Cabinet(s) crisis [Over speakers, cabinets, kasten etc.)

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
Gebruikersavatar
Hajvb
Van onderen!
Berichten: 5671
Lid geworden op: 20 jan 2008, 07:01

Cabinet(s) crisis [Over speakers, cabinets, kasten etc.)

Bericht door Hajvb »

In mijn zoektocht naar de voor mij juiste versterking heb ik gemerkt dat de keuze qua speakerkast heel wat uit kan maken. Hoeveel speakers wil je, 10", 12", 15", 18", combinatie's of juist 6"of 8" speakers?? En lekker "ouderwetse" alnico speakers met een dikke berkenhout multiplex kast of is voor jou lichtgewicht het devies met neodymium magneet speakers? En waarom?
Wat is voor jou de doorslaggevende factor, ga je puur voor de tone, hoe zwaar en groot dat ook zou kunnen zijn (hoeft natuurlijk niet), heb je zelf voor een compromis gesloten omwille van je rug of ruimte in de auto. Neem je je eigen cab altijd mee als je gaat oefenen en scheelt dat voor jou dan ook in je speelplezier? Zweer je bij een 8x10" Ampeg koelkast of juist bij een lichtgewicht Barefaced cab? En heb je vragen wat voor jou de beste speakerkast zou kunnen zijn of andere speaker gerelateerde vragen, zet ze dan hier neer.

Afijn, ik ben dus erg benieuwd naar jullie keuze in cabinetten en de reden waarom. En wat is voor jou nou écht GAS opwekkend qua speakers.

Mijn cab is op dit moment een Eden D410t. De juiste stand alone cab voor mij. Lekkere rocksound, flink middig maar met genoeg laag en punch. Ik sleep de 34Kg iedere woensdag met plezier mee naar de oefenruimte, geeft mij namelijk veel meer plezier om over mijn eigen setje te spelen. En als het even kan gaat hij ook mee naar de gigs.
Afbeelding

Hiervoor een SWR 2x12" Big Foot gebouwd door Bag End. Super fijne cab, maar voor de sound die ik zoek te "clean".
Afbeelding

Dit was nog even een grappig zelfbouw projectje. Een HK monitor zwart gesproken en een 15" Hartke speaker erin gezet. Klonk aardig maar geen volwaardige bascab :wink:
Afbeelding

Dit was een heel leuk setje. Zelfbouw (niet door mij) cabjes met 10" Eminence speakers erin. Super punchy in combinatie met de GK versterker.
Afbeelding

Dit is en blijft een superdikke cab. Peavey 1810. 2x10" en 1x18" Dikke boem.
Afbeelding

Bij de ELK amp zaten twee 2x12" cab's. Deze speakers in een oversized 4x12" gezet, zwart gespoten en nieuw speakerdoek ervoor gedaan. Mega zwaar maar wát een sound!
Afbeelding

2x15" Fender Bassman cab uit de 70's. Ontzettend mooi en imposant, maar totaal geen definitie of rendement. Maar zag er wel cool uit :wink: Afbeelding

En dit was mijn eerste échte stack. En best een beetje spijt dat ik dit setje weg heb gedaan.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Hajvb
Van onderen!
Berichten: 5671
Lid geworden op: 20 jan 2008, 07:01

Bericht door Hajvb »

Wat er verder nog de revue gepasseerd heeft (in willekeurige volgorde)....:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Bericht door Rieno »

Voor mij gaat het om de juiste tone in combinatie met het gewicht. Binnen het lage gewicht is genoeg keuze, al kost dat soms wel wat :) Het is voor mij belangrijk zo min mogelijk 'kleuring' toe te voegen, dat zijn sowieso vaak duurdere kasten.

