Basversterker of PA

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
nummer14
Berichten: 47
Lid geworden op: 15 sep 2015, 16:01

Bericht door nummer14 »

Van de week even bij Eiland Muziek in Arnhem langs geweest waar ik uitgebreid de kans kreeg basversterkers uit te proberen.
Aanvankelijk had ik voor interesse in EBS Classis Session 120.
Dit n.a.v. alles wat ik erover gelezen en (op YouTube) gezien had.
Daarnaast konden een Peavey Basic 112 en een Ampeg BA-112 V2 me bekoren.
Alledrie niet al te grote combo's, dus goed te vervoeren, en ik denk i.i.g. groot genoeg voor repetities en optredens in kleinere gelegenheden, en kan i.i.g. als monitor gebruikt worden.

De Ampeg beviel me qua sound goed. Ik zoek een diepe, ronde toon (gain dus laag). Maar op hogere volumes begon het geluid te vervormen. Het zegt niet alles, maar qua vermogen was het ook de minst bedeelde. Ook kan de versterker door de wedge aan de achterkant makkelijk gekanteld worden en als monitor dienst doen.

De Peavey daarentegen vond ik qua toon het minste: the "boxy". Maar zoals ik gewend ben van Peavey ging die hard, en duurde het lang voordat de vervorming toesloeg. Ik heb even getwijfeld of ik die zou doen, maar toch maar niet vanwege de sound. Jammer want het was een mooi formaatje.

En de EBS ... in principe de sound die ik zoek. En formaat ook mooi handig. Waarom toch niet meegenomen? Vanaf een redelijk volume begon het geluid behoorlijk te vervormen, en ik kreeg de indruk dat er in de kast ook het 1 en ander mee begon te resoneren (irritant). Wat ik tof vond aan deze versterker was de parametrische mid- eq: er is veel in te stellen, zodat je altijd een sound kan vinden die werkt (ook in de mix).

Alle versterkers getest met een 5-snarige Squier Jaguar en 5-snarige Musicman Sterling Sub RAY5 WS, want ik heb zelf inmiddels een Gibson EB5, maar helaas door omstandigheden niet bij me.

Het lastigste vind ik dat ik niet weet wat hard genoeg is voor de band waarin ik speel. Ik wil een cleane diept toon behouden, maar hoeveel headroom en cabinet volume heb je daar echt voor nodig. In de oefenruimte speel ik nu op een geleende Basscube 60, op een vloeroppervlak van 25m^2, en kom daar in principe hard genoeg door. Tsja, tips iemand?
Gebruikersavatar
Galvanized
Berichten: 917
Lid geworden op: 14 okt 2012, 14:35

Bericht door Galvanized »

Dus ik zat geen filmpje van bassmatters te kijken o.i.d.
Maar blijkbaar werken ze samen ofzo?
Klopt, dat is Kai (van Bassmatters) Vroeg hem er ooit naar, waarop hij antwoordde: Dat is mijn evil alterego :p
MUSIC MAN STINGRAY 5
HX STOMP

DAD VIBES - LIMP BIZKIT TRIBUTE
Instagram.com/dadvibes_bizkit
Gebruikersavatar
AmericanIdiot
Berichten: 6250
Lid geworden op: 12 feb 2005, 10:41

Bericht door AmericanIdiot »

Je kunt prima PA spullen combineren met bas-gear, doe ik ook. Qua speakers zou ik toch voor een kast gaan die echt voor een basgitaar gemaakt is, dat klinkt gewoon beter. Als ik jouw wensen zo lees zou je eens iets van Eden kunnen proberen, en dan met name de XST speakers.
Marleaux JB-5 DiMarzio's Hotwire Funky 77 5str Fender US Jazz '83 EMG's Fender Dimension Deluxe V Eden D410XST D210XLT EBS 112 Neo
Crown XTi1000 MarkBass F1
Gebruikersavatar
A-lex
Berichten: 4167
Lid geworden op: 10 dec 2009, 19:49

Bericht door A-lex »

pa werkt zeker voor versterking maar het mist vaak karakter(geeft frequenties weer die je niet noodzakelijk wil in je basgeluid) ! maar dat kan je wel compenseren met een goeie voorversterker !
(300watt solidstate is toch ook wel een minimum voor een basversterker alles daaronder heb ik nog nooit genoeg volume/headroom mee gehad tenzij in een akoustische setting)
"Your inability to invalidate my hypothesis is not at all the same thing as proving it true."
persoonlijk topic...
een goede groove kan je niet kopen...
Plaats reactie