Cabinet(s) crisis [Over speakers, cabinets, kasten etc.)

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
Gebruikersavatar
Blikje
Berichten: 182
Lid geworden op: 02 feb 2013, 18:16

Cabinet(s) crisis [Over speakers, cabinets, kasten etc.)

Bericht door Blikje »

Ik heb ook heel wat cab,s gehad. Nu heb ik nog 3 ,, koelkasten ,, ( 8x10) en hebben alle 3 hun charme. Daar word een hoop commentaar op gegeven wat je met die onhandige dingen moet. Nu heb ik vaak de combinatie 4x10/1x15 gehad wat naar mijn idee fijn klinkt , maar je moet die cabs wel altijd tillen . Een 8x10 rolt gewoon achter je aan, en in mijn peugeot partner kan ik ze alle 3 wel kwijt :D In de ene hand mijn baskoffer , de markbass/tas amp om de nek en de andere hand een 8x10 ... hoezo onhandig :lol: Enne deze dingen klinken minder hard ook erg goed . Ik heb liever teveel vermogen achter me staan als te weinig. ( ook eens gehad ...waardeloos) Moet ik er ook wel bij zeggen dat wij eigenlijk nooit in cafeetjes spelen,Daar passen we met 7 koppige band niet in , meestal toch wel club gebouwen , feeststenten, open air ..

Ik had m al eens geplaatst maar hier nog ff een keer

Afbeelding
Fender,Dingwall,Sire, Markbass,
RobertG
Berichten: 166
Lid geworden op: 20 okt 2006, 18:32

Cabinet(s) crisis [Over speakers, cabinets, kasten etc.)

Bericht door RobertG »

Ik sluit me volledig aan bij de vorige spreker als het gaat om het gemak van zo'n "koelkast model". Ik speel in een rock coverband, en mijn situatie is dat mijn basspullen in onze eigen repetitieruimte staan en bij optredens met een busje (met laadlift!) worden vervoerd. Dus ik heb mijn "grote set" eigenlijk nooit in mijn eigen auto en ik vervoer mijn spullen ook nooit alleen.

Nu ben ik kort geleden overgestapt van een Eden 4x10 & 2x10 naar een Aguilar GS412, en ik vind dat echt veel handiger. Voorheen zat de 4x10 in een flightcase, en reed ik die bij een optreden naar binnen met de 2x10 erop. Dus dan was het 2x10 eraf tillen, flightcase open, 4x10 op zijn plek sjouwen, 2x10 erop sjouwen en die flightcase ergens laten (vaak: terug in de bus). Nu rij ik die GS412 direct op zijn plek, stoffen hoes eraf halen, klaar. Het enige moment waarop ik 'm moet tillen is als we via de zaal het podium op moeten... maar gelukkig heb ik andere band- en crewleden die dan even een handje helpen. En als het echt moet kan ik het ook nog wel alleen, want zo'n Aguilar weegt toch nog lang niet zoveel als een Ampeg 810.

Qua klank ben ik ook erg te spreken over die GS412. Lekker vol, rond en dragend geluid met voldoende helderheid. Hij hoeft ook helemaal niet hard om jezelf goed te horen, merk ik. Komt waarschijnlijk ook omdat hij voldoende hoogte heeft, en toch altijd op de grond staat en dus contact heeft met de 'podiumvloer'.

Verder ziet een groot cabinet er gewoon vet uit. Mooi meegenomen ;-). Kortom: zolang ik in deze band blijf spelen kan ik me niet voorstellen dat ik 'm nog eens inruil voor iets amders.

Voor de volledigheid: thuis heb ik nog een klein setje staan voor andere muzikale projectjes... Bijvoorbeeld iets met collega's van het werk, gelegenheidsformatie bij iemand in de tuin... Je kent het wel. Momenteel heb ik daarvoor (sinds gisteren) een Markbass cmd102p... Eens zien hoe dat bevalt.
Gebruikersavatar
we tigers
Berichten: 2229
Lid geworden op: 31 jan 2010, 15:54

Cabinet(s) crisis [Over speakers, cabinets, kasten etc.)

