Ruis Ampeg Portaflex PF-500

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
Plaats reactie
Niels
Berichten: 3576
Lid geworden op: 02 okt 2003, 21:37

Ruis Ampeg Portaflex PF-500

Bericht door Niels »

Hallo allemaal,

Als vervanger voor mijn kapotte Ampeg B115 heb ik een Ampeg Portaflex PF-500 gekocht met een Peavey TVX 2x10" speakerkastje erbij. Deze versterker dus: https://www.bax-shop.nl/basgitaarverster ... tails.html" onclick="window.open(this.href);return false; . Bij de eerste repetitie ermee viel het geluid twee keer kort weg en brandde tegelijkertijd het fault lampje op de versterker. Ik heb hem retour gestuurd naar Bax en zojuist is de nieuwe binnen gekomen.

Omdat mijn speakerkastje in de oefenruimte staat heb ik even gespeeld met alleen de versterker en een koptelefoon. Echter ruiste de versterker echt enorm op die manier (je kon niet spelen). Ik heb de kabel gewisseld, bas gewisseld, stopcontact gewisseld: dat maakte niets uit. Echter als ik mijn hand op de versterker leg (en hem op die manier dus aard) wordt de ruis een stuk minder (nog steeds meer dan zou moeten). Als ik de versterker uit zet terwijl ik aan het spelen ben valt de ruis helemaal weg terwijl de bas nog even 4-5 seconden clean doorklinkt.

Is dit een aardingsprobleempje of is er iets mis met de versterker? Ik heb hier thuis nog niet eerder ruis gehad - ook niet met opnemen van bas via audio interface en laptop ofzo. De stopcontacten hebben zo'n aarderand, al durf ik niet te zeggen of ze daadwerkelijk geaard zijn (huis uit jaren '30, geen stopcontacten in de badkamer). Hoe kan ik dit het beste even testen?

Thanks!

Gr. Niels
Gebruikersavatar
MaartenV
Berichten: 2345
Lid geworden op: 05 dec 2010, 16:32

Bericht door MaartenV »

Kijk even of je in de meterkast een aardlekschakelaar hebt (die het doet). Als dat zo is, heb je vast ergens in huis iets met een randaarde die werkt. De keuken is vaak zo'n plek.
Het is makkelijker als je denkt.
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Bericht door Rieno »

Klinkt idd alsof er iets niet goed geaard is, daar zou ik het ook het eerst zoeken. Opendraaien en een los contactje zoeken is een idee, maar dat kost je vast je garantie. Wat je wel kunt doen is met een koperdraad (oud speakersnoer of iets) de behuizing verbinden met je radiatorleiding van de verwarming :) Wel eerst even een 'bloot' stukje vinden of maken natuurlijk, verf geleidt slecht. Dan ben je heel aardig geaard, in ieder geval genoeg om te testen of dit het probleem is.
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Niels
Berichten: 3576
Lid geworden op: 02 okt 2003, 21:37

Bericht door Niels »

Bedankt, ik ga het even proberen op een stopcontact dat zeker geaard is. Openmaken ga ik zeker niet doen: ik heb dat ding gisteravond nieuw uit de doos gehaald. Als het een defect blijkt te zijn (dus: met een normale stroomkabel op een geaard stopcontact ruist hij enorm) dan gaat hij terug en komt er iets anders dan een PF-500 voor terug.
Niels
Berichten: 3576
Lid geworden op: 02 okt 2003, 21:37

Bericht door Niels »

Dat lost het in ieder geval op! Ik ben benieuwd hoe hij zich gedraagt met een ongeaard stopcontact en een speakerkast eronder. Dat zien we over 2 weken met de repetitie wel weer :)
Gebruikersavatar
Laxe
Berichten: 1569
Lid geworden op: 14 dec 2005, 00:28

Bericht door Laxe »

Ehh, hier is geen sprake van geen ruis, maar van brom, lijkt me. Mag ik even op het tweede onderwerpje in de de FAQ wijzen? Niet om eigenwijs te doen, maar dit geeft altijd zo'n spraakverwarring over oplossingen. Ruis heeft nooit iets met aarding te maken, brom eigenlijk altijd.
Gebruikersavatar
Uncle Zeb
Berichten: 14
Lid geworden op: 18 jan 2013, 21:50

Bericht door Uncle Zeb »

