Het is weer zover, op zoek naar een nieuwe basversterker

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
Gebruikersavatar
Herman
Berichten: 5551
Lid geworden op: 29 mar 2009, 09:38

Bericht door Herman »

hij zal zijn redenen wel gehad hebben..
AnilZonderPunt
Berichten: 11
Lid geworden op: 08 jul 2011, 13:40

Bericht door AnilZonderPunt »

Monkey schreef:hij zal zijn redenen wel gehad hebben..
Dank je wel Monkey, Inderdaad had ik er alvorens goed over nagedacht...
Gebruikersavatar
Mach1
passantenhaven
Berichten: 8318
Lid geworden op: 31 aug 2010, 18:13

Bericht door Mach1 »

Met alle respect maar ik heb die Rumble geprobeerd en vond het synthetisch klinken.
1955 Fender Precisionbass
2022 Fender Roadworn Flea Sig Jazzbass
2023 Squier Sonic CAB Precisionbass


1969 Dynacord Hifi Favorit II
Euphonic Audio NL210.
Gebruikersavatar
Herman
Berichten: 5551
Lid geworden op: 29 mar 2009, 09:38

Bericht door Herman »

Naast je FAD wellicht, maar zo standalone klinkt net zeker niet verkeerd. Maar zo klinkt elke versterker voor iedereen weer anders.
Gebruikersavatar
Hagen
Berichten: 4608
Lid geworden op: 25 dec 2011, 18:40

Jullie mening aub

Bericht door Hagen »

image.jpg
Ik wil wat meer watts en minderdiep bukken en heb een bod gedaan op een oud Warwick 250 combo. Heeft iemand ervaring met dit merk/ soort bakken?
Gebruikersavatar
Wiro
Berichten: 2304
Lid geworden op: 05 jan 2006, 13:57

Bericht door Wiro »

Deze is wel héél oud en er is met minstens één speaker geprutst zo te zien.
Ga er maar van uit dat je beide speakers zult moeten vervangen.
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Bericht door Muziekschuur »

Heeft Wiro prima gezien...!!
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Gebruikersavatar
Hagen
Berichten: 4608
Lid geworden op: 25 dec 2011, 18:40

Bericht door Hagen »

Thanks,
Er was netjes bij vermeld dat er vorig jaar 1 vervangen is. Als ik alsnog alletwee vervang wat voor een kosten moet ik dan op rekenen?
Gebruikersavatar
Wiro
Berichten: 2304
Lid geworden op: 05 jan 2006, 13:57

Bericht door Wiro »

Mag ik aannemen dat het 10" speakers zijn?
En dat je de amp met 4 ohm wil belasten?

dan zou de Celestion BL10-100X 8 ohm voor € 59,- per stuk een optie kunnen zijn.
Ik kan echter niet inschatten of de afmetingen van de kast hiervoor geschikt zijn.
https://www.thomann.de/nl/celestion_bl10_100x_8_ohms.htm

Of de BL10-200x met 'gecontroleerd laag' voor € 79,- per stuk:
https://www.thomann.de/nl/celestion_bl10_200x_8_ohms.htm

Maarre, als je zo moet gaan prutsen, is het dan niet veel slimmer in één keer iets goeds aan te schaffen, zoals deze Trace bijvoorbeeld?
https://link.marktplaats.nl/m927400428
Afbeelding

Of deze Dynacord:
https://link.marktplaats.nl/m922608142
Afbeelding
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7691
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Bericht door MR. LEE »

Hagen schreef:
image.jpg
Ik wil wat meer watts en minderdiep bukken en heb een bod gedaan op een oud Warwick 250 combo. Heeft iemand ervaring met dit merk/ soort bakken?
Ikke ! ,....

Ik heb een flinke poos gespeeld over een Warwick "Wamp 280" .
Vermoedelijk zal dat het opvolgende model wezen , na die van de afbeelding .
Ik vermoed dat die box-behuizing van dat combo door zelfbouw aangepast is.
Die versterker is voor 19" inbouw , en ligt wat te diep in de kast verzonken ( vermoedelijk tegen zelf aangebrachte hoeklijn/montage-set. )
Verschillende speakers in 1 behuizing , kán leuk klinken ( Trace Elliot is 'r beroemd mee geworden ),
vanwege de intermodulatie-vervorming ,.......maar kan ook rampzalig uitpakken .

Die Warwick Wamp 280 klonk robuust en "vol" .
Het nadeel , was het vermogen :|
Dat getal "280" was erg optimistisch ,....zo gauw de trafo warm werd kwam er nog krap
150 Watt rms aan 4 Ohm belasting uit ( gemeten aan dummy-load :( )

De eindtrap is uitgevoerd met totaal 4 ( complementaire ) mosfets in TO3 behuizing , en de aangelegde voedings-spanning is echt wat aan de te lage kant .

