padawatje
corr: spawatertje
Berichten: 15136
Lid geworden op: 07 mei 2009, 11:29

Bericht door padawatje »

Had je trouwens dit topic al gezien : https://www.basgitaarforum.nl/viewtopic.php?f=5&t=53280 ?
Gebruikersavatar
aap
Berichten: 3683
Lid geworden op: 06 mar 2007, 19:52

Bericht door aap »

Britsie schreef:
Funky Monk schreef:In mijn eigen ervaring klinkt een 1x12 een stuk vetter dan een 2x10 of 1x10.
Mijn ervaring is toch anders. Ik was zeer verbaasd toen ik onlangs mijn Vanderkley 1*12 vergeleek met mijn Hevos 2*10: de Hevos klonk veel warmer en dieper dan de VDK. :shock:
Is denk ik ook merk afhankelijk. Heb van Markbass een 2*10 en 1*12 en die 12 klinkt een stuk voller en vetter dan de 2*10.
Plaats reactie