Mijn eerste versterker

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
Gebruikersavatar
Popoqwerty
Berichten: 16
Lid geworden op: 11 aug 2015, 17:36

Mijn eerste versterker

Bericht door Popoqwerty »

Hallo, daar ben ik weer

Een tijdje geleden heb ik een account aangemaakt en mede dankzij jullie een basgitaar aangeschaft.
Het is de Yamaha TRBX 304 waar ik mee speel. Het begint een beetje op gang te komen en de basis heb ik door. Ook kan ik al wat nummertjes gedeeltelijk meespelen.
Al die tijd heb ik over mijn HK Audio LUCAS Smart set gespeeld. Dit vond ik prima totdat ik naar een aantal weken op les ben gegaan en over een Orange amp heb gespeeld.
Toen hoorde ik dat je echt een aparte bassversterker nodig hebt. Dat geluid is veel voller en mooier. Maar nu komt de vraag, welke?

Zelf heb ik al naar de Roland Cube's zitten kijken. Of kan ik beter naar een ander merk gaan kijken?
Ik zou er wel rekening mee willen houden dat ik 'later' er ook mee uit de voeten kan op kleine podia als ik in een bandje zit. Is een budget van €300 voldoende?
Gebruikersavatar
bobbelmans
Berichten: 3931
Lid geworden op: 30 mei 2007, 10:27

Bericht door bobbelmans »

Een budget van 300€ is prima. Voor en combo althans.
Kijk op marktplaats maar eens naar Peavey, Gallien Krueger, Trace Elliot, HH Electronics.
De duurdere merken als Orange en Ampeg etc red je niet voor dat geld.
Minimaal 150 watt als je met een bandje mee wil komen.

Later als je een beetje weet welk geluid je zoekt ga je voor een losse top en cabinet en ga je er wat meer aan uitgeven. Althans, zo gaat het meestal :D
face down in the dirt
Gebruikersavatar
bobbelmans
Berichten: 3931
Lid geworden op: 30 mei 2007, 10:27

Bericht door bobbelmans »

Overigens schijnen die Rolands ook super goed te zijn. Maar let dus wel op het wattage. 30 watt is niet genoeg om met een bandje mee te komen.
face down in the dirt
Gebruikersavatar
Hagen
Berichten: 4600
Lid geworden op: 25 dec 2011, 18:40

Bericht door Hagen »

Hallo Popqwerty,

Leuk dat het bassen al zo bevalt. Ik heb zelf lang met een 100W Roland Cube gespeeld. Daar kon ik mij in een kleine bezetting en zeg op kroegniveau goed mee redden.

Het fijne van een cube is dat je gelijk wat effecten en hulpjes erbij hebt. De metronoom is erg praktisch bij het oefenen en bij het spelen kan je gelijk wat met je klank doen. Ook is die 100w 30% lichter en handzamer dan bv de Ashdown 5-15 (ook100w) die ik eerst had. Uiteindelijk heb ik die Roland ingeruild op een zwaardere set want in een HardRockband met 2 gierende gitaristen en versterkte drum kwam ik te kort. Maar in een popband en bij de bigband met 8 blazers en drums ging dat prima.
Als ik een nieuwe zou kopen zou ik in jou geval voor de 120w gaan. Dan heb je iets over ' op de groei'. Ik weet niet of je die 2de hands al voor dat budget vind. Met een beetje geluk en geduld zou het best lukken. De 100w zijn iets ouder en goedkoper.(vanaf 200,-)
Zelf heb ik een microcube waar ik thuis mee oefen. Erg tevreden met Roland!

Succes !
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7641
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Bericht door MR. LEE »

ouwe Roland Cube 100 combo's zijn "wereld dingen" :jaaaaa:

zoek een knappe op , en "je hebt wat " ! :wink:

( controleer dan wél effe ,of de originele speaker er nog in zit )
Gebruikersavatar
Unlord
Berichten: 4341
Lid geworden op: 31 jul 2005, 19:36

Bericht door Unlord »

:stupid:

+1 voor Roland Cube!
Gebruikersavatar
Popoqwerty
Berichten: 16
Lid geworden op: 11 aug 2015, 17:36

Bericht door Popoqwerty »

Zal ik deze dan aanschaffen? https://www.marktplaats.nl/a/muziek-en-i ... ousPage=lr" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Bericht door Rieno »

