Beveiliging tegen fantoomspanning

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
RobertG
Berichten: 166
Lid geworden op: 20 okt 2006, 18:32

Beveiliging tegen fantoomspanning

Bericht door RobertG »

Dag allemaal,

Ik gebruik de DI-uitgang van mijn Eden WT1205 om een power amp aan te sturen (QSC Powerlight 2.4mb). Die QSC heeft 1 kanaal maar twee paralelle XLR ingangen, bedoeld om door te lussen naar andere power amps. Ik gebruik de ' lege' XLR normaal gesproken om mijn bassignaal naar de PA te krijgen. Dus kortweg: signaal gaat van Eden naar QSC naar PA.

Nu maak ik echter wel eens mee dat er vanuit de PA een kabel komt waar fantoomspanning op staat. Deze kabel gaat dan dus in de QSC, en deze is hiertegen niet bestand, want hierdoor gaan de speakers die hierop aangesloten zitten enorm ' klapperen'. Dus mijn vraag: is er een simpele manier om de fantoom 'los te koppelen', dus idealiter een kastje met XLR in en XLR out dat wel het signaal doorgeeft, maar niet de eventuele 48v fantoomspanning?

Ik snap dat dit kan met een actieve DI, echter: dan werkt het natuurlijk weer niet als er GEEN fantoomspanning is, want dan doet die DI niks lijkt me. Ik ben dus eigenlijk op zoek naar een manier om mijn signaal altijd aan de PA door te geven (fantoom of niet), maar waar eventueel aanwezige fantoomspanning niet door komt. Dan kan ik dat standaard inbouwen en is het ' plug and play' en 'idiot proof'.

Hopelijk is de vraag duidelijk. Any thoughts?

Dank en groet!

Robert
Gebruikersavatar
tieleman
Berichten: 3373
Lid geworden op: 14 jan 2012, 12:19

Bericht door tieleman »

Fantoomvoeding wordt doorgegeven via de 2 signaalpinnen van je XLR-kabel, dat valt dus niet makkelijk zomaar weg te filteren zonder dat het "iets" doet met je signaal. De makkelijkste oplossing lijkt me om een DI in je tas te stoppen die je ertussen zet als de geluidstechnicus kennelijk niet het knopje "phantom power" kan vinden op z'n mengtafel (wat ik een vrij aparte situatie vind).

Andere optie: een isolation box ertussen zetten (1:1 transformator in een doosje). Passief en maakt beide helften gescheiden.

Tot zover mijn matige elektrotechnische kennis. ;)
Gebruikersavatar
memoemamey
Berichten: 300
Lid geworden op: 21 mei 2005, 18:36

Bericht door memoemamey »

Een 1:1 trafo werkt inderdaad perfect, zoiets als dit kan je ook eens naar kijken.

Het kan wel nuttig zijn hoor, op veel goedkope tafels, maar ook bv de oude Midas Venice tafels,
is de fantoom gegroepeerd per 8, of erger, gewoon aan/uit in het geval van de Midas.
Rock and/or Roll
RobertG
Berichten: 166
Lid geworden op: 20 okt 2006, 18:32

Bericht door RobertG »

Dank voor de reacties. Ik heb al even gekeken op de site van Bax Shop en de Duitse collega's, maar kan zoiets niet vinden als ik zoek op isolation box o.i.d. En zelf trafo's in doosjes gaan knutselen durf ik eerlijk gezegd helemaal al niet aan (ben niet zo'n techneut). Heeft iemand heel misschien toevallig een merk/type of een ander soort verwijzing naar het type product dat ik zoek? Liefst dus gewoon XLR in en uit, en dan blijkbaar met zo'n 1:1 (whatever that means) trafo erin...?

Verder: PA-mannen weten meestal wel de fantoomknop te vinden inderdaad, en als we ruim tijd hebben voor soundcheck is het sowieso geen probleem. Maar in de hektiek van opbouwen in een al volle motorclub of een snelle change-over tijdens een festival vind ik het niet altijd handig om hieraan te moeten denken als ik een XLR toegeworpen krijg :-). Dus ik had gewoon bedacht om eens op zoek te gaan naar een oplossing die altijd gewoon werkt.

Dank voor de suggesties alvast!
Gebruikersavatar
rvdbrand
Berichten: 775
Lid geworden op: 27 jun 2007, 15:03

Bericht door rvdbrand »

Ik kan me van vroeger nog galvanische scheidings filters herinneren. Die waren toch ook voor zoiets?
G&L L2000 ('09) / G&L L2000 ('83)
GenzBenz Shuttle 6.0 / MesaBoogie 1516 / 115
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Bericht door Rieno »

Dat is het idee van die 1:1 trafo :)
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
basswasp
Berichten: 760
Lid geworden op: 08 mei 2004, 14:14

Bericht door basswasp »

Waarom gebruik je niet gewoon de DI-out van je Eden top? Of mis ik iets?

