ampeg pre amp vraagje

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
samuel
Berichten: 493
Lid geworden op: 24 aug 2005, 13:02

ampeg pre amp vraagje

Bericht door samuel »

Hoi allen,
Hier even een vraag,
Ik ben in het bezit van een ampeg svp pro ,

Zins een tijdje zit er een vervelende ruis in als je aan het spelen bent,heb je je basgitaar stil,dan is het weg.
Het ligt ieder geval wel aan de pre amp, wat als ik die er tussenuit haal, is het weg.

Wat denken jullie,
Ligt het aan de buizen of is het wat anders,
ik dacht voordat ik alle buizen vervang (5 stuks), leg ik eerst even de vraag hier neer.
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Bericht door Rieno »

"Heb je je basgitaar stil" ...hoe bedoel je dit? Dat je de snaren ook echt afdempt met je handpalm bijvoorbeeld?
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
samuel
Berichten: 493
Lid geworden op: 24 aug 2005, 13:02

Bericht door samuel »

ja idd.
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Bericht door Rieno »

Dan klinkt het mij toch echt als een aardingsprobleem in de oren en niet specifiek eentje van je preamp :) Alles zit op een geaarde wandcontactdoos? En heb je een actieve of passieve basgitaar?
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
samuel
Berichten: 493
Lid geworden op: 24 aug 2005, 13:02

Bericht door samuel »

ok thanks, daar had ik even niet aan gedacht, ik heb hier geen geaarden stopcontacten, behalve de keuken.
Ben ook net verhuist dus moet maar even kijken of ik dat kan veranderen in deze woning,zal dan even de centraaldoos open halen en nieuwe draad aanleggen 8) .

qua bas passief en actief kan ik schakelen.

bedankt alvast,
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Bericht door Rieno »

Dan zou ik inderdaad eerst eens zorgen voor een goede aarding en dan zien of het probleem weg is :) Zeker als je meerdere versterkers gebruikt (voor en eind in jouw geval), of ook nog combineert met effecten, kan het vrij irritant zijn.

Wat ook nog een optie kan zijn, is het shielden van je bas. Dat lost soms ook dit soort dingen op. Het kan sowieso nooit kwaad!
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Bericht door Muziekschuur »

Een buizenversterker heeft echt randaarde nodig overigens. Het is niet echt legaal. Maar ook niet echt onveilig. Je kan je aarde aan de centrale verwarming leggen. Die is altijd geaard via een staaf in de aarde. Dus ook ideaal om in je ruimte een kabel naar toe te leggen. Klemmen hiervoor zijn te verkrijgen bij de doe het zelf.
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Gebruikersavatar
tieleman
Berichten: 3373
Lid geworden op: 14 jan 2012, 12:19

Bericht door tieleman »

Een aarddraad zelf trekken prima, maar ga niet je aarde aan je CV leggen. Als er dan een keer kortsluiting optreedt staan al je radiatoren onder spanning, lekker veilig.

Die klemmen zijn bedoeld om je CV te aarden, niet om andere dingen aan je CV te aarden.
Gebruikersavatar
frieteboer
Berichten: 588
Lid geworden op: 21 aug 2008, 12:57

Bericht door frieteboer »

Muziekschuur schreef:Een buizenversterker heeft echt randaarde nodig overigens. Het is niet echt legaal. Maar ook niet echt onveilig. Je kan je aarde aan de centrale verwarming leggen. Die is altijd geaard via een staaf in de aarde. Dus ook ideaal om in je ruimte een kabel naar toe te leggen. Klemmen hiervoor zijn te verkrijgen bij de doe het zelf.
Een hoogspanningsapparaat via je CV aarden?? Op een forum heb je altijd mensen die iets roepen als zijnde de "waarheid" terwijl ze niet beseffen dat ze er naast zitten. Maar als ze dat ook gaan doen op het gebied van veiligheid............. Dit is echt niet aan te raden want als er kortsluiting ontstaat staan al je radiators onder spanning lekker.............. :facepalm:

| Human Base basses | EBS amplification |
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Bericht door Muziekschuur »

Ik neem aan dat de lezer dit ook beseft. :D

Met de huidige snelle automatische stoppen is het een berekenend risico. Ik had ooit een flat die ik huurde. Ik kon daar niet om geaarde stopkontakten vragen. Vandaar mijn oplossing. In mijn huidige huis heb ik 12 groepen in de meterkast en is alles dubbel gezekerd (al mijn buitengebouwen zijn allen nog een keer gezekerd).

Jullie mogen "aanmatigend" reageren hoor!!
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Gebruikersavatar
AmericanIdiot
Berichten: 6227
Lid geworden op: 12 feb 2005, 10:41

Bericht door AmericanIdiot »

In de modernere woningen zijn radiatoren vaak via kunststof leidingen aangesloten en dus zeker niet geaard. In oudere woningen zouden inderdaad de cv leidingen aan de aarde moeten liggen maar om daar nu blind vanuit te gaan... ik zie vaker dat het niet geaard is als wel.

Waar heeft de topicstarter nu last van, brom of ruis?
Marleaux JB-5 DiMarzio's Hotwire Funky 77 5str Fender US Jazz '83 EMG's Fender Dimension Deluxe V Eden D410XST D210XLT EBS 112 Neo
Crown XTi1000 MarkBass F1
Gebruikersavatar
samuel
Berichten: 493
Lid geworden op: 24 aug 2005, 13:02

Bericht door samuel »

ik zal eens proberen iets proberen op te nemen,
dan plaats ik wel een linkje.
Plaats reactie