Cabinet(s) crisis [Over speakers, cabinets, kasten etc.)

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
Gebruikersavatar
Hans58
Nestor Magnificus
Berichten: 26340
Lid geworden op: 01 jan 2005, 20:30

Cabinet(s) crisis [Over speakers, cabinets, kasten etc.)

Bericht door Hans58 »

Zo zit het wel ja. Er ging voor mij ook een wereld open toen ik van mijn ABM 500 (hele fijne versterker overigens) naar de Bassman 135 ging, en helemaal met die 412 met frisse Eminences er in. 8)
Hans

"Eigenlijk is een P-bas nog het ultiem stoere ding" - Dr Teng

"Er is niet een Hondo die ook maar ooit iemand gelukkig heeft gemaakt!" - SpcMnk
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Cabinet(s) crisis [Over speakers, cabinets, kasten etc.)

Bericht door Muziekschuur »

Mijn reis door speakerland reisde van een 1x12 Trace Elliot commando combo waar ik jaren met plezier op baste, totdat in bandverband dit combo het niet trok, ik op zoek ging naar andere basspullen. Momenteel bezit ik een Multitone 200 deluxe met 4x15 kast van Kustom. Een Dynacord BA300 met originele 8x10. Een Peavey 2x15 met Peavey 260 versterker, een Hiwatt 4x12, een Bagend 1x15 en 4 1x18 Bagend kasten. Ook heb ik nog een 1x18 van Cerwin Vega. Die samen met een SWR Redhead bij mij aankwam. Mooie speaker. Al gebruik ik de Redhead nu met Bagend 1x18 omdat het Bagend cabinet precies past qua afmetingen bij de SWR.

Dit spul is absoluut overkill. Maar het leerde mij wel veel over mezelf muzikaal gezien.

Een ding waar ik nog belangstelling voor heb is een 4x10. Ik heb nog een Behringer 2x10 (met Eden speakers). Maar ik zou nu niet zo snel meer een 2x10 kopen. Een 4x10 dan weer wel. Met name de Trace ELliot 4x10 heb ik altijd een waanzinnige speaker gevonden. Het eigenwijze groene label uber sexy. Zou ik nu beginnen (want ik vind de nieuwe Peavey class D amps zoals de mini max en mini mega heel lekker) dan zou ik kiezen voor 2 1x12 cabinetjes. Qua speakers is er de laatste 10 jaar zoveel verbeterd qua vermogen maar ook qua helderheid dat elke "vintage speaker" verbleekt bij de huidige speakers. Al is er altijd het "mojo effect". Je speelt een bepaalde cover op de originele speaker en amp en direct is dat "mojo effect" er.

Qua instrument heb ik altijd alleen gekeken naar budget instrumenten waar ik "potentie" in zag. Ik vind het leuk om elementen, bedrading en afstelling zelf te doen. Al vond ik de twee keer Warwick basscamp en het bezoek aan hun custom shop en het zien van het werk van hun luthiers erg leuk en leerzaam.

Qua versterkers heb ik:
Trace Elliot AH250 (eigenlijk een 8x10 combo (maar een vorige eigenaar zaagde de top van het cabinet).
Multitone 200 deluxe (1982 ish)
Carlsbro TR100 (1972-1973)
fender twin head (dus dan effectief dual showman redknob(home conversion) (1980 ish)
Behringer BH4500 (fijne backup)
Dynacord BA300 (heel fijne en bijzondere basversterker met transistor preamp en 150-200 watt uit 4x EL34 draaiend op 800 volts).

Ik denk als je heel veel speelt, dat je een vergelijkbare reis door gear-land zal maken. Maar als je aan het begin van je muziek carriere goede spullen koopt dat je pas later in je carriere de vrijheid nodig hebt/zal nemen bij het kopen van nieuwe of afwijkende spullen. Ik doe dat omdat ik aan het exploreren ben met sounds en ideeen. Mijn laatste aankopen: een DanElectro fazer en een Coolcat fuzz. Twee pedalen die ik samen met een Seymour Duncan boost echt een fijne combo vind. Zowel op bas als gitaar. Oh ja. Ik ben ook gitarist. Ik speel dan op een Fender twin of op een Marshall buizencombo.. Een MA50C met onderzet cabinet. Deze Marshall is qua overdrive geent op Metal en het clean is veel cleaner dan een gemiddelde Marshall. Door het voetpedaal heb ik 4 kanalen. clean & boost, drive & boost. Dit geeft mij voldoende kleur.
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Gebruikersavatar
we tigers
Berichten: 2229
Lid geworden op: 31 jan 2010, 15:54

Cabinet(s) crisis [Over speakers, cabinets, kasten etc.)

