Vanderkley vs Barefaced keuze

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
Gebruikersavatar
Unlord
Berichten: 4341
Lid geworden op: 31 jul 2005, 19:36

Vanderkley vs Barefaced keuze

Bericht door Unlord »

ik ben op zoek naar een handzaam cabinet uit het topsegment. Het moet loeihard gaan, strak zijn en genoeg laag kunnen produceren voor een gig in een niet te grote ruimte zonder over de PA te gaan.

Om die reden kijk ik enkel nog naar de volgende twee (of eigenlijk drie) opties:
1. Een Baredfaced Big Twin 2 waarvan de maker zegt dattie erg goed is.
2. Een setje Vanderkley 112MNT's: zelfde prijsklasseals bovenstaande, maar iets handzamer.
3. Een tweede Markbass NY112: ik heb er al één en hiermee bespaar ik mega veel €€€.

Wie heeft er wat zinnigs over te melden?

Als er iemand is met bovenstaande spullen (een gedeelte ervan uiteraard) en ik zou eens mogen komen spelen... :mrgreen:
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Bericht door Rieno »

Wat bevalt er niet aan de sound van je Markbass waardoor je naar andere merken kijkt?
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
Unlord
Berichten: 4341
Lid geworden op: 31 jul 2005, 19:36

Bericht door Unlord »

Ik heb 1 Markbass NY112 cabje. Daarmee optreden is een no go: te weinig druk en matige dispersion. Ik hoor mezelf alleen als ik er dicht in de buurt sta. Zonder PA al helemaal geen optie. Qua geluid verder prima.

Qua groot spul voor optredens kom ik van een Tecamp L400 af. Een 4x10 cab. Prima ding, maar ik wil echt 12 inchers en nog compacter.

Als ik Bareface mag geloven, gaat hun BT2 een eventueel stackje NY112's volledig wegblazen. Ik wil weten óf dat zo is en of Vanderkley dat ook doet...
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Bericht door Muziekschuur »

Afbeelding

200 watt sinus=400 watt RMS. Is klein, licht en reuze luid. Bij Bassmatters.
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Gebruikersavatar
Unlord
Berichten: 4341
Lid geworden op: 31 jul 2005, 19:36

Bericht door Unlord »

Ik dank je voor je bijdrage, maar ik zit eerlijk gezegd niet te wachten op alternatieven. Ik heb mijn research op dat vlak wel reeds gedaan en wil nu afronden :)
Gebruikersavatar
evertalbers
Berichten: 908
Lid geworden op: 13 jan 2009, 22:43

Bericht door evertalbers »

Ik geloof dat die MarkBass dingen 'rear-ported' zijn, dat maakt veel verschil in hoe je ze ervaart. Doordat het 'achterom' deel van de geluidsgolven een langere weg heeft afgelegd voordat ze bij jouw oren komen, klinken ze dichtbij wat voller, maar ook minder direct dan een 'front-ported' box.

Om het te relativeren: enerzijds roep ik altijd dat ik het laatste beter vind klinken, anderzijds heb ik wat optredens met geleende Markbass 112 combo's gedaan, en daar was ik heel tevreden mee.

Eigenlijk kan ik me nauwelijks voorstellen dat een bassist er qua volume 2 nodig heeft (hoewel ik moet toegeven dat het wel wat completer voelt). Een zanger of blazer zal zichzelf op een podium met 2 goede 112's voluit (en hierop aangepast gitaar, drumvolume etc) nauwelijks meer kunnen horen. Je zou ook van die 4x8" boxjes kunnen proberen voor het dichtbij-geluid.
Gebruikersavatar
Madmac
geen ondernaamdinges
Berichten: 5674
Lid geworden op: 21 nov 2006, 22:04

Bericht door Madmac »

Ik vind echt dat die NY dingen totaal beneden het peil van de twee andere opties zitten. Dus vallen die voor mij af. Ik heb destijds VDK gehoord en was niet onder de indruk, zeker niet voor de hoge prijs.
Ik ga dus sowieso voor Barefaced, alleen al vanwege de zware statements die de maker op zijn site durft te plaatsen :jam:
Bijna terug actief op muzikaal gebied.
DiMarco

Bericht door DiMarco »

Lastige keuze! Zowel Barefaced als VanderKley staan hun mannetje en gaan ERG hard. VanderKley zit robuuster in elkaar alhoewel de laatste Barefaced series wel meer bulletproof schijnt te zijn dan voorgaande.

Ik heb zelf ook wat uurtjes zitten peinzen daarover maar toen kwam er een Eden D212XLT voorbij voor weinig en was mijn probleem opgelost.

