de optimale verhouding vermogen - impedantie

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Wiro
Berichten: 2304
Lid geworden op: 05 jan 2006, 13:57

de optimale verhouding vermogen - impedantie

Bericht door Wiro »

Wanneer een driver minder belast wordt (een 500 watt RMS versterker op 1000 watt aan drivers) dan schijnt de impedantie een stuk hoger te zijn dan nominaal. (Iemand enig idee hoever dit kan oplopen?) Vanuit deze redenering wil je dat het afgegeven vermogen van je versterker ongeveer gelijk is aan de belastbaarheid van de aangesloten drivers bij de gegeven impedantie.

Aan de andere kant neemt de impedantie enorm toe wanneer de spoel(en) heet worden. Dit wil je voorkomen.

Het is een bekend gegeven dat opgegeven specificaties van fabrikanten beperkt zijn en ook vaak niet kloppen. Dit maakt het er niet gemakkelijker op.

Velen zeggen: Gebruik je oren. Maar da's lastig als je wil weten hoe het spul zich gedraagt onder diverse omstandigheden. Doorgaans heb ik ongeveer een jaar nodig om uit te vogelen wanneer welke instellingen tot het gewenste resultaat leiden.

Hoe bepaal je de optimale verhouding tussen het vermogen van je versterker ten opzichte van je cabs?

https://sound.westhost.com/articles/spea ... re.html#s4
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Bericht door Muziekschuur »

Jij gebruikt transmissionline cabinetten. De resultaten van gesloten en basreflex zijn anders. Bij een transmissionline wil je 2x het versterkervermogen ten opzichte van de kast omdat je dan tot 90% van de speaker kan. Omdat de eindtrap de speaker onder controle houdt. De speaker heeft namelijk geen tegendruk vanwege de aangepaste pijp.

De resultaten van basreflex en gesloten kasten zullen jou niet helpen bij jouw speakerkeuze. Het klinkt alsof de importeur jouw speaker niet kan leveren en je (opnieuw) op zoek moet naar een alternatief?
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Bericht door Rieno »

De maximale impedantie van een speaker is in veel datasheets wel terug te vinden. Het gaat dan om Zmax en deze waarde vind je bij Fs (resonantiefrequentie). Het kan best oplopen en wat ik even kort als hoge waarden tegenkom ligt maximaal rond 80 ohm. Dat is nog steeds weinig, maar rustig 2x nominaal dus :)

Maar dit is dus volledig frequentie-afhankelijk. Waar haal je vandaan dat de impedantie van een speaker omhoog gaat als er minder vermogen in wordt gestuurd? Dat kan natuurkundig volgens mij helemaal niet.
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
Wiro
Berichten: 2304
Lid geworden op: 05 jan 2006, 13:57

Bericht door Wiro »

@muziekschuur: Bergantino's 112 en 210 gebruik ik het meest. Dit zijn gewone reflexkasten. En van de Euphonic Audio NL210 weet ik nog niet eens zeker of dit wel echte transmissionline kasten zijn. 't Is wel een ietwat complexere constructie dan reflex.
Wat bedoel je met de zin: 'Bij een transmissionline wil je 2x het versterkervermogen ten opzichte van de kast omdat je dan tot 90% van de speaker kan.'? Voor mijn gevoel zou je zonder tegendruk juist minder vermogen in je drivers willen pompen.

@Rieno: Stukje citaat uit onderstaande link: 'Back in the valve era, few people owned amplifiers with enough power output to overheat and damage typical speakers. Nowadays, amplifiers with output ratings in the many hundreds and even thousands of watts per channel are commonplace and can EASILY destroy any speaker ever made.
Speaker makers have simply not been able to keep up with this huge increase in amplifier output power despite using every technique available to increase the power handling ability of their products.
So, what most makers have done instead is to increase the published ratings to provide some impressive looking figures - but often with little or no reality behind them. Anyone silly enough to take these inflated numbers literally is going to become a regular customer for repairers.'

