Twee bascubes links en rechts van het podium

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
Plaats reactie
Ger
Berichten: 60
Lid geworden op: 12 mar 2012, 21:32

Twee bascubes links en rechts van het podium

Bericht door Ger »

Probleem;

4x10 cab te zwaar, ben het sjouwen zat

1x bascube 30 te licht

Oplossing;

1 keer 2x10

2 keer 1x10


Aangezien de 2x10 of te zwaar, of te duur is overweeg ik er nog een gebruikte bascube bij te kopen.

Dan moet alleen het signaal gesplit worden. Kan dit via een di box door zowel xlr voor de ene cube als de jack out voor de andere cube te gebruiken?

Is het geluid dan inderdaad wel oke?

ps, gezocht bascube 30 :D
Gebruikersavatar
phoerd
Berichten: 2831
Lid geworden op: 27 okt 2005, 15:03

Bericht door phoerd »

Ik zou er zoiets voor gebruiken.
Niels
Berichten: 3576
Lid geworden op: 02 okt 2003, 21:37

Bericht door Niels »

Met 2 keer een 30W oefenversterkertje ga je het écht niet redden. Je verdubbelt je volume niet; je krijgt er welgeteld 3 dB bij. Dat is in de praktijk te verwaarlozen. Tel daarbij mogelijke ellende met faseverschillen die je hebt met twee versterkers op verschillende plaatsen (waardoor je totaal volume afneemt in plaats van toeneemt) en het lijkt mij een geen goed idee...
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Bericht door Muziekschuur »

Wellicht kun je de 4x10 ruilen voor 2x 2x10?

De TC Electronics heeft nu een 2x8 combo met 250 watt versterker. Die in combinatie met een 1x12 cabinet zou het moeten kunnen.

https://www.thomann.de/nl/tc_electronic_ ... tAodCzUATg" onclick="window.open(this.href);return false;
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Bericht door Muziekschuur »

https://www.thomann.de/nl/warwick_wca_20 ... _stock.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Er zijn een aantal fabrikanten die een 2x8 cabinet gemaakt hebben. Fender had er 1 in de rumble serie.

https://www.peterverspuy.nl/bascabinets/ ... tAodzHgACg" onclick="window.open(this.href);return false;
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
DiMarco

Bericht door DiMarco »

Dat over fase verschillen is een fabel die iedereen al jaren napraat.

Voor de tijd van subwoofers had elke P.A. immers ook de low end zowel links als rechts, vaak in de vorm van een paar vette W bins. Je stereo installatie thuis kent deze faseverschillen in het laag ook niet.

Eerder zijn staande golven en reflecties binnen de ruimte een probleem, maar die heb je bij een mono systeem net zo hard.

Een bas kast aan elke kant van het podium, met daarbovenop eventueel een gitaarkast aan elke kant stelt je in staat stereo effecten te gebruiken. Space!

Alleen een 2x10 al te zwaar wtf? Moet niet gekker worden!
Gebruikersavatar
A-lex
Berichten: 4167
Lid geworden op: 10 dec 2009, 19:49

Bericht door A-lex »

ik vind 300 effectieve watt een absoluut minimum (hartke 2500 vol open lukt ook nog wel) door een 4*10"
tenzij je deftige monitors en pa hebt
en duurder is meestal lichter en luider !!
"Your inability to invalidate my hypothesis is not at all the same thing as proving it true."
persoonlijk topic...
een goede groove kan je niet kopen...
Niels
Berichten: 3576
Lid geworden op: 02 okt 2003, 21:37

Bericht door Niels »

DiMarco schreef:Dat over fase verschillen is een fabel die iedereen al jaren napraat.
Oké, ik weet er weinig van (en praat niemand na), maar dat leek me logisch. Het is niet één versterker die twee speakers aanstuurt, maar twee volledig onafhankelijk van elkaar opererende versterkers. Het lijkt mij dat zo'n setup best wat problemen kan geven die je met gewoon 1 versterker en een paar speakers niet hebt.

