Info gevraagt ivm versterkers en repetitie/optredens

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
Gebruikersavatar
yhcmarc
Berichten: 3490
Lid geworden op: 20 apr 2005, 10:43

Bericht door yhcmarc »

Joreeeen schreef: Ik had vroeger een 4x10" en 1x15", van af gestapt, 15" was veel te zompig! Live gebruiken melodic-hardcore, metalcore, post-hardcore bands niet voor niets een 410, 610 of 810 (of 612). 15" zie je ook wel, maar vrij zelden! Ik heb 0,0 treble als ik met mijn bas in drop A# over een 15" speakerkast speel!
Nu speel ik ook nog maar 20 jaar in het genre live, dus ik zal het mis hebben. Maar bon, ik heb ook bijna 10 jaar met plezier op de 810 gebeukt hoor, maar merk dat vooral in wat lagere stemmingen de boel veel de modderig wordt itt. 412/215 combo.
https://perimeteraudio.bandcamp.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.reverbnation.com/herder/" onclick="window.open(this.href);return false;
https://feast.bandcamp.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Pyroman
Berichten: 1714
Lid geworden op: 19 sep 2006, 16:48

Bericht door Pyroman »

Ik vind die hele discussie over speaker formaten absurd.
Alsof per defenitie een 4x10 "strakker" is dan een 1x15?
Gebruikersavatar
Joreeeen
Berichten: 559
Lid geworden op: 21 jun 2011, 16:35

Bericht door Joreeeen »

Laten we het vooral houden op een kwestie van smaak, het is niet mijn bedoeling om hier een heftige discussie uit te lokken. Ik vertel gewoon wat mijn ervaring is (en ja heb ook al andere setups getest!).
Sandberg / Dingwall / Quad Cortex
Gebruikersavatar
rich13
Rijk aan effecten
Berichten: 23323
Lid geworden op: 21 apr 2005, 10:57

Bericht door rich13 »

Het ligt ook aan wat je wilt. Ik ben het met Rogier-Bernardduur eens, maar gebruik zelf geen 15"speakers. ik heb een 4x10 en dat voldoet uitstekend op het podium en eventueel in een kleine kroeg. Worden de zalen wat groter dan gaat het geluid toch over de DI en is het alleen maar monitoring voor op het podium.
SYLVIUM

There is still no cure for stupidity

'~~~~nutteloze info~~~~'
Haico

Bericht door Haico »

Joreeeen schreef:Laten we het vooral houden op een kwestie van smaak, het is niet mijn bedoeling om hier een heftige discussie uit te lokken. Ik vertel gewoon wat mijn ervaring is (en ja heb ook al andere setups getest!).
Smaak? Daar ben ik het niet echt mee eens. Er zijn 1x18" cabs die strakker klinken dan een gemiddeld 4x10" cab... en visa versa. Er zijn zelf 4x10"s die enorm modderig zijn. Ampeg SVT410HLF anyone?

De diameters van de gebruikte speakers geven een indicatie waar de cab voor bedoeld is. Maar uiteindelijk zit de sound in de engineering en tuning van de speakerkast en hoe dit verhoudt met de rest van je gear.
Gebruikersavatar
Bernardduur
peetOhm
Berichten: 9011
Lid geworden op: 29 mei 2006, 23:53

Bericht door Bernardduur »

Klopt helemaal!

Speakers hebben door hun afmeting wel een karakter, maar de rest van de setup / box / omgeving / etc maakt de sound af
Gebruikersavatar
Joreeeen
Berichten: 559
Lid geworden op: 21 jun 2011, 16:35

Bericht door Joreeeen »

Haico schreef:
Joreeeen schreef:Laten we het vooral houden op een kwestie van smaak, het is niet mijn bedoeling om hier een heftige discussie uit te lokken. Ik vertel gewoon wat mijn ervaring is (en ja heb ook al andere setups getest!).
Smaak? Daar ben ik het niet echt mee eens. Er zijn 1x18" cabs die strakker klinken dan een gemiddeld 4x10" cab... en visa versa. Er zijn zelf 4x10"s die enorm modderig zijn. Ampeg SVT410HLF anyone?

