Basversterker of PA

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
nummer14
Berichten: 47
Lid geworden op: 15 sep 2015, 16:01

Basversterker of PA

Bericht door nummer14 »

Hallo allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum. En na een 25-jarige carrier op de gitaar, een jaar geleden op de elektrische basgitaar overgestapt en een plaats gevonden in een coverband (vooral rock).

Na een jaar op leenspullen, speel ik met het idee voor mezelf spullen aan te schaffen.
Te beginnen met een stuk versterking.

Nu, wat is jullie ervaring/mening over de volgende 2 mogelijkheden:
1) een basversterker, die naar ik aanneem op meest "natuurlijke"/mooie/... wijze de buitenwereld deelgenoot maakt van mijn snaren gepluk
(zat te denken aan Orange Terror Bass spullen: de bassiste van Dirty Denims heeft me daar eens mee onder de indruk gebracht :twisted: )
of
2) investeren in PA-spullen die ik ook voor andere solo-projecten kan gebruiken, waarbij mijn huidige Line 6 POD X3 als een voorversterker/DI dient
(ik zou dan eerst in een actieve subwoofer willen investeren om huidige PA speakers wat te ontlasten en een diepe bas te introduceren)

Thans speel ik over POD X3 aangesloten op een voor de bas iets onderbemeten PA.
En daarnaast heb ik de gedachte dat combi Line 6 + PA voor een bas minder kritisch komt dan voor gewone gitaar, of is dat een vloek in (deze bas-)kerk :roll:
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7691
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Bericht door MR. LEE »

ik zou maar lekker voor die basversterker gaan :wink:
nummer14
Berichten: 47
Lid geworden op: 15 sep 2015, 16:01

Bericht door nummer14 »

MR. LEE schreef:ik zou maar lekker voor die basversterker gaan :wink:
:) In het algemeen?
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7691
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Bericht door MR. LEE »

ja ,...je hoort jezelf dan ook het beste .
Kleinere optredens , met andere bezetting ( bands ) spelen , is dan ook een stuk eenvoudiger.
Je kunt bovendien je basgeluid goed afstellen .
( en 't kan middels line out altijd nog naar een PA )
nummer14
Berichten: 47
Lid geworden op: 15 sep 2015, 16:01

Bericht door nummer14 »

Bij geluid beter af stellen bedoel je ook dat het met een basversterker beter mogelijk is om je geluid af te stellen, en dat met een algemeen geluidssysteem (PA) systeem je principieel je basgeluid minder goed mee af kan stellen?

Het idee waar ik mee speel is het volgende:
- in onze oefenruimte gebruiken we onze PA spullen als monitorsysteem
- live zou ik dan mijn eigen PA spullen als persoonlijke (monitor) systeem gebruiken, en het zaalgeluid vind plaats via de "grote" PA in de ruimte (daarbij, een bas wil ik ook voelen)
- qua basgeluidskwaliteit ben ik bereid iets in te leveren, maar klinken bassen ook slechter via Line 6 POD's into een niet basversterker? (m.a.w. die optie is af te raden omdat ...)

Beetje duidelijker? :?:
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7691
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Bericht door MR. LEE »

nou ja,...het zou kunnen :?

Ik zie het eerlijk gezegd nooit in die functie zo gebruikt worden.

In geval van een PA word ik er een beetje bij gemengd , en m'n "monitor" is mijn eigen basversterker die achter me staat.
Volgens mij doen de meesten dat zo .

Misschien zijn er hier anderen die er reuze goeie ervaringen mee hebben mbt je PA-plan :?
nummer14
Berichten: 47
Lid geworden op: 15 sep 2015, 16:01

Bericht door nummer14 »

Dank u Mr. Lee voor uw visie.
Ik volg al een tijdje dit forum en sla uw mening hoog aan.

Hoe staat de BA115 van Ampeg bekend? (aanbod locale winkel, vandaar de vraag)
Er zit een CD input op: dus vraag ik me af hoe audio daardoor zou klinken?
FunkyFingerFunker
Berichten: 94
Lid geworden op: 26 apr 2012, 22:38

Bericht door FunkyFingerFunker »

Ik zie eigenlijk niet in waarom over een actieve Sub spelen slechter zou klinken ipv een "echte" basversterker (wat in feite een preamp met een actieve sub ineen is).

Ik persoonlijk zou denk ik niet over een Pod spelen maar afhankelijk van de muzieksoort iets gebruiken als een Sansamp of Eden WTDI preamp. Zeker wanneer je de Sub op de plek zet waar je noormaal gesproken ook je basversterker zou zetten.

De veaag is wel : Wat versta je onder een Sub ? Iets van 18" lijkt mij wat groot, een 15"-er lijkt mij al wat beter.

Is gewoon een kopje thee en ter info.

Succes
Ik heb nog nooit een goede slap-sound uit mijn bas gekregen, maar dat ligt niet aan mijn bas.
Alban
Berichten: 76
Lid geworden op: 25 feb 2015, 23:45

Bericht door Alban »

Als je dan toch per se over een PA-speaker wilt spelen, zou ik voor een fullrange speaker gaan, niet voor een sub kast.

