Wanneer versterken via DI of M57
Wanneer versterken via DI of M57
Hallo allemaal,
Voor een optreden binnenkort op een marktplein krijg ik via de geluidsman de vraag of ik via DI versterkt wil worden of via een Shure M57. Ik ben tot nu toe altijd via de microfoon versterkt geweest, maar wanneer kan ik beter voor DI kiezen? Mijn versterker biedt deze mogelijkheid wel.
Voor een optreden binnenkort op een marktplein krijg ik via de geluidsman de vraag of ik via DI versterkt wil worden of via een Shure M57. Ik ben tot nu toe altijd via de microfoon versterkt geweest, maar wanneer kan ik beter voor DI kiezen? Mijn versterker biedt deze mogelijkheid wel.
- Bart met de Bass
- Berichten: 246
- Lid geworden op: 04 okt 2009, 20:40
Via DI heb je geen last van omgevingsgeluid dat wel opgepikt kan worden door een microfoon, maar je hebt een wat sterieler geluid (geen kleuring van je speaker).
Wat je liever hebt is een persoonlijke keuze, ik gebruik meestal gewoon de DI, maar ik heb dan ook geen speakerkast die het geluid precies zo kleurt als ik graag wil...
Wat je liever hebt is een persoonlijke keuze, ik gebruik meestal gewoon de DI, maar ik heb dan ook geen speakerkast die het geluid precies zo kleurt als ik graag wil...
Persoonlijke keuze
Is jouw versterker+kast een wezenlijk onderdeel van je sound? Gebruik je effecten die door een speakerkast beter klinken (distortions/overdrives)? Dan is een microfoon een mooie optie. Voor alle andere situaties ben ik zelf een groot voorstander van DI en heb zelf nog nooit gebruik gemaakt van een microfoon.
Wat ook wel gedaan wordt is een combinatie van beide: mic voor het geluid van je versterkte bas, DI voor het aanvullen.
Is jouw versterker+kast een wezenlijk onderdeel van je sound? Gebruik je effecten die door een speakerkast beter klinken (distortions/overdrives)? Dan is een microfoon een mooie optie. Voor alle andere situaties ben ik zelf een groot voorstander van DI en heb zelf nog nooit gebruik gemaakt van een microfoon.
Wat ook wel gedaan wordt is een combinatie van beide: mic voor het geluid van je versterkte bas, DI voor het aanvullen.
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
- Bart met de Bass
- Berichten: 246
- Lid geworden op: 04 okt 2009, 20:40
De sound van de pre-amp in je bas ben je nooit kwijt. De sound van de pre-amp in je versterker, dat hangt ervan af of de DI-output op je versterker pre-EQ of post-EQ is. Bij pre-EQ dan wordt de equaliser van je amp inderdaad overgeslagen. Als je een DI-box gebruikt (die je dus tussen de bas en je amp legt), dan ben je ook de pre-amp van je versterker kwijt (maar nog steeds niet die van je bas).
Heel interessant topic dat gaat over wat ik ook de laatste weken ervaar... Ik heb een actieve bas en wenste mijn sound enkel met de pre-amp te kunnen "maken".
Thuis speel ik op een hele goede neutrale (geen specifieke bas-)versterking (een Jam 90, iets uit de Schertler/SR-groep); veel transparanter wordt het niet wat heel hard blijkt als je dezelfde combo gebruikt voor akoestische versterking of zang.
Op repetities heb ik eerste geëxperimenteerd op de aanwezige (old-skool!) Trace-stack én op de héél deftige backline en heb moeten vaststellen dat ik "mijn" sound terugvind met dezelfde pre-amp-instellingen als thuis over de (ook relatief neutrale) backline. De kleuring van de Trace deed enkel afbreuk aan hetgeen ik wou horen. Sound enkel met pre-amp dus.
Met als gevolg dat op podia met on-stage-monitors "basversterking" voor mij enkel dient om mezelf te horen en dat ik het volle vertrouwen heb dat mijn pre-amp alleszins altijd het voor mij "juiste" signaal geeft voor de zaal (of plein of weide... ) en dat de rest dan zoals altijd van de geluidsman afhangt.
Als ik eigen zware basversterking zou moeten kopen zou ik het dus ook zoeken in de "neutrale" niet bas-specifieke sector. Eigenlijk de beste actieve (eventueel floor-)monitor kopen die ik me op dat moment kan permitteren.
To whom it may concern...
Thuis speel ik op een hele goede neutrale (geen specifieke bas-)versterking (een Jam 90, iets uit de Schertler/SR-groep); veel transparanter wordt het niet wat heel hard blijkt als je dezelfde combo gebruikt voor akoestische versterking of zang.
Op repetities heb ik eerste geëxperimenteerd op de aanwezige (old-skool!) Trace-stack én op de héél deftige backline en heb moeten vaststellen dat ik "mijn" sound terugvind met dezelfde pre-amp-instellingen als thuis over de (ook relatief neutrale) backline. De kleuring van de Trace deed enkel afbreuk aan hetgeen ik wou horen. Sound enkel met pre-amp dus.
Met als gevolg dat op podia met on-stage-monitors "basversterking" voor mij enkel dient om mezelf te horen en dat ik het volle vertrouwen heb dat mijn pre-amp alleszins altijd het voor mij "juiste" signaal geeft voor de zaal (of plein of weide... ) en dat de rest dan zoals altijd van de geluidsman afhangt.
Als ik eigen zware basversterking zou moeten kopen zou ik het dus ook zoeken in de "neutrale" niet bas-specifieke sector. Eigenlijk de beste actieve (eventueel floor-)monitor kopen die ik me op dat moment kan permitteren.
To whom it may concern...
Wanneer versterken via DI of M57
als je de keuze hebt tussen DI en specifiek de SM57 zou ik altijd voor de DI kiezen. De SM57 is niet bepaald een fantastische microfoon voor bass...
Mijn nieuwe versterker heeft het helaas begeven en ik heb op mijn oude SWR alleen een balanced DI, geen keuze tussen pre of post. Dat houdt dan toch in dat het pre EQ is? Of zit ik mis?
Laatst gewijzigd door Tond op 03 sep 2015, 20:46, 1 keer totaal gewijzigd.