Geluid is elke oefensessie anders. Waar ligt het aan?

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
DiMarco

Geluid is elke oefensessie anders. Waar ligt het aan?

Bericht door DiMarco »

Ik speel momenteel over een Trace Elliot 2x15 welke opzich geweldig klinkt maar met mijn vroegere SWR stack had ik dit ook al...
Elke week als we de oefenruimte in gaan klinkt mijn rig kompleet anders, terwijl de settings ongewijzigd zijn.
Wat is dat toch... Luchtdruk? Vochtigheid? Temperatuur?

Soms mis ik de complete low end en klinkt alles nasaal en irritant, de andere week heb ik weer vlak voor mijn stack een geweldig geluid maar bij de mic (waar ik sta) hoor ik niks en 1 stap verder weer wel terwijl dat de week daarvoor nog prima was.

Afgelopen donderdag maar geswitcht naar de Big Ben 1x18". Die hoorde ik ook vrijwel niet maar de ramen trilden wel.
Hebben meer mensen hier last van? Is het met kleinere speakers (10 of 12 inch) beter te doen?

Ik word er zo langzamerhand gestoord van en overweeg in-ears.
Gebruikersavatar
yhcmarc
Berichten: 3490
Lid geworden op: 20 apr 2005, 10:43

Bericht door yhcmarc »

hoe groot is de ruimte en staat de amp ook elke keer op dezelfde plek?
https://perimeteraudio.bandcamp.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.reverbnation.com/herder/" onclick="window.open(this.href);return false;
https://feast.bandcamp.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Wiro
Berichten: 2304
Lid geworden op: 05 jan 2006, 13:57

Bericht door Wiro »

Er even vanuitgaand dat de spullen in orde zijn.
Volume kan een issue zijn: Elke ruimte heeft zijn max. Als je hier overheen gaat gaan je hersenen met het teveel aan geluid aan de haal in wanhopige pogingen de overprikkeling te corrigeren.
Hierbij opgeteld: Lage tonen kunnen hun energie niet kwijt in kleine ruimtes vanwege hun golflengte. Een stevige bas heeft al snel 35 meter nodig. Zo kun je het merkwaardige verschijnsel krijgen dat twee ruimtes verderop meer bas te horen is dan in het hol waarin je speelt. Oplossing: Laag eruit draaien, meer mid erbij.
Dat je op de ene plek iets heel anders hoort dan een stukkie verderop duidt erop dat er de geluidsgolven aan het interferen zijn. Hierdoor kan de ene golf de andere zo goed als opheffen of juist versterken. Dit afhankelijk van de frequentie en de plek waar de speakers staan.
Kortom: Akoestiek is een complexe puzzel.
DiMarco

Bericht door DiMarco »

Ruimte is ongeveer 9x10m, plafond zo rond de 2,5m hoog gok ik.
Heb ook al gedacht aan staande golven en reflecties etc.

Enfin, sinds kort heb ik een 10 band EQ welke ik nog niet heb meegenomen. Zal alles onder de 31hz afkappen en misschien rond de 60hz ook al verzwakken. Kijken of dat zoden aan de dijk zet.
Gebruikersavatar
evertalbers
Berichten: 908
Lid geworden op: 13 jan 2009, 22:43

Bericht door evertalbers »

Andere zaken die per sessie kunnen verschillen:

Zijn de andere bandleden wél altijd even hard
Speel je met je vingers (temperatuur)
Luister je op weg er naartoe soms naar harde muziek en soms niet
Is de vloer op sommige stukken 'soepeler' dan andere (bij houtskeletbouw)
De plek waar je zelf staat (idd vooral bij 15" speakers maakt dat verschil)
Stroomvoorziening (vooral op het platteland)

Ik roep maar wat hoor, maar je weet nooit.
Eric66
Berichten: 132
Lid geworden op: 23 nov 2012, 00:00

Bericht door Eric66 »

Komt me bekend voor.
Ik zeg: Niet te snel gaan draaien aan de knoppen, even wachten tot de ruimte op temperatuur is, de vochtigheid is toegenomen, je oren wat verziekt zijn en de versterkers warm zijn en dan komt het meestal goed. :D
MarcoK
Berichten: 334
Lid geworden op: 24 jul 2010, 09:10

Bericht door MarcoK »

hebben de andere bandleden het zelfde probleem met hun instrumenten?

Ik zou het zelfde zeggen als hierboven;
Staat de versterker iedere keer op de zelfde plek?
Is het volume iedere keer hetzelfde?
Is de temperatuur consistent van de ruimte?
Staan er ramen/deuren open?
басиста
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7644
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Bericht door MR. LEE »

Vaak verse snaren ? ---en (oudere) muziek spelen waarbij de bas dragend moet klinken ? = een ramp

Intermittent defect in je tone-stack / volumeregeling van je versterker ? ( komt vrijwel alleen voor bij alweer wat ouder wordende transistor-versterkers en ook wel buizenversterkers , waar de voor-verst. op print is uitgevoerd ).