Hoi Niels.
Lees net over je ruis-/bromprobleem met reeds je 2e PF500. Da's niet zo mooi en ik snap dat dat het vertrouwen in deze versterkerserie sterkt ondermijnt.
Dacht na het lezen laat ik eens een koptelefoon aansluiten om mijn exemplaar (nog nooit gedaan - waarvoor heb je immers 500 watt ? - :jam: toch :lol: ).
En ik moet zeggen = geen enkele probleem. Ff met 2 verschillende bassen geëxperimenteerd maar dat gaat allemaal prima. In actieve stand van de bassen is er sprake van meer ruis (ik noem het hizzzz) bij ongewijzigde preamp setting, maar dat spreekt voor zich. Zelfs met de treble op de PF vol open en de treble boost op mijn G&L ingeschakeld blijft de hizzzz binnen de perken - alleen is het geluid niet meer om aan te horen zo fel :shock: .
Volgens mij heb je gewoon pech - en de Bax-shop misschien ook, want ze zijn schijnbaar opgescheept met een slechte serie, die aangeleverd is (hebben zich al meerdere kopers gemeld met deze problemen?). Kan echter ook gewoon domme pech zijn.
Feit dat de ruis geheel wegvalt na uitschakelen en dan wel 5 seconden een goed geluid geeft, lijkt mij een aanwijzing dat het een te verhelpen euvel moet zijn. Dat moet Bax-shop maar oplossen met Ampech lijkt mij . . . . . .
Bas moet je voelen - horen doe ik 'm allang niet meer :jam:
Niels
Berichten: 3576
Lid geworden op: 02 okt 2003, 21:37

Bericht door Niels »

Ja, we zullen zien. Door de kerst enzo heb ik het nog niet getest; speaker staat in oefenruimte, versterker thuis. Als het alleen de koptelefoonuitgang is maakt het me niet zoveel uit; als hij het normaal maar doet. De combi van de PF500 en de 2x10" Peavey is prima. Een stuk gedefinieerder dan mijn vorige combo, maar wel het typische Ampeg-geluid. Prima combi met mijn P en meer dan genoeg volume. Die Peavey kan HARD! Maar dat wist je natuurlijk al 8)

@Laxe: het is inderdaad brom ipv ruis.
Gebruikersavatar
Uncle Zeb
Berichten: 14
Lid geworden op: 18 jan 2013, 21:50

Bericht door Uncle Zeb »

OK Niels, ben benieuwd of de PF500 eind januari 2015 haalt - of dat het toch een andere top wordt! Alvast het allerBASte :rock2: voor 2015 (ook voor alle andere BGF-ers uiteraard)!
Bas moet je voelen - horen doe ik 'm allang niet meer :jam:
Niels
Berichten: 3576
Lid geworden op: 02 okt 2003, 21:37

Bericht door Niels »

De Ampeg deed het in de oefenruimte gewoon goed. Geen brom of andere dingen die niet horen. Combi met de Peavey 2x10" is ook prima en geeft voldoende volume voor mij :)
Gebruikersavatar
Mach1
passantenhaven
Berichten: 8337
Lid geworden op: 31 aug 2010, 18:13

Bericht door Mach1 »

Da's mooi Niels! Veel plezier ervan.
1955 Fender Precisionbass
2022 Fender Roadworn Flea Sig Jazzbass
2023 Squier Sonic CAB Precisionbass


1969 Dynacord Hifi Favorit II
Euphonic Audio NL210.
Gebruikersavatar
Uncle Zeb
Berichten: 14
Lid geworden op: 18 jan 2013, 21:50

Bericht door Uncle Zeb »

Da's idd mooi Niels. Kun je weer verder met waar het om gaat :rock2: . Als er nog PF-bevindingen zijn, zien we ze hier of in een ander topic wel verschijnen. . . . .
Bas moet je voelen - horen doe ik 'm allang niet meer :jam:
Gebruikersavatar
Ken
Berichten: 1652
Lid geworden op: 07 jan 2009, 15:08

Bericht door Ken »

Aarding is één ding, netfiltering een tweede. Staat er een (vloer)dimmer bij jou thuis? Zo ja dan kan die misschien ongewenste troep het lichtnet op gooien en dat kan dan zomaar brom in je amp veroorzaken.
Gebruikersavatar
Rob66
Berichten: 438
Lid geworden op: 05 jul 2006, 22:17

Bericht door Rob66 »

Ik heb net een PF-500 aangeschaft en meteen ff geluisterd op de headphoneuitgang: geen brom en geen ruis. Wel aangesloten op een geaard stopcontact.

Zoals Ken al zegt, netfiltering. Thuis heb ik geen geaard stopcontact in mijn muziekkamer en ik weet exact wanneer mijn buren hun (halogeen) verlichting aandoen :twisted:
Fender American DeLuxe V Jazz bas
Pearl Jazz bas
Contrabas
Harley Benton PJ-75 OW Vin­tage Series bass
Markbass CMD 121p combo
Markbass LM tube
2 x Ampeg SVT210av
Zoom MS-60b
Roland Micro Cube RX
Fender FXA2 in-ear monitor
Shure PSM300 wireless
Plaats reactie