Ook zoek ik altijd naar flink wat punch, waarbij het sublaag niet perse belangrijk is; dit is gevonden in 10" speakers met een goed gepoort kastontwerp.
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
tieleman
Berichten: 3373
Lid geworden op: 14 jan 2012, 12:19

Bericht door tieleman »

Rieno schreef:Ook zoek ik altijd naar flink wat punch, waarbij het sublaag niet perse belangrijk is; dit is gevonden in 10" speakers met een goed gepoort kastontwerp.
Dat vind ik apart, omdat de vuistregel meestal is dat juist sealed cabs meer punch en minder sublaag hebben. Ported cabs gaan vaak juist wat dieper en hebben wat minder punch. (vuistregel he, pin me d'r op vast)

Maar Henk, wat is nou precies je crisis? Je schrijft toch dat je Eden je prima bevalt? ;)

Ik doe momenteel alles live over m'n Ampeg 410HE (sealed). Dikke sound en behoorlijk hufterproof. Dat laatste is fijn omdat ik er ook bassynths over stuur en ik niet het risico wil lopen dat er iets klapt, alhoewel je dat natuurlijk nooit echt kunt uitsluiten. Constructie is ook prima, dat hebben die Vietnamezen best aardig gedaan (of Koreanen, ik weet het niet meer).

Verder staan er thuis een Aguilar DB112 (ported, gaat diep(!) en luid) en een Ampeg 210HE (ook ported, maar is gewoon een lekker kastje). Voor de grotere gigs gebruikte ik de 410 dan samen met óf de 112 of de 210.
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Bericht door Rieno »

Het is niet per se belangrijk, maar wel nodig :) Dus in plaats van punch te verliezen met grotere speakers, verlies ik aan gecontroleerd laag door een ander kastontwerp.
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
DiMarco

Bericht door DiMarco »

Ai waar begin ik? Ik zal mijn eerste reactie kort houden.

Ik bezit momenteel 2x10, 2x12, 2x15 en 1x18 kasten en had voorheen een 4x10 en 1x15.
Thuis klinken/klonken ze allemaal geweldig, in de oefenruimte klinken ze allemaal slecht. Geen punch en geen definitie in die oefenruimte wat ik ook doe.
Ik heb opgetreden met de 2x15 in een brede kroeg en in een diepe smalle kroeg. In de eerste klonk deze geweldig, in de tweede klonk hij ook slecht en ongedefinieerd.

Ergo: Ik weet het zo langzamerhand niet meer. Misschien moet ik over op in-ears.
Gebruikersavatar
Hajvb
Van onderen!
Berichten: 5671
Lid geworden op: 20 jan 2008, 07:01

Bericht door Hajvb »

Leuk, alvast reacties! @Sjoerd, ik heb ook geen crisis. Vond het gewoon een leuke woordspeling :wink:

Tsja Dimarca, wat moet je dan inderdaad.....? Wat voor geluid zoek je eigenlijk en is er een bepaalde reden dat je de 2x15" mee hebt genomen naar de kroegen en niet bv de 4x10"
Gebruikersavatar
A-lex
Berichten: 4167
Lid geworden op: 10 dec 2009, 19:49

Bericht door A-lex »

ik heb redelijk wat van speakers in m'n arsenaal :D
een ampeg heritage 810
SWR goliath III 410
ashdown mag 4*10
fender bassman 2*15
marshall mc 4*12" (kan je zeker ook op bassen)
ik krijg overal een deftig geluid uit om eerlijk te zijn maar alles tegelijk aan blijft het leukst :mrgreen:
"Your inability to invalidate my hypothesis is not at all the same thing as proving it true."
persoonlijk topic...
een goede groove kan je niet kopen...
Gebruikersavatar
aap
Berichten: 3683
Lid geworden op: 06 mar 2007, 19:52

Bericht door aap »

Eigenlijk boeit mij de speakerkast helemaal niet. Als ik mezelf op het podium maar kan horen. Ik wordt uitversterkt dus het podiumgeluid moet hoorbaar zijn, in de zaal horen ze hier toch niks van. Met mijn 2*10 en 1*12 maak ik de keuze aan de hand van de grote van de zaal wat ik aansluit. Met mijn Markbass kan ik mezelf uitstekend horen. In-ear vindt ik ook heerlijk, ik mis de druk ook niet.

