Mesa sound en impedantievraag

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
Gebruikersavatar
Fendurt
Berichten: 629
Lid geworden op: 19 feb 2007, 14:09

Mesa sound en impedantievraag

Bericht door Fendurt »

Ik heb een vraag over impedantie, maar kan het niet met de zoekfunctie op BGF terug vinden.
Binnenkort komt er een Mesa Boogie M6 Carbine. Deze kan 600 op 4 ohm en is schakelbaar naar 2 ohm en geeft dan ook 600 watt.
Nu wil ik daar een 4x10 Mesa van 4 ohm onder zetten voor het volle vermogen.
Daarbovenop kan ik dan, als de situatie daar om vraagt nog een 2x10 400 van 8 ohm op aansluiten.
Mijn vraag is: Klopt het dat dit dan 2,66 ohm is en moet kunnen?
Heeft dit effect op de sound of zal het meevallen?
Fender
MusicMan
Koch
Mesa Boogie
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Bericht door Muziekschuur »

Twee cabinetten met afwijkende impedantie samen gebruiken is geen goed idee. Dit betekent dat het vermogen niet gelijk zal worden verdeeld en dat het makkelijk is om een enkele speaker op te blazen.

Dus twee cabinetten van 4 ohm gebruiken of 2 cabinetten van 8 ohm. In bandverband is 300 watt normaal gesproken ruim voldoende. Zeker als er 4x10 inch als speaker oppervlak wordt gebruikt. Dus je kan zelf kijken wat je liever koopt. 2x 4 ohm of 2x 8 ohm.

Alhoewel 2 ohm mogelijk is is een 2 ohm belasting erg zwaar voor een versterker. Ik denk dat 2x8 ohm dan ook een betere keuze kan zijn... Maar... That's me.
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Gebruikersavatar
Tommy B
Berichten: 99
Lid geworden op: 21 jan 2014, 20:40

Bericht door Tommy B »

Correct me if i'm wrong, maar is het niet zo dat omdat de 4x10kast 4ohm is, en de 2x10 8ohm, het vermogen wel goed verdeeld wordt? De 4x10 'krijgt' 2x meer vermogen dan de 2x10, maar heeft ook 2x meer speakers, waardoor het vermogen per speaker dan weer gelijk is verdeeld over de 6speakers in totaal. In dat geval zou deze set-up prima kunnen (mits 2ohm geen probleem voor de versterker vormt :wink: ).
MM Stingray Special / Sandberg TM2 / Epiphone Jack Casady / Guyatone EB-9 Sharp 5
Darkglass Microtubes 900v2 + Vanderkley 212MNT
Tommy Gazer
Echte skills kun je niet kopen...een heuule moooie basgitaar wel.
Gebruikersavatar
Fendurt
Berichten: 629
Lid geworden op: 19 feb 2007, 14:09

Bericht door Fendurt »

Daar zat ik ook aan te denken en in de praktijk zal ik vooral alleen de 4x10 gebruiken en wil ik het volle vermogen ter beschikking kunnen hebben.
De amp is schakelbaar naar 2 ohm dus deze zal daarmee om moet kunnen gaan.
Dat de 4 + 8 ohm niet precies 2 ohm is zal dan (verwacht ik) niet heel erg zijn. Misschien iets minder vermogen afgifte.
Laatst gewijzigd door Fendurt op 17 mei 2015, 13:14, 3 keer totaal gewijzigd.
Fender
MusicMan
Koch
Mesa Boogie
Gebruikersavatar
BassKees
Rots in de branding
Berichten: 7925
Lid geworden op: 01 mar 2006, 13:57

Bericht door BassKees »

Ik vermoed dat het heel goed kan; als je 2X10" kabinet 8 ohm is en je 4X10" 4 ohm wordt het vermogen netjes evenredig verdeeld over alle 6 luidsprekers. Voor de zekerheid heb ik even gecheckt, maar de Mesa heeft geen buizen eindtrap maar een mosfet. Op het standje 2 ohm kan er niets misgaan volgens mij.
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Bericht door Muziekschuur »

Ik heb het getest... En het is kut.... het geeft dat je tijdens een optreden onzeker naar achter gaat kijken omdat er iets niet klopt. het is gewoon geen goed idee.

Stel dat elco's 30 graden worden bij een buitentemperatuur van 20 graden. Bij een belasting van 150 watt in een zaal van 12x10. Dus... lekker. Dan ga je naar een buitenoptreden. En ineens heb je 600 watt nodig. En je hebt onevenredige belasting. En het is een zonnige dag. De buitentemperatuur is 30 graden... Om nu hetzelfde gevoel in je rug te hebben zonder wanden om de ruimte heb je gestackt. En er hangt een volle PA. op 10 meter afstand. En 150 meter verder staat een betonnen wand.... En het geluid komt terug met een vertraging van ... 0,7 seconde... Dus twee echo's en jij moet volaan. Dan stijgt de temperatuur naar 50 graden op die elco's. Nu is er onevenredige belasting en de speakers trekken nog meer... Terwijl die elco's nu buiten spec gaan werken.... Hoe lang gaan die het vol houden.... Bij een evenredige belasting van 4 ohm .... Kan die set het waarschijnlijk makkelijk 24 uur vol houden. Door de hele states staan die stacks in de volle zon het hele jaar door gezellig te brullen...