Je hebt gezien dat die maar 20W is?
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
Popoqwerty
Berichten: 16
Lid geworden op: 11 aug 2015, 17:36

Bericht door Popoqwerty »

Rieno schreef:Je hebt gezien dat die maar 20W is?
Ja klopt, maar dit is wel erg interessant als je naar de prijs kijkt.
Tegen de tijd dat ik een zwaardere nodig heb kan ik die 20 Watt verkopen voor de aankoop prijs of met misschien twee tientjes 'verlies'.
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Bericht door Rieno »

De pest met versterkers van dit soort vermogen, is dat de meeste een stuk minder kosten en vaak door een beginnende groep met weinig geld worden gekocht. Mensen kopen dus (zeker tweedehands) niet snel zo'n versterker voor dit soort prijzen. Het zou mij verbazen als je 'm voor 150 weer kwijt zou kunnen zonder heel lang te moeten wachten op de juiste koper.

Tuurlijk de kwaliteit is dan ook anders, maar dat maakt in de markt dan ineens weinig uit. Sowieso is voor een mooi diepe bas vermogen nodig; in mijn beleving is dat dan te weinig. En dan komt er ook nog eens bij dat je je geld maar één keer uit kunt geven! Waarom nu geld uitgeven voor iets wat je eigenlijk helemaal niet zoekt, terwijl je met iets meer al iets kunt kopen waar je veel langer mee kunt doen?
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Erelid
Berichten: 3580
Lid geworden op: 12 sep 2011, 20:36

Bericht door Erelid »

Als je enthousiast bent geworden van een Orange ga je niet blij worden van dat 20W Roland combo. Dat is echt wat anders.
Als dat ongeveer het bedrag is wat je uit wilt geven dan zou je ook kunnen kijke naar bijvoorbeeld:

https://link.marktplaats.nl/m966658389

https://link.marktplaats.nl/m970119694
Hendry
Berichten: 3515
Lid geworden op: 30 aug 2006, 17:11

Bericht door Hendry »

Zo'n ampeg combo was de eerste die ik had, nog steeds een beetje spijt dat ik 'm weg heb gedaan.
Met de combinatie van een 8" en 15" heb je een breed geluidsspectrum en vind ik beter klinken dan alleen een 15" combo.
succes
https://link.marktplaats.nl/m965675023
Maar ik ben dan ook niet al te snugger hé!
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7641
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Bericht door MR. LEE »

Popoqwerty schreef:Zal ik deze dan aanschaffen? https://www.marktplaats.nl/a/muziek-en-i ... ousPage=lr" onclick="window.open(this.href);return false;

NEE ! :nono: ,....zonde van je centen :(

je hebt 'r niks an .

20W is te weinig voor basgitaar-gebruik
Gebruikersavatar
Popoqwerty
Berichten: 16
Lid geworden op: 11 aug 2015, 17:36

Bericht door Popoqwerty »

Ja dat klopt wel, eigenlijk wil ik het wel zo compact mogelijk houden.
Binnenkort zal ik weer eens naar Bax racen. Zijn er nog dingen waar ik rekening mee moet houden?

EDIT:
Stel ik neem een 50 Watt Orange, en een 100 Watt Orange, heeft de 100 Watt variant dan alleen meer vermogen? Of is de kwaliteit van het geluid ook echt beter? Zoals ik al zei, mijn docente heeft een Orange set (Ik weet niet hoe je het noemt, de speaker zelf met een kastje er bovenop.) en die klinkt echt prachtig. Mag ik dat vergelijken met de aangegeven Orange's?
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7641
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Bericht door MR. LEE »

Heel erg KORT door de bocht :

Een basgitaar-versterker dient echt minimaal 100W vermogen te kunnen leveren ,
anders heb je d'r echt helemaal niks aan .

Voor een oefen-dingetje voor thuis kun je wel met een goedkoop 50Wattertje uit de voeten.
( mocht de fabrikant dan nog een beetje gejokt hebben over het opgegeven vermogen , dan is het nog niet zo'n ramp , ...thuis hoeft namelijk het plafond niet naar beneden te komen :D )

Heb je weinig geld te besteden , laat dan die lullige versterkertjes alvast maar links liggen .
Als je dat ooit weer wilt verkopen dan zul je merken dat er weinig animo voor is .
Plaats reactie