Vergeleken met een doorsnee basversterker ben je vaak meer geld kwijt aan een PA kast met vergelijkbare prestaties, en een goede (beter dan Pod) preamp is dan inderdaad ook een must.
Fender CS '59 Precision - Sandberg Forty Eight - Vanderkley Aurora - Vanderkley 210MNT - Vanderkley 212MNT
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7691
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Bericht door MR. LEE »

FunkyFingerFunker schreef:Ik zie eigenlijk niet in waarom over een actieve Sub spelen slechter zou klinken ipv een "echte" basversterker (wat in feite een preamp met een actieve sub ineen is).

Ik persoonlijk zou denk ik niet over een Pod spelen maar afhankelijk van de muzieksoort iets gebruiken als een Sansamp of Eden WTDI preamp. Zeker wanneer je de Sub op de plek zet waar je noormaal gesproken ook je basversterker zou zetten.

De veaag is wel : Wat versta je onder een Sub ? Iets van 18" lijkt mij wat groot, een 15"-er lijkt mij al wat beter.

Is gewoon een kopje thee en ter info.

Succes
Dat is 't eigenlijk niet helemaal :

Een actieve sub gaat misschien maar tot 800Hz oid
,...een basversterker gaat wel tot zo'n 8 kHz ( afhankelijk van z'n speaker-bezetting )
Gebruikersavatar
A-lex
Berichten: 4167
Lid geworden op: 10 dec 2009, 19:49

Bericht door A-lex »

midrange pa speakers(liefst full range) doen meestal wel het werk ! maar je hoog komt dan meestal te helder door maar met een goeie preamp kan het wel !!
een echte sub is maar bij enkele genres bruikbaar
"Your inability to invalidate my hypothesis is not at all the same thing as proving it true."
persoonlijk topic...
een goede groove kan je niet kopen...
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7691
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Bericht door MR. LEE »

nummer14 schreef:Dank u Mr. Lee voor uw visie.
Ik volg al een tijdje dit forum en sla uw mening hoog aan.

Hoe staat de BA115 van Ampeg bekend? (aanbod locale winkel, vandaar de vraag)
Er zit een CD input op: dus vraag ik me af hoe audio daardoor zou klinken?

Zou je gewoon even in die winkel moeten proberen . :D
Het overigens wel het vorige model , ...die nieuwere hebben geen cd-ingang , en zien er helemaal anders uit.
Oorspronkelijk is Ampeg een super-degelijk merk , maar het nieuwere spul komt ook uit china .
Dit hoeft overigens niet persé slechte kwaliteit te wezen .
Ik kan je niets over dit type vertellen ,...ik repareer hier spullen voor muzikanten/bandjes uit de regio.
Ik krijg doorgaans de wat oudere spullen op me werktafel .
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Bericht door Rieno »

Een basversterker is gevoiced voor precies dat: een basgitaar. Meestal betekent dit dat muziek alleen lekker klinkt met flink EQen en zelfs dan is het vaak niet zo lekker. Maar het is wel gewoon bruikbaar :)
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7691
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Bericht door MR. LEE »

A-lex schreef:midrange pa speakers(liefst full range) doen meestal wel het werk ! maar je hoog komt dan meestal te helder door maar met een goeie preamp kan het wel !!
een echte sub is maar bij enkele genres bruikbaar
Bij mooi jazzy 5 -snarig werk , zoals bij Gare du Nord oid :wink:
Gebruikersavatar
Wiro
Berichten: 2304
Lid geworden op: 05 jan 2006, 13:57

Bericht door Wiro »

Op het podium wil je de verschillende instrumenten goed van elkaar kunnen onderscheiden. In de zaal wil je dat ze juist in elkaar opgaan zodat de totale sfeer goed overkomt bij het publiek.
Daarom wil je op het podium niet teveel laag. Afhankelijk van het soort muziek dat je maakt en de bezetting focus je hier meer op mid-laag en mid voor de definitie. Terwijl je in de zaal voldoende laag wil om de band te 'dragen'.

Naar mijn ervaring kun je met een PA eindtrap, in mijn geval de Crown XTi2002, een prima backline-geluid vormen. Met een PA box is mij dit, ondanks de nodige experimenten, echter nog niet gelukt. Vermoedelijk omdat PA kasten zijn ontworpen om geluid te spreiden en op het podium wil je juist focussen. Een sub voor je bas op het podium is een ramp. Hiermee haal je je hele bandgeluid onderuit. Alles begint te vibreren en het klinkt alsof ergens in een ruimte een stuk verderop een dronkemansfeestje wordt gegeven. Is ook niet vreemd als je je bedenkt dat deze kasten theoretisch hooguit tot 250 Hz. gaan. In de praktijk hoor je weinig meer boven de 100 Hz. met een vette piek rond de 30-50 Hz. Dit zijn nu juist de probleemfrequenties die je op het podium wil vermijden.

De keren dat mijn bas enkel via de monitoren van de PA op het podium werd uitversterkt waren geen feestje. Ook deze blijken niet gebouwd om een goede definitie te projecteren.

De Ampeg BA115 heb ik één keer gebruikt tijdens een optreden. Is een prima combo hiervoor. Van audio op hoog volume zou ik me niet teveel voorstellen hierbij. De voicing is niet geschikt. Wel goed genoeg om bijvoorbeeld op laag volume bij te oefenen.
Plaats reactie