Buizenversterkers - overzichtstopic

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
Gebruikersavatar
dr. Bassvibes
Berichten: 11910
Lid geworden op: 06 sep 2008, 12:59

Buizenversterkers - overzichtstopic

Bericht door dr. Bassvibes »

Volgens mij bestaat een topic als dit nog niet hier! Het lijkt me aardig om een overzicht te hebben van de meest gebruikte full-tube buizenversterkers voor basgitaar en de ervaringen die mensen hier hebben. Ben net even een tijdje op zoek geweest naar een recensie van oude London City buizenversterkers, maar kon hier op het forum geen uitgebreid verhaal terugvinden vandaar het starten van dit topic. :)

Ik zal hier een standaard format neerzetten wat je kunt gebruiken als leidraad voor het maken van een kort verhaaltje over jouw ervaringen met verschillende buizenversterkers. Dus met wat mazzel hebben we hier straks een mooie verzamelbak met ervaringen over Fender, Ampeg, Orange, Sunn, Mesa Boogie, London City en weet ik het wat nog meer. :D

Format:
Merk en type

Wattage en soorten buizen

Beschikbare ohmages

Overige kenmerken (DI, line out, bijzondere mogelijkheden)

Klank
De aftrap:
Merk en type
Geloso 1040. Italiaanse versterker uit de jaren 60. Van origine een PA-versterker, maar mijn exemplaar is door bernardduur omgebouwd tot basversterker met o.a. een jack-input, wat interne aanpassingen en een mid-boost schakelaar aan de voorkant om hem veelzijdiger te maken.

Wattage en soorten buizen
Een gemeten clean vermogen van ruim 50W. Drie 12AX7 buizen in de voorversterker en 2 EL34's in de eindversterker.

Beschikbare ohmages
Dit is wel een van de leukste kenmerken van dit versterkertje. Omdat het een oude PA versterker is, hebben ze hem dusdanig gebouwd dat hij alle ohmages tussen 2 en 500 ohm aan kan. Je kunt hem aan de achterkant heel erg makkelijk herbedraden met een schroevendraaier om zo het gewenste ohmage in te stellen. Super handig en live ook al eens van pas gekomen! Met een bandje ging er eens een speakerkast kapot gedurende een optreden. Er stond toevallig een oud cabinet backstage, maar die was geen 4 ohm zoals ons eigen spul, maar 16 ohm. Binnen vijf minuten stond de Geloso, herbedraad, perfect te werken bovenop het andere cabinet! :dance:

Overige kenmerken (DI, line out, bijzondere mogelijkheden)
Deze versterker heeft geen DI of line out, je zult met een microfoon of losse DI moeten werken om dit beestje verder uit te versterken. Verder is de mid-booster die er op zit een erg leuke feature, met een enkele knop kun je je middenfrequenties een paar dB boosten waardoor je zeker weten door de mix prikt.

Klank
De klank van deze versterker is vrij gebalanceerd, met misschien wat meer nadruk op de bas dan andere frequenties. Ik moet zelf vaak de bas een klein beetje terugdraaien en een heel klein slagje in het hoog geven om hem wat meer te laten sprankelen. Op dat moment heb je een mooi evenwichtige sound met, indien je wat meer ingangssignaal in de versterker stopt, een heerlijk buizenrandje. Draai je de voorversterker verder open, dan krijg je al vrij snel een mooie buizen oversturing. De eindbuizen kunnen ook goed brullen, maar dan gaat de versterker, indien op efficiënte speakers, verdomde hard. Dit topje heeft ondanks zijn beperkte vermogen al meermaals op een groter podium gestaan in mijn ruim bemeten en redelijke luide Floyd band. Hier staat de versterker zeker zijn mannetje! Een clean basgeluid haal je er op hoge volumes niet meer uit, maar ik denk dat bijna niemand in dit topic daar behoefte aan heeft. :mrgreen:

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Chino
Berichten: 539
Lid geworden op: 24 nov 2008, 13:19

Ampeg v4bh 2000

Bericht door Chino »

Heb al een recensie in de testhoek staan:viewtopic.php?f=7&t=54051
Gibson LP Junior Tribute DC bass - Epiphone Rivoli ‘97 - Contrabas - Orange AD200B - Ampeg Heritage 810E

Bands:
Them Dirty Dimes
Jonathan Rhodes
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Bericht door Muziekschuur »

Marshall VBA400 JTM100 JCM800Bass
Peavey VB2 & VB3 MA en een hele berg oudere modellen
Ampeg SVT SVT-2 SVT-2Pro V4 V4B, Fliptopmodellen
En een hele berg onbekende handgebouwde modelletjes
ELK, Teisco, Davoli enzovoorts enzovoorts.

