Ineens keiharde brom uit Trace Elliot

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7646
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Bericht door MR. LEE »

meer tips ? ,.....eigenlijk niet :|

Het ligt nu in de handen van je deskundige :D

( als je oprecht kerkelijk bent ingesteld , dan helpt bidden heel misschien ook een beetje mee :D )
Tond
Berichten: 46
Lid geworden op: 03 okt 2014, 09:10

Bericht door Tond »

Dank je. Bidden doe ik alleen maar in hoge nood en ik heb er alle vertrouwen in dat het nu goed komt.
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7646
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Bericht door MR. LEE »

...oké ,...oké ... :|


:D
Tond
Berichten: 46
Lid geworden op: 03 okt 2014, 09:10

Bericht door Tond »

Hij doet het weer! En hoe! Veel sprankelender dan voorheen. Zou dat liggen aan de verouderde elco's die nu zijn vervangen? Ik las ergens dat de voedingselco's belangriijk zijn voor het geluid.
Nu moet is alleen nog op zoek naar de bias voor deze versterker. Die kan worden ingesteld, maar ik kan nergens de waardes vinden. Degene die hem heeft gerepareerd zegt dat ik de warmte van de eindversterker even in de gaten moet houden en als die niet te hoog oploopt de bias wel goed zal zijn. Hoe warmer hij wordt, hoe beter het klinkt is zijn mening.
Weet iemand misschien de waardes voor een Trace Elliot GP7sm 130, of waar ik deze zou kunnen vinden?
In ieder geval bedankt voor jullie bijdragen!
roi
Berichten: 98
Lid geworden op: 02 jul 2011, 01:47

Bericht door roi »

ff snel zal als ik de tijd heb ff kijken of ik nog meer heb maar hier heb ik wel eens e.e.a. kunnen vinden.

https://www.britishaudioservice.com/#!tr ... uals/c1mt9
Fender Modern Player, Spector Coda IV +V
roi
Berichten: 98
Lid geworden op: 02 jul 2011, 01:47

Bericht door roi »

Fender Modern Player, Spector Coda IV +V
Tond
Berichten: 46
Lid geworden op: 03 okt 2014, 09:10

Bericht door Tond »

Dank je Roi. Helaas kan ik nergens iets over de bias vinden in de documentjes.
roi
Berichten: 98
Lid geworden op: 02 jul 2011, 01:47

Bericht door roi »

Ha,

nu ik drr iets langer over denk.. bias afstellen is toch voor buizen versterkers?? ...en dit is een transistor uitvoering...dus ik nie snap nie :roll:
Naar mijn weten kun je daar bij solidstate niet veel aan instellen...of - en dat is niet ondenkbaar- mijn kennis schiet hier tekort...er zijn hier op het forum betere "ingewijden" wat dat betreft die er zo wel inkomen verwacht ik :D
Fender Modern Player, Spector Coda IV +V
Tond
Berichten: 46
Lid geworden op: 03 okt 2014, 09:10

Bericht door Tond »

Degene die mijn versterker repareerde zag wel zo'n "dingetje" (ik heb er helemaal geen verstand van) op de printplaat waar je wat mee af kon stellen. Maar hij kon het ook nergens in het schema tegen.
Gebruikersavatar
HansK
Berichten: 199
Lid geworden op: 01 jan 2012, 21:52

Bericht door HansK »

Als alleen de elco's zijn vervangen en verder geen componenten in de eindtrap, dan zal de ruststroom niet gewijzigd zijn, dus ga er maar vanuit dat dit wel goed zit.

Maar ik kan wel even checken hoe je de ruststroom kunt meten en eventueel afstellen;
welke eindtorren zitten er in deze amp, type BUZ, SK, TIP? (eventueel een foto?)

Mvg. Hans
Tond
Berichten: 46
Lid geworden op: 03 okt 2014, 09:10

Bericht door Tond »

Buz 900D en 905D, deze zijn ook vervangen...
Gebruikersavatar
StemSleutel
Berichten: 6
Lid geworden op: 16 okt 2013, 08:39

Bericht door StemSleutel »

Ongeveer 20 a 25 mV...
Beter even aan de scope (laten) hangen, meten is weten...
Allergisch voor Road worn / relic (bas) gitaren + klasse D Amps... :-p
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7646
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Bericht door MR. LEE »

Tond schreef:Degene die mijn versterker repareerde zag wel zo'n "dingetje" (ik heb er helemaal geen verstand van) op de printplaat waar je wat mee af kon stellen. Maar hij kon het ook nergens in het schema tegen.

Zo'n 50mA per paartje zou al goed moeten wezen . ( heb schema niet bekeken )
Bias = ruststroom .
Dit is heus niet al te kritisch , en dient het beste op de scope bekeken te worden mbt de cross-over vervorming.
Als het potmetertje nog heel is ( en er NIET effe stiekum zomaar aan gedraaid is :mrgreen: )
zal 't wel loslopen denk ik . :D

Hoge ruststroom is waanzin ,... te hoge instelling vernietigd de boel weer , en een heet koellichaam zonder dat er nog geluid geproduceerd gaat worden is gekkigheid.
We hebben hier te maken met een instrumenten-versterker ,...en GEEN HiFi-versterker.
De bedoeling is om er alleen zoveel mogelijk porrie uit te halen .
Cross-over vervorming door te lage ruststroom kun je zelf waarnemen :
Als je een toon aanslaat op je bas ,....en je laat deze uitklinken , ...dan moet deze niet doven in een "korrelig" geluid .
Tond
Berichten: 46
Lid geworden op: 03 okt 2014, 09:10

Bericht door Tond »

Bedankt, dan zal het wel in orde zijn: de toon blijft goed en mijn eindversterker lauw.
Had geen idee dat het vervangen van wat zaken het geluid zo op kon krikken.
Toch nog blij met Trees uiteindelijk! :D
Nu alleen het ventilatorgeluid nog zien te dempen, want dat stoort echt in een wat rustiger ruimte....
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Bericht door Muziekschuur »

De ventilatorbladen schoonmaken en het asje olien. Of een nieuwe bestellen.
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Plaats reactie