Het is een wat aparte constructie om een DI vlak voor de eindversterker te hebben, en zo line-level (of hoger) signaal naar de tafel te sturen. De parallelle ingang van je QSC daarvoor gebruiken, is al helemaal een 'hack'. En ook niet ideaal, zoals je al ondervonden hebt. Het verbaast me nog dat het geen aardlussen, en de bijbehorende brom, tot gevolg heeft gehad.

Als je een fool-proof oplossing wil, is een actieve DI vóór je Eden zo gek nog niet. Fantoomspanning op een kanaal zetten, is vrijwel nooit een probleem. Als je daar toch onafhankelijk van wilt zijn, is een passieve DI misschien iets. Bijvoorbeeld de Radial JDI, welke inderdaad praktisch neerkomt op een 1:1 trafo in een doosje.
RobertG
Berichten: 166
Lid geworden op: 20 okt 2006, 18:32

Bericht door RobertG »

Bedankt zover!

De DI-uitgang van mijn Eden top is dus al in gebruik om mijn QSC power amp van signaal te voorzien. Anders zou ik inderdaad die DI-uitgang gewoon kunnen gebruiken, maar dat gaat nu dus niet. Ik kan ook niet de effect-out gebruiken om de power amp aan te sturen aangezien ik beide kanalen van de Eden amp gebruik (en de effect loops zijn uiteraard per kanaal). Dus zag ik de DI-output als meest logische optie.

Een DI voor de Eden werkt daarom ook niet: omdat ik mijn effecten in de effect loops van de Eden heb hangen. Met een DI voor de Eden zou ik dus alleen het signaal zonder effecten naar de PA sturen.

Zoals ik al zei: ik ben niet echt een techneut :-). Ik neem direct van je aan dat mijn manier van aansluiten tot aardlussen en brom kan leiden, maar gelukkig heb ik daar tot nu toe nooit last van gehad. Maar als iemand suggesties heeft om e.e.a. anders / beter aan te sluiten hou ik me natuurlijk aanbevolen.

Intussen heb ik nog geen Radial JDI gevonden met XLR in/out, maar wel dit ding van Radial. Is dat de beste oplossing denken jullie? https://www.bax-shop.nl/ground-loop-isol ... e-isolator

Misschien kan ik anders beter het DI signaal van de Eden splitten en 1 signaal naar de QSC sturen en 1 signaal naar de PA? Zou dan natuurlijk wel ook allemaal afgeschermd moeten zijn zodat de splitter dus de fantoomspanning niet gewoon op alle aangesloten kabels doorgeeft, want dan heb ik 'm nog steeds op mijn QSC ingang. Misschien met zo'n ding? https://www.bax-shop.nl/signaal-splitter ... n-splitter Ziet er weg degelijk uit, heeft XLR in en meerdere XLR uitgangen en heeft iets van een 'isolated output' die ik dan dus naar de QSC zou kunnen sturen... Denk ik?
Gebruikersavatar
tieleman
Berichten: 3373
Lid geworden op: 14 jan 2012, 12:19

Bericht door tieleman »

Die line isolator van Radial is precies wat ik bedoel: een transformator in een doosje. Ik heb zelf een Palmer PLI-01, maar die is met jacks uitgevoerd i.p.v. XLR. Ik zou denken dat dit je probleem kan oplossen.
Gebruikersavatar
basswasp
Berichten: 760
Lid geworden op: 08 mei 2004, 14:14

Bericht door basswasp »

RobertG schreef:Bedankt zover!

De DI-uitgang van mijn Eden top is dus al in gebruik om mijn QSC power amp van signaal te voorzien. Anders zou ik inderdaad die DI-uitgang gewoon kunnen gebruiken, maar dat gaat nu dus niet. Ik kan ook niet de effect-out gebruiken om de power amp aan te sturen aangezien ik beide kanalen van de Eden amp gebruik (en de effect loops zijn uiteraard per kanaal). Dus zag ik de DI-output als meest logische optie.

Een DI voor de Eden werkt daarom ook niet: omdat ik mijn effecten in de effect loops van de Eden heb hangen. Met een DI voor de Eden zou ik dus alleen het signaal zonder effecten naar de PA sturen.

Zoals ik al zei: ik ben niet echt een techneut :-). Ik neem direct van je aan dat mijn manier van aansluiten tot aardlussen en brom kan leiden, maar gelukkig heb ik daar tot nu toe nooit last van gehad. Maar als iemand suggesties heeft om e.e.a. anders / beter aan te sluiten hou ik me natuurlijk aanbevolen.