Hiwatt bouwt nog steeds, Mywatt maakt ze ook.
Ik kan er zo nog wel 20 opnoemen. Maar ze zijn niet allemaal meer relevant.
Fender bouwt en bouwde. Plush is een onbekend amerikaans Merk. Sunn. Acoustic heeft ze gebouwd. En zo nog een heleboel kleine bouwers.
Marble. Koch, Multitone. Floyd. London City.
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Gebruikersavatar
Wiro
Berichten: 2304
Lid geworden op: 05 jan 2006, 13:57

Bericht door Wiro »

Dynacord Bass King, Bass King 1 en Bass King T:

https://www.albertkreuzer.com/bassking.htm
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Wiro op 20 okt 2015, 11:09, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7646
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Bericht door MR. LEE »

dr. Bassvibes schreef:Volgens mij bestaat een topic als dit nog niet hier! Het lijkt me aardig om een overzicht te hebben van de meest gebruikte full-tube buizenversterkers voor basgitaar en de ervaringen die mensen hier hebben. Ben net even een tijdje op zoek geweest naar een recensie van oude London City buizenversterkers, maar kon hier op het forum geen uitgebreid verhaal terugvinden vandaar het starten van dit topic. :)

Ik zal hier een standaard format neerzetten wat je kunt gebruiken als leidraad voor het maken van een kort verhaaltje over jouw ervaringen met verschillende buizenversterkers. Dus met wat mazzel hebben we hier straks een mooie verzamelbak met ervaringen over Fender, Ampeg, Orange, Sunn, Mesa Boogie, London City en weet ik het wat nog meer. :D

Format:
Merk en type

Wattage en soorten buizen

Beschikbare ohmages

Overige kenmerken (DI, line out, bijzondere mogelijkheden)

Klank
De aftrap:
Merk en type
Geloso 1040. Italiaanse versterker uit de jaren 60. Van origine een PA-versterker, maar mijn exemplaar is door bernardduur omgebouwd tot basversterker met o.a. een jack-input, wat interne aanpassingen en een mid-boost schakelaar aan de voorkant om hem veelzijdiger te maken.

Wattage en soorten buizen
Een gemeten clean vermogen van ruim 50W. Drie 12AX7 buizen in de voorversterker en 2 EL34's in de eindversterker.

Beschikbare ohmages
Dit is wel een van de leukste kenmerken van dit versterkertje. Omdat het een oude PA versterker is, hebben ze hem dusdanig gebouwd dat hij alle ohmages tussen 2 en 500 ohm aan kan. Je kunt hem aan de achterkant heel erg makkelijk herbedraden met een schroevendraaier om zo het gewenste ohmage in te stellen. Super handig en live ook al eens van pas gekomen! Met een bandje ging er eens een speakerkast kapot gedurende een optreden. Er stond toevallig een oud cabinet backstage, maar die was geen 4 ohm zoals ons eigen spul, maar 16 ohm. Binnen vijf minuten stond de Geloso, herbedraad, perfect te werken bovenop het andere cabinet! :dance:

Overige kenmerken (DI, line out, bijzondere mogelijkheden)
Deze versterker heeft geen DI of line out, je zult met een microfoon of losse DI moeten werken om dit beestje verder uit te versterken. Verder is de mid-booster die er op zit een erg leuke feature, met een enkele knop kun je je middenfrequenties een paar dB boosten waardoor je zeker weten door de mix prikt.

Klank
De klank van deze versterker is vrij gebalanceerd, met misschien wat meer nadruk op de bas dan andere frequenties. Ik moet zelf vaak de bas een klein beetje terugdraaien en een heel klein slagje in het hoog geven om hem wat meer te laten sprankelen. Op dat moment heb je een mooi evenwichtige sound met, indien je wat meer ingangssignaal in de versterker stopt, een heerlijk buizenrandje. Draai je de voorversterker verder open, dan krijg je al vrij snel een mooie buizen oversturing. De eindbuizen kunnen ook goed brullen, maar dan gaat de versterker, indien op efficiënte speakers, verdomde hard. Dit topje heeft ondanks zijn beperkte vermogen al meermaals op een groter podium gestaan in mijn ruim bemeten en redelijke luide Floyd band. Hier staat de versterker zeker zijn mannetje! Een clean basgeluid haal je er op hoge volumes niet meer uit, maar ik denk dat bijna niemand in dit topic daar behoefte aan heeft. :mrgreen:


