Het grote Hartke-topic

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
Gebruikersavatar
Green Goblin
Berichten: 4850
Lid geworden op: 04 aug 2012, 18:48

Het grote Hartke-topic

Bericht door Green Goblin »

Love 'em or hate 'em.

Aangezien het nog niet bestond, en de HA-serie toch wel één van de meest gebruikte versterkerseries is, leek een apart Hartke-topic me wel op zijn plaats.

Zelf ben ik een tevreden gebruiker van een HA 3500 "Transient Attack": bakken met power, en nagenoeg onverwoestbaar.

(daarom is de mijne nu twee keer gerepareerd, ook bij een HA 3500 blaas je de eindversterkers er uit als je er een defect kabinet aanhangt, en als je maar vaak genoeg op je kabel gaat staan, begeeft de (kunststof) jackinput het vanzelf. Maar ach, tientjeswerk.)

Power zat in elk geval, ik geloof niet dat ik de mastervolume al boven de 2 gehad heb. Moet ik er wel bijzetten dat ik de middentonen dan boost met de equalizer.

Dus, kom maar op met je Hartke-plaatjes, verhalen en vragen. Ik zal beginnen: iemand een idee wanneer Hartke begonnen is met de versterkers ? Ik kwam ze in elk geval tegen in oude Musicmakers van 1991...

Afbeelding
Ibanez SR370EF - Motion B-05 - Schecter Diamond-J - Squier Contemporary Active Jazz - Westone "The Rail" - Yamaha BB414 OM
8e BGF-meeting NOORD - Groningen - 5 november 2017
BGF gewichtenlijst
Gebruikersavatar
A-lex
Berichten: 4167
Lid geworden op: 10 dec 2009, 19:49

Bericht door A-lex »

ik ben zelf wel benieuwd naar een lh500 als backup maar ik heb ze nog niet kunnen testen helaas
ik heb zelf nog een 2500 liggen goeie amp maar net iets te licht soms
"Your inability to invalidate my hypothesis is not at all the same thing as proving it true."
persoonlijk topic...
een goede groove kan je niet kopen...
Gebruikersavatar
Green Goblin
Berichten: 4850
Lid geworden op: 04 aug 2012, 18:48

Bericht door Green Goblin »

Met de 3500 geen last van (maar deze tekst vond ik bij de FAQ's:
My new 3500 isn't as loud as the one I owned prior, what could be wrong?
The 3500 has been in production for 20 years, and has undergone a great many changes. Please call Customer Service at 1-800-372-6766 for info.
Blij dat ik een oude heb dan ?

Ben er inmiddels achter dat de HA3500 in 1990 geïntroduceerd werd, en wat ik kan vinden qua historie:
HA3500 - Eerste modellen met "Transient Attack", daarna met TA/MOSFET, later alleen met MOSFET.
Daarna kwam de HA3500a - Met een zilveren voorkant en in een hele grote houten kist...
HA3500b ???? Bestaat deze wel ?
Huidige versie is de HA3500c, weer in klassiek zwart, maar zonder TA of Mosfet.
Ibanez SR370EF - Motion B-05 - Schecter Diamond-J - Squier Contemporary Active Jazz - Westone "The Rail" - Yamaha BB414 OM
8e BGF-meeting NOORD - Groningen - 5 november 2017
BGF gewichtenlijst
martijnwallenus
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 okt 2013, 09:34

Bericht door martijnwallenus »

Vraagje... ik ga aanstaande zondag mn 3500 mosfet 350 watt transient attack ophalen met een XL 410 transient attack, kan ik op deze bak ook nog een XL 115 kwijt?
Bijlagen
Screenshot_2015-02-24-09-17-35.png
Gebruikersavatar
696Danny
Berichten: 134
Lid geworden op: 05 mar 2014, 10:48

Bericht door 696Danny »

Defenitly love!

Afbeelding

Hartke 5210C HyDrive Bass Combo
Hartke HX115 HyDrive
Gebruikersavatar
Jazzshua
Berichten: 373
Lid geworden op: 23 jul 2009, 11:25

Bericht door Jazzshua »

martijnwallenus schreef:Vraagje... ik ga aanstaande zondag mn 3500 mosfet 350 watt transient attack ophalen met een XL 410 transient attack, kan ik op deze bak ook nog een XL 115 kwijt?

