Het is weer zover, op zoek naar een nieuwe basversterker

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
AnilZonderPunt
Berichten: 11
Lid geworden op: 08 jul 2011, 13:40

Het is weer zover, op zoek naar een nieuwe basversterker

Bericht door AnilZonderPunt »

Graag zou ik om jullie hulp en kennis willen vragen bij mijn zoektocht naar een nieuwe basversterker.


Voorheen had ik de Hartke LH 500 (500W bastop) met Ashdown MAG 410T (4x10 inch speakerkast, ongeveer 35 kilo). Op zich was ik erg tevreden met het geluid van deze set. Ook de simpele set-up van de top sprak me aan. Af en toe het brite-knopje indrukken voor dat extra randje was toch echt wel lekker. Maar met de kast er bij was het gewoon te lomp om te vervoeren voor een simpele student zonder een auto, laat staan een station wagen of busje.

Nu heb ik de set weer verkocht (zonder verlies te maken, woehoe), met aanvankelijk het idee om een combo'tje te kopen. Ik heb er al een aantal getest bij Let's Play Guitar Center hier in Eindhoven (ik noem even hun naam expliciet, want het is een erg fijne winkel!), en daar kwam qua sound de EBS Session 120 als winnaar (binnen mijn budget) uit.

Nu twijfel ik toch een beetje of een combo de beste optie is voor mijn situatie, dus dit is het punt waar ik om hulp ga vragen.

We zijn in het proces van het opzetten van een bandje met één elektrische gitaar, drums en basgitaar. Het gaat niet super hard, maar gewoon gezond hard zou ik zeggen. De gitarist speelt op een 1x12 inch combo-versterker van Fender. Bovendien geldt voor de meeste muzikale projecten waar ik mee te maken krijg over het algemeen dat de gitarist niet op grote Marshall stacks speelt. De drummer houdt gewoon een lekkere groove aan, geen 'metal-dingen' als ik dat zo mag zeggen.

Verder geldt dat we niet een eigen oefenruimte hebben. Deze huren we, en het is de bedoeling dat de versterker elke repetitie weer terug naar huis komt. Ik zal het ook gewoon thuis gebruiken om op te oefenen. Het wordt dus een grote sjouwpartij van repetitie, naar huis, naar podia en terug naar huis.

Ik heb een budget van ongeveer 400-450 euro, vind het niet erg om tweedehands te kopen en speel op een Fender MiM Precision bas (met een super mooie rode finish :D ).

Achteraf bedacht ik me dat ik ook gewoon een kleinere/lichtere speakerkast had kunnen kopen, en mijn Hartke LH500 top kunnen houden. Maar had een kleinere speakerkast de 500W van Hartke wel aangekund? En misschien was het sowieso wel tijd om even op zoek te gaan naar een nieuwe sound.

Ter samenvatting:
Ik zoek een makkelijk vervoerbaar basversterker (combo of top/kast) met voldoende vermogen om boven een groovende drummer uit te komen. Ik heb een budget van ongeveer 400-450 euro, heb geen bezwaar tegen tweedehands en speel op een Fender MiM Precision basgitaar.



Alvast bedankt,

Anil :)


P.S.: Wanneer ik uiteindelijk een versterker heb gekocht, zal ik uiteraard wat foto's plaatsen samen met mijn basgitaar :D

Edit: Ik ben al lid sinds 2011 en dit is pas mijn 2e bericht. Wat grappig. Excuses voor mijn nalatigheid :P
Gebruikersavatar
padawatje
corr: spawatertje
Berichten: 15133
Lid geworden op: 07 mei 2009, 11:29

Bericht door padawatje »

Ik kan je de Roland Cube 120XL aanraden. Nieuw net boven je budget (579€ bij Bax) maar misschien wel tweedehands te vinden.
Die is draagbaar, gaat hard genoeg voor repetities op normaal volume, heeft een shitload aan sounds, effecten, amp-simulatie, een ingebouwde tuner en zelfs een looper !
Je kan er eventueel ook nog een extra 8Ohm cab aanhangen.

