Tweede cabinet

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
Gebruikersavatar
bobbelmans
Berichten: 3931
Lid geworden op: 30 mei 2007, 10:27

Bericht door bobbelmans »

Hallo Stormbrenger.

Het kan.
Mits het ohmage klopt. Dat is nogal een vraagstuk en kun je hier helemaal uitpluizen;
viewtopic.php?f=5&t=17537" onclick="window.open(this.href);return false;

Succes!
face down in the dirt
Gebruikersavatar
elrinden
Berichten: 275
Lid geworden op: 23 okt 2008, 11:11

Bericht door elrinden »

Als je aangeeft wat je nu hebt en/of wilt hebben dan kunnen we je nog meer informatie geven.
André van der End Custom JB5 - Fender P+J Frankenstein - Fender Precision Bass Lyte (2x) - Spector NS-2A - Squier Jazz Bass Vintage Modified

Vanderkley 210MNT - TC Electronic RS 212 - 2x GR Bass ONE 350 - Green Audio BassBall
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Bericht door Rieno »

- De sound kan anders zijn, afhangende van de eigenschappen van de nieuwe speaker.

Kies je voor 10", 12", 15" of zelfs 18"? En welk merk? Met of zonder tweeter? Die keuzes bepalen of en hoe je geluid gaat veranderen.

- Het volume is afhankelijk van speakeroppervlak, efficiëntie en in mindere mate vermogen; meer speaker met hogere efficiëntie betekent meer volume, meer vermogen ook.

Efficiëntie kun je aflezen aan de dB-waarden die een fabrikant opgeeft (al goochelen ze daar ook regelmatig mee). In de natuurkunde is +3dB een verdubbeling van volume, voor het menselijk gehoor is dat ongeveer +10dB. Vermogen is afhankelijk van de aangeboden weerstand/impedantie aan de versterker. Dat zijn dus die 8 en 4 Ohm waarden die je vaak ziet. Hoe lager die waarde, hoe meer vermogen een versterker kan uitsturen. Ga je een te lage impedantie aansluiten, wordt de versterker te warm en houdt ie er mee op ;) Grove stelregel: 2x zo luid = 10x zoveel vermogen nodig.

Ik zal eerlijk zijn, het is allemaal informatie die je redelijk simpel zelf op kunt zoeken of kunt beredeneren :) Google een eind weg zou ik zeggen! Je leert er altijd meer van als je het zelf opzoekt in plaats van het in hapklare brokken aangereikt krijgen.
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
bobbelmans
Berichten: 3931
Lid geworden op: 30 mei 2007, 10:27

Bericht door bobbelmans »

Grappig.
Dus iig 3 reacties (waarvan die van Rieno het meest uitgebreid) waar je echt iets mee kan is niet genoeg?
Je hebt toch je antwoord?
Niet zo huilen joh.
face down in the dirt
Gebruikersavatar
Treb
Berichten: 327
Lid geworden op: 23 feb 2007, 18:07

Bericht door Treb »

De PR 1528 is een 4 ohm kast. Een extra kast aankoppelen kan met een speakon kabel maar.... Dan moet de versterker wel een belasting van 2 ohm kunnen hebben. Meeste versterkers gaan niet lager dan 4 ohm. Check de specs van de versterker dus eerst, doe je dat niet dan loop je het risico dat de magische blauwe rook uit je versterker weet te ontsnappen. Iedereen weet dat een versterker zonder die blauwe rook niet (meer) werkt. :D
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Bericht door Rieno »

Stormbringer schreef:Dus als ik het goed begrijp...hebben "we" een basgitaarforum...waarbij het de bedoeling is om vragen te stellen
en dat medeforumgebruikers antwoord kunnen geven en kunnen helpen....maarrrrr als je dan wat vraagt krijg je de
mededeling dat je best zelf de antwoorden kunt achterhalen door via Google te gaan zoeken...

???????

Misschien is het handig om het forum dan op te heffen?
Graag gedaan hoor, die informatie ;) Ik wil je ook echt niet wegjagen, maar je zal hier altijd informatie krijgen die nogal is samengevat en lang niet ver genoeg de diepte in gaat om het ook zélf echt te begrijpen. De informatie kun je meer zien als een aanknopingspunt om er zelf verder mee aan de slag te gaan.
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
High Camp
Berichten: 136
Lid geworden op: 26 jan 2014, 19:31

Bericht door High Camp »

Stormbringer schreef:Wat ik nu heb is een Ampeg PR 1528 HE.