Ja ! ,... :D , IK ! ,.....de bas moet bij mij altijd clean en rond blijven klinken :wink:
Gebruikersavatar
Gerko
Berichten: 127
Lid geworden op: 27 sep 2015, 13:15

Bericht door Gerko »

Merk en type

Marshall VBA400 - https://marshallamps.com/products/ampli ... es/vba400/" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik heb ook de bijbehorende speakerkast, de VBC412. Zoals de naam al zegt een 4 x 12

Wattage en soorten buizen

400 watt. 8 6550 power valves, 3 ECC83 en 1 ECC82 in de preamp

Beschikbare ohmages

Je kan wisselen tussen 2 ohm en 4 ohm

Overige kenmerken (DI, line out, bijzondere mogelijkheden)

Het heeft een DI, je kan de snelheid van de ventilator aanpassen

Klank

Donders lekker. Deze dame scheurt, rockt, gaat hard! Ik heb haar sinds de zomer maar ik wil er nooit meer van af!
Bijlagen
$_84.JPG
Gebruikersavatar
dr. Bassvibes
Berichten: 11910
Lid geworden op: 06 sep 2008, 12:59

Bericht door dr. Bassvibes »

400 Watt, poeh! :D
Gebruikersavatar
Rikkers6
Berichten: 4340
Lid geworden op: 05 mar 2005, 21:41

Bericht door Rikkers6 »

Mijn inbreng:

Merk en type:
Laney Nexus Tube

Wattage en soorten buizen:
400 Watt met 8 x KT88, 3x ECC83 en een 12BH7

Beschikbare ohmages:
2,4 en 8 Ohm

Overige kenmerken (DI, line out, bijzondere mogelijkheden):
Zowel buizen als mosfet preamps die tegelijk te gebruiken zijn. Voetschakelbord om diverse onderdelen zoals grafische of parametrische e.q. aan of uitschakelen.
Bij de eindtrap zijn alle eindbuizen individueel gezekerd. Er zitten dus acht zekeringen in. Hierdoor kan je, als er tijdens het optreden een van de buizen kapot gaat, gewoon doorspelen. Vind ikzelf een erg mooie feature.

Klank:
Lekker vette SVT achtige sound verlopend naar een meer jazzy sound, afhankelijk van afstelling.
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Bericht door Muziekschuur »

Vette specs.


Mijn inbreng:

Carlsbro TR100. Te gebruiken voor bass en gitaar. Heeft tremolo en reverb. Met een baskanaal en een gitaarkanaal. Alle 4 inputs hebben een andere gevoeligheid die ik zeer waardeer. 4xEL34. En 3 buizen in de preamp en 1 buis voor de echo meen ik.

Afbeelding

Mag een Dynacord BA300 ook? 4 EL34's op 800 volt en een ecc83 als inverter dacht ik. SS preamp. En D.I. via de output trafo. De amp die Golden Earring gebruikte voor de meeste LP's heb ik me laten vertellen. Leuk is de bass mid en treble. Bass en treble kun je bij en af regelen. De MID kun je alleen bijregelen. Dus links is neutraal en helemaal naar rechts is boost. Verder zit daar achter een grafische eq waardoor je het signaal ontzettend kunt beinvloeden. Als je hier je vervorming niet mee kan vinden......
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Gebruikersavatar
Sjtevel 1984
Berichten: 2823
Lid geworden op: 18 okt 2012, 01:06

Buizenversterkers - overzichtstopic

Bericht door Sjtevel 1984 »

[quote]Merk en type

Ampeg PF20T

Wattage en soorten buizen

20W
Preamp: 2x12AX7
Poweramp: 6V6

Beschikbare ohmages

4 en 8 ohm

Overige kenmerken (DI, line out, bijzondere mogelijkheden)

preamp en transformer DI
De versterker is ook te gebruiken zonder cabinet

Klank

Warm buizengeluid, helder toch vol. Met de gain vol open helaas gen overdrive met mijn Rickenbacker, met een boostpedaaltje breekt deze mooi open.