Ja..., mits beide kasten 8Ohm zijn
Fender
Spector
Genz Benz
Eden
Fulltube
Gebruikersavatar
Hans58
Nestor Magnificus
Berichten: 26359
Lid geworden op: 01 jan 2005, 20:30

Bericht door Hans58 »

Ik heb 8 jaar een 3500 gehad (nieuw gekocht in 1997) en vond (en vind) het een prima versterker. Heb 'm destijds verkocht omdat ik overstapte op een Ashdown ABM500.
Het is een probleemloos werkpaard, waarmee je in de regel meer dan voldoende power en volume hebt en vrijwel alle situaties aan kunt. Ik heb met het buizenvoortrapje op 5 de master eigenlijk nooit boven de 2 gehad en dat was zat.
Ik lonk wel eens naar een backup voor mijn Bassman 135 en kijk dan toch wel eens weer stiekem of er niet een 3500 vooâh wènag te vinden is.
Hans

"Eigenlijk is een P-bas nog het ultiem stoere ding" - Dr Teng

"Er is niet een Hondo die ook maar ooit iemand gelukkig heeft gemaakt!" - SpcMnk
bassooka
Berichten: 39
Lid geworden op: 03 aug 2009, 03:21

Bericht door bassooka »

Ik heb ook een "oude" transient attack 3500.
En een bassman 135, dat zegt toch wel wat.

Je haalt er ongelooflijk veel lekkers uit, als je ermee kan werken.

Met de 410 transporter cab kan je lekker veel attack genereren :jam:. Met twee ervan kan je heel o.pen, clean gaan. Een ampeg 810 erbij is voller uiteraard, maar ook super.
Met nieuwe snaren klinkt deze amp fantastisch en zit je volop in de mix. Een bas met goedkope snaren die vlugger afgespeeld zijn (ook hartke :jaaaaa: ), is dan ook steeds present als ik hem gebruik.

Het ding lijkt onverwoestbaar, een het lampje moeten vervangen omdat de flightcase van 10 betonnen treden is gedonderd.

Het is de versterker die ik nooit wegdoe, zo blijkt het na 17 à 18 jaar.

Zwaar fan!
Gebruikersavatar
Moonshipbassist
Berichten: 17
Lid geworden op: 16 okt 2014, 11:55

Bericht door Moonshipbassist »

Ik heb thuis een HA3500 staan, ik geloof dat dat ding wel al zo'n 13 jaar oud is (2dehands gekocht). Het is gewoon een tank! Tube pre-amp op 5 en solid state op 2 voor een lekkere sound en nooit zet ik de master boven de 2, zelfs in live situaties is het genoeg. Sommige PA's zeggen me af en toe van mijn versterker stiller te zetten in kleine zalen.
Een hele tijd met 2 Transporter cabinets gespeeld. Een TP410 van 200 watt en een TP115 van 150 watt maar nu steekt er een Kustom 410 cabinet onder, klinkt zeker warmer. De Hartke cabinets zijn zalig voor als je door een mix moet komen met bv 2-3 gitaristen maar ik vond ze net iets te punchy voor mijn band aangezien we maar 1 gitarist hebben dus mag de bas wel iets warmer.
Afbeelding
Gebruikersavatar
PMJ
Berichten: 2654
Lid geworden op: 06 jun 2012, 13:43

Bericht door PMJ »

Zijn er qua HA2500 amps onderlinge verschillen te bespeuren tussen 19'' rack versie en degenen die in een kast met logo zijn ingebouwd? Nu zie ik niet direct reden waarom deze anders zouden zijn, maar misschien wijst dit op een bepaalde periode met als kenmerken blabla :)
Gebruikersavatar
bazz59
Berichten: 3724
Lid geworden op: 09 jul 2007, 23:26

Bericht door bazz59 »

