Echolette B30

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
Gebruikersavatar
Pueblo
Berichten: 1626
Lid geworden op: 17 jan 2009, 14:34

Bericht door Pueblo »

MR. LEE schreef:wel een leuk ding overigens :wink:

( je kunt er niet mee in de AHOY gaan staan ,.....komt ie waarschijnlijk een beetje vermogen voor tekort :| )


:D

Doet dat "katte-oog" het nog ?
katte-oog? = lampje?
:shock:
Gebruikersavatar
Pueblo
Berichten: 1626
Lid geworden op: 17 jan 2009, 14:34

Bericht door Pueblo »



dat lawaai (rond 1:45) :(
soms trilt er precies ook iets mee, maar dat is een van de luidsprekers denk ik (hoop ik, iets na 4:00 ), ik heb de luidsprekerkast van iemand gekregen, maar de cone van één van de 4 luidsprekers is beschadigd...




:shock:
Gebruikersavatar
Pueblo
Berichten: 1626
Lid geworden op: 17 jan 2009, 14:34

Bericht door Pueblo »

laptop was nogal traag, is dit het katte-oog?
Afbeelding

Afbeelding
:shock:
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Bericht door Muziekschuur »

Hele mooie amp. Kun je ook heerlijk gitaar over spelen. Achter het katte oog zit waarschijnlijk een gewoon lampje. Dus de elco's en een lampje.

Heel gaaf ding. Ik zeg jackpot.
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Bericht door Muziekschuur »

Yep. Katte oog werkt. Met een sopje (eerst pure afwasmiddel op de skai wrijven) kun je het creme mooi ophalen. Daarna met een beetje bijenwas opwrijven. Glanst die kast je weer tegemoet. Damn. Die amp is ouder dan ik.

Ik heb nog wel een gratis 10 inch voor je. Dan pm.
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7691
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Bericht door MR. LEE »

ik dacht in eerste instantie dat het een katte-oog was ( EM80 buisje o.i.d. ) , volgens mij heeft Klemt-Echolette dat vroeger toegepast.
Je zag het bij meer merken ,....o.a. Binson bijv.
Het buisje zat achter een klein nisje , voor duidelijke afleesbaarheid.

Als afstemoog bij oude radio-toestellen heb ik wel eens een goedkope uitgeklede versie gezien , waarbij er alleen op de buisvoet een 6,3V lampje aan de gloeispanning werd gekoppeld ter goedkope vervanging als slechts aan/uit indicatie.
Het buisvoetje en bedrading was dan wel intact gelaten .
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Bericht door Muziekschuur »

Met een clean boost haal je wel 70 watt uit deze amp en kun je prima er mee in een band spelen.
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Gebruikersavatar
Pueblo
Berichten: 1626
Lid geworden op: 17 jan 2009, 14:34

Bericht door Pueblo »

tijd voor de ingewanden:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

het kleine gloeilampje
Afbeelding

en deze moet ik vervangen?
Afbeelding

Afbeelding

lijkt mij overeen te komen met de KON5050 van Ask Jan First?
https://www.askjanfirst.de/kd/KON5050.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.askjanfirst.de/dindex.htm?/k1.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
:shock:
Gebruikersavatar
Bernardduur
peetOhm
Berichten: 9011
Lid geworden op: 29 mei 2006, 23:53

Bericht door Bernardduur »

Ik zou zelf de beker ELCO's verwijderen en deze verangen door een dochterbordje (zie genoeg plek in de behuizing) met een setje axiale caps.

Anders zijn die (forse) beker elco's altijd te vervangen door individuele radiale ELCO's omdat die vaak gemakkelijk passen op de plaats van de beker ELCO.
Veel problemen gehad met deze 'NOS' of vervanging beker ELCO's, dus ik ga dan liever voor de uitgeklede versie.

Verder zie ik zat problemen in de amp die ik aan zou pakken! Start maar eens met die losse anode draden (heb je speciale kapjes voor!!)
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Bericht door Muziekschuur »

Deze beker elco's zijn een 10'tje stuk en dan hoef je niet zoveel extra werk aan de amp te verrichten. En zo blijft de amp origineel. Iets wat de waarde op lange termijn sterk zal beinvloeden. Die anodedraden zitten in de amp. Dus met dagelijks leven is er niks aan de hand. Verder zou ik er niks aan doen. Door de nieuwe elco's heb je ineens een veel evenwichtiger geluid. En als je er nog een origineel cabinet bij weet te vinden (letop er horen tilt back benen en een montage systeem bij) dan heb je echt een heel mooie blikvanger.

Even de amp een uur zonder stroom. En dan even de plumeau door de amp halen. Zodat al die stofdeeltjes weg zijn. Toch belangrijk. Door lekstromen gaan onderdelen ineens stuk. Beter voorkomen. Ff buiten met perslucht is ook mooi. Als het goed waait ff buiten op een kruk wil ook helpen. (als het simpel kan.... waarom moeilijk).

https://www.askjanfirst.de" onclick="window.open(this.href);return false; . Die heeft nieuwe beker elco's laten maken. Die schroef je erin. En dan de draden over solderen. Is echt wel handig als de amp gaat reizen dat deze elco's zo vast zitten. De amp is echt heel makkelijk om aan te werken. Dus dat kun je zelf. Zorg bij beker elco's wel dat ze goed zitten. Zitten ze verkeerd om dan werken ze niet. Dus telefoon. Foto maken. En na montage kijken hoe de ouwe zat. En netjes solderen!!
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Bericht door Muziekschuur »

Hoe ziet de speaker aansluiting er uit? En is het stroomsnoer vast of met chassis? Heeft het chassis randaarde?

Een van de redenen dat deze amps langer meegaan dan amerikaanse en engelse amps is convectie koeling. Boven en onderen grote openingen... Warme lucht stijgt en zuigt koude lucht aan als het wegkan. Dus deze amp moet altijd op goede pootjes staan en de bovenopening mag niet bedekt zijn...

Deze amp is zo uit de fabriek gekomen. Voor zover ik kan zien. Zo werden ze gebouwd.
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Gebruikersavatar
Pueblo
Berichten: 1626
Lid geworden op: 17 jan 2009, 14:34

Bericht door Pueblo »

Zowel de speakeraansluiting als het stroomsnoer zitten vast. Er is ook plaats voor om die naast de chassis op te bergen wanneer de versterker niet gebruikt wordt :)

het 'zat problemen' maakt me wel wat ongerust :?
:shock:
Gebruikersavatar
Bernardduur
peetOhm
Berichten: 9011
Lid geworden op: 29 mei 2006, 23:53

Bericht door Bernardduur »

Ik zou hem eens goed laten nakijken! Nieuwe caps erin, randaarde controleren en de anode aansluitingen voorzien van dopjes...... het ziet er nu uit alsof hij zo van de buizen af kan floepen en kortsluiting kan maken!!
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Bericht door Muziekschuur »

Dat inderdaad.
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Plaats reactie