Wanneer versterken via DI of M57

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
Plaats reactie
Tond
Berichten: 46
Lid geworden op: 03 okt 2014, 09:10

Wanneer versterken via DI of M57

Bericht door Tond »

Hallo allemaal,

Voor een optreden binnenkort op een marktplein krijg ik via de geluidsman de vraag of ik via DI versterkt wil worden of via een Shure M57. Ik ben tot nu toe altijd via de microfoon versterkt geweest, maar wanneer kan ik beter voor DI kiezen? Mijn versterker biedt deze mogelijkheid wel.
Gebruikersavatar
Bart met de Bass
Berichten: 246
Lid geworden op: 04 okt 2009, 20:40

Bericht door Bart met de Bass »

Via DI heb je geen last van omgevingsgeluid dat wel opgepikt kan worden door een microfoon, maar je hebt een wat sterieler geluid (geen kleuring van je speaker).
Wat je liever hebt is een persoonlijke keuze, ik gebruik meestal gewoon de DI, maar ik heb dan ook geen speakerkast die het geluid precies zo kleurt als ik graag wil...
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Bericht door Rieno »

Persoonlijke keuze :)

Is jouw versterker+kast een wezenlijk onderdeel van je sound? Gebruik je effecten die door een speakerkast beter klinken (distortions/overdrives)? Dan is een microfoon een mooie optie. Voor alle andere situaties ben ik zelf een groot voorstander van DI en heb zelf nog nooit gebruik gemaakt van een microfoon.

Wat ook wel gedaan wordt is een combinatie van beide: mic voor het geluid van je versterkte bas, DI voor het aanvullen.
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Tond
Berichten: 46
Lid geworden op: 03 okt 2014, 09:10

Bericht door Tond »

Ben ik via Di dan ook het door mijn voorversterker verkregen geluid kwijt? ( heb een actieve bas)
Ik ga dit weekend een andere combo kopen, dus hoop wel dat het een specifiek onderdeel van mijn "sound" wordt, maar dat durf ik nu nog niet te zeggen. :wink:
Gebruikersavatar
Bart met de Bass
Berichten: 246
Lid geworden op: 04 okt 2009, 20:40

Bericht door Bart met de Bass »

De sound van de pre-amp in je bas ben je nooit kwijt. De sound van de pre-amp in je versterker, dat hangt ervan af of de DI-output op je versterker pre-EQ of post-EQ is. Bij pre-EQ dan wordt de equaliser van je amp inderdaad overgeslagen. Als je een DI-box gebruikt (die je dus tussen de bas en je amp legt), dan ben je ook de pre-amp van je versterker kwijt (maar nog steeds niet die van je bas).
Tond
Berichten: 46
Lid geworden op: 03 okt 2014, 09:10

Bericht door Tond »

Ah, bedankt. Dan kies ik toch maar voor DI: op mijn huidige verterker staat in ieder geval alles altijd neutraal (12 uur) en ik weet nog niet wat mijn nieuwe doet.
Gebruikersavatar
Gerth
Berichten: 1139
Lid geworden op: 01 jun 2006, 22:08

Bericht door Gerth »

Heel interessant topic dat gaat over wat ik ook de laatste weken ervaar... Ik heb een actieve bas en wenste mijn sound enkel met de pre-amp te kunnen "maken".

Thuis speel ik op een hele goede neutrale (geen specifieke bas-)versterking (een Jam 90, iets uit de Schertler/SR-groep); veel transparanter wordt het niet wat heel hard blijkt als je dezelfde combo gebruikt voor akoestische versterking of zang.

Op repetities heb ik eerste geëxperimenteerd op de aanwezige (old-skool!) Trace-stack én op de héél deftige backline en heb moeten vaststellen dat ik "mijn" sound terugvind met dezelfde pre-amp-instellingen als thuis over de (ook relatief neutrale) backline. De kleuring van de Trace deed enkel afbreuk aan hetgeen ik wou horen. Sound enkel met pre-amp dus.

Met als gevolg dat op podia met on-stage-monitors "basversterking" voor mij enkel dient om mezelf te horen en dat ik het volle vertrouwen heb dat mijn pre-amp alleszins altijd het voor mij "juiste" signaal geeft voor de zaal (of plein of weide... :mrgreen: ) en dat de rest dan zoals altijd van de geluidsman afhangt.

Als ik eigen zware basversterking zou moeten kopen zou ik het dus ook zoeken in de "neutrale" niet bas-specifieke sector. Eigenlijk de beste actieve (eventueel floor-)monitor kopen die ik me op dat moment kan permitteren.

To whom it may concern...
dirk78
Berichten: 17
Lid geworden op: 10 feb 2015, 11:47

Wanneer versterken via DI of M57

Bericht door dirk78 »

als je de keuze hebt tussen DI en specifiek de SM57 zou ik altijd voor de DI kiezen. De SM57 is niet bepaald een fantastische microfoon voor bass...
Tond
Berichten: 46
Lid geworden op: 03 okt 2014, 09:10

Bericht door Tond »

Het wordt me steeds duidelijker, bedankt. Ik ga dus voor DI. :)
Gebruikersavatar
we tigers
Berichten: 2229
Lid geworden op: 31 jan 2010, 15:54

Bericht door we tigers »

Ik kies meestal post-eq DI. Dan heb ik tenminste wel m'n eigen sound en redelijk controle daarover.
| Rickenbacker | Höfner | Peterbuilt | BassVI
Gebruikersavatar
baskruit
Berichten: 1201
Lid geworden op: 14 jul 2011, 13:55

Bericht door baskruit »

Ik kies zelf pre-eq DI.
Het zaalgeluid laat ik aan de geluidsman over en dan kan ik zelf gedurende de gig nog mijn eigen geluid tweaken zonder dat de geluidsman hoeft te corrigeren.
Druk op CTRL-W voor de advanced options
Tond
Berichten: 46
Lid geworden op: 03 okt 2014, 09:10

Bericht door Tond »

Mijn nieuwe versterker heeft het helaas begeven en ik heb op mijn oude SWR alleen een balanced DI, geen keuze tussen pre of post. Dat houdt dan toch in dat het pre EQ is? Of zit ik mis?
Laatst gewijzigd door Tond op 03 sep 2015, 20:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
deevit
Berichten: 16583
Lid geworden op: 21 okt 2006, 12:14

Bericht door deevit »

Dat verschilt per versterker, zou je even in een manual op moeten zoeken of gewoon even testen. :)
Gebruikersavatar
phoerd
Berichten: 2831
Lid geworden op: 27 okt 2005, 15:03

Bericht door phoerd »

baskruit schreef:Ik kies zelf pre-eq DI.
Het zaalgeluid laat ik aan de geluidsman over en dan kan ik zelf gedurende de gig nog mijn eigen geluid tweaken zonder dat de geluidsman hoeft te corrigeren.
+1
post-EQ DI gebruik ik enkel als ik een opname maak, en dan meestal nog enkel als ik ga re-ampen.
Gebruikersavatar
rich13
Rijk aan effecten
Berichten: 23318
Lid geworden op: 21 apr 2005, 10:57

Bericht door rich13 »

+2.

Per podium kan het verschillen hoe ik mezelf het beste hoor in de mix, dus ik wil mijn podiumgeluid kunnen aanpassen zonder dat een geluidsman daar last van heeft.
SYLVIUM

There is still no cure for stupidity

'~~~~nutteloze info~~~~'
Plaats reactie