Basversterker of PA
Dank jullie wel voor jullie reacties & meedenken.
Zo begin ik een beeld te krijgen.
Gister naar de dichtbijzijnde winkel geweest om eens te gaan spelen en luisteren.
In mijn geval is het een nadeel dat er niet veel winkels direct in de buurt zijn, laat staan waar ik veel verschillende spullen direct met elkaar kan vergelijken, maar in deze winkel zijn ze wel heel vriendelijk en behulpzaam.
Ik heb op twee versterkers gespeeld: een Markbass CMD JB Player School, en een stack van een GLX CT-500h op een Ampeg PF-115LF. De Ampeg BA115 waarop ik hoopte kon hij wel bestellen, maar stond er niet meer. En de winkelier sprak ook de kwaliteitszorgen uit, die jullie hier ook al naar voren brachten.
De Markbass klonk helder, maar de Fender Deluxe Dimension bas speelt met zijn actieve electronica daar volgens mij ook een rol in mee. Maar ik vond qua sound niet snel een instelling die mij inspireerde. En het lag knorde meer dan dat ik het een diepe ronde toon vond. Achter af jammer dat ik niet ook even met 1 van de mooie andere, passieve Fender bassen gespeeld heb.
De combi GLX Ampeg kwam al een stap dichter in de buurt. GLX ken(de) ik helemaal niet. Jullie? De sound was wederom helder (vanwege actieve bas w.s.). En het laag dieper, maar wel wat rommelig, niet strak. Wat me ook opviel is dat er een breed scala aan geluiden te vinden was, ook weer de actieve bas met electronica die daar in mee doet. Dus, als mijn zoontje niet met sambaballen door de winkel aan het rennen was , had ik misschien wel dichter bij mijn droomgeluid gekomen.
Wat zijn jullie ervaringen met deze spullen?
Zo begin ik een beeld te krijgen.
Gister naar de dichtbijzijnde winkel geweest om eens te gaan spelen en luisteren.
In mijn geval is het een nadeel dat er niet veel winkels direct in de buurt zijn, laat staan waar ik veel verschillende spullen direct met elkaar kan vergelijken, maar in deze winkel zijn ze wel heel vriendelijk en behulpzaam.
Ik heb op twee versterkers gespeeld: een Markbass CMD JB Player School, en een stack van een GLX CT-500h op een Ampeg PF-115LF. De Ampeg BA115 waarop ik hoopte kon hij wel bestellen, maar stond er niet meer. En de winkelier sprak ook de kwaliteitszorgen uit, die jullie hier ook al naar voren brachten.
De Markbass klonk helder, maar de Fender Deluxe Dimension bas speelt met zijn actieve electronica daar volgens mij ook een rol in mee. Maar ik vond qua sound niet snel een instelling die mij inspireerde. En het lag knorde meer dan dat ik het een diepe ronde toon vond. Achter af jammer dat ik niet ook even met 1 van de mooie andere, passieve Fender bassen gespeeld heb.
De combi GLX Ampeg kwam al een stap dichter in de buurt. GLX ken(de) ik helemaal niet. Jullie? De sound was wederom helder (vanwege actieve bas w.s.). En het laag dieper, maar wel wat rommelig, niet strak. Wat me ook opviel is dat er een breed scala aan geluiden te vinden was, ook weer de actieve bas met electronica die daar in mee doet. Dus, als mijn zoontje niet met sambaballen door de winkel aan het rennen was , had ik misschien wel dichter bij mijn droomgeluid gekomen.
Wat zijn jullie ervaringen met deze spullen?
ho,ho,ho,....er is geen bezorgdheid uitgesproken over die BA115 van Ampeg hoor .
Wiro heeft er zelfs goeie ervaring mee , las ik !
( en die jongen heeft , denk ik , al een poossie ervaring met spullen )
Je winkeltje heeft 'm nou effe niet , ....en de eigenaar wappert die optie maar effe weg , en wijst je op wat ie wél heeft staan .
