Correct.MR. LEE schreef:Als je 'm helemaal afdopt /dicht-stopt , dan dien je wel even te kijken of er dempings-materiaal in de kast zit
In bassreflex kasten zit er minder dempingsmateriaal dan nodig is voor een sealed cab.
Een product van Dynaudio. Het is een product waar je een sealed box kan voorzien met aperiodische demping.HNZ schreef:Wat is een variovent?
Wat je gemaakt heb met die prop rockwool, zal ook wel een beetje lekken. Dus je heb ook aperiodische demping. Als het goed klinkt, dan zal ik het niet vervangen door een plastic of houten dop. Daarmee gaat het weer anders klinken.HNZ schreef:Thanks Mr. Lee. Ik stop 'm gewoon dicht. Laag genoeg.
Goeie tip Muziekschuur, bedankt!
Thanks! Met die Rockwool prop klinkt-ie aardig. Heb 'm gisteren zo live gebruikt en dat beviel aardig. Ga nog wel even verder met en zonder testen.Haico schreef:Wat je gemaakt heb met die prop rockwool, zal ook wel een beetje lekken. Dus je heb ook aperiodische demping. Als het goed klinkt, dan zal ik het niet vervangen door een plastic of houten dop. Daarmee gaat het weer anders klinken.
Wat ik nog niemand heb horen roepen is dat de membraan uitwijking (in het werk gebied) van een (correct afgestemde) bassreflex behuizing kleiner is dan bij een gesloten systeem. De mechanische belasting is dus lager, hierdoor kun je de driver beschadigen bij grotere geluidsdrukken.HNZ schreef: Weet iemand van jullie of dat kwaad kan ergens voor, van een ported combo of cab de poort dichtmaken?
ArjanK schreef:Wat ik nog niemand heb horen roepen is dat de membraan uitwijking (in het werk gebied) van een (correct afgestemde) bassreflex behuizing kleiner is dan bij een gesloten systeem. De mechanische belasting is dus lager, hierdoor kun je de driver beschadigen bij grotere geluidsdrukken.HNZ schreef: Weet iemand van jullie of dat kwaad kan ergens voor, van een ported combo of cab de poort dichtmaken?
ik zou er in ieder geval vanuit gaan dat je maximale geluidsdruk (in het laag) lager is als je de poort afsluit.
Dan zal ik het even anders formuleren.MR. LEE schreef: Deze bovenste repliek klopt niet.
Als een basreflex-systeem in het weergave-gebied van z'n afstemming komt , dan neemt de conusuitslag af .
Voor impulsvoormige signalen is er over de hele linie een veel slechtere demping dan bij een gesloten systeem.
Als een basreflex-systeem wordt afgesloten , dan komt de luidspreker dus minder onder mechanische stress te staan , vanwege de demping van gecomprimeerde lucht.
( even los gezien mbt of 't mooi of niet mooi klinkt )
Het is geen verschil van mening, ik bekijk 'beschadiging van de driver" vanuit een andere (belangrijke) hoek en dat is in dit geval de xmax (of xlim/xdam).HNZ schreef:Klinkt allemaal een beetje als abracadabra voor mij en ook jullie verschil van mening sterkt mij niet in het vasthouden aan mijn voornemen. Ik ga eerst nog eens goed de verschillen in sound testen en het combo vergelijken met m'n front ventend GK combootje. En anders heb ik altijd nog m'n Ampeg SVT210AV closed cab + losse top als alternatief...
ArjanK schreef:Dan zal ik het even anders formuleren.MR. LEE schreef: Deze bovenste repliek klopt niet.
Als een basreflex-systeem in het weergave-gebied van z'n afstemming komt , dan neemt de conusuitslag af .
Voor impulsvoormige signalen is er over de hele linie een veel slechtere demping dan bij een gesloten systeem.
Als een basreflex-systeem wordt afgesloten , dan komt de luidspreker dus minder onder mechanische stress te staan , vanwege de demping van gecomprimeerde lucht.