De hoeveelheid zachte materialen in de oefenruimte ( ene moment bankstel in de ruimte , andere moment bankstel er uit / even in andere ruimte geplaatst. )


Gehoor-moeheid / Verkoudheid


Plaatsing van het luidspreker-cabinet ( in een hoek / op de vloer / of op bijv een kratje / tegen de muur of juist een stuk van de muur af )
Een luidsprekerkast kan gezien worden als een zend-antenne , maar dan voor geluidsgolven .
Plaatsing , ruimte en absorberend materiaal hebben invloed op zgn staande golven .
Gebruikersavatar
bobbelmans
Berichten: 3931
Lid geworden op: 30 mei 2007, 10:27

Bericht door bobbelmans »

Ik ga dit even volgen want ik ervaarde dit probleem ook vaak met mijn vorige bandje.

Ik dacht op een gegeven moment dat het ook aan je eigen stemming (humeur dus) kan liggen. Heb je er echt zin in klinkt het vaak goed, ben je wat minder goed geluimd klinkt het ook minder. Iets met een state of mind dus........
face down in the dirt
DiMarco

Bericht door DiMarco »

Speaker cabs staan altijd in dezelfde hoek, ongeveer een meter van de muur af anders krijg je een enorme basbult, vooral met de 15" en 18" speakers. Altijd op de grond want het zijn lompe kasten. :)

Ik gebruik een Trace Elliot solid state- en een Mesa Boogie buizenversterker. Met beiden heb ik hetzelfde probleem. Soms klinkt de bas gewoon ongedefinieerd en slap wat ik ook doe. Ik vermoed nog steeds luchtdruk en/of vochtigheid te maken heeft. Het zelfde geldt voor de basedrum en toms van de drumkit, die klinken dan ook niet zo stevig als anders. Kan zijn dat ik me dat laatste verbeeld.

Wel goed om te horen dat ik niet de enige ben die dit zo ervaart, dacht al dat ik krankjorum aan het worden was ofzo. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Jazzshua
Berichten: 373
Lid geworden op: 23 jul 2009, 11:25

Bericht door Jazzshua »

Idd ook vaak last van...,

Elke keer verschillende volumes van de rest van je bandleden.., acoustiek en plaatsing van je basversterker..., alles is hierboven al genoemd. Ieder geval meer laag eruit draaien, en de deur van je oefenruimte dicht had bij mij dus ook een keer massive impact. Algemeen volume naar beneden doet wonderen. Rondzingende mics etc

Succes!
Fender
Spector
Genz Benz
Eden
Fulltube
Gebruikersavatar
frieteboer
Berichten: 588
Lid geworden op: 21 aug 2008, 12:57

Bericht door frieteboer »

Ik merk dit ook altijd. Wij hebben een vaste oefenruimte waar alle spullen gewoon blijven staan en er niks veranderd. Mijn ervaring is dat het meestal aan de medemuzikanten ligt. In ons geval meestal de gitarist die erg gesteld is op een mooie warme sound. De oefenruimte is bij die gitarist thuis en gebruikt dus zijn amp ook als hij alleen wat pielt en dan draait hij er meestal wat laag bij voor een lekker geluid. Zijn lage lage tonen zijn dan echte bastonen wat lekker klinkt als je solo speelt maar in band verband maakt het de gehele mix meteen zompig en wordt de bas vaak ongedefineërd. Als ik dan bas eruit draai mis je gewoon warmte en meer laag erin zorgt er vaak voor dat de balans weg is, of dat de gitarist zich zelf harder gaat zetten omdat hij de warmte van de gitaar niet meer hoort door de beukende bas. Morrend en wel draait de gitarist dan toch maar wat laag uit de gitaar. Probleem toch opgelost.

Vocht en luchtdruk kan misschien ook wel wat in zitten qua spanning van de vellen van de toms en bass van het drumstel??

| Human Base basses | EBS amplification |
Gebruikersavatar
aap
Berichten: 3683
Lid geworden op: 06 mar 2007, 19:52

Bericht door aap »

Inderdaad, gitarist (en) met teveel laag erin zorgt er wel boor dat je kunt verdrinken. 18 of 15 inch speakers in een relatief kleine ruimte kan ook een oorzaak zijn.
roi
Berichten: 98
Lid geworden op: 02 jul 2011, 01:47

Bericht door roi »

Idem bij ons in de oefenruimte ook altijd alles op dezelfde plek, zelfde apparatuur (bas 4x10) zelfde instellingen; vochtig weer "dof, zompig" geluid, helder weer directer, voller gedefinieerd geluid. Beschouw ik al jaren als gegeven.... en geldt voor het gehele bandgeluid is mijn ervaring en van mijn bandleden.
Fender Modern Player, Spector Coda IV +V
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Bericht door Muziekschuur »

En op welk standje staat je versterker dan? 8)
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Plaats reactie