En zelfs als de opgegeven specs realistisch zijn, dan nog zijn ze gemeten bij 1W/1m. Deze kunnen heel anders zijn als je een driver tot z'n maximum gaat belasten. Ook de maten en constructie van de kast heeft invloed op het impedantie-gedrag. Daar komt temperatuur bij, welke enorm kan variëren tijdens het spelen. Dit zijn een aantal redenen waarom de opgegeven specificaties weinig vertellen over het functioneren onder de extreme omstandigheden waar wij praktiserende muzikanten nu eenmaal aan onderhevig zijn.
Op diverse plekken lees ik dat de impedantie van een driver hoger is wanneer deze slechts matig belast wordt. Geen idee of de bronnen betrouwbaar zijn. Daarom wil ik hier meer over weten. Voor mij klinkt het wel heel logisch: Een zwaardere speaker geeft meer fysieke weerstand bij lage belasting hetgeen tevens resulteert in een hogere impedantie. De vraag die bij mij dan opkomt: Kan dit aanzienlijk zijn of te verwaarlozen?

Met deze vragen hoop ik meer kennis te vergaren om met zo weinig mogelijk trial en error (waar een menschenleven te kort voor blijkt te zijn) toch een zo gefundeerd mogelijke keuze te kunnen maken welke combi's al dan niet de moeite van het proberen waard zijn.

Oftewel zoals Johnny dit zo kort en bondig weet te omschrijven: 'Input, more input!'
Laatst gewijzigd door Wiro op 10 mei 2014, 12:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7697
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Bericht door MR. LEE »

Hier heb ik nog nooit van gehoord :|

De impedantie-waarde van een luidspreker fluctueert met de aangeboden frequentie ....
Dat is nou eenmaal zo , omdat het een spoel betreft die zich in een magnetisch veld bevindt.

Er zijn nog wel oorzaken die weer voor afwijkingen zorgen , maar die zijn dan toe te schrijven aan de dempingsfactor van de versterker , de laag-doorlaat (kantelfrequentie) en aan de luidspreker-behuizing .

Met name "buizen-versterkers" kunnen flink bagger in het eten gooien :mrgreen:
Hier besteed ik dan ook altijd best behoorlijk tijd aan om i.g.v. problemen dit goed te matchen ,
( als de boel toch op m'n werktafel aan de scope hangt )
Dit is dan tevens de enigste reden , waarom ik zelf , voor basgitaar-toepassing , GEEN voorstander ben voor buizenversterkers ( hoe leuk ik ze ook vind , en hoe graag ik er ook aan werk )

Het lijkt mij i.i.g. niet zinvol om een heel licht versterkertje aan constructief extreem zware luidsprekers te gaan koppelen .
Mogelijk dat in dergelijke combinaties de mechanische constructie van de luidspreker dan voor afwijkingen gaat zorgen omdat de massa en de lucht-weerstand dan de boel beïnvloeden.
I.g.v. de toepassingen waar "wij" mee bezig zijn, zal dit nauwelijks van betekenis zijn om dáár ook nog rekening mee te moeten houden :)

Mijn advies : Als het goed en strak klinkt , en het kan voldoende hard , daar waar het nodig is ,
dan heb je je spulletje lekker voor mekaar :wink: ( en eigenlijk telt dat alleen maar :D )
Gebruikersavatar
LinkWray
Berichten: 689
Lid geworden op: 09 aug 2005, 09:55

Bericht door LinkWray »

de impedantie veranderd inderdaad ook bij (hoge) belasting; dit wordt vaak aangeduid met het begrip power compression.
Zoek daar maar eens op...
Gebruikersavatar
Wiro
Berichten: 2304
Lid geworden op: 05 jan 2006, 13:57

Bericht door Wiro »

Geniaal, de tweede hit reeds raak!
Precies wat ik zocht:

https://www.jblpro.com/pages/general_faq.htm

En een draad uit 2005:
https://www.talkbass.com/threads/power-c ... rs.198502/

Dank, buurman :worship: :cheer:
Laatst gewijzigd door Wiro op 16 mei 2014, 12:52, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
LinkWray
Berichten: 689
Lid geworden op: 09 aug 2005, 09:55

Bericht door LinkWray »

power compressie is er ook de oorzaak van dat , zoals hierboven al ergens staat, luidsprekers qua vermogenstoename de versterkers niet bijhouden. Op een gegeven moment vreet de PC alle extra vermogen op die je erbij maakt met een grotere spoel. de enige oplossing is dan nog actief koelen ipv passief zoals bij de huidige speakers en dat is best lastig....
Gebruikersavatar
A-lex
Berichten: 4167
Lid geworden op: 10 dec 2009, 19:49

Bericht door A-lex »

ik leer bij !! mooi
"Your inability to invalidate my hypothesis is not at all the same thing as proving it true."
persoonlijk topic...
een goede groove kan je niet kopen...
Plaats reactie