Bericht door we tigers »

Hans58 schreef:Zo zit het wel ja. Er ging voor mij ook een wereld open toen ik van mijn ABM 500 (hele fijne versterker overigens) naar de Bassman 135 ging, en helemaal met die 412 met frisse Eminences er in. 8)
Maar waar zit hem dat nou in, he? Waardoor klinken die buizen dikker? Hoe zit dat met geluidsdruk.
| Rickenbacker | Höfner | Peterbuilt | BassVI
Gebruikersavatar
Hans58
Nestor Magnificus
Berichten: 26340
Lid geworden op: 01 jan 2005, 20:30

Cabinet(s) crisis [Over speakers, cabinets, kasten etc.)

Bericht door Hans58 »

Ik ben geen techneut en kies iets op gevoel. Ik was definitief om toen ik een aantal jaren geleden tijdens een meeting mijn Precision in de Bassman 70 set van Theo (Steekie) prikte. Dát was het geluid dat me in één keer heel erg onrustig maakte en binnen een maand had ik een 135 gescoord. :D
Ik heb toen 2 jaar met de ABM's er onder gespeeld en dat klonk al heel goed maar met de bijpassende 412 werd het echt feest, zeker na die upgrade.

En nu heb ik eigenlijk veel te veel spullen kwa versterking maar ik kan het niet over mijn hart verkrijgen om iets weg te doen:
- Fender Bassman 135 met 412 pyramide (de hoofdset zeg maar; heerlijk met een P maar ook de Höfner vioolbas gaat echt zingen op een goed warme buizenbak. Nog niet op volume met de Ric kunnen gebruiken helaasch)
- Hughes & Kettner BassBase 250 combo (momenteel in gebruik als huiskamerversterking, wel zwaar kwa vermogen maar klinkt vooral met de Ric zooo lekker; buisje in de voortrap)
- Ampeg B100 combootje uit 1976. (30 Wattertje met 1x 10" dat jaren dienst heeft gedaan als huiskamerstack, maar hij is te leuk om weg te doen)
- Ashdown Little Giant 350 minitopje (gebruik 'm eigenlijk nooit meer maar kan in een laptoptas altijd mee als backup tijdens een optreden)
- Ashdown ABM 410 en 115 kasten (de "ouwe" Engelse serie uit ca 2000; staan in de opslag en ook bij deze kan ik het niet over mijn hart verkrijgen om ze weg te doen)
Eigenlijk best een beetje overkill om 4 complete speelklare sets te hebben :oops: :facepalm:
Hans

"Eigenlijk is een P-bas nog het ultiem stoere ding" - Dr Teng

"Er is niet een Hondo die ook maar ooit iemand gelukkig heeft gemaakt!" - SpcMnk
Gebruikersavatar
AmericanIdiot
Berichten: 6250
Lid geworden op: 12 feb 2005, 10:41

Cabinet(s) crisis [Over speakers, cabinets, kasten etc.)

Bericht door AmericanIdiot »

Hier nog altijd dik tevreden met Eden kasten...410XST is een monster en wat mij betreft nog steeds de onverslaanbare 410 die je kunt kopen. 210XLT erbij en je kunt alles aan.

Daarnaast nog een mini setje MarkBass F1 + EBS 112 Neo, klinkt fantastisch maar haalt bij lange na niet het niveau van de VType + Crown + Eden. Het is wel veel beter te sjouwen 8) en wordt thuis gebruikt of bij repetities.
Marleaux JB-5 DiMarzio's Hotwire Funky 77 5str Fender US Jazz '83 EMG's Fender Dimension Deluxe V Eden D410XST D210XLT EBS 112 Neo
Crown XTi1000 MarkBass F1
Gebruikersavatar
JoostT
Berichten: 684
Lid geworden op: 22 aug 2010, 00:44

Cabinet(s) crisis [Over speakers, cabinets, kasten etc.)

