Nieuwe versterker + compressor vraagje

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Equalizer
Berichten: 967
Lid geworden op: 25 dec 2003, 17:27

Nieuwe versterker + compressor vraagje

Bericht door Equalizer »

Ik heb gisteren het volgende bij de BassConnection in Hilversum opgehaald: mijn eerste stackje!

Afbeelding
Wie heeft em niet, de Hartke HA3500. Tweedehands voor €345,-. Koopje dus, en niks mis mee. Aardige man ook die Edwin.

Afbeelding
Plus de VX1508, €390,-
Dat cabinet bestaat dus uit een 1x15", 2x8" en een tweeter. Vond ik wel een veelzijdig dingetje.

Misschien word ik later wel kritischer, maar voor nu vind ik het echt helemaal top, en dat voor relatief weinig geld! Morgen een optredentje op school, dus dan kan ik hem in bandverband (wat een woord trouwens) uitproberen.

Maar dan nu mijn vraag:
Dat lampje boven de compressor van de Hartke 3500, welke kleur moet die hebben als we praten over de veiligheid van de speakers bij hoog volume? Persoonlijke smaak laten we dus buiten beschouwing.
Er zijn eigenlijk drie mogelijkheden als de compressor aanstaat:
1 - Het lampje is constant groen (compressor grijpt niet in)
2 - Het lampje is groen maar wordt geel bij elke aanslag (bij mij is dat bij standje 5, ik heb een bas met een redelijk laag inputvolume)
3 - Het lampje staat uit maar wordt rood bij elke aanslag
Dus welke moet ik hebben?

Joost
Gebruikersavatar
iglo
Berichten: 346
Lid geworden op: 17 nov 2003, 23:16

Bericht door iglo »

is mij ook nog steeds onduidelijk, hahaha
gewoon op standje 2-3 houden...alles daar boven gaat drastisch ten koste van je volume en klank(-kleur); mijn ervaring althans

het blijft een bagger compressor...ben nog steeds van plan een rack-compressor te kopen, behringer of alesis maar niet echt haast mee
Lakland JoBo5 + J-retro
MarkBass CMD121P + NY121
Gebruikersavatar
Equalizer
Berichten: 967
Lid geworden op: 25 dec 2003, 17:27

Bericht door Equalizer »

O.K. dan stel ik em gewoon op smaak in.
Maar ik zat te denken: mijn versterker levert nu 240 Watt aan een 350 Watt 8 Ohm kast. Betekent dat dan dat je de master op 10 mag zetten of zit ik hiermee helemaal fout?
Niels
Berichten: 3576
Lid geworden op: 02 okt 2003, 21:37

Bericht door Niels »

Je zal niets kapot maken als je dat doet. Het is wel zo dat je voor een goed geluid je versterker beter niet helemaal open kan zetten zodat hij wat 'over' heeft.
Gebruikersavatar
RobertoEDB605
BassWeed
Berichten: 1040
Lid geworden op: 14 nov 2003, 19:21

Bericht door RobertoEDB605 »

Equalizer schreef:O.K. dan stel ik em gewoon op smaak in.
Maar ik zat te denken: mijn versterker levert nu 240 Watt aan een 350 Watt 8 Ohm kast. Betekent dat dan dat je de master op 10 mag zetten of zit ik hiermee helemaal fout?
met een "clippende" top (die dus dan DC stroom gaat leveren ipv AC stroom) gaat je geluid er zwaar op achteruit, en dit is HEEEEL slecht voor je cab. Op die manier kun je een top die meer watts aan kan toch kapot krijgen. Niet doen dus! altijd wat 'headroom' overhouden. Zodat je amp nooit op het maximum van z'n kunnen werkt, voor je amp nog niet zo slecht, maar wel voor je cab!
//DUMPWEED.NL\\ Punkrock since 2001
Plaats reactie