( ik ben nooit zo gauw uit het veld te slaan voor wbt hiaten in een ontwerp , maar dit apparaat leende zich eigenlijk niet voor "customizing/upgrading/verbetering" .
Een betere transformator en twee extra mosfets hadden de boel wel opgeknapt )

Ik heb 'm vanwege een wat te laag vermogen ( met name in opgewarmde toestand ) maar weg-gedaan . :|
Laatst gewijzigd door MR. LEE op 16 mei 2015, 08:04, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7691
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Bericht door MR. LEE »

Wiro schreef:Mag ik aannemen dat het 10" speakers zijn?
En dat je de amp met 4 ohm wil belasten?

dan zou de Celestion BL10-100X 8 ohm voor € 59,- per stuk een optie kunnen zijn.
Ik kan echter niet inschatten of de afmetingen van de kast hiervoor geschikt zijn.
https://www.thomann.de/nl/celestion_bl10_100x_8_ohms.htm

Of de BL10-200x met 'gecontroleerd laag' voor € 79,- per stuk:
https://www.thomann.de/nl/celestion_bl10_200x_8_ohms.htm

Maarre, als je zo moet gaan prutsen, is het dan niet veel slimmer in één keer iets goeds aan te schaffen, zoals deze Trace bijvoorbeeld?
https://link.marktplaats.nl/m927400428
Afbeelding

Of deze Dynacord:
https://link.marktplaats.nl/m922608142
Afbeelding

Die Dynacord Reference 3000 is 1 van de beste combo's die ooit zijn gemaakt. :cheer:
( Duitse degelijkheid en kwaliteit ! )
Wát klinkt zo'n ding mooi zeg :wink:

Ennuhhh ,...laat die goedkopere 10" Celestions maar in de schappen liggen ,.....het rendement is erg laag , ...en het geluid is ( vind ik ) "dof" .
Gebruikersavatar
Hagen
Berichten: 4608
Lid geworden op: 25 dec 2011, 18:40

Bericht door Hagen »

Even hardop denken en wie kan mijn vragen beantwoorden?

De prijs van de Warwick is 60,-. Daar mag dus nog iets aan geprutst worden.Maar ik kan niets vinden over de klank of het karakter van die bak. Ik wil het ATK geluid in de rock en bluesrock wel terughoren. Weet iemand wat dit type kan? Ik weet dat deze geen jaren meekan.

De Trace is wat jonger dan de andere tweedehandse, neem ik aan. Weegt 36 kg. Ze staan bekend als powerbakken. Dat zal best een match zijn met mijn ATK en rockrepertoire.Het gifgroen is enige minder aantrekkelijke.

De Dynacord is de krachtigste ( ?) maar ook best zwaar. (50kg) en ook al op leeftijd. Ik zou voor dat geld ook een nieuwe, ruim 2x zo lichte TC BG250 watt kunnen kopen. 12/ 15/ of 210.
Omdat deze licht is kan hij voor de kleinere klusjes toch makkelijk mee en kan mijn Roland 100 dan verkocht worden (per saldo goedkoper) Deze TC lijkt me de beste optie, al was de Dyna wel diegene met de beste looks, wow!

Ik denk voor de ATK dan de 2x10. Of is de 1x12 of 1/15 een betere combi?
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7691
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Bericht door MR. LEE »

Die Warwick klinkt "wollig" .
Die combo's ken ik alleen met 1 X 15 " .
De grille is origineel , maar het klankbord is volgens mij zelfbouw, met 2 kleinere speakers.

De laatste eigenaar heeft het 'r vermoedelijk ook niet mee kunnen redden . :wink:

Voor 60 euries kun je je d'r i.i.g. geen buil aan vallen :mrgreen:

( en die Dynacord zal ongetwijfeld eventjes totaal nagelopen moeten worden .
Vaak zal een slidertje van de equalizer vervelend doen bijv ,.....het zijn al oudjes ,....maar wel
"goud-van-oud" ,...een Rolls Royce onder de combo's . )
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Bericht door Muziekschuur »

Onder de reference series zitten een aantal zeer vernuftige versterkers... lees... voorzien van chips die nu misschien niet meer te verkrijgen zijn... Dus ondanks dat het een prachtig apparaat is. Het kan zomaar zijn dat het werken eraan een zeer slimme repairguy vraagt en als er bepaalde componenten gesneuveld zijn, dat vervanging wellicht onmogelijk is.

Ik weet van deze versterker niet veel af. Maar de reference series waren computer gestuurde versterkers... En in hoeverre en hoe? Ik kan het je niet vertellen... Maar als hij werkt zal hij ongetwijfeld formidabel klinken.

Het waren ongekend kostbare versterkers waar je een arm en een been voor neer moest leggen.

Dat rode is overigens standaard en niet achteraf veranderd. Het is multiplex die een rode stain heeft. Daaroverheen zit blanke lak. Dus alles uitbouwen en de kast netjes opschuren en opnieuw vernissen en deze versterker knalt je tegemoet.
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Bericht door Rieno »

De Reference 3000 en 3002 waren nog gewoon 'simpele' transistorbakken hoor :) Nergens computergestuurd gelukkig. Heb zelf een aantal jaren op een complete 3002 (210 combo + 210 uitbreiding) gespeeld en later verkocht aan een forummer. Ding doet het nog steeds, nadat hij de elco's heeft laten vervangen en wat ander onderhoud heeft laten doen.

De latere serie was inderdaad wel wat geavanceerder, even uit m'n hoofd was dat de 5000-serie.
EDIT: even opgezocht hoe het zat. De digitale series zijn de 4000, de 502 en de 600.
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Plaats reactie