Bericht door JoostT »

we tigers schreef:
Hans58 schreef:Zo zit het wel ja. Er ging voor mij ook een wereld open toen ik van mijn ABM 500 (hele fijne versterker overigens) naar de Bassman 135 ging, en helemaal met die 412 met frisse Eminences er in. 8)
Maar waar zit hem dat nou in, he? Waardoor klinken die buizen dikker? Hoe zit dat met geluidsdruk.
Nou heb ik zelf een buizenbakje voor mijn gitaar (die ik ook met bas gebruik via een octaver, maar dat is een ander verhaal :facepalm: ).

Als ik mijn eerste generatie GK 400rb open draai over een 4 ohm 410 (ook GK) met de boost in het midden krijg ik dezelfde harmonische boventonen in mijn geluid die ik ook hoor met mijn buizenbakje en gitaar, maar het laag blijft wel overeind. Geen buizenbak, maar wel (licht) buizenoverdrive karakter. Dus mijn theorie is,dat het meer zit in de manier waarop de voeding werkt op de grens van het vermogen dan dat het (voor bas) nou zoveel uitmaakt of het gaat om buizen of transistors. (versterker is 200 wat bij vier ohm, moet dus al redelijk hard werken met een akoestische drummer mee).
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7691
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Cabinet(s) crisis [Over speakers, cabinets, kasten etc.)

Bericht door MR. LEE »

we tigers schreef:
Hans58 schreef:Zo zit het wel ja. Er ging voor mij ook een wereld open toen ik van mijn ABM 500 (hele fijne versterker overigens) naar de Bassman 135 ging, en helemaal met die 412 met frisse Eminences er in. 8)
Maar waar zit hem dat nou in, he? Waardoor klinken die buizen dikker? Hoe zit dat met geluidsdruk.
Qua waarneembare dynamiek is een buizenversterker altijd winnaar bij gelijkblijvend RMS vermogen.
Een buizenversterker klinkt dikker en wolliger door z'n super-slechte demping , wat uitslingering veroorzaakt van de luidspreker.
Ik vind het ook wel leuk klinken , maar ook dit valt gewoon onder de noemer "vervorming". :D
Gebruikersavatar
AmericanIdiot
Berichten: 6250
Lid geworden op: 12 feb 2005, 10:41

Cabinet(s) crisis [Over speakers, cabinets, kasten etc.)

Bericht door AmericanIdiot »

^ dat speelt mee maar van veel grotere invloed is de harmonische vervorming van buizen. Ik kan het hier allemaal gaan oplepelen maar lees het maar zelf: https://en.wikipedia.org/wiki/Tube_sound

PS we gaan :offtopic:
Marleaux JB-5 DiMarzio's Hotwire Funky 77 5str Fender US Jazz '83 EMG's Fender Dimension Deluxe V Eden D410XST D210XLT EBS 112 Neo
Crown XTi1000 MarkBass F1
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7691
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Cabinet(s) crisis [Over speakers, cabinets, kasten etc.)

Bericht door MR. LEE »

Voor instrument (buizen)versterkers is dat vaak gehoorde "even-harmonischen" issue ondergeschikt. Symmetrisch gebouwde eindtrappen zullen weinig harmonischen teweeg-brengen.
( of het nou buizen- of transistoreindtrappen zijn. )

Het is met name het achterhaalde ontwerp van eind-buizen + eind-transformator , met al z'n tekortkomingen en slechte eigenschappen die voor HiFI-doeleinden eigenlijk al ontoereikend zijn , maar slechts alleen bij muzikanten JUIST gewild zijn.
( en dat is eigenlijk best wel iets wat heel leuk is :D )
Gebruikersavatar
AmericanIdiot
Berichten: 6250
Lid geworden op: 12 feb 2005, 10:41

Cabinet(s) crisis [Over speakers, cabinets, kasten etc.)

