Mesa sound en impedantievraag

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
Gebruikersavatar
Fendurt
Berichten: 629
Lid geworden op: 19 feb 2007, 14:09

Bericht door Fendurt »

Mijn beeld van vermogens is ietwat vertroebeld geraakt door mijn vorige set.
Dat was een Eden wt800 en epifani ul210.
Er ging heel veel vermogen in om een goed volume uit te krijgen.
En dat was 800 watt bij 8 ohm en de amp stond vaak rond 12 uur zonder dat het extreem hard was.
Daar kwam ik achter toen ik andere amps ging proberen en die niet lekker met een epifani cab overweg.

Hoe dan ook heb ik liever vermogen over (600 op 4 ohm) dan dat de amp continu 'vol' open staat (320 watt op 8 ohm)
Wellicht is dat ook voldoende tussen 2 gitaristen en drummer, maar mijn referentiekader is dus wat fuzzy.
Fender
MusicMan
Koch
Mesa Boogie
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Bericht door Rieno »

De ene versterker is zeker de andere niet als je kijkt naar opgegeven vermogens. Ik heb het verschil gemerkt toen ik overstapte van een 300W naar een 1000W versterker; die laatste had de volumeknop veel verder open voor eenzelfde luidheid :) Bij die 1kW was het laag dan wel weer strakker, dus daar verdween meer vermogen in.

Het ging trouwens om een Dynacord en een Warwick Tubepath..niet de minste in kwaliteit. Die vermogens zeggen dus maar weinig, het gaat vooral om hoe de versterker met dat vermogen omgaat.
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
Fendurt
Berichten: 629
Lid geworden op: 19 feb 2007, 14:09

Bericht door Fendurt »

Gisteravond Mesa zelf gemaild met dezelfde vraag en vanochtend al reactie:

" Thank you for thinking of us for your next bass rig!

While you can use a 4 ohm and 8 ohm cabinet together with the M6, I think you may find that the 4 ohm cabinet will be slightly louder than the 2 ohm cabinet and therefore not as effective as you might like. The M6 is capable of operating at 2 ohms. I think you would be best off ordering both cabinets as 4 ohm cabinets. That way, you could operate either independently and get the most from your amp (the M6 sounds better run at 4 ohms than at 8 ohm) or run them together and still get the most from you amp"
Laatst gewijzigd door Fendurt op 20 mei 2015, 08:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Fender
MusicMan
Koch
Mesa Boogie
Hendry
Berichten: 3515
Lid geworden op: 30 aug 2006, 17:11

Bericht door Hendry »

8ohm kasten is (voor mij) een prima ding. Al jaren volkomen versterker gasloos :dance:
Afbeelding
Maar ik ben dan ook niet al te snugger hé!
Gebruikersavatar
Pyroman
Berichten: 1714
Lid geworden op: 19 sep 2006, 16:48

Bericht door Pyroman »

Die 4x10 heb ik ook al jaren. Beste 4x10 ooit, maar niet doorvertellen he ;)
Gebruikersavatar
Fendurt
Berichten: 629
Lid geworden op: 19 feb 2007, 14:09

Bericht door Fendurt »

Kreeg nog een aanvulling van Mesa:
" Hi,
The Carbines sound best with either 2 or 4 ohm loads on them. They still sound good at 8 ohms but I think you hear and feel a difference at 4 or 2"

Wordt dus gewoon een 4 ohm 4x10 en evt een 2x10 van 4 ohm.
Fender
MusicMan
Koch
Mesa Boogie
Gebruikersavatar
tieleman
Berichten: 3373
Lid geworden op: 14 jan 2012, 12:19

Bericht door tieleman »

Daar moet het wel mee lukken ja. :lol:
Gebruikersavatar
Bernardduur
peetOhm
Berichten: 9011
Lid geworden op: 29 mei 2006, 23:53

Bericht door Bernardduur »

Rieno schreef:De ene versterker is zeker de andere niet als je kijkt naar opgegeven vermogens. Ik heb het verschil gemerkt toen ik overstapte van een 300W naar een 1000W versterker; die laatste had de volumeknop veel verder open voor eenzelfde luidheid :) Bij die 1kW was het laag dan wel weer strakker, dus daar verdween meer vermogen in.

Het ging trouwens om een Dynacord en een Warwick Tubepath..niet de minste in kwaliteit. Die vermogens zeggen dus maar weinig, het gaat vooral om hoe de versterker met dat vermogen omgaat.
Ik zou de stand van een volumeknop niet de doorslaggevende factor vinden voor luidheid of vermogen; het soort preamp of zelfs de taper van de volume knop kan voor veel rare dingen zorgen!!

En ik kan me goed voorstellen dat het laag strakker is bij 1000W vergeleken bij 300W; goede laag weergave is een van de eerste zaken die minder worden als een amp het moeilijk krijgt / gebruikt wordt
Plaats reactie