Ben weer begonnen met bassen

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
baskikker
Berichten: 364
Lid geworden op: 14 dec 2006, 10:30

Ben weer begonnen met bassen

Bericht door baskikker »

Nadat ik (door werk/kinderen etc) lange tijd niet heb gebast, heb ik de bas weer uit de wilgen gehaald.

Nu speel ik in een pop-rock coverband en heb met spoed weer een versterker nodig..

Nu zit ik te twijfelen tussen een

1.Markbass CMD 121 P voor 800 euro
of
2. Eden stack (Ex112 2x) en WTX264 top voor 750 euro

Ik speel graag over 12" maar kan nergens de ex112 testen maar zijn lekker voordelig en dat komt me nu wel goed uit.
De Markbass ken ik maar zou ik graag met 2 kabinetten willen gebruiken maar dat kan nu financieel even niet.

Is de Eden set een aanrader? Iemand die zo'n zelfde setje gebruikt?
Fender American Jazz Bass
Tune Somnus 4 string
Ibanez Talman bass
Markbass CMD121P combo
DiMarco

Bericht door DiMarco »

Ik speel zelf sinds kort over een Eden 2x12 en man... Dat ding is echt GEWELDIG! (Is wel een D series cab)
Gjalt
Berichten: 66
Lid geworden op: 16 jan 2009, 13:18

Bericht door Gjalt »

Bij mijn keuze voor een nieuwe versterker een aantal jaar geleden heb ik beide versterkers bespeeld.
Toendertijd is mijn keuze gevallen op markbass, overigens wel in een losse top + 112 cabinet uitvoering.

Deze eden versterker miste nogal wat vermogen en de power om een 5 snaar strak weer te geven bijvoorbeeld, terwijl de markbass daar weinig moeite mee had. Markbass LMII/III tops zijn dan ook 500watt @4ohm tegenover 300watt @4ohm voor de eden.
Qua sound zijn ze wel verschillend, maar dat is uiteraard een kwestie van smaak.

Ik speel nu ruim anderhalf jaar met Markbass en heb nog nooit spijt gehad.
Heins 5 snaar Jazzbass | MTD Kingston Z5 | Markbass LMII + NY121
Gebruikersavatar
baskikker
Berichten: 364
Lid geworden op: 14 dec 2006, 10:30

Bericht door baskikker »

Gjalt schreef:Bij mijn keuze voor een nieuwe versterker een aantal jaar geleden heb ik beide versterkers bespeeld.
Toendertijd is mijn keuze gevallen op markbass, overigens wel in een losse top + 112 cabinet uitvoering.

Deze eden versterker miste nogal wat vermogen en de power om een 5 snaar strak weer te geven bijvoorbeeld, terwijl de markbass daar weinig moeite mee had. Markbass LMII/III tops zijn dan ook 500watt @4ohm tegenover 300watt @4ohm voor de eden.
Qua sound zijn ze wel verschillend, maar dat is uiteraard een kwestie van smaak.

Ik speel nu ruim anderhalf jaar met Markbass en heb nog nooit spijt gehad.

Dank jullie wel.

Ik kan bijna niet geloven dat dit Markbass combo (of top en box), gewoon zo goed is. Vroeger... sjouwde ik me een breuk man met alle zooi. Kun je je zelf voldoende horen en heb je voldoende druk?
Fender American Jazz Bass
Tune Somnus 4 string
Ibanez Talman bass
Markbass CMD121P combo
Gjalt
Berichten: 66
Lid geworden op: 16 jan 2009, 13:18

Bericht door Gjalt »

Ik kan het zelf ook nog steeds niet geloven, maar ik ben er verschrikkelijk blij mee!
Het is allemaal zo ligt dat ik alles in één keer lopen mee kan nemen (versterker op de rug, bas in 1 hand en speakerkast in de andere).

Aan volume heb ik nog geen gebrek gehad, van het weekend op een festival podium gespeeld waar het volume nog maar voor de helft open stond en het hard zat was, zonder enige vervorming. Het geeft natuurlijk niet de druk van een 410 in de rug, maar in combinatie met mijn actieve Heins (die ik van jou gekocht heb?) is het geluid fenomenaal strak!

Andere alternatieven die ook de moeite waard zijn om te testen zijn aguilar (Tonehammer 350/500 + 112cab) of EBS (Reidmar + 112)
Heins 5 snaar Jazzbass | MTD Kingston Z5 | Markbass LMII + NY121
Gebruikersavatar
baskikker
Berichten: 364
Lid geworden op: 14 dec 2006, 10:30

Bericht door baskikker »

Gjalt schreef:Ik kan het zelf ook nog steeds niet geloven, maar ik ben er verschrikkelijk blij mee!
Het is allemaal zo ligt dat ik alles in één keer lopen mee kan nemen (versterker op de rug, bas in 1 hand en speakerkast in de andere).

Aan volume heb ik nog geen gebrek gehad, van het weekend op een festival podium gespeeld waar het volume nog maar voor de helft open stond en het hard zat was, zonder enige vervorming. Het geeft natuurlijk niet de druk van een 410 in de rug, maar in combinatie met mijn actieve Heins (die ik van jou gekocht heb?) is het geluid fenomenaal strak!