Heb deze zo cirka 1992 aangekocht de 3500 met twee 4X10 XL kasten en er een jaartje of 10 mee gespeeld, gerepeteerd en er talloze optredens mee gedaan, nooit
stukken aan gekregen en ingeruild op ampeg destijds.
Eigelijk heb je niet meer nodig , goed genoeg om mee de boer op te gaan en niet imens duur.
prijs kwaliteit voor mij een 9/10
Vergis je niet tussen mijn persoonlijkheid en mijn houding.
Mijn persoonlijkheid is wie ik ben.
En mijn houding hangt af van wie jij bent.
Gebruikersavatar
Witchfynder
Berichten: 1144
Lid geworden op: 30 apr 2008, 02:06

Bericht door Witchfynder »

Ik ben ooit begonnen met een tweede/derde/n-dehands 3500. Top ding! Helaas eens doorgebrand omdat er een schroefje los kwam en is gaan dwalen. Toen heb ik een LH500 gekocht. Ook nog steeds heel tevreden over. Heb hem inmiddels al 5 jaar ofzo, denk ik.
Een nadeel aan de LH500 vind ik wel het gewicht. Ding is wel van dubbel plaatstaal gemaakt ofzo (heel erg metal dus ;)), maar voor zo'n klein bakje gewoon best zwaar.

Helaas heb ik nog niet fullstack kunnen spelen met deze amp. Mag ik nooit van mijn band :(
Ja, ik ben linkshandig! :P

Samick AS w/ DiMarzio pups // Dean Edge 4 w/ EMG electronics // Rogue LX200B (Fretloos) // Squier VM Jazz
Hartke LH-500+Hartke HyDrive 410+Phonic PPC8000+BBE BMax+Korg DTR-1000+TC Electronics G-Sharp

Conorach||MySpace
Gebruikersavatar
PMJ
Berichten: 2654
Lid geworden op: 06 jun 2012, 13:43

Bericht door PMJ »

Ik vind die LH versterkers er juist lichtgewicht uitzien. Maar schijn bedriegt dus :).
Gebruikersavatar
Jazzshua
Berichten: 373
Lid geworden op: 23 jul 2009, 11:25

Bericht door Jazzshua »

De eerste echte serieuze basversterker die ik aan het begin van mijn bascarriere kocht:

Een HA3500 samen met een Nemesis NSP 4x10. Het cabinet vond ik niet zo geweldig, maar de Hartke was ik lyrisch over.., heb de voorversterkerbuis onmiddelijk vervangen voor een JJ exemplaar, en gaf een een iets lekkerder geluid. Dit door toedoen van een hot topic die op dat moment speelde hier op het forum.

De Hartke heeft maar een korte tijd dienst gedaan, omdat het gewicht mij begon tegen te staan en het gezeik met die SKB deksels.., Plus ik wilde meer power voor m'n (aangekochte) Eden cabinetten. Daar merkte je wel verschil in weergave toen ik er een zwaardere versterker (900 watt) op aansloot, ik wilde hem nog houden als backup, maar het lage gewicht van de Genz.., deed me toen besluiten hem weg te doen, terwijl ik nu een fulltube als backup heb :facepalm:

Ieder geval de HA3500 = legendary!!
Fender
Spector
Genz Benz
Eden
Fulltube
Rolandboer
Berichten: 352
Lid geworden op: 26 mei 2014, 22:15

Bericht door Rolandboer »

Hoe zijn de 115 XL cabinetten? Ik heb meerdere hartke items gehad, de LH500 en een 210 XL. De lh500 had een prima geluid, maar de 210 xl was is niet zo denderend enthousiast over, klonk erg kaal en karakterloos, misschien door het ontbreken van een tweeter?
Nu zie ik een goedkope 115 XL op marktplaats staan en ik wil eigenlijk nog wel graag een 15" onder mijn Fender rumble 500, 2x10" combo. Zou dit geschikt zijn? Ook wat betreft het wattage, 200W @ 8 ohm onder een 500W @ 4 ohm, is dit gevaarlijk? Ik zet de versterker nooit verder dan een kwart, maar toch..

Dus wie heeft er ervaring met de 115XL en kan mij daar iets over vertellen? :D
Plaats reactie