Clippende versterker in oefenruimte

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
Plaats reactie
WilMario
Berichten: 181
Lid geworden op: 15 mei 2007, 22:55

Clippende versterker in oefenruimte

Bericht door WilMario »

Beste Forummers,

Ik heb een Markbass little Mark 2 en een Ashdown ABM 115. Sinds kort clipt mijn versterker heel erg als ik in de oefenruimte speel. Het geluid vervormt niet, maar het lampje gaat continu branden, vooral bij hardere aanslag met plectrum. De gain-volumeknop theorie ken ik en als ik thuis of op andere locatie op hetzelfde volume speel, heb ik hier totaal geen last van.

Als ik mijn versterker in de oefenruimte aanzet, dan knippert het licht in de ruimte kort. Mijn eigen theorie is, dat de versterker te weinig vermogen kan leveren, omdat hij niet genoeg stroom krijgt. Kan het daarmee te maken hebben?
Fender American standard Precision Bass
Gibson Thunderbird Studio Short Scale
Fender Aerodyne special P Bass
Ibanez sr 300 FM

Markbass Little Mark II
Ashdown Classic Neo 410
Eden Nemesis NSP 210
Orange Crush B 35
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Bericht door Rieno »

Daar kan het wel mee te maken hebben, als de spanning uit de wandcontactdoos niet stabiel 230V is maar lager. Dan kan de versterker minder goed z'n werk doen en kan ie clippen.
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
Stinky
Berichten: 6728
Lid geworden op: 15 sep 2005, 19:00

Bericht door Stinky »

fyi: pas op met slechte stroomnetten en Little Mark's... :!:

https://www.basgitaarforum.nl/viewtopic. ... k#p1375160
Gebruikersavatar
superbas42
Berichten: 1255
Lid geworden op: 06 okt 2003, 16:49

Bericht door superbas42 »

Ik dacht ook iid. dat klasse D eindtrappen gevoeliger zijn voor wisselende of lagere spanning...
let's JayDee !
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Bericht door Rieno »

Is ook zo :) Klasse D is sowieso een vrij gevoelig evenwicht qua versterkertechniek.
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
WilMario
Berichten: 181
Lid geworden op: 15 mei 2007, 22:55

Bericht door WilMario »

Bedankt voor jullie reacties. Hmm dat klinkt niet goed. Ik ga eens proberen alleen in de oefenruimte te spelen om te kijken of ik het dan ook heb. Als we oefenen, staan er altijd een gitaarversterker met enorm pedalboard een PA en mijn basversterker aangesloten. Trekt dit zo enorm veel stroom?
Fender American standard Precision Bass
Gibson Thunderbird Studio Short Scale
Fender Aerodyne special P Bass
Ibanez sr 300 FM

Markbass Little Mark II
Ashdown Classic Neo 410
Eden Nemesis NSP 210
Orange Crush B 35
Alban
Berichten: 76
Lid geworden op: 25 feb 2015, 23:45

Bericht door Alban »

In principe zou dat vooral wat uit moeten maken voor de hoeveelheid ampères die je uit het stopcontact trekt. Als je dan te veel stroom trekt, slaat er een stop door. Dat is in jouw geval blijkbaar niet zo, dus hoeft het niet per se te liggen aan de hoeveelheid apparaten.

Wat bijvoorbeeld wel voor een voltage-drop zou kunnen zorgen, is wanneer je aan het einde van een stroomdistributielijn zit, dus ver van zo'n "stroomhuisje" af. Dan komt er soms geen 230V uit je stopcontact, maar soms in extreme gevallen maar 190V.

Sommige apparaten zijn heel kritisch wat voltage betreft, en kunnen dus kuren geven.

Ik heb dit met een oude band van mij ook eens meegemaakt; minder dan 230V op het podium, en de midi-apparaten van de toetsenist sloegen daardoor steeds op hol.
Fender CS '59 Precision - Sandberg Forty Eight - Vanderkley Aurora - Vanderkley 210MNT - Vanderkley 212MNT
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Bericht door Rieno »

Dat inderdaad: stroom uit de wandcontactdoos is het probleem sowieso niet, maar de spanning kan wel degelijk een probleem vormen!
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
AmericanIdiot
Berichten: 6250
Lid geworden op: 12 feb 2005, 10:41

Bericht door AmericanIdiot »

Meten = weten.

Mijn Crown Xti begon ook bij 185V te sputteren...op 1 groep draaiden maarliefst 1 koffieapparaat, 2 elektrische kachels, een gitaaramp, een zanginstallatie en nog wat andere spullen. Dat aangesloten op een 40 meter lange kabel van slechts 2.5 mm2 gaf dermate veel spanningsval dat er niet fatsoenlijk meer te repeteren was.
Marleaux JB-5 DiMarzio's Hotwire Funky 77 5str Fender US Jazz '83 EMG's Fender Dimension Deluxe V Eden D410XST D210XLT EBS 112 Neo
Crown XTi1000 MarkBass F1
WilMario
Berichten: 181
Lid geworden op: 15 mei 2007, 22:55

Bericht door WilMario »

Gisteren vanuit een wandcontactdoos die dichter bij het aansluitpunt zit geprobeerd (nog steeds redelijk ver) en het clippen was al een stuk minder. Ik kan nog niet voluit, maar vergeleken met de vorige keer een grote vooruitgang. Ik zal kijken of ik nog dichter bij het aasnluitpunt kan staan om te zien of het dan helemaal weg is. Bedankt voor de hulp!:)
Fender American standard Precision Bass
Gibson Thunderbird Studio Short Scale
Fender Aerodyne special P Bass
Ibanez sr 300 FM

Markbass Little Mark II
Ashdown Classic Neo 410
Eden Nemesis NSP 210
Orange Crush B 35
Plaats reactie