( zakelijk-technisch gezien , een goede verkoper ,...dat wel )
Advies : Geen haast maken ! ,.....en neem iemand mee die al jáááááááren bas speelt
( en test alles VOLGAS uit ! ,....in een winkeltje klinkt namelijk alles op lullig volume wel aardig )
Wiro heeft er zelfs goeie ervaring mee , las ik !
( en die jongen heeft , denk ik , al een poossie ervaring met spullen )
Je winkeltje heeft 'm nou effe niet , ....en de eigenaar wappert die optie maar effe weg , en wijst je op wat ie wél heeft staan .
( zakelijk-technisch gezien , een goede verkoper ,...dat wel )
Advies : Geen haast maken ! ,.....en neem iemand mee die al jáááááááren bas speelt
( en test alles VOLGAS uit ! ,....in een winkeltje klinkt namelijk alles op lullig volume wel aardig )
Dat idee schoot gister ook al door mijn hoofd.MR. LEE schreef:Je winkeltje heeft 'm nou effe niet , ....en de eigenaar wappert die optie maar effe weg , en wijst je op wat ie wél heeft staan .
( zakelijk-technisch gezien , een goede verkoper ,...dat wel )
Ja precies. Nou ben ik al niet echt van de impuls aankopen, dat scheeltMR. LEE schreef:Advies : Geen haast maken ! ,.....en neem iemand mee die al jáááááááren bas speelt
( en test alles VOLGAS uit ! ,....in een winkeltje klinkt namelijk alles op lullig volume wel aardig )
Gister wel even de glazen laten rinkelen
Bij het opdraaien van het volume van de GLX viel het kraken van de potmeter al op. Zijn dit ook producten die uit Azië komen?
Als je een diepe ronde toon zoekt, denk ik direct aan Orange (bijvoorbeeld de tb500c-212), Aguilar en eventueel Ampeg Portaflex. Niet eenvoudig dit spul voor een vriendelijk prijsje op de kop te tikken. Maar wel de moeite van doorsparen waard.nummer14 schreef: Maar ik vond qua sound niet snel een instelling die mij inspireerde. En het laag knorde meer dan dat ik het een diepe ronde toon vond.
Als je gaat testen, begin dan met alle toonregelingen, zowel op je bas als op de versterker, op nul. Hiermee moet je al een sound krijgen die jouw voorkeur heel dicht benadert. Teveel draaien aan toonregeling gaat altijd ten koste van definitie die je juist zo hard nodig hebt om in bandverband door de mix te komen.
Vriendelijk prijsje:
https://www.marktplaats.nl/a/muziek-en-i ... ousPage=lr
En met onderstaande set kun je nagenoeg elke sound creeëren die je je wensen kunt. Is extreem veelzijdig, met een partij headroom waar je U tegen zegt!
https://www.marktplaats.nl/a/muziek-en-i ... ousPage=lr
https://www.marktplaats.nl/a/muziek-en-i ... ousPage=lr
Elk industrieel vervaardigd massa-product komt tegenwoordig uit Aziënummer14 schreef: Bij het opdraaien van het volume van de GLX viel het kraken van de potmeter al op. Zijn dit ook producten die uit Azië komen?
GLX producten komen bij mijn weten bij Beta Aivin vandaan, een Chinese fabrikant die voornamelijk merkloze producten doorverkoopt aan grote afnemers die er hun eigen merknaam op plakken. De meeste versterkers van Harley Benton (het huismerk van Thomann) komen er ook vandaan.
Ik heb er een combootje van thuis staan. Dat was goedkoop en doet wat het moet doen: gaat hard genoeg zonder te vervormen, maar dat is dan ook alles. Er staan een heleboel knopjes op, maar weinig ervan doen effectief iets aan het geluid
O ja, huidige setting van mijn huidige modeler is gebasseerd op een Justin Medal Johnson’s rig voor diep laag, met Supro® Thunderbolt voor definitie/grom.