Better safe than sorry.... Of nie dan..
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
DiMarco

Bericht door DiMarco »

:stupid:
Gebruikersavatar
Fendurt
Berichten: 629
Lid geworden op: 19 feb 2007, 14:09

Bericht door Fendurt »

Wellicht ligt het aan mijn brein die op zondag in de pauzestand staat, maar ik heb je stuk je 2 keer gelezen, maar begrijp niet helemaal wat je bedoeld. :roll:
Als ik de 4 en 8 ohm aan elkaar knoop is het 2,66 ohm waar de amp tegen aan kijkt.
De amp kan 600 watt op 2 ohm leveren. Wat gaat er dan niet goed met de verdeling?
Fender
MusicMan
Koch
Mesa Boogie
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Bericht door Rieno »

Het probleem is meer dat een versterkerbouwer wel kan zéggen dat ie op 2 ohm nog prima presteert...maar onder welke omstandigheden is dat? Als je de versterker dus aan die lage impedantie tot z'n uiterste gebruikt in een omgeving waar de temperatuur sowieso al een rol speelt, is de kans erg groot dat ie het loodje legt (al dan niet tijdelijk) :)

Een impedantie van 2 ohm is al zo ontzettend laag, dat alle componenten tot het randje belast worden.
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
Fendurt
Berichten: 629
Lid geworden op: 19 feb 2007, 14:09

Bericht door Fendurt »

Ah dat snap ik, maar ze zullen het niet voor niets zeggen dat het kan.
Er zijn zoveel merken die aangeven dat dit mogelijk is en de amp zijn er op ontworpen.
Ik mag aannemen dat wanneer een fabrikant aangeeft dat het kan het ook mogelijk is. '..onder welke omstandigheden..' zou dan ook voor 4 ohm gelden.
Dus de strekking is:
De fabrikant kan het wel zeggen, maar het klopt stiekem niet?
I'm lost... :|
Fender
MusicMan
Koch
Mesa Boogie
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Bericht door Rieno »

Joh, dat is in versterkerland en met speakerkasten altijd al zo. Fabrikanten fabriceren soms ook waarheden om maar te verkopen :) Het grootste probleem met vermogens en impedanties is dat je met gemiddelden werkt en dus de manier van meten nogal uitmaakt. Die gegevens kun je dan zo bij elkaar rapen dat het gunstig is voor jou als fabrikant.

Ik zou in ieder geval een versterker nooit op 2 ohm (of 2,66) laten draaien, omdat de stress op het apparaat vaak stukken groter wordt en de levensduur flink ingekort...
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
Fendurt
Berichten: 629
Lid geworden op: 19 feb 2007, 14:09

Bericht door Fendurt »

Duszzz.... :?
Maarruh... geeft het dan problemen om de amp van 600watt bij 4 ohm op een cab van 600 watt 4 ohm aan te sluiten.
Lijkt me ook niet echt problematisch en juist een uitstekende match, maar ben benieuwd :mrgreen:
Fender
MusicMan
Koch
Mesa Boogie
Gebruikersavatar
tieleman
Berichten: 3373
Lid geworden op: 14 jan 2012, 12:19

Bericht door tieleman »

Dat lijkt me prima (4 ohm). Ik zie trouwens dit plaatje in de manual staan:

Afbeelding

"Suggested load 4 ohm", dat geeft al aan dat de fabrikant het ook liever een goed idee vindt dat je niet lager gaat dan 4 ohm. Bovendien staat er eerder al in de manual dat je 2 rack units aan ruimte erboven eigenlijk open moet laten voor ventilatie. Kennelijk wordt het ding dus sowieso al goed heet van zichzelf.
Gebruikersavatar
Fendurt
Berichten: 629
Lid geworden op: 19 feb 2007, 14:09

Bericht door Fendurt »

Sounds reasonable.
Mijn dilemma is dat ik graag het volle vermogen op tot mijn beschikking wil hebben en evt sporadisch uitbreiden.
Anders zou ik een 8 ohm 4x10 cab nodig hebben, maar is 320 watt (bij 8 ohm) dan voldoende?
9 van de 10 keer gebruik ik vooral de 4x10.
Fender
MusicMan
Koch
Mesa Boogie
Gebruikersavatar
tieleman
Berichten: 3373
Lid geworden op: 14 jan 2012, 12:19

Bericht door tieleman »

Wat voor soort locaties verwacht je te gaan spelen dat je die 600W allemaal nodig hebt?
Plaats reactie