Andere alternatieven die ook de moeite waard zijn om te testen zijn aguilar (Tonehammer 350/500 + 112cab) of EBS (Reidmar + 112)

Dat klinkt goed! Goed om te horen dat je zo blij met de Heins bent.
Fender American Jazz Bass
Tune Somnus 4 string
Ibanez Talman bass
Markbass CMD121P combo
Gebruikersavatar
Dees
Berichten: 360
Lid geworden op: 07 mei 2005, 16:37

Bericht door Dees »

Ik ben onlangs ook overgestapt naar een enkel 12" cabinet. Van 410 naar 210 naar 112. De 410 en 210 was eigenlijk een beetje teveel druk voor op huiskamerniveau te spelen, zelfs op lage volumes, en aangezien ik voornamelijk binnenshuis speel, was dat niet echt ideaal. Overgestapt naar 112 en dat is (voor mijn gebruik) precies toch wat veelzijdiger. Jamt lekker weg thuis, maar kan toch voldoende druk leveren. Ik heb gekozen voor een cabinet van TKS, een Zweedse bouwer die echt mooi werk levert. Zeer kwaliteitsvol cabinet (doet me qua klank denken aan Aguilar db112) voor scherpe prijs (€420, met custom bekleding, grille, en verzending). Gecombineerd met een Aguilar tonehammer heel toffe combinatie!
Gebruikersavatar
baskikker
Berichten: 364
Lid geworden op: 14 dec 2006, 10:30

Bericht door baskikker »

Dees schreef:Ik ben onlangs ook overgestapt naar een enkel 12" cabinet. Van 410 naar 210 naar 112. De 410 en 210 was eigenlijk een beetje teveel druk voor op huiskamerniveau te spelen, zelfs op lage volumes, en aangezien ik voornamelijk binnenshuis speel, was dat niet echt ideaal. Overgestapt naar 112 en dat is (voor mijn gebruik) precies toch wat veelzijdiger. Jamt lekker weg thuis, maar kan toch voldoende druk leveren. Ik heb gekozen voor een cabinet van TKS, een Zweedse bouwer die echt mooi werk levert. Zeer kwaliteitsvol cabinet (doet me qua klank denken aan Aguilar db112) voor scherpe prijs (€420, met custom bekleding, grille, en verzending). Gecombineerd met een Aguilar tonehammer heel toffe combinatie!

TKS? nog nooit van gehoord.
Waar heb je die vandaan?
Fender American Jazz Bass
Tune Somnus 4 string
Ibanez Talman bass
Markbass CMD121P combo
Gebruikersavatar
Dees
Berichten: 360
Lid geworden op: 07 mei 2005, 16:37

Bericht door Dees »

Ik ben erbij uitgekomen via het Britse Basschat forum na wat ge-google rond 12" cabinetten. Het feit dat je de cabinetten kunt aanpassen/bekleden naar smaak vond ik wel tof, en iedereen op basschat was uiterst positief over de klankeigenschappen. Heb dan eens gemaild naar de eigenaar van het bedrijf en aan hem uitgelegd wat ik zoek in een cabinet, en hij heeft me dan een artikel uit zijn aanbod aangeraden. Eenmaal beslist wat ik wou, geld gestort, en een week of 3-4 later had ik een groot pakje voor de deur :D
Gebruikersavatar
baskikker
Berichten: 364
Lid geworden op: 14 dec 2006, 10:30

Bericht door baskikker »

Dees schreef:Ik ben erbij uitgekomen via het Britse Basschat forum na wat ge-google rond 12" cabinetten. Het feit dat je de cabinetten kunt aanpassen/bekleden naar smaak vond ik wel tof, en iedereen op basschat was uiterst positief over de klankeigenschappen. Heb dan eens gemaild naar de eigenaar van het bedrijf en aan hem uitgelegd wat ik zoek in een cabinet, en hij heeft me dan een artikel uit zijn aanbod aangeraden. Eenmaal beslist wat ik wou, geld gestort, en een week of 3-4 later had ik een groot pakje voor de deur :D
Heb even de site gekeken. Ziet er goed uit.

Ik denk dat ik toch voor de Markbass combo ga. Alles in 1 en evt nog een losse NY121 er bij
Fender American Jazz Bass
Tune Somnus 4 string
Ibanez Talman bass
Markbass CMD121P combo
Gebruikersavatar
baskikker
Berichten: 364
Lid geworden op: 14 dec 2006, 10:30

Bericht door baskikker »

Heb de Markbass combo CMD121P aangeschaft en ben er ontzettend blij mee.
Gisteravond mee geoefend in de band en zeer aangenaam verrast! Het matcht goed met de band en kom niets te kort. 14 en 22 mei staan er 2 optredens, ben erg benieuwd.
Fender American Jazz Bass
Tune Somnus 4 string
Ibanez Talman bass
Markbass CMD121P combo
Gebruikersavatar
Gerth
Berichten: 1117
Lid geworden op: 01 jun 2006, 22:08

Bericht door Gerth »

Dit zou ook mijn keuze zijn mocht ik basversterking nodig hebben. Had ooit een 2x10 van Markbass maar de 12 blijkt in de meeste gevallen ook te voldoen en draagt nog een stuk handiger... Veel succes ermee!
Gebruikersavatar
baskikker
Berichten: 364
Lid geworden op: 14 dec 2006, 10:30

Bericht door baskikker »

Afgelopen donderdag in de openlucht met de band Coffeecreamers voor 2000 man staan spelen en was in 1 woord TOP.
Ik kon het bijna niet geloven wederom :)
Goede definitie en ja, je mist wel wat laag t.o.v. een grote stack maar daar staat tegenover dat ik zo klaar was met opbouwen en afbreken!
Fender American Jazz Bass
Tune Somnus 4 string
Ibanez Talman bass
Markbass CMD121P combo
Plaats reactie