https://www.roland.com/products/cube-120xl_bass/
Gebruikersavatar
koen van soelen
Berichten: 1464
Lid geworden op: 08 jun 2011, 21:38

Bericht door koen van soelen »

Volgens mij is dit een beestenset;
https://www.basgitaarforum.nl/viewtopic.php?f=2&t=57908" onclick="window.open(this.href);return false;

Laat je die onderste cab gewoon thuis en neem je die mee voor de wat grotere gigs.
En hij is binnen je budget.

...Post ik dit nou alleen omdat ik er zelf op zit te GASsen :lol:
Haico

Bericht door Haico »

Wow! 8)
AnilZonderPunt
Berichten: 11
Lid geworden op: 08 jul 2011, 13:40

Bericht door AnilZonderPunt »

koen van soelen schreef:Volgens mij is dit een beestenset;
https://www.basgitaarforum.nl/viewtopic.php?f=2&t=57908" onclick="window.open(this.href);return false;

Laat je die onderste cab gewoon thuis en neem je die mee voor de wat grotere gigs.
En hij is binnen je budget.

...Post ik dit nou alleen omdat ik er zelf op zit te GASsen :lol:
'
Wauw, haha, wat een ding zeg! Ik heb direct even een e-mail gestuurd :D
Bedankt voor de tip! :)
AnilZonderPunt
Berichten: 11
Lid geworden op: 08 jul 2011, 13:40

Bericht door AnilZonderPunt »

padawatje schreef:Ik kan je de Roland Cube 120XL aanraden. Nieuw net boven je budget (579€ bij Bax) maar misschien wel tweedehands te vinden.
Die is draagbaar, gaat hard genoeg voor repetities op normaal volume, heeft een shitload aan sounds, effecten, amp-simulatie, een ingebouwde tuner en zelfs een looper !
Je kan er eventueel ook nog een extra 8Ohm cab aanhangen.

https://www.roland.com/products/cube-120xl_bass/
Zelf ken ik de roland cube's eigenlijk alleen van hun gitaarversterker variant. En daar gelden het meer als echte beginnersversterkers. Maar misschien is dat minder waar voor de basvariant. Waarschijnlijk is het een goed idee om te kijken of die ergens te testen valt. Vooral de looper lijkt me handig voor het voortborduren op muzikale ideetjes!
Gebruikersavatar
Unlord
Berichten: 4352
Lid geworden op: 31 jul 2005, 19:36

Bericht door Unlord »

Wat dacht je van een Fender Rumble 500? Ibanez P3115? Warwick BC300? Allemaal cool spul en rond de 400 pop nieuw.
Gebruikersavatar
HNZ
Berichten: 7204
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:46

Bericht door HNZ »

AnilZonderPunt schreef:... gewoon te lomp om te vervoeren voor een simpele student zonder een auto…
Dan kan je die Session set wel vergeten; Die is behoorlijk zwaar.

Ik weet niet hoe je je versterking wilt gaan vervoeren. Lopend met een trolley of karretje is een en ander nog wel te doen.
Maar de meeste combo's of amps/cabs die voldoen aan jouw eisen zijn op een gewone fiets niet echt te doen.
Gebruikersavatar
padawatje
corr: spawatertje
Berichten: 15133
Lid geworden op: 07 mei 2009, 11:29

Bericht door padawatje »

Of wat dacht je van zo'n Ampeg Micro-CL of Micro-SVT stack ?
Gebruikersavatar
baskruit
Berichten: 1201
Lid geworden op: 14 jul 2011, 13:55

Bericht door baskruit »

padawatje schreef:Of wat dacht je van zo'n Ampeg Micro-CL of Micro-SVT stack ?
Man, ik wilde zoiets net zeggen!

