Oooooohm... 4x10@8 / 2x10@4 ??

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
deadpoet
Berichten: 195
Lid geworden op: 24 okt 2010, 11:06

Oooooohm... 4x10@8 / 2x10@4 ??

Bericht door deadpoet »

Hallo allemaal,


Even de situatie:
- werkpaard: SWR SM-400s en SWR Goliath III 4x10@4Ohm (heb zo 2 kasten maar gebruik die zelden samen)
- repetities/kleine gigs: SWR Headlite en Ampeg 210av 2x10@8ohm.

Omdat de sound van de Ampeg niet 100% mijn ding is (maar wel super in de studio) en omdat ik hem aan een mooie prijs vond heb ik er sinds 2 weken een SWR Goliath III Jr (2x10 @ 4 ohm) bij.


Nu geeft de som van een 4x10@8 en een 2x10@4 me dus een totaal van 2,666Ohm wat mijn amp bridged niet fijn vindt...
Ik kan altijd de amp stereo gebruiken maar dan heb ik het idee niet zo efficient te werken, niet? (heb het nog niet geprobeerd maar will do een van de komende weken)

Is er een mogelijkheid (en ja ik heb al ge-googled maar kon het niet vinden) om een cab om te bouwen naar een andere ohmage? Om dus van m'n 2x10 een 8ohm cabinet te maken??



Als niet, no problemo, het was maar een idee om eens een andere combinatie te kunnen maken of zo.


Bedankt op voorhand,
Herwig
Main axe: Lakland 55-60 Natural / J-retro / D'addario XL5
Main amp: SWR SM-400s/Goliath III 4x10
Main pb: ES-8-TU-2-microThumpinator-2x Line6 M9-SY-300-MXR Oct Dlx-SA OFD-SA Manta-pBDDI-EHX Freeze-CE-2b-Aguilar TLC-Radial JDI
Gebruikersavatar
rensbass
Berichten: 2328
Lid geworden op: 22 mei 2007, 15:30

Bericht door rensbass »

Gaat niet lukken volgens mij, er zitten waarschijnlijk 2 8Ohm speakers in parallel. Je kan dan wel naar 16Ohm als je ze i serie zet. Maar daar schiet je niet veel mee op. Verder zou je met weerstanden ofzo in de weer kunnen, maar ben ik niet zo van. Kan je SWR top niet tot 2 Ohm?
Failure is always an option.
Gebruikersavatar
Jerry
Berichten: 2769
Lid geworden op: 17 nov 2006, 11:49

Bericht door Jerry »

In bridged mode kan die versterker 4 ohm aan, als je daar onder zakt dan kan de versterker zijn hitte niet meer kwijt. De 2x10 die je hebt is niet om te bouwen naar 8 ohm, 16 ohm is wel mogelijk maar daar krijg je ook een onzalige impedantie van en daarbij zal de 4x10 dan meer wattage voorgeschotelt krijgen dan de 2x10.
Gebruikersavatar
deadpoet
Berichten: 195
Lid geworden op: 24 okt 2010, 11:06

Bericht door deadpoet »

Op zich lijkt het me niet zo erg als de 4x10 meer krijgt (die is rated aan 700W en de 2x10 aan 350) - maar zoals ik al schreef: het is maar een idee, spielerij - bedankt alleszins voor de input!


Herwig
Main axe: Lakland 55-60 Natural / J-retro / D'addario XL5
Main amp: SWR SM-400s/Goliath III 4x10
Main pb: ES-8-TU-2-microThumpinator-2x Line6 M9-SY-300-MXR Oct Dlx-SA OFD-SA Manta-pBDDI-EHX Freeze-CE-2b-Aguilar TLC-Radial JDI
Gebruikersavatar
donk
Berichten: 540
Lid geworden op: 13 aug 2009, 16:01

Bericht door donk »

Ik heb hetzelfde gedaan met een Peavey 210 TVX. Die had een weerstand van 4 ohm (parallel) en heb die speakers in serie gezet zodat de weerstand nu 16 ohm is. In combi met 'n TVX410 van 8 ohm maakt dat samen 5,3333 ohm. Gaat prima. Er bestaan zelfs 6x10" cabinetten met dezelfde weerstand. De TVX410 heeft 4 speakers van elk 8 ohm dus in principe 2 x 16 ohm van binnen. Alles samen 3x 16 ohm parallel. De versterker kan dan op 4 ohm gebruikt worden.
Gebruikersavatar
jonasbas
Berichten: 480
Lid geworden op: 05 okt 2006, 21:01

Bericht door jonasbas »

hallo iedereen,

ik heb een tvx 410 van 4 ohm.

