Dynacord BS412

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
Gebruikersavatar
RonC
Berichten: 3276
Lid geworden op: 20 jan 2005, 12:55

Dynacord BS412

Bericht door RonC »

Vanavond ga ik kijken naar een oude Dynacord BS412 voor mijn stiefzoon.
Na een jaar gitaar te hebben gespeeld in een metalbandje is hij bassist geworden. Een eigen versterker ontbrak nog..
Ik ken de BS412 nog van jaren geleden... ik ben lange tijd vaste mixer bij een trashmetal band (in de stijl van Pantera en Slayer) geweest en de bassist van deze band speelde over zo'n Dynacord.
Een erg zwaar en robuust bakbeest maar ik was altijd erg gecharmeerd van de sound.
Zijn er nog meer bassisten hier die hierover spelen (of gespeeld hebben) en zijn er specifieke zaken waar ik op moet letten bij deze versterkers?

zo eentje: Afbeelding
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Bericht door Muziekschuur »

Hoeveel wil je uitgeven aan restauratie?
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
evert
Berichten: 270
Lid geworden op: 11 apr 2005, 15:46

Bericht door evert »

Heb ik vroeger gehad, is prima opgebouwde versterker, Duitse qualiteit. Het vermogen van 240 Watt RMS komt er niet uit (heb toen iets van 150 Watt in 4 Ohm gemeten), maar hij is toch meestal luid genoeg! Wel even naar een service tech brengen voor de betrouwbaarheid, na zo'n 25 jaar zijn er mogelijk onderdelen / soldeerverbindingen die je beter kunt vernieuwen.
Gebruikersavatar
Talisman
Berichten: 315
Lid geworden op: 14 jan 2006, 16:52

Bericht door Talisman »

Heb ook zo een versterker gehad, top ding !
Waar je op moet letten bij aanschaf... je rug ! - maar daar krijg je ook wel wat voor terug :-)
Zoals hierboven geschreven, solderingen na laten kijken kan inderdaad geen kwaad.
Mijn BS412 heeft mij een keer in de steek gelaten maar nadat de solderingen nagekeken waren heb ik er nog jaren veel plezier mee gehad.
Inderdaad haalt deze versterker alleen niet het volledige vermogen van 240 Watt - dan zou je er een onderkast, (BS408 is dat volgens mij) er bij aan moeten sluiten.
Zorg dat je uniek bent-speel linkshandig !

Warwick Thumb NT 5
Pedulla Series II 5
Trace Elliot Quatra Valve
Vanderkley 210NT
Vanderkley 112MNT

https://www.snakedrive.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Bericht door Muziekschuur »

Deze amp is van begin jaren '80. Dus 30 + jaar oud. Dus elco's en evt pots en schakelaars. Stof uitbaggeren. Etc. Speelt ie nog wel? En haalt ie zijn maximum vermogen nog? Als hij 5+ jaar heeft stilgestaan dan speelt ie op huiskamer volume vast prachtig. Daarna gaat de beuk erin tijdens de repetitie en overlijden de uitgedroogde elco's. Waarna het feest met een beetje rook, een pittig luchtje en oorverdovende stilte tot een halt komt.

Dus elco's vervangen is gewoon een must.
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Gebruikersavatar
RonC
Berichten: 3276
Lid geworden op: 20 jan 2005, 12:55

Bericht door RonC »

Hij heeft hem gisteren gekocht. We hebben hem goed getest en hij is zeker erg luid. Hij heeft niet i.i.g. stil gestaan. Hij blijkt nog van de bassist van de Time Bandits te zijn geweest, wel grappig!.
Ik heb een electronica achtergrond dus elco's, pots vervangen en e.e.a over solderen is geen punt. De sliders van de EQ gaan erg stroef maar k denk dat wel te kunnen verhelpen. Voor 250,- is het een prima bak vind ik. Duitse degelijkheid! 8)
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Bericht door Muziekschuur »

Dan heb je een mooie bak gekocht. Veel plezier met het reviseren. Ze zitten heel knap in elkaar. Mijn BA300 is een Dynacord buizenbak. Eraan werken is erg makkelijk als je weet wat je doet.