Maar dan nog... met twee oefenversterkertjes voor thuisgebruik ga je de oorlog niet winnen :)
Gebruikersavatar
frieteboer
Berichten: 588
Lid geworden op: 21 aug 2008, 12:57

Bericht door frieteboer »

3db is een verdubbeling van het volume, je gehoor ervaart het echter niet zo!

| Human Base basses | EBS amplification |
Gebruikersavatar
Bernardduur
peetOhm
Berichten: 9011
Lid geworden op: 29 mei 2006, 23:53

Bericht door Bernardduur »

DiMarco schreef:Dat over fase verschillen is een fabel die iedereen al jaren napraat.
Fase verschillen binnen een box heb je gelijk in, maar fase verschillen met 2 amps is wel redelijk een probleem! Met twee dezelfde amps zal de kans hierop kleiner worden maar zeker met verschillende amps is er een grote kans dat deze problemen ontstaan.

Ik werk zelf graag met meerdere amps. Ik heb daarom een mooie looper gemaakt met geiosoleerde uitgangen erop (die daardoor ook in fase te verdaaien zijn). Met deze schakelaars kan ik heel erg duidelijk het verschil horen tussen in fase en uit fase!
Gebruikersavatar
Bolobass
Berichten: 2528
Lid geworden op: 13 aug 2011, 12:39

Bericht door Bolobass »

2x210 of 2x112 (of 1 van ieder)
Met 2x30w red je je misschien net bij een acoustische set.
Fire is one of my favourite colours. Along with black and camo.
Gebruikersavatar
memoemamey
Berichten: 300
Lid geworden op: 21 mei 2005, 18:36

Bericht door memoemamey »

Dat 'fabeltje' over faseverschillen is toch niet echt een fabeltje.
Als ik een PA installeer is dat netjes met lasermeter tot op de centimeter juist, om net niet die faseverschillen te hebben.
interferentie is geen grapje, zeker niet in het laag.
Met 2x30W aan elk kant van een podium ga je dat nu niet meteen horen,
maar dat ligt eerder aan het feit dat dat gewoon echt te weinig power/volume is voor de meeste podiumsituaties.
Voor de lol even 2 identieke cab's aan je basversterker hangen en dan eentje een paar centimeter naar voor schuiven,
als je dan geen verschil hoort is hetsneller tijd om je oren te laten nakijken dan de speakers denk ik :)
Rock and/or Roll
DiMarco

Bericht door DiMarco »

Ja dan klinkt het ietsje anders. Maar anders is niet een probleem. In een willekeurige ruimte klinkt op elke plek het laag anders, of je nou 2 of 1 speakerkastje neerzet. Ik zou me daarom niet snel druk maken om het faseverhaal. Staande golven en reflecties zullen altijd hun impact hebben, dat is het lot van de bassist.

Met 2x30w en al helemaal met twee 1x10" kastjes verzuipt je geluid gegarandeerd. Met een 2x10 ben ik in de band volledig onhoorbaar. Naast een stevige drummer zal je minimaal met twee 12" kastjes aan de slag moeten, het liefst aangesloten op één versterker van 250 watt of meer.
Gebruikersavatar
Analog Kid
Berichten: 492
Lid geworden op: 16 feb 2008, 10:42

Bericht door Analog Kid »

Een 2x10 niet hoorbaar in een band? Ik heb toch echt goede ervaringen met 210's in verschillende rockbands. Je moet er geen denderende lage B van verwachten, maar ik was echt meer dan prima hoorbaar in de mix.
Ger, ik heb geen idee in wat voor band je speelt en wat de muziekstijl is, maar ik zou de twee Cubes lekker naast elkaar zetten. Dan hou je meer geluid over en is het een eitje om ze door te lussen. ;)
Baspingelaar in limbo
Gebruikersavatar
dr. Bassvibes
Berichten: 11912
Lid geworden op: 06 sep 2008, 12:59

Bericht door dr. Bassvibes »

Met twee 30W versterkertjes ga je het in veel gevallen toch echt niet redden lijkt mij... Er is zoveel lichtgewicht spul op de markt, ook voor weinig tegenwoordig, dat een losse top + speakerkast mij een veel betere oplossing lijkt! Ik heb zelf een 250W Markbass met een Yamaha 210 voor in totaal nog geen €350, weegt niks en gaat luid genoeg om zelfs in een grotere band mee te komen. :)
Plaats reactie