Persoonlijk snap ik bassisten ook niet met 8*10 en 2*15 enz enz, blaas alles omver kasten. Je zit je band, geluidsman en jezelf meestal in de weg, naar mijn bescheiden mening(uitgezonderd echt grote zalen, en geen bas uitversterkt dingen).
Gebruikersavatar
Green Goblin
Berichten: 4845
Lid geworden op: 04 aug 2012, 18:48

Bericht door Green Goblin »

Hele simpele keuze, ik heb een 1x15 die in de auto past en een 4x10 die ik er net in, maar bijna niet meer uit krijg. Duidelijk dus welke ik meeneem als ik niet over iemand anders zijn spullen kan spelen....
Ibanez SR370EF - Motion B-05 - Schecter Diamond-J - Squier Contemporary Active Jazz - Westone "The Rail" - Yamaha BB414 OM
8e BGF-meeting NOORD - Groningen - 5 november 2017
BGF gewichtenlijst
Gebruikersavatar
MVD
Berichten: 451
Lid geworden op: 06 mar 2007, 10:59

Bericht door MVD »

Allereerst: van harte met de beste topic-titel ever. :worship:
Ik kom later mijn beweegredenen voor m'n cabs (Peavey 215 en een Kustom 1x15)
Kustom IV top
Peavey 215 cabinet
Youtube kanaal SCMB, bass/drums noiseduo: https://www.youtube.com/channel/UCCauY8 ... ijWA-QDC6g :jam:
Verse noise: https://juliemittens.bandcamp.com/album/shortcuts
Gebruikersavatar
Jazzshua
Berichten: 373
Lid geworden op: 23 jul 2009, 11:25

Bericht door Jazzshua »

Ik neem ook mee waar de gig om vraagt. 2x210 XLT eden.., voor het grotere werk + xlt 15 die ik zelden meeneem..., een GB 212 Neox voor het kleinere werk, maar is ook zeer zeker geschikt voor het grotere werk.., ik zweer bij gepoorte kasten, maar dat komt meer door de muziekstijl (Reggae)

Dit alles stuur ik aan met een GB Streamliner 900 en als ik zin heb in het geluid.., een 100 watt buizenversterker van Seldon. Maar dat gebeurd niet vaak.

Eden/Ampeg vind ik het beste passen voor mijn muziekstijl..., Alhoewel ik laatste tijd wel gas krijg voor Markbass en Barefaced :roll:

Cheers
Fender
Spector
Genz Benz
Eden
Fulltube
Haico

Bericht door Haico »

Hajvb schreef:Wat is voor jou de doorslaggevende factor, ga je puur voor de tone, hoe zwaar en groot dat ook zou kunnen zijn (hoeft natuurlijk niet), heb je zelf voor een compromis gesloten omwille van je rug of ruimte in de auto. Neem je je eigen cab altijd mee als je gaat oefenen en scheelt dat voor jou dan ook in je speelplezier? Zweer je bij een 8x10" Ampeg koelkast of juist bij een lichtgewicht Barefaced cab?
De keren dat mijn speakers uitversterkt worden, of dat ik de kroeg zelf moet vullen met mijn cab(s), zijn schaars. Dus meestal is een cabinet niet meer dan een veredelde monitor met een dubbelleven als podium decoratie. Zo lastig ben ik niet... Ik heb geen probleem om de backline van de zaal te gebruiken. Ik krijg er altijd wel iets uit wat kan doorgaan als "mijn geluid"... Ik vind het vele malen belangrijker dat het geluid wat ik naar de FOH stuur 100% naar mijn zin is.
Tsja... en daarnaast raak je eraan gewend dat je nooit de backline vindt die vooraf is doorgegeven. :D

Maar in de oefenruimte, en eventueel in de studio, wil ik toch wel echt een cab hebben die aansluit bij de rest van mijn gear. Wat ik zoek in een cab is definitie en articulatie. Heb geen liever geen laag dan flubberig laag. Strak moet het wezen! :) Een cabinet die mijn vraag beantwoordt is de SWR Henry 8x8". Blaft goed door het midden en heeft meer laag dan je zou verwachten van 8" speakers. Daar speel ik nu een jaar of 5 a 6 op. Deze gebruik ik in de oefenruimte, en daar blijft hij doorgaans staan. Heel soms gaat hij mee voor een optreden, maar meestal heb ik geen zin om met dit cabje te slepen.