Als je de (voor) versterker en de eindversterker en speaker er even uitneemt kun je de voorkant met deze verf weer krijgen als vanouds. Dan is de bak meteen weer beschermd tegen vocht. Dat gaat met multiplex heel lang goed... Maar....

https://www.bax-shop.nl/luidspreker-warn ... akers-1-kg" onclick="window.open(this.href);return false;

Verder een beetje TLC en je hebt een puike versterker. Wel een onding om te sjouwen. Maar verder tegek. Ze zijn intern net een electronicus zijn/haar natte droom.
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Gebruikersavatar
RonC
Berichten: 3276
Lid geworden op: 20 jan 2005, 12:55

Bericht door RonC »

Ik heb het schema al gevonden van de voor en eind trap! leuk!!
Heb zojuist alle schuifpots uit elkaar gehaald en schoon gemaakt, die zaten nl helemaal vast. Ze gaan nog niet heel soepel maar ze bewegen weer! eentueel kan ik ooit een maar nieuwe komen en vervangen. Verder wat dubieuze contacten overgesoldeerd. Geen enkele kraak in de potmeters overigens! Een deze dagen de eindtrap even er uit schroeven en contacten nakijken. Elco's laat ik voorlopig, hij is veel gebruikt dus kleinere kans dat ze niet meer goed zijn. Net even mijn Wal erin geplugged en de sound bevalt mij wel! Als mijn zoon hem ooit wegdoet dan neem ik hem over..;) Hij ziet er overigens nog best goed uit!
Mooi spul Dynacord, jammer dat ze nu geen basversterkers meer bouwen!!
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Bericht door Muziekschuur »

Die elco's moet je echt vervangen hoor..... Echt... Om grotere schade te voorkomen. Je potmeters zaten vast na een lange tijd stilstaan... Let op m'n woorden. Als je ze niet vervangt zijn ze binnen een half jaar naar z'n grootje en zal je kostenpost de tweedehands waarde ver overschrijden...
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Gebruikersavatar
RonC
Berichten: 3276
Lid geworden op: 20 jan 2005, 12:55

Bericht door RonC »

Daar zit inderdaad wel wat in, ik zal eens kijken!
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7697
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Bericht door MR. LEE »

Dynacord = kwaliteit ! :wink:
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Bericht door Muziekschuur »

Elco's gaan 15 jaar mee. De elco's die Dynacord gebruikte was creme de la creme. Maar daar is de creme na 30 jaar ook uit. En als je niet oppast loopt het er zo naast en worden andere onderdelen van het circuit overladen met een berg schade tot gevolg.

Met cockpit spray krijg je het front van de versterker trouwens netjes schoon en glimmend. Best aardig... !
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7697
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Bericht door MR. LEE »

Nou ,...het woord "elco's" is hier even troef , lees ik.

Dynacord heeft elco's gemonteerd van het merk Röderstein ( Roederstein ) .
Dit zijn kwaliteits-elco's .
Ik denk zelf , dat ze wel iets langer als precies 15 jaar mee gaan , maar voor apparaten uit de jaren 80 is het inmiddels idd geen overbodige luxe meer om ze maar preventief te gaan vervangen.
Buffer-elco's van de voeding en van de +15V en -15V vervangen volstaat meestal wel .

Vervang ze ( als je ze kunt verkrijgen ) voor zgn "long-life" types , ..deze worden doorgaans aangeduid met een max. toelaatbare omgevings-temp van 105 graden .

Nichicon , Nippon-Chemicon en het originele merk Roederstein zijn kwaliteits-merken .
Gebruikersavatar
ejp
Berichten: 840
Lid geworden op: 24 mar 2014, 14:13

Bericht door ejp »

Dus dit elco verhaal Zal dus ook voor mijn Peavey versterkers gelden uit de jaren '80?
Ook al gebruik ik ze regelmatig?

Grt EJ
Fender Precision Players lefty
Maruszczyk Elwood 4 p lefty
Markbass LM 250 Black
TCE Bam 200
Box TCE BG250-115
Box Eden 15 inch
Hartke HD25
Behringer bxr1800h
Gebruikersavatar
AppleMies
Berichten: 2205
Lid geworden op: 08 dec 2007, 10:29

Bericht door AppleMies »

Nostalgie.... Mijn eerste ECHTE powerhouse bass amp die ik kon betalen. Deze 412 was er ook als BS408. Dat was dan de 19" rack versie. Wat een beest. Niet te tillen. Maar wel een beauty. Alleen de distortion was niet mijn ding. Had er zelf destijds twee 15" ElectroVoice kasten onder. Maakt nogal indruk bij m'n band mates met hun zielige VOX AC30 ampjes. :D
DEAN Q4 Bartolini TGE • Kramer XL9
Now: Tech21 SansAmp Bass Driver DeLuxe • ART PS 4x4 • TC Electronic G-sharp
Plaats reactie