Open vs gesloten basscabs / combo's

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
Gebruikersavatar
HNZ
Berichten: 7209
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:46

Open vs gesloten basscabs / combo's

Bericht door HNZ »

Van m'n Ampeg BA115T en BA112 combo's heb ik de baspoorten aan de achterzijde dichtgestopt met een rockwool prop.
Weet iemand van jullie of dat kwaad kan ergens voor, van een ported combo of cab de poort dichtmaken?
Gebruikersavatar
tieleman
Berichten: 3373
Lid geworden op: 14 jan 2012, 12:19

Bericht door tieleman »

Kan prima hoor. Je zult er geen speakers mee slopen.
Gebruikersavatar
HNZ
Berichten: 7209
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:46

Bericht door HNZ »

Thanks! Me happy! :D
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7697
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Bericht door MR. LEE »

HNZ schreef:Van m'n Ampeg BA115T en BA112 combo's heb ik de baspoorten aan de achterzijde dichtgestopt met een rockwool prop.
Weet iemand van jullie of dat kwaad kan ergens voor, van een ported combo of cab de poort dichtmaken?
Kan geen kwaad , maar wat wil/wilde je er mee bereiken ? :?
Gebruikersavatar
HNZ
Berichten: 7209
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:46

Bericht door HNZ »

MR. LEE schreef:Kan geen kwaad , maar wat wil/wilde je er mee bereiken ? :?
Confused? You won't be after this:

Dat de sound minder afhankelijk is van de plaatsing van het combo - muur er achter of niet en hoever en zo. En dat de sound voor mijn oren - ik zit er immers voor - minder 'wollig' wordt.
Ik ben er na veel cabs/combo's te hebben geprobeerd achter gekomen dat een gesloten cab mij het best bevalt. Op de tweede plaats gevolgd door een front ventend (Dus niet 'ported') cab of combo. Alles dat van achteren open is wil ik niet, maar de Ampeg sound is mijn favoriet, vandaar dat ik eventuele backports dichtstop.
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7697
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Bericht door MR. LEE »

duidelijk !

Wat je nou hebt gedaan , dat vermindert de zgn "naslingering" van de luidspreker ( in combinatie met de versterker )
Als je met een buizenversterker speelt , dan is het effect van deze dempingsmethode het grootst.
Wat je nu hebt gemaakt met die prop doet me een beetje denken aan een zgn "variovent".
Gebruikersavatar
HNZ
Berichten: 7209
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:46

Bericht door HNZ »

Aha! Naslingering van de luidspreker. Dáár heb ik dus blijkbaar een hekel aan. Thanks, Mr. Lee.
Wat is een variovent?
En kan ik in plaats van die Rockwool prop die port misschien beter permanent afsluiten door er een stukje hout op te schroeven?
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7697
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Bericht door MR. LEE »

Er zijn vele wegen die naar Rome lijden.
De demping aan de kant van de luidspreker of/en aan de kant van de versterker aanpakken.

Een "variovent" is een poort met enige ristrictie voor de luchtdoorlating,...
er bestaan beproefde ontwerpen op dit gebied , maar ik kan er weinig over vertellen.

Een gesloten kast valt af met 12 dB/octaaf en kan in principe dieper door ( maar dan wel met sterk afnemende geluidsdruk )
Ook zou de kast dan grotere inhoud moeten krijgen om een vergelijkend laag op te kunnen leveren.
Dit is een materie , die best wel erg verweven is met compromissen en natuurkundige-wetten, en er is veel over te vinden op internet.

Impuls-weergave is altijd beter bij een gesloten kast. :|

In de regel zijn bij beperkte afmetingen basreflex-kasten qua laagweergave/rendement altijd in het voordeel .

Er zijn wel jongens hier op BGF die ( voor wbt luidspreker-behuizingen ) er een hoop meer van af weten , en specifiek hier hun hobby van gemaakt hebben.
Ik klamp me op dit gebied alleen vast aan m'n eigen praktijk-ervaring
( ik zeg 't je eerlijk :D )


Een interessant boek is "Het Luidspreker-Bouwboek" van H.H. Klinger :wink:
Laatst gewijzigd door MR. LEE op 11 jul 2015, 19:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Bericht door Muziekschuur »

Vaak neemt men voor de grootte van een baspoort de diameter van een regenpijp. Daar zijn mooie doppen voor te krijgen in de doe het zelf. Dus misschien een makkelijke manier om je cabinet af te sluiten. Een bekende diameter is 75 mm. Ze worden ook wel specie dop genoemd.

