Back to basics: 2 cabs / 1 top - hoe zat dat ook alweer?

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
The Mule
Alembic arbeider
Berichten: 4178
Lid geworden op: 09 mei 2004, 10:10

Back to basics: 2 cabs / 1 top - hoe zat dat ook alweer?

Bericht door The Mule »

Een korte uitleg over mijn 'domme' vraag. Na jaren op combo's gespeeld te hebben, ben ik niet al te lang geleden overgestapt op een Hartke HA 1400 top en 2100 Pro speakercabinet. Nu denk ik over het toevoegen van een extra cabinet voor 'het laag', dus een 1x15 of 2x15 of ...(?)

(ik ben trouwens een ordinaire 'slaapkamerspeler', heb dus geen bakken met vermogen nodig & ga simpelweg voor een ultraclean hifi-geluid op een sociaal aanvaardbaar geluidsniveau)

De specs:

- HA 1400 top = 140 watt / 4ohm of 80 watt / 8ohm
- 2100 Pro cabinet = 200 watt / 4 ohm

De top heeft maar 1 speaker-(out)-jack, en het cabinet heeft zowel een gewone jack als een speakon-connector.

Mijn vragen zijn:

- Hoe sluit ik op de goede manier op dit spulletje een tweede speakercabinet aan?
- Naar welke waarden moet ik op zoek bij dat nieuwe cabinet, zowel qua vermogen (watts) als qua impedantie (ohms), en waarom?

Alvast heel erg bedankt voor de hulp!
Gebruikersavatar
Q.
moddergegeten
Berichten: 2547
Lid geworden op: 30 nov 2003, 18:17

Bericht door Q. »

Dit wordt lastig, je kan niet onder de minimum impedantie van je top gaan zitten. Deze is bij jou 4 ohm. Je cabinet is ook 4 ohm. Hierdoor levert je top nu het maximum van zijn vermogen (=140 watt) aan je cabinet.
Zou je nog een box aansluiten, bijvoorbeeld weer één van 4 ohm, dan kom je uit op een minimum impedantie van 2 ohm en dat trekt je top niet.
Als je 2 cabinets wilt moet je je 4 ohm kast inruilen voor twee 8 ohm kasten. Twee keer 8 ohm = 4 ohm. Dit is de meest simpele oplossing.
Het blijft natuurlijk wel de vraag of je dit nodig hebt, een 2x15 en zelfs een 1x15 is voor de gemiddelde slaapkamer overkill, hou er rekening mee dat het geluid hierbij pas na enkele meters uitontwikkeld is. Daarnaast zit je er mee dat je top 'maar' 140 watt is. Met je huidige setup gaat er 140 watt naar 1 kast. Met 2 8 ohm kasten gaat er 70 watt naar de ene kast en 70 watt naar de andere kast. Over het algemeen is het zo dat speakers juist beter klinken als je er veel watten naar toe pompt (tot op zekere hoogte uiteraard :)).
Daarom zou ik het zo houden als je het nu hebt. Als je vindt dat je te veel laag mist zou je voor een ander 4 ohm cabinet kunnen gaan met 12" speakers of iets van een ander merk of zo. Of anders een andere top met een 2x10 en een 1x12 of iets in die richting.
Gebruikersavatar
The Mule
Alembic arbeider
Berichten: 4178
Lid geworden op: 09 mei 2004, 10:10

Bericht door The Mule »

Right, makes sense! Ik wist dat er waarschijnlijk een addertje onder het gras zat met die huidige 4 ohm van top en cab. Aan de nadere kant is het momenteel een heerlijke, goed op elkaar afgstemde combinatie. Je hebt ook helemaal gelijk dat de noodzaak en het nut van een toegevoegd cabinet minimaal discutabel is, maar aan de andere kant zat ik toch een beetje richting de toekomst te denken. Ik moet die slaapkamer toch ooit uitkomen! :wink: (een banalere reden is ook dat ik het wel cool vond staan, een toren in m'n muziekkamer!)

T.z.t. kan ik misschien toch beter een upgrade doen, met een krachtiger top en daarop afgestemde cabs. Hou ik het huidige spulletje gewoon voor de slaapkamer!

Hey, hartstikke bedankt voor de heldere reply!
Gebruikersavatar
AnTz0r
Berichten: 406
Lid geworden op: 31 jan 2004, 20:31

Bericht door AnTz0r »

hey mule, wandel jij nou ook hier rond?

je was toch zo tevreden met die hartke set?

en hoe is t met die bassman?




even korte uitleg: ik ben het helemaal met die ander eens. je hebt echt geen 15" speaker nodig in je slaapkamer. hoewel ik vind dat een hartke jouw alembic geen recht doet 8) denk ik dat je deze set beter kunt houden. eventueel kun je als je op zoek bent naar een beter geluid beter eens een combo uitproberen van hevos, ebs of de swr redhead met 10" speakers.

als je in een bandje gaat spelen wordt t natuurlijk weer een ander verhaal, maar eerlijk gezegd snap ik niet waarom je nu weer aan je set zou gaan sleutelen...
CD Uit! https://www.magionband.com" onclick="window.open(this.href);return false; / https://music.magionband.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
The Mule
Alembic arbeider
Berichten: 4178
Lid geworden op: 09 mei 2004, 10:10

Bericht door The Mule »

AnTz0r schreef:hey mule, wandel jij nou ook hier rond?

je was toch zo tevreden met die hartke set?

en hoe is t met die bassman?
Yep, vrij toevallig ook hier terechtgekomen, geinige afwisseling met Gitaarforum, zeker nu die weer 'ns uit de lucht is. Alleen (nog) niet zo druk hier helaas...

Ben nog steeds zeer tevreden met m'n Hartke set, was alleen benieuwd naar de mogelijkheden van een uitbreiding. Maar m'n conclusie was na de eerste reply al dat ik daar gewoon niet aan moet beginnen, ik laat het voorlopig lekker zo!

En die Bassman, tja, ik moet eerlijk zeggen dat ik er weinig mee doe, haalt het (voor mij persoonlijk dan) niet bij de Hartke. Het is gewoon niet helemaal mijn ding, hoewel hij best lekker authentiek klinkt in combinatie met m'n ouwe Precision. Ik denk zelfs dat ik de Bassman binnenkort te koop ga zetten...
Gebruikersavatar
Venomer
Berichten: 557
Lid geworden op: 18 jun 2004, 15:15

Bericht door Venomer »

Als je versterker maar één uitgang heeft en de luidsprekerkast heeft niet de mogelijkheid om "door te lussen", dan wordt het sowieso lastig om nog een kast aan te sluiten.

Je hebt in elk geval een brute verzameling bassen en versterkerspul voor een slaapkamermuzikant!
Plaats reactie