Afbeelding
Unlord schreef:Gelukkig heeft ook kutmuziek een publiek.
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7646
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Buizenversterkers - overzichtstopic

Bericht door MR. LEE »

zeer mooi cabinet ,.....maar vreemd versterkertje ....
Gebruikersavatar
Sjtevel 1984
Berichten: 2823
Lid geworden op: 18 okt 2012, 01:06

Buizenversterkers - overzichtstopic

Bericht door Sjtevel 1984 »

Inderdaad, ziet er niet uit, maar klinkt geweldig. Daar draait het toch om? :wink:
Unlord schreef:Gelukkig heeft ook kutmuziek een publiek.
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7646
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Buizenversterkers - overzichtstopic

Bericht door MR. LEE »

Sjtevel 1984 schreef:Inderdaad, ziet er niet uit, maar klinkt geweldig. Daar draait het toch om? :wink:
Ik ken 'm niet ,...maar vermoed dat er dan 2 X 6V6 als eindversterker in zit.
Zelf wel 'ns vroeger zoiets in elkaar geflanst, ...maar 20W begon vrijwel direct te vervormen met een basgitaartje
( voor gewoon gitaar volstaat dat vermogen prima )

De vormgeving vind ik monsterlijk ,...sorry.
Gebruikersavatar
dr. Bassvibes
Berichten: 11910
Lid geworden op: 06 sep 2008, 12:59

Buizenversterkers - overzichtstopic

Bericht door dr. Bassvibes »

MR. LEE schreef:maar 20W begon vrijwel direct te vervormen met een basgitaartje
( voor gewoon gitaar volstaat dat vermogen prima )

De vormgeving vind ik monsterlijk ,...sorry.
Dan hebben ze deze blijkbaar beter in elkaar gezet want volgens d'r Sjtevel klinkt 'ie prima. :)

Vormgeving is ook niet helemaal mijn ding. Ik vind het wel cool dat ze alles zo open en bloot hebben gemaakt, zelfde idee als op de oude fliptops van Ampeg.

Ik zou er best wel eens eentje aan de tand willen voelen, lijkt me voor thuis een fijn versterkertje!

Zie nu dat ik hier nog niks over mijn nieuwe London City heb geplaatst. Zal ik van het weekend doen, meteen wat foto's schieten van binnen- en buitenkant. :D
Gebruikersavatar
Hans58
Nestor Magnificus
Berichten: 26245
Lid geworden op: 01 jan 2005, 20:30

Buizenversterkers - overzichtstopic

Bericht door Hans58 »

Merk en type
Fender Bassman 135
Afbeelding

Wattage en soorten buizen
135 watt
Preamp: 2 x 12AX7
Poweramp: 4 x 6L6GC
Phase Inverter: 1 x 12AT7

Beschikbare ohmages
4 en 8 ohm; hiervoor zijn 2 aparte luidspreker-aansluitingen op de achterzijde

Overige kenmerken (DI, line out, bijzondere mogelijkheden)
Line out aan de achterzijde
2 kanalen met elk 2 inputs, dus doorlussen is mogelijk; input 1 gaat de bas in, kabel uit 2 naar de 1 van het andere kanaal

Klank
Warm buizengeluid, helder, toch vol en dik.
Meer dan genoeg headroom; de versterker blijft lang clean maar gaat wel lekker "zingen". En hij kan HARD. Klank is wel sterk afhankelijk van de luidsprekers die je gebruikt. Met mijn oude Ashdown ABM 115/410 combi was het lekker maar misschien wel wat "te dik", op het boemerige af. Met een oude Fender 412 pyramidekast (waarbij ik de oude 30 w Oxford-speakers vervangen heb door Eminences) is het helemaal goed.
Geweldig in combinatie met een Precision met flatwounds, maar met een Höfner vioolbas op een lekker opgewarmde Bassman is het helemaal feest.
Doorlussen heb ik een tijdje gedaan; het geluid krijgt een behoorlijke optater, maar het werd me toch een beetje te oncontroleerbaar. Enkel kanaal 1 is genoeg, waarbij ik zelfs de "deep"-schakelaar niet gebruik.
Laatst gewijzigd door Hans58 op 31 mar 2016, 11:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Hans

"Eigenlijk is een P-bas nog het ultiem stoere ding" - Dr Teng

"Er is niet een Hondo die ook maar ooit iemand gelukkig heeft gemaakt!" - SpcMnk
Plaats reactie