fender rumble 112 of 115 cabinet keuze

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
Plaats reactie
GJ
Berichten: 101
Lid geworden op: 28 jul 2007, 21:00

fender rumble 112 of 115 cabinet keuze

Bericht door GJ »

Onlangs heb ik een fender rumble 500 top gekocht.
Nu ben ik nog op zoek voor een geschikt cabinet hiervoor.
In de winkel heb ik de rumble top getest met een rumble 112 cabinet.
Het geluid vond ik heel erg goed klinken in de booth. Ik vraag me alleen af of de 12 inch speaker voldoende is om mee te kunnen met mijn band.

Ik zal het cabinet voornamelijk gebruiken in de repetitie ruimte (ongeveer 20 vierkante meter), kleine optredens en evt. studio opnames.
Tijdens grotere optredens zal ik mijn ashdown abm 410 cabinet mee nemen.

De twijfel zit nu tussen een 12 inch of 15 inch cabinet.

Wellicht zullen jullie denken, waarom hou je het niet bij je 4 x 10 cabinet maar ik heb steeds minder zin om wekelijks met zwaar spul te gaan slepen. Vandaar dat ik ook de rumble top heb aangeschaft.

Ik ben benieuwd naar jullie reacties.
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7699
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Bericht door MR. LEE »

Als 't maar 1 enkel speakertje betreft , wat je op een basversterker gaat aansluiten , dan ben je qua compromis het beste af met een 15 inch.

( 20 vierkante meter is eigenlijk een te klein kippehok waar 't overigens altijd teleurstellend zal klinken )
Gebruikersavatar
padawatje
corr: spawatertje
Berichten: 15146
Lid geworden op: 07 mei 2009, 11:29

Bericht door padawatje »

Ik heb prima ervaringen met versterkers met één enkele 12" speaker. Zeker in kleine ruimtes. Een 15" moet je vaak al wat verder van je af kunnen zetten alvorens je jezelf kan horen (en je overige bandleden je ook kunnen horen !).
Dus als je vindt dat die 12" goed klonk zou ik persoonlijk daar gewoon voor gaan. De specs geven aan dat die ook aanzienlijk wat vermogen aankan.
Gebruikersavatar
HNZ
Berichten: 7209
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:46

Bericht door HNZ »

Ik heb een 28 m2 kippenhok waar we oefenen en gebruik een 1x12 GK combo. Prachtig! En met 200 watt ook hard zat.
Ik zou ook de 12"er proberen en bevalt-ie niet, dan kun je hem tegenwoordig toch altijd nog omruilen?
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Bericht door Muziekschuur »

Draag gemak? Is een 12 inch.
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
GJ
Berichten: 101
Lid geworden op: 28 jul 2007, 21:00

Bericht door GJ »

En in hoeverre kun je kleine optredens doen met een 12 inch speaker?
Laatste tijd gebruik ik vaak mijn fender BXR 100 combo met 15 inch speaker voor optredens en die trekt het zonder problemen.
Gebruikersavatar
Sjtevel 1984
Berichten: 2828
Lid geworden op: 18 okt 2012, 01:06

Bericht door Sjtevel 1984 »

Ik zou persoonlijk ook voor een 12" gaan. Of een 2x10....
Unlord schreef:Gelukkig heeft ook kutmuziek een publiek.
Gebruikersavatar
bobbelmans
Berichten: 3931
Lid geworden op: 30 mei 2007, 10:27

Bericht door bobbelmans »

Wat je ook nog kan doen; een 2x12 cabinet (ik heb zelf een GK 2x12 en ik zweer er bij), lekker licht en altijd voldoende power.
Kun je die 4x10 mooi van de hand doen.
face down in the dirt
Gebruikersavatar
HNZ
Berichten: 7209
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:46

Bericht door HNZ »

GJ schreef:En in hoeverre kun je kleine optredens doen met een 12 inch speaker?
Laatste tijd gebruik ik vaak mijn fender BXR 100 combo met 15 inch speaker voor optredens en die trekt het zonder problemen.
Mijn hier eerder genoemde GK 12" combo is 200 watt. Voor kleine optredens heeft het meer - en dan bedoel ik MEER - dan genoeg power en druk.

Nu hangt dat natuurlijk ook af van in wat voor band je speelt. Als je in een band zit waarvan de twee gitaristen zo idioot zijn om hun Marshall stacks een klein kroegje binnen te slepen en de drummer beweert niet anders te kunnen dan met volle kracht op z'n kit te rammen, kom je tekort aan een 200 watt 12" combo :D
Gebruikersavatar
HNZ
Berichten: 7209
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:46

Bericht door HNZ »

bobbelmans schreef:Wat je ook nog kan doen; een 2x12 cabinet (ik heb zelf een GK 2x12 en ik zweer er bij), lekker licht en altijd voldoende power.
Kun je die 4x10 mooi van de hand doen.
Die GK 212 heb ik ook gehad. Heel wat kleine tot middelgrote optredens mee gedaan. Inderdaad licht, voldoende vermogen en een goede sound.
Tegenwoordig zweer ik naast m'n GK combo ook bij de Ampeg SVT 210 AV cabjes. Lichter dan licht, heel compact en een geweldige sound.

Ik zou zeggen. Check wat winkels (Bax-shop b.v.) wat ze op voorraad hebben aan cabs in de categorie die je zoekt en neem je top mee om er een paar te proberen.
Plaats reactie