Bericht door we tigers »

Een aguilar 412... Die zijn tof!
Ik overweeg om mijn ABM 115c en ABM 210c in de etalage te zetten om de stap te maken naar een 4 ohms cabinet. Een 810, of een 610 of een 4 ohmige 410 zoals een Ampeg 410hlf. Of een dikke 215. Kortom, onrust :wink:
| Rickenbacker | Höfner | Peterbuilt | BassVI
Gebruikersavatar
kade
Berichten: 474
Lid geworden op: 23 jan 2004, 09:47

Cabinet(s) crisis [Over speakers, cabinets, kasten etc.)

Bericht door kade »

Zoals de topic starter al zei.
De Eden D410T tot nu de beste stand alone die ik heb gehad , vandaar dat ik er nog 1 heb aangeschaft , staat ie niet zo alleen :-)

Afbeelding
Gebruikersavatar
koen van soelen
Berichten: 1464
Lid geworden op: 08 jun 2011, 21:38

Cabinet(s) crisis [Over speakers, cabinets, kasten etc.)

Bericht door koen van soelen »

image.jpeg
Fototje van mij stackies... Word een beetje veel realiseerde ik me toen ik mijn laatste aankoop (de Orange OR120 uit '73 linksonder) in de oefenruimte ging zetten. Mag wel eens wat weg (want onder die Orange mag wat mij betreft een Ampeg 8x10)! :wink:
Gebruikersavatar
we tigers
Berichten: 2229
Lid geworden op: 31 jan 2010, 15:54

Cabinet(s) crisis [Over speakers, cabinets, kasten etc.)

Bericht door we tigers »

Mooi spul, Koen. Die Acoustic set mag er ook wezen. Die zie je niet vaak.
| Rickenbacker | Höfner | Peterbuilt | BassVI
Gebruikersavatar
koen van soelen
Berichten: 1464
Lid geworden op: 08 jun 2011, 21:38

Cabinet(s) crisis [Over speakers, cabinets, kasten etc.)

Bericht door koen van soelen »

Over de cabs; de Acoustic 2x15 is mijn alltime-favorite, niet té groot, niet té zwaar, gaat goed hard, veel laag maar ook heel veel definitie! Ik heb hem gevonden (via Marktplaats zoals ongeveer al mijn spul) in een oude vochtige boerenschuur voor de schappelijke prijs van 100,- . Er zit geen tolex meer op de achterkant en de algehele staat is redelijk beschimmeld :wink: Maar! Hij klinkt super! De eigenaar bleek de top ook nog ergens (in een andere schuur, nog vochtiger) te hebben liggen (opengeschroefd) want die deed het niet meer. Mocht ik voor 25,- ook mee nemen. Echt een superset, wel erg 'strak' qua sound, beetje steriel bijna. Maar een prima platform voor overdrives en fuzzen. Ik vertrouw de set alleen niet helemaal want er is al het nodige aan gerepareerd in de tijd dat ik hem heb.

Op zoek naar wat anders dus. Buizen, yeah! Maar niet te duur (ik blijf een Zeeuw) en liefst vintage. Das de middelste stack geworden. De cabs heb ik hier op het forum overgenomen, de verkoper (ben z'n naam ff kwijt) had de kasten van een gereformeerd gezin overgenomen wat er gezangen op speelde met een orgel (ze zagen er als nieuw uit) maar vond ze niet bassig genoeg. Ik had bij de London City top de 1x15 van Ampeg linksonder (was ooit een combo) gekregen, die schoot net wat te kort met de LC. Op die twee 4x12's vond ík hem echter best lekker klinken!

Morgenavond de Orange voor het eerst in bandverband gebruiken op mn Acoustic 2x15. Ben benieuwd! Ik heb hem al eens getest op die cab (zonder band), maar had het idee dat hij net een beetje mist qua bas. Dus ik zit te denken, alle Ampeg koelkasten waar ik op heb gespeeld klonken erg bassig en wollig, mischien is dat nét wat die Orange nodig heeft. Wat denken jullie?
Gebruikersavatar
we tigers
Berichten: 2229
Lid geworden op: 31 jan 2010, 15:54

Cabinet(s) crisis [Over speakers, cabinets, kasten etc.)