Kan deze mits wat knutselwerk naar 8 ohm worden gezet? Ik zou graag nog een tweede 8 ohm cab voor erbij hebben....4ohm is de minimum voor mijn top
slap it, pluck it, pick it, play it with your teeth ...
only bass my friends

EBS CL212 - Gallien krueger 700RBII - Korg DTR1000 - Cort GB94 - Ibanez sr500 - Cort Action bass
Gebruikersavatar
Jerry
Berichten: 2769
Lid geworden op: 17 nov 2006, 11:49

Bericht door Jerry »

jonasbas schreef:hallo iedereen,

ik heb een tvx 410 van 4 ohm.

Kan deze mits wat knutselwerk naar 8 ohm worden gezet? Ik zou graag nog een tweede 8 ohm cab voor erbij hebben....4ohm is de minimum voor mijn top
Niet zonder de speakers te vervangen, waarschijnlijk zijn de speakers die er nu in zitten 4 ohm per stuk (in serie 8 per koppel, twee koppels van 8 parallel = 4 totaal)
Gebruikersavatar
jonasbas
Berichten: 480
Lid geworden op: 05 okt 2006, 21:01

Bericht door jonasbas »

Ik dacht al zoiets.

Dan wordt het waarschijnlijk goedkoper om een nieuwe/tweedehands 8ohm versie te zoeken...
Toch bedankt!
slap it, pluck it, pick it, play it with your teeth ...
only bass my friends

EBS CL212 - Gallien krueger 700RBII - Korg DTR1000 - Cort GB94 - Ibanez sr500 - Cort Action bass
Gebruikersavatar
Wiro
Berichten: 2304
Lid geworden op: 05 jan 2006, 13:57

Bericht door Wiro »

Aandachtspuntje voor Herwig & Jonas,

Zorg ervoor dat je aangesloten cabs ook niet teveel vermogen aankunnen.
Stel dat je in totaal 900 watt aan luidsprekers aansluit op een 500 watt versterker dan zal deze zachter klinken dan 500 watt aan cabs op een 500 watt versterker. Oorzaak is dat drivers die niet ten volle belast worden meer weerstand geven, oftewel een hogere impedantie hebben als er 'te' weinig vermogen ingepompt wordt.
Gebruikersavatar
Jerry
Berichten: 2769
Lid geworden op: 17 nov 2006, 11:49

Bericht door Jerry »

Wiro schreef:Aandachtspuntje voor Herwig & Jonas,

Zorg ervoor dat je aangesloten cabs ook niet teveel vermogen aankunnen.
Stel dat je in totaal 900 watt aan luidsprekers aansluit op een 500 watt versterker dan zal deze zachter klinken dan 500 watt aan cabs op een 500 watt versterker. Oorzaak is dat drivers die niet ten volle belast worden meer weerstand geven, oftewel een hogere impedantie hebben als er 'te' weinig vermogen ingepompt wordt.
Ik kan me eerlijk gezegd niet indenken dat dit een merkbaar verschil is, de grootste winst in volume haal je namelijk niet uit het aantal watts van je versterker maar uit het speakeroppervlak van je kasten en de efficientie van de drivers.
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Bericht door Rieno »

:stupid:
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
Jimb
Berichten: 1021
Lid geworden op: 25 mei 2005, 15:26

Bericht door Jimb »

donk schreef:Ik heb hetzelfde gedaan met een Peavey 210 TVX. Die had een weerstand van 4 ohm (parallel) en heb die speakers in serie gezet zodat de weerstand nu 16 ohm is. In combi met 'n TVX410 van 8 ohm maakt dat samen 5,3333 ohm. Gaat prima. Er bestaan zelfs 6x10" cabinetten met dezelfde weerstand. De TVX410 heeft 4 speakers van elk 8 ohm dus in principe 2 x 16 ohm van binnen. Alles samen 3x 16 ohm parallel. De versterker kan dan op 4 ohm gebruikt worden.
Dat lijkt me niet heel verstandig, de impedantie curve van een speaker is niet recht, afhankelijk van de frequentie kan daar verschil in zitten, als je er dan een vaste weerstand bij hangt kan dat wel invloed hebben.

Correct me if I'm wrong!

Wat je evt wel kan doen is één speaker aan een hoog doorlaat filter zetten die laag genoeg is om nog voldoende bas door te laten, daarmee haal je hem als het waren los van de impedantie die de versterker ziet.
Black Pearl - tribute to Pearl Jam
Plaats reactie