En van het stuk rond 2m20s in deze film werd ik blij https://www.youtube.com/watch?v=Bl4cWfCY12g
Dus jullie ervaringen met Portaflex spullen zijn goed?
En van het stuk rond 2m20s in deze film werd ik blij https://www.youtube.com/watch?v=Bl4cWfCY12g
Dus jullie ervaringen met Portaflex spullen zijn goed?
- memoemamey
- Berichten: 300
- Lid geworden op: 21 mei 2005, 18:36
De ampeg portaflex cabs heb ik nog niet geprobeerd, maar de PF-350 & 500 waren beide kwaliteitsspul.
China of niet, Ampeg heeft door de jaren wel bewezen van gewoon degelijk materiaal op de markt te brengen, geen spreekwoordelijke buil aan te vallen denk ik.
Wat Wiro zegt zijn ook waarheden in mijn boekje, als bassist op een podium wil je je net niet teveel mengen in het podiumgeluid om een goede Front mix te bekomen.
Dat stuit dikwijls op (wat onervaren) bassisten die stevig kwaad worden omdat ze hun zuurverdiende €3000 ampeg niet mogen open gooien,
maar bekijk een basversterker op een podium echt puur als extra monitor (tenzij je echt een overdrive tube sound eruit wil halen oid, dan is het natuurlijk essentieel onderdeel van je sound).
Qua PA speakers, top & mid kasten hebben logischerwijs niet echt veel bas, en subs hebben niets nuttig boven de 200Hz.
Je kan met een fullrange PA kast gaan slepen, of hopen dat de monitors van de huis PA van een degelijk merk zijn en dus mooi & duidelijk bas kunnen weergeven,
maar dat is een zeldzaamheid (zo'n monitor kost ook al snel meer dan €5000, die ga je dus wel in een grote zaal of festival vinden, maar zelden op kleinere dingen.)
Goeie PA-kasten zijn ook gewoon veel duurder als een degelijke bas speaker en een pre-amp + eindtrap voor een PA speaker ook niet goedkoop.
De goedkoopste (en misschien wel beste) oplossing is dus om gewoon een leuke versterker te kopen die niet te duur is en perfect kan dienen op repetitie en als monitor op optredens.
Zo'n ampeg BA115, een fender Rumble (vind ik een aanrader, verrassend veelzijdig) en aanverwanten zijn allemaal degelijk naar mijn mening.
Zet ze op een flightcase zodat ze niet in je knieholte aan het blazen zijn en je kan er veel plezier van hebben!
China of niet, Ampeg heeft door de jaren wel bewezen van gewoon degelijk materiaal op de markt te brengen, geen spreekwoordelijke buil aan te vallen denk ik.
Wat Wiro zegt zijn ook waarheden in mijn boekje, als bassist op een podium wil je je net niet teveel mengen in het podiumgeluid om een goede Front mix te bekomen.
Dat stuit dikwijls op (wat onervaren) bassisten die stevig kwaad worden omdat ze hun zuurverdiende €3000 ampeg niet mogen open gooien,
maar bekijk een basversterker op een podium echt puur als extra monitor (tenzij je echt een overdrive tube sound eruit wil halen oid, dan is het natuurlijk essentieel onderdeel van je sound).
Qua PA speakers, top & mid kasten hebben logischerwijs niet echt veel bas, en subs hebben niets nuttig boven de 200Hz.
Je kan met een fullrange PA kast gaan slepen, of hopen dat de monitors van de huis PA van een degelijk merk zijn en dus mooi & duidelijk bas kunnen weergeven,
maar dat is een zeldzaamheid (zo'n monitor kost ook al snel meer dan €5000, die ga je dus wel in een grote zaal of festival vinden, maar zelden op kleinere dingen.)
Goeie PA-kasten zijn ook gewoon veel duurder als een degelijke bas speaker en een pre-amp + eindtrap voor een PA speaker ook niet goedkoop.