Intussen heb ik nog geen Radial JDI gevonden met XLR in/out, maar wel dit ding van Radial. Is dat de beste oplossing denken jullie? https://www.bax-shop.nl/ground-loop-isol ... e-isolator

Misschien kan ik anders beter het DI signaal van de Eden splitten en 1 signaal naar de QSC sturen en 1 signaal naar de PA? Zou dan natuurlijk wel ook allemaal afgeschermd moeten zijn zodat de splitter dus de fantoomspanning niet gewoon op alle aangesloten kabels doorgeeft, want dan heb ik 'm nog steeds op mijn QSC ingang. Misschien met zo'n ding? https://www.bax-shop.nl/signaal-splitter ... n-splitter Ziet er weg degelijk uit, heeft XLR in en meerdere XLR uitgangen en heeft iets van een 'isolated output' die ik dan dus naar de QSC zou kunnen sturen... Denk ik?
Oké, duidelijk!

Om eerlijk te zijn vind ik deze constructie, of een oplossing in deze richting, nog steeds niet echt onder 'idiot-proof' vallen, maar als jij het zo wilt... :) Let wel dat -ondanks dat het allemaal vaak wel werkt-, je DI niet bedoelt is om een poweramp aan te sturen en je met mic/line-splitters misschien ook weer tegen impedantieverschillen aanloopt. Waarom niet de boel aansluiten zoals het ontworpen is ipv al deze hacks?

De enige andere suggesties die ik nog kan geven zijn:
- Een mic voor je speakerkast. Werkt altijd, al zijn veel geluidsmensen daar niet dol op.
- Al je effecten voor de preamp zetten. Het 'FX loop valt buiten de DI probleem' is ook de reden dat ik met stompboxes werk en niet met rack-gear welke alleen met line-levels kunnen werken. Is dit een optie? Dit werkt ook wanneer de geluidsman (m/v) hun eigen losse DI-box willen gebruiken.
- (Als laatste optie) Andere versterking kopen die wel de functies hebben die je verlangt. Misschien een top met het vermogen van de QSC? Of een losse preamp ipv dat je een top als preamp gebruikt? Of een versterker met een FX loop én een poweramp-out?
Gebruikersavatar
phoerd
Berichten: 2831
Lid geworden op: 27 okt 2005, 15:03

Bericht door phoerd »

Iets wat ik me afvraag is waarom je überhaupt een poweramp gebruikt naast de WT1205.
Ik heb vrij grote zalen gespeeld en nog nooit tekort gehad aan mijn WT.
Gebruikersavatar
Unlord
Berichten: 4352
Lid geworden op: 31 jul 2005, 19:36

Bericht door Unlord »

Meest simpele oplossing is gewoon een TR (Jack) naar XLS kabeltje gebruiken om de normale preamp uitgang van je Eden aan de QSC ingang te koppelen. Deed ik jaren terug ook toen ik nog een Crown amp gebruikte. Heb je de DI va nje Eden vrij om te gebruiken waar ie voor bedoeld is. Jouw Eden heeft nota bene VIER preamp uitgangen (send), dus dat mag geen probleem vormen.

Beetje vreemd ook dat nog niemand dat kennelijk eerder wist te suggereren... :shock:
Gebruikersavatar
AmericanIdiot
Berichten: 6250
Lid geworden op: 12 feb 2005, 10:41

Bericht door AmericanIdiot »

Probleem is als je de send uitgang gebruikt dan moet je ook de return weer aansluiten anders heeft de WT1205 zelf geen signaal meer. Ik neem aan dat de TS beide amps gebruikt...

Afbeelding
Marleaux JB-5 DiMarzio's Hotwire Funky 77 5str Fender US Jazz '83 EMG's Fender Dimension Deluxe V Eden D410XST D210XLT EBS 112 Neo
Crown XTi1000 MarkBass F1
Gebruikersavatar
phoerd
Berichten: 2831
Lid geworden op: 27 okt 2005, 15:03

Bericht door phoerd »

Headphone Jack as a Line Driver – On some occasions (such as high- volume or outdoor situations) it may be desirable to use the WT1205 along with an additional power amplifier and added cabinets. A standard shielded instrument cable may be used to connect from the headphone jack of the unit to an unbalanced input of a standard power amplifier. This will provide a signal that is post-EQ and after the Master Volume control, allowing the entire system to be controlled from the WT1205. This way, you only have to adjust one set of knobs. This is a Really Neat Thing, huh?
Gewoon uit de manual :jaaaaa:
Gebruikersavatar
Unlord
Berichten: 4352
Lid geworden op: 31 jul 2005, 19:36

Bericht door Unlord »

AmericanIdiot schreef:Probleem is als je de send uitgang gebruikt dan moet je ook de return weer aansluiten anders heeft de WT1205 zelf geen signaal meer. Ik neem aan dat de TS beide amps gebruikt...

Afbeelding
Phoerd heeft de beste oplossing gevonden :)

Ik ging er echter vanuit dat de TS de Eden eindtrap zelf niet gebruikt omdat ie, volgens vele berichten op het Net, nogal underpowered is zonder de gain mod. Ofwel, kutproduct van Eden.
Plaats reactie