Wat ik wil hebben is nog even niet aan de orde eigenlijk.
Het gaat me om de vraag wat je ermee wint als je een tweede cabinet erbij zou aansluiten.
Krijg je dan meer volume? Zo ja, hoeveel?
Krijg je een andere sound?

Kortom: waarom zou je het überhaupt doen?

En dank voor de link trouwens. Veel nuttige info.

Mvrgr
Stormbringer
Een hele goede vraag, vind ik zelf, om te stellen.
Zeker gezien het cabinet dat je hebt.
Inderdaad 4 ohm, 400 watt RMS (zeg maar continu).
Een link naar de technische details:
https://www.ampeg.com/pdf/PR-1528.PDF" onclick="window.open(this.href);return false;
Wat voor versterker heb je? dat heeft ook veel invloed.
Dit cabinet zou namelijk (in theorie) behoorlijk wat volume moeten kunnen geven.
Sterker nog, met dit cabinet kan je Bi-ampen, oftewel laag en mid/treble scheiden over verschillende speakers.
Leuk om van dit cabinet te horen, gebeurt niet zoveel!
High Camp
Berichten: 136
Lid geworden op: 26 jan 2014, 19:31

Bericht door High Camp »

Omdat jouw cabinet 4 ohm is en jouw versterker 4 of 8 ohm aankan, kan je geen tweede cabinet toevoegen. Jouw combinatie zou volgens mij al behoorlijk hard moeten kunnen gaan. Als dat toch niet afdoende is, dan zou je voor een 810 (8 X 10 inch speakers) cabinet kunnen kiezen.
Dan heb je altijd genoeg! :)
Gebruikersavatar
A-lex
Berichten: 4167
Lid geworden op: 10 dec 2009, 19:49

Bericht door A-lex »

of je 2 kasten in serie aansluiten kan ook !
"Your inability to invalidate my hypothesis is not at all the same thing as proving it true."
persoonlijk topic...
een goede groove kan je niet kopen...
High Camp
Berichten: 136
Lid geworden op: 26 jan 2014, 19:31

Bericht door High Camp »

A-lex schreef:of je 2 kasten in serie aansluiten kan ook !
In theorie zou dat kunnen, nu zijn - zover ik weet - alle bascabinetten parallel.
Dan zou je moeten gaan sleutelen in de kasten zelf...goed, dat is inderdaad ook een mogelijkheid.
Of een versterker aanschaffen die op 2 ohm kan draaien, zoals de Ampeg V-4B.
Gebruikersavatar
Wiro
Berichten: 2304
Lid geworden op: 05 jan 2006, 13:57

Bericht door Wiro »

Twee cabs in serie wordt het doorgaans slechter van. zelfs als 't twee dezelfden zijn. Buiten dat het afgegeven van de versterker verminderd omdat de impedanties bij elkaar opgeteld worden.
Een versterker op twee ohm laten draaien is doorgaans ook af te raden omdat ie dan snel oververhit raakt.
Gebruikersavatar
yawl6
Berichten: 201
Lid geworden op: 12 jan 2008, 18:22

Bericht door yawl6 »

Puur theoretisch,
als je een tweede 4 ohm in serie schakelt met de eerste, dan wordt dat 8 ohm, toch?
deze twee schakel je dan paralel met een derde cabinet van ook 8 0hm
dan is het totaal toch weer 4 ohm?
Chowny SWB Pro Walnut; PJB Double 4; Beat Buddy; Korg Pitchblack

Oost west, bas best.
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Bericht door Rieno »

Maar de verdeling is wel degelijk anders. In parallelschakelingen verdeelt de stroom zich en blijft de spanning overal gelijk, bij serie is dit andersom :) Dat kan dus het geluid en de speakers niet ten goede komen en eerlijk gezegd zou ik het nooit aanraden.
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
ArjanK
Berichten: 266
Lid geworden op: 09 okt 2007, 13:13

Bericht door ArjanK »

Inderdaad, zelfs het in serie schakelen van "identieke" drivers is vanwege productie toleranties niet aan te raden.
Mocht je dit met een eigen ontwerp wel willen doen zorg er dan voor dat iedere driver zijn eigen compartiment heeft.
Gebruikersavatar
yawl6
Berichten: 201
Lid geworden op: 12 jan 2008, 18:22

Bericht door yawl6 »

Met gloeilampjes zou het dus wel kunnen, met speakers niet :wink:
Zo leer je weer wat bij (@Stormbringer).
Chowny SWB Pro Walnut; PJB Double 4; Beat Buddy; Korg Pitchblack

Oost west, bas best.
Plaats reactie