Ik zal hier een standaard format neerzetten wat je kunt gebruiken als leidraad voor het maken van een kort verhaaltje over jouw ervaringen met verschillende buizenversterkers. Dus met wat mazzel hebben we hier straks een mooie verzamelbak met ervaringen over Fender, Ampeg, Orange, Sunn, Mesa Boogie, London City en weet ik het wat nog meer.
Format:
De aftrap:Merk en type
Wattage en soorten buizen
Beschikbare ohmages
Overige kenmerken (DI, line out, bijzondere mogelijkheden)
Klank
Merk en type
Geloso 1040. Italiaanse versterker uit de jaren 60. Van origine een PA-versterker, maar mijn exemplaar is door bernardduur omgebouwd tot basversterker met o.a. een jack-input, wat interne aanpassingen en een mid-boost schakelaar aan de voorkant om hem veelzijdiger te maken.
Wattage en soorten buizen
Een gemeten clean vermogen van ruim 50W. Drie 12AX7 buizen in de voorversterker en 2 EL34's in de eindversterker.
Beschikbare ohmages
Dit is wel een van de leukste kenmerken van dit versterkertje. Omdat het een oude PA versterker is, hebben ze hem dusdanig gebouwd dat hij alle ohmages tussen 2 en 500 ohm aan kan. Je kunt hem aan de achterkant heel erg makkelijk herbedraden met een schroevendraaier om zo het gewenste ohmage in te stellen. Super handig en live ook al eens van pas gekomen! Met een bandje ging er eens een speakerkast kapot gedurende een optreden. Er stond toevallig een oud cabinet backstage, maar die was geen 4 ohm zoals ons eigen spul, maar 16 ohm. Binnen vijf minuten stond de Geloso, herbedraad, perfect te werken bovenop het andere cabinet!
Overige kenmerken (DI, line out, bijzondere mogelijkheden)
Deze versterker heeft geen DI of line out, je zult met een microfoon of losse DI moeten werken om dit beestje verder uit te versterken. Verder is de mid-booster die er op zit een erg leuke feature, met een enkele knop kun je je middenfrequenties een paar dB boosten waardoor je zeker weten door de mix prikt.
Klank
De klank van deze versterker is vrij gebalanceerd, met misschien wat meer nadruk op de bas dan andere frequenties. Ik moet zelf vaak de bas een klein beetje terugdraaien en een heel klein slagje in het hoog geven om hem wat meer te laten sprankelen. Op dat moment heb je een mooi evenwichtige sound met, indien je wat meer ingangssignaal in de versterker stopt, een heerlijk buizenrandje. Draai je de voorversterker verder open, dan krijg je al vrij snel een mooie buizen oversturing. De eindbuizen kunnen ook goed brullen, maar dan gaat de versterker, indien op efficiënte speakers, verdomde hard. Dit topje heeft ondanks zijn beperkte vermogen al meermaals op een groter podium gestaan in mijn ruim bemeten en redelijke luide Floyd band. Hier staat de versterker zeker zijn mannetje! Een clean basgeluid haal je er op hoge volumes niet meer uit, maar ik denk dat bijna niemand in dit topic daar behoefte aan heeft.