MASCO MA-25 , b.j. 1946 , tone stack oplossing

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7691
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

MASCO MA-25 , b.j. 1946 , tone stack oplossing

Bericht door MR. LEE »

Hier een paar foto'tjes mbt speciaal verzoek van een "blues-harpist" :D , om de altijd weer de "treiterende feed-back" een beetje te kunnen bevechten.

Om het cosmetische uiterlijk van de gedateerde buizenversterker niet aan te hoeven tasten ,
heb ik een soort tone stack gemaakt die wbt de Bass- en Treble regeling inwendig in de versterker af te regelen valt ( en zo dus een permanente instelling krijgt ).

De Mid-regeling is nu alleen afstelbaar aan de buitenkant , waarbij hier dan de potmeterwaarde gewijzigd is , maar de originele 1-knops ( origineel ontoereikende ) klankregelaar WEL z'n originele uitstraling nog behoudt . :wink:

Helaas moest er dan een extra 12AX7A buis + montage-brug bij gemonteerd worden om die tone stack middels een kathode-volger in te sturen op de fasedraaier ( ruimte-gebrek en lange draden waren de bottle-necks )

De vrij zeldzame Masco had ik overigens jaren geleden al eens gereviseerd voor 'm .

( Overigens had ik de modificatie NIET uitgevoerd als het mijn eigen versterker zou wezen ,....ik had 'm dan zelf compleet origineel gelaten . :| )
Bijlagen
Masco buitenkant compr.jpg
Masco aanpassing B.jpg
Masco aangepassing A.jpg
Gebruikersavatar
cluseau
Berichten: 268
Lid geworden op: 27 jul 2010, 08:54

Bericht door cluseau »

Hey Mr Lee, ook nog eens zo'n bakkie in de revisie gehad. Leuk ding maar voor bassen lijkt hij me een beetje aan de krappe kant :mrgreen:


https://www.amps-unlimited.nl/projects/masco%20ma25.html voor het hele verhaal.



Afbeelding
Frans.

https://www.amps-unlimited.nl
Reparatie Buizen & Transistor Amps
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7691
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Bericht door MR. LEE »

cluseau schreef:Hey Mr Lee, ook nog eens zo'n bakkie in de revisie gehad. Leuk ding maar voor bassen lijkt hij me een beetje aan de krappe kant :mrgreen:


https://www.amps-unlimited.nl/projects/masco%20ma25.html voor het hele verhaal.



Afbeelding

Hééééé Frans ,

neeeeee,....bassen wordt niks man
( hoewel , ...er zijn best mensen die met een Geloso'tje oid staan te spelen ,...als 't niet zo hard hoeft , kan 't nèt an )

Het is voor een jongen die gek is op antieke bende :D ,
hij speelt 'r met z'n mond-harmonica'tje over :D

Het ding komt maar aan 380 V anode-spanning ,.....ik zal er ook nog regelbaar roosternegatief in maken , om 'r 't uiterste uit te kunnen halen ....

.....en dat moet 't dan maar wezen . :D
Laatst gewijzigd door MR. LEE op 20 sep 2015, 21:56, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7691
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Bericht door MR. LEE »

Wel 'n mooi logo Frans :wink:
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Bericht door Muziekschuur »

Mooi ding.
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7691
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Bericht door MR. LEE »

Maar weer even door gegaan met de antieke Masco :D ,....

Het werd een kwestie van de laatste puntjes op de "i " zetten.
De tone-stack regelt nu perfect het midden-gebied met de potmeter die aan de buitenkant zit.
Het laag en hoog heeft alleen een instellings-mogelijkheid , die niet meer toegankelijk is als de kast gesloten wordt. ( Het kan helaas niet anders want dan gaan de origenele looks verloren ) .

De tone-stack is opgenomen in een kathode-volger d.m.v een extra 12AU7 voorversterker-buisje die vóór de fase-draaier zit , ivm ongevoeligheid voor brom.

Het rondzingen van de microfoon kan nu gelukkig voorkomen worden met deze instel-mogelijkheid.

Om deze slappe versterker toch nog een klein beetje meer porrie te kunnen geven , heb ik maar een zgn rooster-negatief-circuitje vervaardigd , waarmee ik de benodigde negatieve rooster-spanning uit de hoogspanning betrek.

Het is wel een beetje druk geworden aan de binnenkant, ....maar nou is 't tenminste een goed werkbaar apparaat geworden ( in een ongewijzigde jas :cheer: )
Bijlagen
Tone stack Masco 1.jpg
Tone stack Masco 2.jpg
Laatst gewijzigd door MR. LEE op 14 okt 2015, 11:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Bericht door Muziekschuur »

Chapeau.... Stikt van nieuwe onderdelen. Ziet er fris uit...!
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7691
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Bericht door MR. LEE »

.....nou ,..."fris",....Het is onvervalst "point-to-point" - bouw , en dat is eigenlijk altijd een beetje rommelig om te zien. :|

Een montage-brug of eyelet-bord ( marshall / fender o.i.d. ) vind ik wel wat netter.
Maar goed, het is een antiek ding , en zo is ie nou eenmaal opgebouwd ( mod's buiten beschouwing gelaten dan )
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Bericht door Muziekschuur »

Ja dat snap ik wel. Maar als er nieuwe elco's ingestoken zijn, is er niet meer van die botjes met verteerd vlees te zien.. Zoals bij zo'n oud ampje. En dan zet je dat ampje harder en dan beginnen de botjes te braden... Dat effect zeg maar. Totdat de botjes beginnen te spetteren in de jus.
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7691
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Bericht door MR. LEE »

Beetje vreemde eend in de bijt : Wurlitzer 200A Electric Piano....

....werd hier defect binnen gebracht ,....en is weer in orde nu. :D
Bijlagen
Wurlitzer 200A electric piano 1.jpg
Plaats reactie