Bericht door AmericanIdiot »

MR. LEE schreef:Voor instrument (buizen)versterkers is dat vaak gehoorde "even-harmonischen" issue ondergeschikt. Symmetrisch gebouwde eindtrappen zullen weinig harmonischen teweeg-brengen.
( of het nou buizen- of transistoreindtrappen zijn. )
Juist wel, waarom klinken buizenbakken zo lekker als ze in de verzadiging gestuurd worden? Als een buizenbak gaat vervormen dan klinkt dat 'lekker' (harmonischen!) t.o.v. een solidstate die een harde, kille vervorming laat horen. Je hebt het niet gelezen hè? :wink:

Maar nogmaals we gaan OT.
Marleaux JB-5 DiMarzio's Hotwire Funky 77 5str Fender US Jazz '83 EMG's Fender Dimension Deluxe V Eden D410XST D210XLT EBS 112 Neo
Crown XTi1000 MarkBass F1
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7691
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Cabinet(s) crisis [Over speakers, cabinets, kasten etc.)

Bericht door MR. LEE »

ik vergeet af en toe wel 'ns de doelstelling hier,.. qua muziekstijl is hier merendeels het ruigere werk troef. :D
Voor mijzelf heb ik 'r de klere in als m'n versterkertje/boxje maar 'n ietsje staat te vervormen :D
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Cabinet(s) crisis [Over speakers, cabinets, kasten etc.)

Bericht door Muziekschuur »

Een buizenbak vervormt "harmonisch".... Overigens zit dat gedeelte in het "cleane territorium".... Daarna gaat ie ook dissonant vervormen... Maar dan zijn de toppen van de zaagtand afgerond....

Bij een buizenbak van weleer werkten veel componenten die het wel/niet aankonden op elkaar in. Zo is een 50 watt buizen versterker al heel wat. Maar na 2 jaar intensief gebruik worden de electronische componenten vanwege het heet worden minder. Ook buizen worden minder. De speakers waren toen maximaal 15 watt. Een 25 watt Celestion was al echt heel wat.... Dus een beetje zompige kuchige buizenbak was zo'n beetje standaard. En het publiek kon de band nog overstemmen.

Later kwamen de 100 watt toppen. En dan bleef het al heel lang clean... Maar de zucht naar een randje is sindsdien gebleven. Een 100 watt buizenbak op bas is heel lekker. En geeft bij volle porrie net iets te weinig (bij 0% vervorming). Later werd bij transistor basversterkers dan ook 150watt als minimum gezien. Een 100 watt buizenbak heeft bij volledige vervorming iets van 600 watt. Dus heb je die 150 watt nodig dan heb je 6% vervorming ofzo. Net genoeg voor een randje..... En dat is heel lekker harmonisch en dus "dik".
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7691
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Cabinet(s) crisis [Over speakers, cabinets, kasten etc.)

Bericht door MR. LEE »

:?: :?:

ik zit hier aan een bak koffie nog effe bij zinnen te komen in de vroegte , ....maar.....
"een 100 Watt buizenversterker die vervormd 600 Watt kan leveren ? " ,....daar kan ik niet bij :?

Stel als voorbeeld even een belasting achter de uitg. trafo op 4 Ohm.
Om het RMS-vermogen op 100 Watt te stellen is een Umax nodig van (afgerond :wink: ) zo'n 29 Volt.
De effectieve waarde komt dan op 20,3 Volt , en dat geeft bij een belasting aan 4 Ohm een effectief vermogen van 100 Watt.
Een vermogenspiek zal even kunnen bestaan op die maximale zwaai van 29 Volt , waarbij dan de gelijkspannings-formule gehanteerd kan worden ( zonder 1/2 Wortel 2 ) , en dat is dus 210 watt.

Ik ben echt voor 100% een "buizen-fan" , ....en soms kun je bij meting wel 'ns met een beetje wind in de rug een iets leukere waarde meten dan dat je zou verwachten, maar mystiek ken ik er niet aan toe :D
Gebruikersavatar
pepe1001
Berichten: 1151
Lid geworden op: 07 dec 2007, 22:10

Cabinet(s) crisis [Over speakers, cabinets, kasten etc.)