De diameters van de gebruikte speakers geven een indicatie waar de cab voor bedoeld is. Maar uiteindelijk zit de sound in de engineering en tuning van de speakerkast en hoe dit verhoudt met de rest van je gear.
Smaak in de zin van 'wat je zelf goed vindt!'
Punt van de Ampeg, kan ik je helemaal in vinden, minste 410 ooit gehoord!
Sandberg / Dingwall / Quad Cortex
Gebruikersavatar
yhcmarc
Berichten: 3490
Lid geworden op: 20 apr 2005, 10:43

Bericht door yhcmarc »

Die HLF units zijn heel erg kut idd. Maar het is idd vooral gerelateerd aan smaak, dat moet ik toegeven. 810 is gewoon solide, maar voor mij nu iig te modderig.
https://perimeteraudio.bandcamp.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.reverbnation.com/herder/" onclick="window.open(this.href);return false;
https://feast.bandcamp.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Bericht door Muziekschuur »

De ene 15 inch is de ander niet. In de Jaren 80 was een deeltje wat ervoor zorgde dat metaal magnetisch kan worden erg kostbaar en alleen gevonden in dagmijnbouw in Zuid Afrika. In de Jaren '90 kwam men achter Neodynium. En begon dagmijnbouw in China. Waardoor dit kleine toevoegingkje veel goedkoper werd. De speakers in de Jaren '60 waren gevoeliger als de speakers in de Jaren '70. En in de Jaren '80 was het helemaal een ramp. Vanaf 1996 en naar boven werd het maken van sterke magneten goedkoper. De laatste Jaren zijn er tegekke speakers gebouwd in het segment 50 euro / 150 euro. En is een 15 inch op bas en gitaar weer lekker...

Hopelijk legt dit wat uit aan Joreen en Yhcmark.
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Gebruikersavatar
Yabbadehut
Berichten: 416
Lid geworden op: 18 feb 2014, 16:21

re

Bericht door Yabbadehut »

Iemand advies?
Yabbadehut schreef:Hoi,

IN dit kader zou ik ook graag jullie advies willen weten of mijn combinatie genoeg is voor een kroeg met een rockband? Ik heb een Fender 800 Pro top en Markbass 4 x 10 194HR. Zou alleen dit kabinet genoeg zijn? of wat zou ik er anders nog bij kunnen zetten in combinatie met deze boven 2?
Gebruikersavatar
Meowmix
Berichten: 2472
Lid geworden op: 28 dec 2011, 17:55

Bericht door Meowmix »

Ken zowel de versterker als de kast niet, maar als je met een 4x10 niet vooruit kan in een kroeg sta je m.i. te hard ;)
Fender MIJ E series Precision | Rickenbacker 2060 JetGlo
Gebruikersavatar
Pyroman
Berichten: 1714
Lid geworden op: 19 sep 2006, 16:48

Bericht door Pyroman »

Ik denk niet dat er iemand twijfelt aan het potentieel van jouw setup.

De Fender Pro 800 levert 800 watt @ 4 Ohm en de speakerkast is 4 Ohm dus...
Gebruikersavatar
Yabbadehut
Berichten: 416
Lid geworden op: 18 feb 2014, 16:21

Bericht door Yabbadehut »

Hoi,

De Speakerkast is 8 Ohm...


Pyroman schreef:Ik denk niet dat er iemand twijfelt aan het potentieel van jouw setup.

De Fender Pro 800 levert 800 watt @ 4 Ohm en de speakerkast is 4 Ohm dus...
Gebruikersavatar
tieleman
Berichten: 3373
Lid geworden op: 14 jan 2012, 12:19

Bericht door tieleman »

Fender Pro 800 is 1200W@2ohm / 800W@4ohm. Als je er alleen een 8ohm kabinet op aansluit hou je ruim 400W over. Als je met 400W en een 4x10 er niet uitkomt in een kroeg, dan weet ik het ook niet meer. Heb je er al wel eens mee opgetreden?
Gebruikersavatar
Yabbadehut
Berichten: 416
Lid geworden op: 18 feb 2014, 16:21

Bericht door Yabbadehut »

tieleman schreef:Fender Pro 800 is 1200W@2ohm / 800W@4ohm. Als je er alleen een 8ohm kabinet op aansluit hou je ruim 400W over. Als je met 400W en een 4x10 er niet uitkomt in een kroeg, dan weet ik het ook niet meer. Heb je er al wel eens mee opgetreden?
Nee, dat is de reden dat ik de vraag stel, of het genoeg is om 2 gitaristen bij te houden...maar gezien je antwoord zou ik me geen zorgen moeten maken ;-)
Plaats reactie