( even los gezien mbt of 't mooi of niet mooi klinkt )
Met mechanische belasting bedoel ik in dit geval het moment waarop de driver over zijn xmax gaat en in xlim(damage) territorium komt. De vraag was namelijk of de driver (mogelijk) kan beschadigen als je de poort(en) afsluit. Mijn antwoordt is daarop JA. Als je met deze combo/cabinet de zelfde maximale geluidsdruk wil halen als de gepoorte versie dan zal de driver flink over zijn xmax heen gaan en de driver zal beschadigd raken.
De gesloten versie zal in het laag minder efficient zijn en meer vermogen nodig hebben dan de gepoorte versie om dezelfde geluidsdruk te halen.MR. LEE schreef:
oke,....in theorie kan dat , maar in de praktijk pakt dat doorgaans wel anders uit.
Zelfde te halen geluidsdruk is hier geen beoogde doelstelling,...bovendien vraagt dat ook om meer vermogen van de versterker.
( als ie geen véél zwaardere versterker gaat toepassen komt dit zeker niet aan de orde. )
En die drivers hadden (naar alle waarschijnlijkheid) een kleine spreekspoel en dito aandrijving wat resulteert een een hoge Qes, m.a.w. die drivers waren niet eens geschikt voor een gepoorte behuizing.MR. LEE schreef: Kijk als voorbeeld even naar de ouwe meuk uit de zeventiger jaren :
London City buis-versterkers op gelijknamige 4 X 12" kast.
Die speakers waren dacht ik 30 watt per stuk , en de kast was voor de ( toch al super-slechte demping van de buisversterker ) gesloten .
( gewoon om alles werkbaar en heel te houden )
ArjanK schreef:De gesloten versie zal in het laag minder efficient zijn en meer vermogen nodig hebben dan de gepoorte versie om dezelfde geluidsdruk te halen. Kan zelfs zo zijn dat de combo dus danig is afgestemd dat de ingebouwde amp net zo snel aan zijn max zit dan de driver (mechanisch gezien). Als je dan de poort afsluit dan zal de driver met het vermogen dat de ingebouwde versterker kan leveren flink over zijn nek gaan.MR. LEE schreef:
oke,....in theorie kan dat , maar in de praktijk pakt dat doorgaans wel anders uit.
Zelfde te halen geluidsdruk is hier geen beoogde doelstelling,...bovendien vraagt dat ook om meer vermogen van de versterker.
( als ie geen véél zwaardere versterker gaat toepassen komt dit zeker niet aan de orde. )
En die drivers hadden (naar alle waarschijnlijkheid) een kleine spreekspoel en dito aandrijving wat resulteert een een hoge Qes, m.a.w. die drivers waren niet eens geschikt voor een gepoorte behuizing.MR. LEE schreef: Kijk als voorbeeld even naar de ouwe meuk uit de zeventiger jaren :
London City buis-versterkers op gelijknamige 4 X 12" kast.
Die speakers waren dacht ik 30 watt per stuk , en de kast was voor de ( toch al super-slechte demping van de buisversterker ) gesloten .
( gewoon om alles werkbaar en heel te houden )
HNZ schreef:Klinkt allemaal een beetje als abracadabra voor mij en ook jullie verschil van mening sterkt mij niet in het vasthouden aan mijn voornemen. Ik ga eerst nog eens goed de verschillen in sound testen en het combo vergelijken met m'n front ventend GK combootje. En anders heb ik altijd nog m'n Ampeg SVT210AV closed cab + losse top als alternatief...
Niet zo bang .....HNZ schreef:Klinkt allemaal een beetje als abracadabra voor mij en ook jullie verschil van mening sterkt mij niet in het vasthouden aan mijn voornemen. Ik ga eerst nog eens goed de verschillen in sound testen en het combo vergelijken met m'n front ventend GK combootje. En anders heb ik altijd nog m'n Ampeg SVT210AV closed cab + losse top als alternatief...