Bericht door pepe1001 »

Ik heb ook alles gehad, ooit begonnen op de oude Lafayette LA75, toen een buikkast gekocht met 4 oude Goodmans.( Ik had die buikkast, was een orgel uitvoering, een hoger model, nooit weg moeten doen. Dat ding klonk in mijn ogen te gek. Alleen mijn toenmalige bas dan weer niet in combi met een buizenbak...)
Dynacord 15" met mooie EV's. Was helemaal idolaat van de toenmalige 410 dynacord, roodkleurige kasten. Nooit gevonden maar ooit op het wensen lijstje gehad.
412's van Marshall, 410tx van Peavey, over genomen van Suus. 115 van peavey, eigenbouw 15+12 met 18sound.
Heb dan ook veel met mn pa zijn basprul gespeeld, zelf tot een 4530 jbl glijbaan (marshall erop, Mr Lee, je weet wel die rode die jij nog even geholpen hebt ;) )

Ik heb nu alleen nog even de 112's van waar ik bij werk.
Als ik kon dan ging ik weer over naar 412 maar die zit niet in het pakket, dan maar 2x12 mee of de 1210's. Of nee, dan maar 2 mee! lekker makkelijk. Dat is wel een keuze als het aan mij ligt als ik speel en dat doe ik niet zo veel meer.
Gelukkig is het voor mij erg makkelijk omdat ik veelal heb staan. Ik snap geheel de discussie.
I'm full of Rythm and Blues, I got the Rythm from my dad and the bad woman gave me the Blues

pepe's personal's

Sales & Artist Relations @ Eich Amps / Caveman Audio
Drudge
Berichten: 3
Lid geworden op: 07 okt 2016, 10:34

Cabinet(s) crisis [Over speakers, cabinets, kasten etc.)

Bericht door Drudge »

Hallo iedereen

nieuw hier maar niet nieuw in de wereld van de bass. Speel nu zo'n 20 jaar. Wat me overigens absoluut geen kenner maakt, dat zal nog wel blijken :)
Lees hier wel vaak als ik info zoek maar omdat ik ook een cabinet(s)crisisje heb en dit topic tegenkwam toch maar even geregistreerd.

Mijn eerste setup was een hartke HA3500 met 2 warwick cabs (10 en 15 inch). De hartke heeft anderhalf jaar geleden de geest gegeven en wou ook wel eens wat anders na al die jaren dus heb me een orange terror bass 1000 W aangeschaft (de 500 hadden ze niet meer dus voor de 1000 gegaan). Omdat ik het gezeul me de 2 cabs ook beu was naar de winkel gegaan en daar werd me een aguilar GS 212 aangeraden.
Een tijdje geleden merkte ik dat het geluid niet meer je dat was en ze binnengebracht. Conclusie: blijkbaar zuigt de ventilator in de versterker veel stof aan en is er door al dat stof kortsluiting ontstaan. Maar ook: speakers kapot (1 volledig doorgebrand, de andere gaf nog een beetje). Wat blijkt, de cab is 2 speakers van 300 W en dus te weinig voor mijn head. Mooi dat ze die in de winkel daar toch aan koppelen! Ga hem wel laten maken maar worden andere speakers ingezet van 400 W die de versterker wel zouden moeten aankunnen.

Op zich ben ik wel tevreden van de orange. De EQ is zeer beperkt, tis redelijk plug and play, maar ik hou wel van de sound. Over de cab heb ik mijn twijfels. De sound is zeker niet verkeerd maar tis natuurlijk een kleinere setup dan 2 warwick boxen en ik 'voel' de bass minder. (wij spelen redelijk hard dus vind dit wel nodig). Onlangs een optreden gedaan met een SVT en een repetitie met een VOX bass foundation en dat was een heel ander verhaal. Daar was wel heavy, punchy bass. Dus ik denk eraan om de aguilar te verkopen en me een andere cab aan te schaffen.
Alleen weet ik niet goed welke richting uit te gaan. De keuze is enorm en ik heb geen zin om er een hoop geld tegenaan te gooien nadat ik anderhalf jaar geleden al behoorlijk wat uitgaven gedaan heb (heb me ook nog een nieuwe Fender j gekocht).
Dus tips en ideeën zijn zeker welkom :D
Plaats reactie