Als ik ga slepen, dan pak ik het setje van thuis mee... Dat is een SWR Henry Jr. 4x8" waaronder ik een Aguilar GS112NT (no tweeter variant) zet om het laag aan te vullen. In de basis heeft deze set de articulatie en de punch van de grote Henry. De Aguilar zorgt dat het mid-laag wat complexer klinkt. De set gaat hard zat! Beide cabs passen op de achterbank van mijn auto. :) Voor kleinere gigs pak ik 1 van de 2 cabs.

Zou ik touren, dan huur ik een Ampeg SVT810E of 2x SVT410HE. Smoelt goed. Klinkt te gek. Geen poorten dus redelijk voorspelbaar wat hij doet op het podium... geen verrassingen.
Gebruikersavatar
superbas42
Berichten: 1255
Lid geworden op: 06 okt 2003, 16:49

Bericht door superbas42 »

Ik heb redelijk wat spullen (Eden WT head, D410T, D112XLT, Cx110, D210mbx, Traynor head, zelfbouw 1x10, en een Trace Elliot 12 band 2x10 combo.... Ik gebruik eigenlijk alleen de Trace combo.... Altijd PA, dus alleen podium monitor..in een kroegje als stand alone meer dan voldoende...en voor buiten heb ik nog de Eden kasten als aanvulling...maar meestal met festivals staat er al een Ampeg fridge als backline....De Trace geeft min voldoende volume and punch...en met de 12 band eq is het podium geluid goed te tweaken voor een duidelijk hoorbaar geluid.....oftewel...de 2x10 van de Trace werkt goed voor mij....
let's JayDee !
Gebruikersavatar
HNZ
Berichten: 7203
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:46

Bericht door HNZ »

Vrijwel al m'n optredens zijn in kroegen, kroegjes, cafés, bars, en af en toe kleine zaaltjes. Dus geen noodzaak voor een koelkast en eigenlijk zelden of nooit via de FOH.

Ik heb al heel wat merken en soorten geprobeerd - Markbass, Hartke, Mesa Boogie, Gallien Krueger, Warwick, Line6, Ibanez, Roland en Ampeg. Door al deze omzwervingen ben ik er door ervaring achter gekomen dat ik het liefst cabs heb zonder poorten. Dan is het geluid minder afhankelijk van de plek waar de cab staat en is het, zoals Haico zegt, redelijk voorspelbaar. Bovendien houd ik van de strakke sound van een sealed cab met niet dat mega laag. Gelukkig is Ampeg het merk dat de sound levert die ik het liefst heb en zijn zij de makers van de meeste sealed cabs.

Een andere afweging bij de keuze van m'n cabs is het vervoer; In m'n hatchback zit een redelijk hoge tildrempel. Die vormt een behoorlijk obstakel bij het laden van een (zware) 4x10 of 1x15. Gelukkig maakt Ampeg de SVT210 AV; zeer handzaam èn sealed. En twee van die cabjes klinken strak, meer dan luid genoeg i.c.m. m'n Ampeg PF500 en hebben onmiskenbaar de "Ampeg" sound en voor mij voldoende laag.

In de oefenruimte heb ik een Ampeg 4x8 combo staan met een defecte versterker. Ik neem dus een losse top mee. Die 4x8 is back ported en klinkt verre van ideaal voor mij. Ik mis definitie en articulatie. Maar goed, ik moet het er maar even mee doen. Ik heb geen zin om elke week met cabs een paar trappen op en af te gaan lopen slepen.

Verder gebruik ik een Gallien Krueger 1x12" combootje voor (semi) akoestische optredens. In combinatie met m'n basje met LaBella Black nylon snaren klinkt die lekker 'dozig' en produceren ze samen een sound die een beetje doet denken aan een een contrabas. Ideaal voor het doel.

Ik heb nog een Ampeg 1x15 combo waar ik eigenlijk niks mee doe = backported… En een Roland 2x10 combo + 1x15 powered sub. Beiden zijn front vented en da's voor mij al beter dan back ported. Maar het zijn aardig grote en zware kasten - vooral de 15" sub - en komen eigenlijk alleen nog in actie in grotere zalen. Wel een fantastische set, trouwens. De sub kun je ook met enkel een pre-amp gebruiken en het 2x10" combo klinkt als stand alone ook te gek.
Plaats reactie