De goedkoopste (en misschien wel beste) oplossing is dus om gewoon een leuke versterker te kopen die niet te duur is en perfect kan dienen op repetitie en als monitor op optredens.
Zo'n ampeg BA115, een fender Rumble (vind ik een aanrader, verrassend veelzijdig) en aanverwanten zijn allemaal degelijk naar mijn mening.
Zet ze op een flightcase zodat ze niet in je knieholte aan het blazen zijn en je kan er veel plezier van hebben!
Rock and/or Roll
Zat een beetje te zoeken en te luisteren naar de Fender Rumble serie, en kwam het volgende tegen.
In deze film werd me duidelijk hoe je knorrend laag veroorzaakt (voor de record, ik zoek geen knor): Bax shop Fender Rumble
Die rechter shape knop op de Rumble 75 die Kai bespreekt vind ik veel mooier klinken.
(is Kai ook van Bassmatters btw?)
En mijn Tsjechisch kreeg ook weer een boost https://www.youtube.com/watch?v=X7Za63d0Tb4
Zaten een aantal lekkere sounds tussen.
Ben dus voornemens minimal een keer de Ampeg Portaflex te A-B-en met de Fender Rumble.
En gevoelsmatig zeg ik nu dat ik het in de hoek van een 200W top met 15inch kast zou zoeken.
Met effecten zoals EQ, compressie, tubedrive (en fuzz) zou ik denk ik wel een ietsie pietsie "buizengevoel" erin kunnen krijgen over een dergelijke set.
In deze film werd me duidelijk hoe je knorrend laag veroorzaakt (voor de record, ik zoek geen knor): Bax shop Fender Rumble
Die rechter shape knop op de Rumble 75 die Kai bespreekt vind ik veel mooier klinken.
(is Kai ook van Bassmatters btw?)
En mijn Tsjechisch kreeg ook weer een boost https://www.youtube.com/watch?v=X7Za63d0Tb4
Zaten een aantal lekkere sounds tussen.
Ben dus voornemens minimal een keer de Ampeg Portaflex te A-B-en met de Fender Rumble.
En gevoelsmatig zeg ik nu dat ik het in de hoek van een 200W top met 15inch kast zou zoeken.
Met effecten zoals EQ, compressie, tubedrive (en fuzz) zou ik denk ik wel een ietsie pietsie "buizengevoel" erin kunnen krijgen over een dergelijke set.
Dat is een lelijke boost in het mid-laag. Met die 1e shape knop. Nèt te scherp, nèt te hoog.nummer14 schreef:In deze film werd me duidelijk hoe je knorrend laag veroorzaakt (voor de record, ik zoek geen knor): Bax shop Fender Rumble
Die rechter shape knop op de Rumble 75 die Kai bespreekt vind ik veel mooier klinken.
De 2e shape knop is een sound met weinig mid. Nadeel daarvan is dat je veel vermogen nodig hebt om jezelf hoorbaar te maken in band verband.
De vele logo's van baxshop.nl in het filmpje hadden wellicht het antwoord op deze vraag kunnen geven.nummer14 schreef:(is Kai ook van Bassmatters btw?)
Uhhhh , ik kan het mis hebben.Haico schreef:De vele logo's van baxshop.nl in het filmpje hadden wellicht het antwoord op deze vraag kunnen geven.nummer14 schreef:(is Kai ook van Bassmatters btw?)
Maar ik bedoelde het juist andersom.
Het filmpje is van Bax-shop, vandaar idd de logo's.
Ik zag alleen laast een foto bij Bassmatters en mijn geheugen vlamde op (op zich al bijzonder): dat is toch die gast van? (check: https://www.bassmatters.nl/nl/over-ons/wie-zijn-wij).
Dus ik zat geen filmpje van bassmatters te kijken o.i.d.
Maar blijkbaar werken ze samen ofzo?