Afbeelding
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Gebruikersavatar
HNZ
Berichten: 7209
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:46

Bericht door HNZ »

Thanks Mr. Lee. Ik stop 'm gewoon dicht. Laag genoeg.
Goeie tip Muziekschuur, bedankt!
Alban
Berichten: 76
Lid geworden op: 25 feb 2015, 23:45

Bericht door Alban »

Met een gesloten cabinet wordt de efficiency van je hele set wat lager, je zal er dus wat meer versterkervermogen tegenaan moeten gooien om dezelfde hoeveelheid laag/druk te krijgen. Daarnaast is niet elke speaker automatisch geschikt voor een gesloten cab. Uiteraard is dat met jouw relatief kleine combo's misschien niet zo relevant.
Fender CS '59 Precision - Sandberg Forty Eight - Vanderkley Aurora - Vanderkley 210MNT - Vanderkley 212MNT
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7697
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Bericht door MR. LEE »

Als je 'm helemaal afdopt /dicht-stopt , dan dien je wel even te kijken of er dempings-materiaal in de kast zit :|
Als dit namelijk NIET het geval is , dan kunnen de diepste tonen een " kloppend/bonkend " , geluid gaan maken , wat erg storend is .
Dit komt omdat er zgn "staande golven" in de afgesloten kast de boel kunnen gaan verzieken, waardoor er intermodulatie-vervorming kan optreden.
( je hoort dat direct als dat optreedt )

Je kunt dit voorkomen door B.A.F. op het achterpaneel en zijwanden te tacken .
B.A.F. = Bounded Acetate Fibre ,....de moderne bankstellen zitten er vol mee , ....dit wordt nameleijk als bekledings-watten/vulmateriaal gebruikt.
Het ligt ook in de schappen bij de Blokker-winkels , maar dan in een andere functie,....namelijk als wasemkap-filters.
Dit is dan wel minder dik, maar dan doe je gewoon een paar lagen op elkaar.
Het vergt wel even tijd om proefondervindelijk tot de juiste hoeveelheid te komen , die het beste resultaat geeft .
( Ik heb daar zelf zo'n 25 jaar geleden een methode voor uitgevonden die zeer goed werkt , maar waarschijnlijk belachelijk wordt gevonden als ik dat hier ga beschrijven .
Als je dát eventueel nog wilt weten dan verzoek ik je dat middels een PM te doen :wink: )
Laatst gewijzigd door MR. LEE op 11 jul 2015, 19:57, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
HNZ
Berichten: 7209
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:46

Bericht door HNZ »

Goeie tips! Bedankt allemaal!
Especially Mr. Lee :wink:

In de testhoek ga ik de twee combo's vergelijken en zien welke blijft en welke gaat.
Gebruikersavatar
picturit
Berichten: 1497
Lid geworden op: 27 mei 2005, 20:14

Bericht door picturit »

Heb ook gewerkt met 2 backported Ashdown ABM cabs. Afhankelijkheid van plaatsing (wel of geen muur, gordijnen e.d.) vooral bij gigs uiterst lastig. Nooit over gedacht om ze dicht te maken ;)

Heb nu een frontported Barefaced, en ik ben tevree :dance:
https://volbeatz.nl
https://rockbassist.nu
[ Brooks EB-RBL, Brooks EB-RBL-Q, Gibson RD, Gibson Thunderbird, Waterstone TP-12 Elite 12-string bass, a.o.
[ Eich T900 + Barefaced Big Twin 2
Alban
Berichten: 76
Lid geworden op: 25 feb 2015, 23:45

Bericht door Alban »

Heb ook twee front-ported Vanderkley cabs. Het lijkt alsof de meeste high-end / boutique cabinets toch wel voornamelijk front-ported zijn. Ook de meeste zelfbouw cabs hebben dit ontwerp, zoals Greenboy, etc. Geen geklooi met positionering meer.
Ik vind het in ieder geval erg prettig om mijn basversterking zo ver mogelijk achterin te zetten op een podium, daarmee schep ik de meeste afstand. En dat is weer fijner spelen, voor mijn gevoel.
Fender CS '59 Precision - Sandberg Forty Eight - Vanderkley Aurora - Vanderkley 210MNT - Vanderkley 212MNT
Plaats reactie