Of de SVT210AV cab combineren met een Ampeg PF350. Tweedehands moet dat voor €450,- lukken.
Die cab weegt iets van 11kg en de top nog veel minder.
Druk op CTRL-W voor de advanced options
AnilZonderPunt
Berichten: 11
Lid geworden op: 08 jul 2011, 13:40

Bericht door AnilZonderPunt »

Heel erg bedankt voor de tips iedereen! Ik ga stuk voor stuk er even meer informatie over opzoeken :)
HNZ schreef:
AnilZonderPunt schreef:... gewoon te lomp om te vervoeren voor een simpele student zonder een auto…
Dan kan je die Session set wel vergeten; Die is behoorlijk zwaar.

Ik weet niet hoe je je versterking wilt gaan vervoeren. Lopend met een trolley of karretje is een en ander nog wel te doen.
Maar de meeste combo's of amps/cabs die voldoen aan jouw eisen zijn op een gewone fiets niet echt te doen.

Haha, sowieso niet op de fiets :) In de praktijk rij ik vaak gewoon mee met één van de andere muzikanten of we lenen ergens een auto. Maar meestal zitten er dan al een aantal andere spullen in de auto; een aantal gitaren en nog een gitaarversterker. Een hele bas-stack er nog bij wordt dan lastig. Sowieso is iets lichters wel fijn voor trappen op en trappen af. Een trolley of karretje heb ik niet, eventueel een optie om daar achter te gaan, afhankelijk van wat ik allemaal tegenkom in mijn versterker zoektocht.

In de beschrijving van de advertentie van de Session stond dat de combo makkelijk vervoerbaar is. Ik heb dan ook gemaild met de vraag of ik even langs mag komen om de versterker te bekijken en testen, en in geval van interesse of ik op een later moment terug mag komen om het mee te nemen. Dus dan zou ik dat zelf even kunnen beoordelen. Het is erg dichtbij, dus dat zou gemakkelijk kunnen. Als wat jij zegt klopt, dan wordt het natuurlijk verder zoeken.
Gebruikersavatar
koen van soelen
Berichten: 1464
Lid geworden op: 08 jun 2011, 21:38

Bericht door koen van soelen »

Oh, als je langs gaat voor die Session, doe hem dan de groeten, ik heb een poosje terug twee LAB series 4x12 gitaarcabs van hem gekocht :wink:
skwaajer
Berichten: 78
Lid geworden op: 11 apr 2011, 20:09

Bericht door skwaajer »

Een Markbass Little Mark Black Line met een losse cab misschien?
Of een Markbass CMD Players School Combo?
Klinken prima, meer dan voldoende power voor kroegen e.d., makkelijk te transporteren, wat wil een mens nog meer?
Sadowsky MV5
Don Grosh PJ4
Hevos 1000S
Hevos Superset 12/15
Glockenklang Soul 2
Glockenklang 2x Double 12
Fender Pro400 2x10 combo
Gebruikersavatar
Tommy B
Berichten: 99
Lid geworden op: 21 jan 2014, 20:40

Bericht door Tommy B »

Deze orange cab op mp is misschien ook iets: https://link.marktplaats.nl/892836975
2x12 in de kast van een 1x12 dus prima te vervoeren, en schijnt nog aardig hard te gaan ook...
Moet je er alleen nog een losse top bij zoeken :wink:
Laatst gewijzigd door Tommy B op 02 feb 2015, 20:11, 1 keer totaal gewijzigd.
MM Stingray Special / Sandberg TM2 / Epiphone Jack Casady / Guyatone EB-9 Sharp 5
Darkglass Microtubes 900v2 + Vanderkley 212MNT
Tommy Gazer
Echte skills kun je niet kopen...een heuule moooie basgitaar wel.
Gebruikersavatar
Herman
Berichten: 5554
Lid geworden op: 29 mar 2009, 09:38

Bericht door Herman »

Een Fender Rumble 500 combo gat zeker hard genoeg, weegt maar 16kg en is lekker compact (en ik weet nog een gebruikte vér binnen je budget... 8) )
Plaats reactie