Versterker gebruiken zonder speakerkast

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
Gebruikersavatar
anavrin
Berichten: 1221
Lid geworden op: 11 jan 2006, 20:55

Versterker gebruiken zonder speakerkast

Bericht door anavrin »

Sinds een paar maanden zit ik weer in een band en binnenkort mag ik weer in het openbaar bassen voor publiek. Aangezien mijn Marshallcombo qua power niet voldoet en ook al 30 jaar oud is, wil ik deze niet gebruiken. Omdat er bij veel zalen al een bas-speakerkast staat, heb ik een paar maanden geleden een Markbass F1 top gekocht. Ik heb dus geen eigen speakerkast!

Mijn ervaring leert me dat de geluidstechnici vaak het geluid van de DI van de amp nemen en dat gebruiken om het monitor-geluid en het zaalgeluid mee te creëeren en dat het geluid uit je amp met speakers alleen een soort prive-monitor is voor de bassist zelf (tot de geluidstechnicus zeurt dat je amp op het podium zijn zaalgeluid overstemt).

Wat ik me nou afvraag is: kan die losse top gebruikt worden zonder speakerkast of is dat schadelijk voor de amp?

Ik ben benieuwd.
Gebruikersavatar
Marvanni
Berichten: 60
Lid geworden op: 08 jan 2012, 22:55

Bericht door Marvanni »

Hier staat minimaal een load van 4 ohm, dus nee.

https://www.markbass.it/product_detail.php?id=82" onclick="window.open(this.href);return false;

Edit, te snel, kan blijkbaar wel :

https://www.markbass.it/support.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Laatst gewijzigd door Marvanni op 01 mei 2015, 23:30, 1 keer totaal gewijzigd.
DiMarco

Bericht door DiMarco »

RTFM. :wink:
DiMarco

Bericht door DiMarco »

Marvanni schreef:Hier staat minimaal een load van 4 ohm, dus nee.
Je bent er al op teruggekomen, maar een minimum load van 4 ohm wil zeggen dat je maximaal 1 kast van 4 ohm kunt aansluiten of twee kasten van 8 ohm, vier kasten van 16 ohm en ga zo maar door... Dit zegt inderdaad niets over het gebruik van de versterker zonder speakerkast.
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Bericht door Rieno »

Kan idd prima met transistorversterkers en klasse-D spullen :) Buizenversterkers (dus echt met eindbuizen) willen dit absoluut niet!
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
Wiro
Berichten: 2304
Lid geworden op: 05 jan 2006, 13:57

Bericht door Wiro »

Even puur uit nieuwsgierigheid:
Mag ik aannemen dat je dit kunt oplossen met een hoogvermogen weerstand?
Bijvoorbeeld een dergelijke van 4 ohm en 1000 watt:

https://www.globalspec.com/industrial-di ... _resistors
Gebruikersavatar
bazz59
Berichten: 3724
Lid geworden op: 09 jul 2007, 23:26

Bericht door bazz59 »

Dat gaat perfect anavrin, heb een tijdje eleden ook zo gespeeld zonder problemen , nu neem ik zelfs de Markbas niet meer mee en speel ik van de Boss GT6 B rechtstreeks op de mengtafel. Geen gezeul meer met onnodige apperatuur, enkel bas en effectpedaal en wat kabels. :whistle: :yes:
Vergis je niet tussen mijn persoonlijkheid en mijn houding.
Mijn persoonlijkheid is wie ik ben.
En mijn houding hangt af van wie jij bent.
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Bericht door Rieno »

Wiro schreef:Even puur uit nieuwsgierigheid:
Mag ik aannemen dat je dit kunt oplossen met een hoogvermogen weerstand?
Bijvoorbeeld een dergelijke van 4 ohm en 1000 watt:

https://www.globalspec.com/industrial-di ... _resistors
Ja, dat is een dummy load :) Dat is een goede oplossing voor buizenversterkers, zolang je wel denkt om de hitte die er vanaf komt. Wel is het verstandig de weerstand zo hoog mogelijk te kiezen, om de vermogensdissipatie wat te beperken.
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
aap
Berichten: 3683
Lid geworden op: 06 mar 2007, 19:52

Bericht door aap »

Kan prima! Ik gebruik mijn markbass lm3 ook zonder speakerkast bij repeties en ook wel eens met optredens.
Gebruikersavatar
Joreeeen
Berichten: 559
Lid geworden op: 21 jun 2011, 16:35

Bericht door Joreeeen »

Ik vroeg me net hetzelfde af bij een Orange Terror Bass (zou hem graag via DI rechtstreek inpluggen in mengpaneel voor op te nemen), bij Orange zeggen ze echter dit:
DI OUTPUT
The DI output is set at professional line level for a padded mixing desk to a PA. An external
DI box should still be taken from the actual bass guitar itself in most live situations so that a
signal can still be present in case of amplifier failure ). IMPORTANT: A speaker cabinet of
suitable impedance and power handling must be connected to the amplifier’s speaker
outputs even when the DI Output is in use.
Hmm jammer! Ik ga snel even kijken bij mijn Ampeg SVT7 Pro
Sandberg / Dingwall / Quad Cortex
Gebruikersavatar
tieleman
Berichten: 3373
Lid geworden op: 14 jan 2012, 12:19

Bericht door tieleman »

Bij bijna alle solid state Ampegs (SVT-3, SVT-7, etc.) kan het zonder problemen. Maar goed, bij twijfel, de manual lezen of even een mailtje naar de fabrikant. Ik gebruik mijn Tone Hammer 500 regelmatig als DI de geluidskaart in zonder speakers.
Gebruikersavatar
Meowmix
Berichten: 2472
Lid geworden op: 28 dec 2011, 17:55

Bericht door Meowmix »

Bij m'n SVT-5 ook - maar sowieso beïnvloed je master bij veel amps niet het DI volume en kan je die evt gewoon dicht draaien.
Fender MIJ E series Precision | Rickenbacker 2060 JetGlo
Gebruikersavatar
tieleman
Berichten: 3373
Lid geworden op: 14 jan 2012, 12:19

Bericht door tieleman »

Eh ja, maar dat is niet hetzelfde als er wel/geen speakerkast aan hangen. Een versterker kun je nog steeds goed slopen door er geen load aan te hangen, ongeacht of de master wel of niet open staat, dat heeft daar 0 invloed op. :P
Gebruikersavatar
Meowmix
Berichten: 2472
Lid geworden op: 28 dec 2011, 17:55

Bericht door Meowmix »

Ah, ik bedoelde 't meer als "zet er een willekeurige kast onder en draai de master dicht" als alternatief :)
Fender MIJ E series Precision | Rickenbacker 2060 JetGlo
Gebruikersavatar
Laxe
Berichten: 1568
Lid geworden op: 14 dec 2005, 00:28

Bericht door Laxe »

tieleman schreef:Eh ja, maar dat is niet hetzelfde als er wel/geen speakerkast aan hangen. Een versterker kun je nog steeds goed slopen door er geen load aan te hangen, ongeacht of de master wel of niet open staat, dat heeft daar 0 invloed op. :P
Hmmm, met boerenverstand zou ik toch denken dat er geen signaal naar de speakers gaat als de master volumeregelaar dicht staat en als er geen signaal is kan de versterker toch helemaal niet weten of er een speaker aan hangt?
Plaats reactie