Markbass laat ik buiten beschouwing, je wilt iets anders.
Gebruikersavatar
SpcMnk
Berichten: 5222
Lid geworden op: 28 feb 2013, 23:36

Bericht door SpcMnk »

oei, moielijke keuze. BF lijkt erug interessant maar, gezien het extreem beperkte 2de hands aanbod van beide merken, neem ik aan dat je nieuw gaat kopen. Mocht je ze ooit nog een keer willen verkopen (al lijkt mij dat sterk), VDK is inmiddels een gevestigde naam en zal waarschijnlijk 2de hands makkelijker/beter verkopen... dus puur uit economisch perspectief bekeken: VDK.

Afbeelding

ps.. beiden zijn niet mijn kopje thee.. die kastjes waar muziekschuur het over had :worship:
TE KOOP op Marktplaats: geen idee, klik eens...

wombatboter: "Je speelt zoals je bent..."
Gear: Tien vingers en een voet...
butters
Berichten: 1348
Lid geworden op: 12 sep 2005, 17:15

Bericht door butters »

geen idee welke van de twee beter is
maar er staat waarschijnlijk een setje vanderkleys op 2dehands.be

https://www.2dehands.be/muziek/muziekins ... 27316.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
wombatboter
Berichten: 22567
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:03

Bericht door wombatboter »

Die zijn van forumlid PP, heb ze vroeger ook nog gehad....
what fools these mortals be
Gebruikersavatar
Unlord
Berichten: 4341
Lid geworden op: 31 jul 2005, 19:36

Bericht door Unlord »

En dat vind ik nou altijd zo boeiend: "heb ze vroeger ook nog gehad". Kennelijk circuleert het setje dan alweer een tijdje. Kwestie van smaak of...?

Ik ben voornemens lang te doen met een nieuwe cab. Ik neig momenteel naar de Barefaced, maar de urgentie is er ook iets af: blijkt allemaal wel mee te vallen met de komende gig. Waarschijnlijk kan ik die af met alleen de Markbass single.

Wat betreft de discussie of een single 12" cab genoeg is...vast wel. Vooral als je het ding op een kruk zet en er in de buurt blijft staan. Ik ben echter nogal van het gebruik maken van het podium en als dat een beetje groot is, ben ik mijn geluid snel kwijt. Zo bruut als yhcmarc hoef ik het niet te hebben, maar wel een beetje :dance:
Gebruikersavatar
wombatboter
Berichten: 22567
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:03

Bericht door wombatboter »

Ik vond de vdkley's niet zo praktisch omdat je toch altijd verplicht was om er 2 mee te nemen omwille van de 8 ohm, eentje was niet voldoende om de boel te trekken.
Verder vond ik ze niet handig om te dragen, de handvatten op die plaats maakten het voor mij nogal onhandig om te tillen en ze sleepten tegen mijn benen maar dat is detailkritiek.
Van klank vond ik ze prima (Madmac baseert zich nog steeds op de 6x10 keer die ik ooit eens meehad en die was echt niet te vergelijken, die was niét ok) en meer dan luid genoeg. Ik vind 4ohm alleen veel handiger en ik heb liever één kast om te tillen dan verplicht te zijn 2 kastjes (hoe goed ook) mee te moeten nemen.
Ik heb het wat moeilijk gehad met bepaalde aspecten van de aanpak van VdKley in de nasleep van de inruil van die mindergeslaagde 6x10 waarbij ik een beetje op mijn ziel werd getrapt maar het is prima materiaal dat ik toch alleen maar kan aanbevelen.
Die set die hier te koop staat is echt zeer goed en een aanrader maar je moet ze dus wel altijd allebei meesleuren wat zeker niet zo'n groot probleem is voor sommigen.
what fools these mortals be
Gebruikersavatar
Unlord
Berichten: 4341
Lid geworden op: 31 jul 2005, 19:36

Bericht door Unlord »

Die nasleep bij VdK kan ik me nog wel heugen van weleer. Maar goed, deze info duwt mij wel meer richting Barefaced. Dat is één kast van pak hem beet 25 kilo. Twee VdK zijn toch 17 kilo per stuk of nog meer voor de wat oudere MT serie. Gaat volgens mij dan toch afvallen aangezien ik meestal toch met twee moet zeulen dan. Matkbass blijft een optie, want die kastjes zijn 12 kilo per stuk en prima tilbaar.

Misschien moet ik toch eerst ergens een 2e hands NY112 scoren en gewoon proberen. Is het niks, kan ik altijd die BF nog bestellen.
Gebruikersavatar
gilles
Domesticus
Berichten: 14280
Lid geworden op: 06 jun 2004, 22:15

Bericht door gilles »

Ik speelde gisteravond over een heel klein combootje van de geluidsman. Met een 10" speaker d'rin. Dat ding ging loeihard, en het geluid vervormde niet en bleef "overeind staan" zeg maar. Loepzuiver! Ik ben alleen het merk vergeten van dat ding :facepalm: ik had er iig nog niet eerder van gehoord.... Daar heb je zeker niet zoveel aan he...?
Aanstaande vrijdag spelen we weer met dezelfde geluidsmensen, ik zal dan het merk + type opschrijven...
de grote storthoop heeft gesproken
Plaats reactie