Behringer BX 1200

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
Thijzema
Berichten: 581
Lid geworden op: 07 okt 2003, 19:59

Bericht door Thijzema »

ja, das natuurlijk ook heel relaxed, maar je waarschuwd mij voor de behringer bx1200 vanwege de kwaliteit, ik denk dat die cabs van behringer ook niet echt veel voor stellen (zeker als je 600 watt voor 350,- krijgt).

Als ik de hartke 3500 koop (gemiddeld 50 euro duurder dan de 2000) dan heb ik 240 watt over 8 ohm, de xl 210 zijn 200 watt (dus dan kan ik mits ik geen gekke dingen doe het volle vermogen van de cab gebruiken zonder vervorming te krijgen van de top). De top heb ik al vaker uitgeprobeerd en die heb ik al goedgekeurd voor mezelf, nou moet ik nog kijken of ik die cab ergens kan uitproberen (icm de top).
Clunk
Berichten: 1363
Lid geworden op: 26 dec 2003, 19:06

Bericht door Clunk »

hmmm ik denk het?

mijn cab is in iedergeval veel sterker dan mn top.
dus die ken ik altijd openzetten...

ik weet eigenlijk niet of het goed is om een cab emt minder vermogen er onder te keilen... er zijn hier mensen die beweren dat dat beter is..
maar dat heb ik alleen nooit begrepen. :roll:
Gebruikersavatar
RobertoEDB605
BassWeed
Berichten: 1040
Lid geworden op: 14 nov 2003, 19:21

Bericht door RobertoEDB605 »

Clunk schreef:hmmm ik denk het?

mijn cab is in iedergeval veel sterker dan mn top.
dus die ken ik altijd openzetten...

ik weet eigenlijk niet of het goed is om een cab emt minder vermogen er onder te keilen... er zijn hier mensen die beweren dat dat beter is..
maar dat heb ik alleen nooit begrepen. :roll:
met minder vermogen moet je uit gaan kijken als je je top heel erg hard gaat zetten. Dan kan het gebeuren zo warm worden dat de magneten er af smelten en dan doet 'ie 't niet meer...

Andersom moet je ook uitkijken, zeker als je cab maar net iets meer vermogen kan vreten dan je top levert. Mensen hebben dan de neiging om in "noodsituaties" hun top vol open te zetten, aangezien je top dan geen "headroom" meer over heeft zal bij ieder iets te hard ingangs-volume van je bass naar je versterker (bijv: wat harder aanslaan, of slappen) de eindtrap gaan clippen (vooral als je een transistor versterker hebt). Dat betekend dat je top gelijkstroom gaat leveren aan je cab ipv wisselstroom en dan wordt de spoel en magneet in je cab alleen maar opgewarmt (je speaker beweegt dan NIET!!), en die warmte gaat er natuurlijk voor zorgen dat je speaker doorbrand.

(het wordt btw tijd dat ik de amps/speaker FAQ af ga maken want dit verhaal heb ik al heeeeel vaak vertelt :wink: )
//DUMPWEED.NL\\ Punkrock since 2001
Clunk
Berichten: 1363
Lid geworden op: 26 dec 2003, 19:06

Bericht door Clunk »

wow.. heavy.. das wel handig dat je dat effe verteld :)

wel vaag mn cab is 540 watt rms, en mn top 300 watt rms

zou dus niet goed zijn? :lol:
Gebruikersavatar
RobertoEDB605
BassWeed
Berichten: 1040
Lid geworden op: 14 nov 2003, 19:21

Bericht door RobertoEDB605 »

Clunk schreef:wow.. heavy.. das wel handig dat je dat effe verteld :)

wel vaag mn cab is 540 watt rms, en mn top 300 watt rms

zou dus niet goed zijn? :lol:
Nou, je top kan een max vermogen geven van ongeveer 425 watt (heb ik ff snel berekend :wink:), dit vermogen knalt ie er dus constant uit als je versterker clipt. Ik denk dat je cab dit wel aankan omdat ie 540 watt rms (continue) kan trekken, je cab mist dan wel dat beetje koeling door het niet bewegen van de conus maar ik denk dat je echt heel veel moeite zal moeten doen om een cab die ZOVEEL meer vermogen aan kan op te blazen met die top.