Bericht door we tigers »

Twee weken terug was ik naar een concert van The Midnight Ghost Train. De bassist speelde over zo''n nieuwe Orange versterker (een OB1-500 denk ik) door een Ampeg 810 en klonk waanzinnig dik. Stiekem begeer ik ook wel een Ampeg koelkast.
| Rickenbacker | Höfner | Peterbuilt | BassVI
Gebruikersavatar
koen van soelen
Berichten: 1464
Lid geworden op: 08 jun 2011, 21:38

Cabinet(s) crisis [Over speakers, cabinets, kasten etc.)

Bericht door koen van soelen »

Ha, die heb ik van het weekend gezien op Yellowstock (festival in Geel, België). Ik vond het basgeluid een ongedefinieerde brij. Maar dat zal vast aan de geluidsman gelegen hebben dan :D
Gebruikersavatar
koen van soelen
Berichten: 1464
Lid geworden op: 08 jun 2011, 21:38

Cabinet(s) crisis [Over speakers, cabinets, kasten etc.)

Bericht door koen van soelen »

Wat zijn de meningen over deze 8x10? Iemand ervaring mee? Ben ik wel benieuwd naar!

https://link.marktplaats.nl/m1078824664
Gebruikersavatar
we tigers
Berichten: 2229
Lid geworden op: 31 jan 2010, 15:54

Cabinet(s) crisis [Over speakers, cabinets, kasten etc.)

Bericht door we tigers »

Yellowstock. Gaaf. Ik kon jammer genoeg niet, maar het was weer een fraaie affiche. Die 810 van Trace had ik ook al zitten bekijken. Dat is misschien wel een hele toffe!
| Rickenbacker | Höfner | Peterbuilt | BassVI
Gebruikersavatar
we tigers
Berichten: 2229
Lid geworden op: 31 jan 2010, 15:54

Cabinet(s) crisis [Over speakers, cabinets, kasten etc.)

Bericht door we tigers »

Ook even hier maar plaatsen. Vorige week een Eden D215XL op de kop getikt. Speakers bleken echter verrot en de hele kast was goor en vermoeid. Na stevig poetsen en het terug uitdeuken van de gril, heb ik er nieuwe Eminence speakers in gehangen, overal nieuwe stoothoeken gemonteerd en er grote stevige nieuwe zwenkwielen onder geschroefd.

Zojuist met de band gespeeld. Nog nooit zo'n lekkere sound gehad! De jongens in de band vonden het ook geweldig.

Afbeelding
| Rickenbacker | Höfner | Peterbuilt | BassVI
Gebruikersavatar
Mach1
passantenhaven
Berichten: 8337
Lid geworden op: 31 aug 2010, 18:13

Cabinet(s) crisis [Over speakers, cabinets, kasten etc.)

Bericht door Mach1 »

Wat gaaf zeg! Heerlijk als je zo blij wordt van je geluid!
1955 Fender Precisionbass
2022 Fender Roadworn Flea Sig Jazzbass
2023 Squier Sonic CAB Precisionbass


1969 Dynacord Hifi Favorit II
Euphonic Audio NL210.
Gebruikersavatar
we tigers
Berichten: 2229
Lid geworden op: 31 jan 2010, 15:54

Cabinet(s) crisis [Over speakers, cabinets, kasten etc.)

Bericht door we tigers »

Het klinkt tegenstrijdig maar de 215 heeft een pak meer punch dan mijn ABM kastencombi van 115 en 210. De buizentop helpt overigens ook erg mee. Hele fijne klank!
| Rickenbacker | Höfner | Peterbuilt | BassVI
Gebruikersavatar
Mach1
passantenhaven
Berichten: 8337
Lid geworden op: 31 aug 2010, 18:13

Cabinet(s) crisis [Over speakers, cabinets, kasten etc.)

Bericht door Mach1 »

Once you go fulltube...
1955 Fender Precisionbass
2022 Fender Roadworn Flea Sig Jazzbass
2023 Squier Sonic CAB Precisionbass


1969 Dynacord Hifi Favorit II
Euphonic Audio NL210.
Plaats reactie