Maar het wordt anders als je bijv. een 300 watt top hebt en een 350 watt cab ofzo, dan moet je opletten.
//DUMPWEED.NL\\ Punkrock since 2001
Gebruikersavatar
Tutu
Berichten: 741
Lid geworden op: 19 jul 2004, 23:45

BX 1200

Bericht door Tutu »

Hai,

ik heb er ook een gehad. Voldoet eigenlijk prima totdat je in een te grote oefenruimte komt te staan. Heb de BX na 3 maand alweer van de hand gedaan omdat deze in voorgenoemde situatie te snel vervormd. Ook een buiten optreden versnelde mijn keus...........
Heb nu een Spuug en Knetter Quantum QC 421. Mooie lichte tiltback kast en veel vermogen (400W), maar ja dat was wel een diepte investering :?

Mzzl SP

Ps ben wel beginner :wink:
Gebruikersavatar
Zubbie
Berichten: 300
Lid geworden op: 11 jul 2004, 00:00

Bericht door Zubbie »

RobertoEDB605 schreef: Nou, je top kan een max vermogen geven van ongeveer 425 watt (heb ik ff snel berekend :wink:), dit vermogen knalt ie er dus constant uit als je versterker clipt. Ik denk dat je cab dit wel aankan omdat ie 540 watt rms (continue) kan trekken, je cab mist dan wel dat beetje koeling door het niet bewegen van de conus maar ik denk dat je echt heel veel moeite zal moeten doen om een cab die ZOVEEL meer vermogen aan kan op te blazen met die top.

Maar het wordt anders als je bijv. een 300 watt top hebt en een 350 watt cab ofzo, dan moet je opletten.
Is het beste dan gewoon als je bv een 400 watt top hebt een 400 watt cab erbij te hebben.. of is hier een speciale vehouding voor die ideaal is?
Fender JB75-105US/L CIJ
Yamaha BBN5L II
Ibanez GSR200L
ND Customized Cyclone
BCB Bass of Spades

Ashdown MAG115-300
Gebruikersavatar
RobertoEDB605
BassWeed
Berichten: 1040
Lid geworden op: 14 nov 2003, 19:21

Bericht door RobertoEDB605 »

Zubbie schreef:
RobertoEDB605 schreef: Nou, je top kan een max vermogen geven van ongeveer 425 watt (heb ik ff snel berekend :wink:), dit vermogen knalt ie er dus constant uit als je versterker clipt. Ik denk dat je cab dit wel aankan omdat ie 540 watt rms (continue) kan trekken, je cab mist dan wel dat beetje koeling door het niet bewegen van de conus maar ik denk dat je echt heel veel moeite zal moeten doen om een cab die ZOVEEL meer vermogen aan kan op te blazen met die top.

Maar het wordt anders als je bijv. een 300 watt top hebt en een 350 watt cab ofzo, dan moet je opletten.
Is het beste dan gewoon als je bv een 400 watt top hebt een 400 watt cab erbij te hebben.. of is hier een speciale vehouding voor die ideaal is?

het enige wat echt ideaal is, is gewoon je versterker nooit tot het uiterste drijven. Zorg dat je cab netzoveel of meer aankan als je versterker levert en ga nooit voorbij 3/4 van het volume, dan mishandel je niets van je apparatuur en gaat alles lang mee. (al is vol open natuurlijk af en toe wel lekker 8) )
//DUMPWEED.NL\\ Punkrock since 2001
Gebruikersavatar
Dirk
a.k.a. Paul
Berichten: 2246
Lid geworden op: 08 jan 2004, 19:16

Bericht door Dirk »

FF een vraagje, want ik snap ook de balle van Ohms en Watts, dus stel ik koop een EBS Fafner 600 watt bij 2 Ohm
Afbeelding
met de 4x10 cab. van 800 watt
Afbeelding
Dan kan ik m'n versterker vol open zetten zonder bang te hoeven zijn dat de speaker knalt toch?

Als ik er dan nog een 1x15 bij hang... Kan ik hem dan net zo hard zetten of moet ik dan weer opletten dat ik ze niet opblaas??

Kan iemand mij dit uitleggen?[/img]
Music is Endless

https://www.sqy.nl
Plaats reactie